IR2104 Ani fren

Başlatan LukeSkywalker, 19 Mayıs 2014, 13:09:25

robomaster

Alıntı yapılan: z - 14 Aralık 2014, 19:00:33
Karşılıklı çapraz mosfetleri sürekli iletime geçirsen motora uygulanan voltajın yönü değişecektir. Halbuki bu, akımın da yönü değişeceği anlamına gelmez. Çünkü voltajın yönü çok yüksek frekansda değişiyor. Bu +/- voltajların ortalaması ne ise motor o voltaj uygulanıyormuş gibi döner. Sadece  akımda rıpıl oluşur.

Dolayısı ile H köprüsünde PWM girişine uyguladığın sinyal ile mosların karşılıklı iletime geçmesi seni korkutmasın.


Aklıma gelmezdi. İrdeleyince geri dönütte bulunucağım.

LukeSkywalker

Alıntı YapHocam bu entegrede HIN ve LIN diye iki ayrı giriş yok.
IN ve SD diye girişler var.
SD high iken sürücü aktif.

Bu sefer IN den PWM uygulandığında PWM high iken high side, LOW iken low side sıra ile aktif oluyor.
H-bridge de bu istenmeyen bir durum. Çünkü karşılıklı sürekli çapraz mosfetler iletimde. Yani motor bir ileri bir geri dönmeye çalışıyor gibi.
Millete bunu anlatamadım. Bir video çekip göndericem.

Ayrıca 2104 pwm siz. IN = 1 iken high side, IN = 0 iken low side bende çalışıyor.
Not : 100uF bootstrap ın bunda etkisi olabilir mi bilmiyorum.
Bir video çekip koyacam sonunda.
Not : 2110 pwm siz high side çalışmıyor. Ondaki durum herkesin söylediği gibi...

Bu kısmı bana yönelik yazdıysanız neden yazdığınızı anlamadım tam olarak.  Ben bunların aksine bir şey söylemedim ve bildiğimiz şeyler.  Üstteki mosfetleri sürebilmeniz için yüksek gate gerilimlerine ihtiyacınız var ve bu gerilimlerin sağlanması için PWM üretmek zorundasınız. Tabi burada motora uyguladığınız voltaj da önemli. Sizin ne yapmak istediğinizi de tam olarak anlayabilmiş değilim bu arada.  Eğer hem PWM uygulamayayım hem de motor frenlenmeden serbest dönsün diyorsanız sürücü entegre kullanmanıza gerek yok zaten.

sezgin05

100uf bence biraz fazla gibi. 20Khz de 1uf kullanmıştım. Ticari bir üründe görmüştüm bende hesaplamadan direkt kopyalamıştım.

robomaster

#33
Alıntı yapılan: LukeSkywalker - 14 Aralık 2014, 19:55:05
Bu kısmı bana yönelik yazdıysanız neden yazdığınızı anlamadım tam olarak.  Ben bunların aksine bir şey söylemedim ve bildiğimiz şeyler.  Üstteki mosfetleri sürebilmeniz için yüksek gate gerilimlerine ihtiyacınız var ve bu gerilimlerin sağlanması için PWM üretmek zorundasınız. Tabi burada motora uyguladığınız voltaj da önemli. Sizin ne yapmak istediğinizi de tam olarak anlayabilmiş değilim bu arada.  Eğer hem PWM uygulamayayım hem de motor frenlenmeden serbest dönsün diyorsanız sürücü entegre kullanmanıza gerek yok zaten.

Hayır size değil genel konuştum.
Her zaman değil bazen serbest dönsün istiyorum.
Madem konuyu açtınız şöyle bir şey sorayım.

Sürekli çalışma için soruyorum.
Motoru PWM in HIGH  kısmında sürüp,  LOW kısımn da serbet bırakmak yerine (yani peşpeşe kısa aralıklar ile  çalış - serbest), HIGH kısmında sürüp LOW kısımlarda frenlemek (yani peşpeşe kısa aralıklar ile çalış - frenle) çalışma açısından ne farkettirir ve ne zaman tercih edilir ?

LukeSkywalker

Serbest dönmesi hız kazandırır, frenleme yapması kontrol kazandırır. Serbest dönen motorda hız kontrolü yapmak zordur.

robomaster

Alıntı yapılan: LukeSkywalker - 14 Aralık 2014, 20:50:42
Serbest dönmesi hız kazandırır, frenleme yapması kontrol kazandırır. Serbest dönen motorda hız kontrolü yapmak zordur.

Ayrıca frenlenen motor dur kalklarda daha fazla akım çekiyor. Bir de güçlü motorlarda pat küt gibi sesler çıkıyor. Güçlü motorları ani frenleyip kaldırmak iyi olmasa gerek.

cann

iyi günler

oldukca kaliteli ve çok satan yabancı bir firmanın sürücü devresinde mosfet gate için direnç kullanmamış (irf1404), dolayısıyla ters diyotta kulanmamış, doğrudan bağlamış, sürücü buradaki 2104 e çok benzeyen 2184. devre buradaki devrenin aynısı.

jabbathehutt

Buradaki devre dediğiniz hangisi? İlk mesajdaki mi yoksa isis çizimi mi?

z

Alıntı yapılan: cann - 21 Aralık 2014, 12:23:38
iyi günler

oldukca kaliteli ve çok satan yabancı bir firmanın sürücü devresinde mosfet gate için direnç kullanmamış (irf1404), dolayısıyla ters diyotta kulanmamış, doğrudan bağlamış, sürücü buradaki 2104 e çok benzeyen 2184. devre buradaki devrenin aynısı.

Gate direnci ve paralel diyodlar illaki sart degil. Surucu zaten akim limiti yapiyor. Tum olay ring ring oluyormu olmuyormu oluyorsa frekans tehlikeli bolgelerdemi?
Ters diyodun gecikmesi  snubber ihtiyacini kaldiriyormu kaldiriyorsa snubber kullanalimmi kullanmayalim mos biraz fazla isinsinmi gibi ince konular masaya yatirilir.

Degisik MOSlarla denemeler yapilir.

Yoksa gate direnci ve ters diyod takilmasi Allah kelami degil.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

robomaster

#39
Ben son zamanlardaki bu konudaki tecrübelerimi aktarayım.
Özellikle internette bir sürü yanlış veya eksik şema dönüyor

Bu sürücüleri kullanıyorsanız :
1. Gate direncindeki ters diyotlar lüzumsuz.
2. Gate sourse arasında sönümlendirme direnci lüzumsuz.
3. Gate atılan zenerler yolunda gitmeyen bir şeylere ( belki iyi hesaplanamayan hatlar) geçici bir çözüm. Gerekli değil.
4. Özellikle gate dirençleri mosfetleri korumak için değil, mosfetin gate kapasitörünü doldurmak için akım çekilen elmanı (eğer özellikle mcu ise onu korumak için). Eğer sürücü devrede akım sınırlama var ise kullanılmaması çok daha iyi. Çünkü zaten bu sürücüler de amaç h-side için uygun gate gerilimini sağlamak yanında;  yüksek frekanslı anahtarlamalarda bu kapasiteyi yüksek akım basarak bir an önce mosfeti iletime sokmak ( aktif bölgeden uzak tutmak).

Eğer illa da gate direnci kullanılan bir uygulama için, aşağıda benzer örnek bir link var:
http://www.irf.com/technical-info/designtp/dt94-10.pdf

Not : Boot strap kapasitor low side aktif iken şarj oluyor. High side iletime geçirmeden önce bu kapasitörü low side aktif edilerek doldurulması gerekir. High side ile low side arası illa bir bibirini tersi olarak sürülmesi gerkir gibi yanlış bir kanı var.
Doğrusu high side sürülmeden önce yani high mosfeti tam iletime sokmadan önce boot strap  kapasitenin uygun yük ile şarj edilmiş olmasından emin olmak gerekir.

mesaj birleştirme:: 22 Aralık 2014, 08:06:05

NOT 2 :
Bu sürücüler ile h-bridge tasarlarken dikkatli olmak gerekiyor.
Bazıları h-bridge için direkt kullanmaya müsait değil. Farklı pwm tekniklerine göre düşünmek lazım.
Ayrıca harici lojik elmanlar ike gate sinyallerini sürücüleren önce bu pwm tekniklerine göre düzenlemek gerekiyor.
Ayrıca  duty değerleride genelde %98 ve %99 da kalıyor. 

jabbathehutt

Bu konunun ilk mesajındaki devre için şunu söylememiz şart: "Eğer motor gerilimi 12V değerinden yüksekte ise bu devre kullanılamaz. Sebebi ise IN girişilerinden birisinin her halükarda high seviyede kalmasıdır."

robomaster

Alıntı yapılan: jabbathehutt - 21 Aralık 2014, 18:01:09
Bu konunun ilk mesajındaki devre için şunu söylememiz şart: "Eğer motor gerilimi 12V değerinden yüksekte ise bu devre kullanılamaz. Sebebi ise IN girişilerinden birisinin her halükarda high seviyede kalmasıdır."

Ne alakası var motor gerilimi ile?

Okan AKÇA

Herkez bir şeyler yazmis

LukeSkywalker

Motora uygulanan voltaj 12V üzerinde ise high side mosların sürülmesi için PWM gerekir. Fakat driverların birtanesinin girişi sürekli yüksek konumda kalıyor ve PWM alamıyor şemaya göre. 

cann

#44
benim açıp incelediğim sürücüde, burdaki şemadan diğer bir farkı gate ile source arasında diyot yok, smd kondansatör var, ancak değerini bilemiyorum.
ayrıca 24 volt motor sürüyor. over voltaj 32 volt