Varyak

Başlatan x-tol, 15 Eylül 2006, 15:17:59

x-tol

merhaba

Varyak nedir?Genel özellikleri nelerdir?Nerelerde kullanılır?Hangi tipleri mevcuttur?Fiyatları ne kadardır?
Varyak hakkında nete biraz baktım.
Varyak=Ayarlı trafo imiş.
Genelde toroid ( :oops: ) tipi olup üzerinde bir kömür dolaşırmış.Sanırım bu kömür kazancını ayarlamak için.
Sitede bu konu fazla konuşulmamış ya da ben görmedim.
Bu konu hakkında bilgilerinizi paylaşırsanız sevinirim.

aYe

tiroid bezi tipi varyak?  8O  8O  8O

Hocam hangi kaynaktan okudunuz bu bilgileri?
Dünyada iki şey sonsuzdur. İnsanın aptallığı ve evren. Ancak ikincisinden o kadar emin değilim... (Einstein)

z



Bilindigi gibi bir trafonun primer ve sekonder sargisi olur. Sarim oranlari trafonun donusum orani demektir.

Eger bir trafonun sarim orani kolayca degistirilebilirse trafonun cikis gerilimi de kolayca degistirilebilir.

Bunun icin variac denen tasarim gelistirilmistir. Variac'i aciklamadan once ototransformator uzerinde konusmamiz lazim.

Ototransformator primer ve sekonder arasinda elektriki izolasyon olmayan transformator turudur. Bu trafolarda nuve uzerine sarilmis tek bir sargi bulunur ve giris gerilimi sargi uclarina uygulanir. Cikis voltaji ise sargi uclarindan birisi ile bobin sargisinin  herhangi bir ara noktasindan alinir.

Ara noktayi bobinin herhangi bir noktasindan alabilirsiniz ve alinan nokta cikis voltajini belirler.

Eger bobin sargilarini zimparalar fakat birbiriyle kisa devre etmesine izin vermezseniz ara ucu (sekonder ucunu) rahatlikla istediginiz yerden alabilirsiniz.

Variacin bobin kismi anlatildigi gibidir. Ilave olarak potansiyometrelerde oldugu gibi donen bir kontak yapilmistir. (Variac  toroid gibi sarilarak sargilari da dairesel sarilmistir.)  Mil cevrildiginde doner kontak  toroid uzerinde gezinirken sekonder cikis ucu da degismis  olur.

Variaclar genellikle toroid tipindedir. Ancak dogrusal tipi de mumkundur.
Dogrusal tipi reostaya cok benzer. Hareketli kontakda iyi bir temas icin DC motorlarin fircalarinda oldugu gibi komur kullanilir.

Giris geriliminden daha yuksek gerilimlerin elde edilmesi de isteniyorsa giris gerilimi sarilan sarginin iki bas ucundan değilde iki bas uctan biri ile ara bir noktadan girilir. Doner uc butun sargilari dolasacagindan cikis geriliminin degisim araligi artar. (Giris geriliminin de ustune cikar)




ipek

peki arkadaslar emaye kismi duzgunce acilmis kisma basan iletken karbon diski  buyutec ile inceledim tek noktaya degmesi gerekir iken en az 3 noktaya degmekte elinizde mevcut ise inceleyebilirsiniz olusan kisa devreden neden ?? sigorta atmiyor. adamlar bunu bulmus ticari anlamda bir asirdir kullaniliyor ozel sardirdiginiz trafo dusunun 1 volt adimlar ile birbirine en yakin sargiyi dahil kisa devre etseniz derhal sigorta atar?????

z

Emin olmamakla birlikte;

Bu durumun toroid turu nuvelerin klasik E nuvelere gore daha fazla zorlanabilmesi yaninda komurun gercek anlamda sifir dirence sahip olmamasina bagliyorum.

x-tol

Alıntı yapılan: "ipek"peki arkadaslar emaye kismi duzgunce acilmis kisma basan iletken karbon diski  buyutec ile inceledim tek noktaya degmesi gerekir iken en az 3 noktaya degmekte elinizde mevcut ise inceleyebilirsiniz olusan kisa devreden neden ?? sigorta atmiyor. adamlar bunu bulmus ticari anlamda bir asirdir kullaniliyor ozel sardirdiginiz trafo dusunun 1 volt adimlar ile birbirine en yakin sargiyi dahil kisa devre etseniz derhal sigorta atar?????

merhaba



Şu anda bir kömürü inceledim..Bunu yapan kişiler kömürü sargıların enine göre hazırlamışlar.
kaba taslak böyle  birşey


edit
2.mesaj


Bir tane daha karbon disk buldum.Bu daire şeklinde yapılmış ve en azından 3 sargıyı kısa devre etmeye yetecek çapta.acaba varyakla bu tip kısadevrelerden etkilenmiyorlarmı?

edit
3.mesaj
Sonunda olayı çözdük galiba.Aynı anda üç sargı  kısa devre olsa çıkış gerilimi buna göre üç sargının ortalama değerleri alınarak çıkarılıyormuş.
örneğin:
1.sargı=5v
2.sargı=6v
3.sargı=7v
5+6+7=18/3=6v

yorumlarınızı bekliyorum...

z

Ne oldu hala Ipek'in sordugu sorunun kesin cevabi gelmedi.

x-tol

AlıntıSonunda olayı çözdük galiba.Aynı anda üç sargı kısa devre olsa çıkış gerilimi buna göre üç sargının ortalama değerleri alınarak çıkarılıyormuş.
örneğin:
1.sargı=5v
2.sargı=6v
3.sargı=7v
5+6+7=18/3=6v

Hocam bu size mantıklı gelmedi mi?İşyerindeki bir teknisyen arkadaşım bana böyle söylemişti.

z

Variaci sebekeye baglarken sigorta atiyor. Otomatik sigortayi yeniden kurdugumda artik sistem sorunsuz calisiyor.

Farkli variaclarla calisirken de bu durum basima cok sik geliyor.

Nedeni hakkinda fikriniz varmi?

OG

Sigortanız hızlı tiplerden olabilirmi, L tipi vb gibi.
FORUMU İLGİLENDİREN KONULARA ÖM İLE CEVAP VERİLMEZ.

z

Panoya bakmam  gerekecek. Hakli olabilirsin. Elimdeki orjinal Grundig marka olan variac uzerinde 4A cam sigorta var. Bu atmiyor evin elektrik panosundaki otomatik sigorta atiyor.

Daha once kullandigim variac Turk maliydi ve kendi uzerinde V otomat sigortasi vardi.