Dizel Motor Transfer Fonksiyonu

Başlatan FxDev, 10 Mayıs 2015, 10:01:08

FxDev

Dizel motorlarda gaz kolunun pozisyonu ya da yakıt miktarıyla çıkış devri arasındaki transfer fonksiyonu nasıl bulurum? Mekanik governer ın olup olmadığı durumlarda bu fonksiyon nasıl etkilenir??

@z özellikle sizden yanıt bekliyorum.
Forumda bazı bağnaz kişiler tarafından engellenip, atıldım. Tüm bu bağnaz kişilere rağmen Atatürkçülüğü sonuna kadar savunacağım; onlar da bağnazlıklarında boğulacaklar. Haberleşme için: info[at]firatdeveci.com / ©firatdeveci.com - ße Different Everytime!

FxDev

@BİLİRSHOP: Kendisi babacan bir soru sormamı istemişti foruma o yüzden buradan yazdım.
Forumda bazı bağnaz kişiler tarafından engellenip, atıldım. Tüm bu bağnaz kişilere rağmen Atatürkçülüğü sonuna kadar savunacağım; onlar da bağnazlıklarında boğulacaklar. Haberleşme için: info[at]firatdeveci.com / ©firatdeveci.com - ße Different Everytime!

t600

Sn sorunu sahibi arkadaş . ben sanat okulu motor teknik mezunuyum ,  ayrıca otomotiv öğretmenliği okudum ve elektronik yazılım ve tasarımla uğraşıyorum . Şu ana kadar birçok araç motoru söktüm ve benzinli araçlar için motor kontrol yazılımları yaptım . Bu soruyu sana cevaplayacağım ,
daha önce dizel yakıt pompası sökmüş olman gerek , sanayide dizel yakıt pompası ayarcıları var , oraya gir gör , sistemin nasıl çalıştığına bak . dizel pompalarda yakıt pompası her silindire gelen yakıtı ayarlar , yeni teknolojide artık mekanik pompa yok . Bu yapı üzerine konuşacağım ( yeni teknoloji )
Dizel motorların sıkıştırma oranı 1/ 13 tür , ve buji yoktur , dolayısı ile ateşleme uygun basınç altında atomize edilmiş yakıt ile olur .
Bunu doğrudan denkleme koymak başarısız olur , çünkü bu denkleme etki eden faktörler var , örneğin motor devri , , kapış sistemi , gaz pedalına basma durumuna göre kullanıcının motora ne yapmak istediğini anlatması . eğer senin dediğin gibi bir denklem kuracaksak bu sadece rölantide düzgün çalşışır .
Yani yakıt kontrolünü 3 kısımda 3 ayrı denklem ile ele alacaksın .
1. rolenti .
2. kapış ( karbiratör ayarları kapış sistemi diye arayın    ( yakıtlar va yanma ))
3. gaz genklemi .
Bunun dışında jikle yerine geçecek yazılımları adc den bağlayacağın bir ntc ile yapabilirsin , Ayrıca hava akış metre ile emme manifoltundan gelen hava miktarını ölçüp  yanma oranına göre yakıt miktarını ayarlayabilirsin .
dolayısı ile bu denkleme girecek değişkenleri yazalım .
1 hava sıcaklığı , 2 hava akış metre analog giriş , 3, gaz pedalı girişi ( analog) , 3 motor volanından alınacak optik dönme sinyali ( devir )
Termodinamik kitaplarında dizel çevrimi oku ve formüllere bak , bu formüller bu denklemin ta kendisidir .
Aslında milli motor kontrol yazılımımızın olması gerek , Böyle bir iş varsa hizmet etmekten memnuniyet duyarım .

z

#3
Alıntı yapılan: FxDev - 10 Mayıs 2015, 10:01:08
Dizel motorlarda gaz kolunun pozisyonu ya da yakıt miktarıyla çıkış devri arasındaki transfer fonksiyonu nasıl bulurum? Mekanik governer ın olup olmadığı durumlarda bu fonksiyon nasıl etkilenir??

@z özellikle sizden yanıt bekliyorum.

Annemin anneler gününü kutlamaya gidiyorum döndüğümde yazarım.

Sen de ben gelinceye kadar biraz Bode çalış.


mesaj birleştirme:: 10 Mayıs 2015, 13:17:49

Geldim. Bu soruyla beni mi sınıyorsun yoksa derdine çare mi arıyorsun?

Öncelikle mekanik governer terimini bilmediğim için Google'a bakmam gerekti.

Soru bir kontrol sorusu ve mekanik governer yerine regülatör demen gerekir. Neyse belli bir branşa ait bir terimi de sayende öğrenmiş olduk.

O halde sorumuzda Dizel motorun transfer fonksiyonu isteniyor.

Girişimiz gaz kolu pozisyonu. Çıkışımız çıkış devir sayısı.

Şimdi bu soruyu çözmek için çaylak mühendis gibi tutup da her şeyi modellemeye çalışıp transfer fonksiyonunu bulmaya çalışmam.

Plantımız (kontrol müh. terminolojisidir ve sistem anlamına gelir) iki şıklı;

1.si dizel motor
2.si mekanik hız regülatörüne sahip dizel motor.

Şimdi daha önce bu konu ile hiç ilgilenmemiş birisi olarak kontrol bilgilerimi kullanırım ve iki soruya cevap ararım.

1. Soru sistem lineer bir sistem midir? Eğer değilse yok kardeşim bu benim ilgi alanıma girmez derim. Proje ile çok ilgilenmem gerekirse belli motor devirleri etrafında sistemi linner kabul edip çok parçalı çalışma yaparım.

Bu şıkkı eleleyelim  ve sistemin lineer olduğunu varsayalım.

2. Soru sistemimiz deney yapmaya izin veriyormu?

Bazı düzenekler deney yapmaya izin vermez. Kontroldan çıkar ve sistemi parçalayabilir. Burada böyle bir sorun yok. Pek ala gaz kolunun değişik konumları için motor devrinin nasıl değiştiğini gözlemleyebilirim.

Bu durumda işimiz basitleşiyor.

Herhangi bir servo motor ile gaz kolunu iten bir mekanizma yaparım. Dizel motor miline de bir tako yada shaft encoder tipinde sensor bağlarım.

Bir kaç deney yaparım.

İlk deneyim sistem açısından sorun teşkil etmeyecekse birim basamak tepkisi deneyidir. Bu gaz kolunun  birden maksimum konuma getirilmesi durumunda Dizel motor devir sayısının
değişim grafiğinin elde edilmesi deneyidir. (Rampa sinyali daha yakışır)

İkinci deney ise gaz kolunun sinüsel değişimi durumunda Dizel motorun devir sayısındaki değişim grafiğinin elde edilmesi deneyidir.

Bu iki deneyden ikincisi bu sistem için daha mantıklı bir deneydir ve deney sonucunda iki önemli veriye ulaşırım.

1) faz farkı.
2) genlik.

Bu iki veri sistemi 1. dereceden yani T(s)=a/S+b tipinde modellememe yarayacak ipuçlarıdır.

Eğer 1. derece transfer fonksiyonu bu sistemi yeterince modelleyemiyorsa bu durumda sistemi c/(s+a)(s+b) gibi modelleme yoluna giderim.

Eğer gene modellemekte zorlanırsam kadeşim bu kontrol mühendisliği konusu ve bilgim buraya kadar der işi kontrol mühendislerine bırakırım.

Haa bu arada Matlab falan kullanmam. Belki kullanıp işin üstesinden gelebilirsiniz ama bu beni bozar. Ben kağıt kalem ve PC de kendi kodlamamı yaparım.

Bode dememin sebebi ni de merak ediyormusun?

Forumda bu tip sorular sorulursa forum kötüye gidiyor diye hayıflandığım başlıklara gerek kalmaz.

Soru sormaktan utanmamalısınız. Bilmediğiniz soruları sormakla kendinizi alçaltmazsınız. Kalite sorular öğrenme isteğini kamçılar.

Dizel motorlar çok ilgi alanıma girmediği için benden bu kadar.  Fakat elektrik sistemi ile ilgili aşağıdaki linkteki çalışmam belki uygulanacak yöntenler hakkında fikir verir.

http://www.cncdesigner.com/wordpress/?p=3512

Sorunun ikinci şıkkında sistemin bir mekanik regülatörünün olması durumunda transfer fonksiyonu nasıl bulunur denmiş.

Çok farkı yok. Aynı deneyi bunun içinde yapacak mesela sinüsel giriş için çıkış sinyalinin (devir sayısının) nasıl değiştiğinin grafiğini elde edeceksin.

Bu sorular kara kutu içinde ne var sorusudur. Aşağıdaki konu da biraz bu işlerle ilgilidir.

http://www.cncdesigner.com/wordpress/?p=4508
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com