Çamaşır Makinesi Motorundan Rüzgar Türbini Alternatörü Yapımı. Resimli Modifiye

Başlatan German-Teknik, 18 Ağustos 2015, 02:24:17

German-Teknik

Arkadaşlar sitede çeşitli motorlardan çeviri yapan arkadaşlar olmuş ve resimlerle açıklayanlarda ellerine sağlık diyorum.Ancak şansıma yada bana denk gelen motora yani 36 oyuklu için detaylı bir bilgi bulamadım bulduklarımda eksikti.Biraz kişisel çabam birazda bobinajcı arkadaşımdan kafa kafaya verip yardımlaşarak başarılı ve işinin ustası bir tornacı arkadaşımlada birlikte çalışarak resimlerdeki dinamoyu yaptık ve son aşamalarına yaklaştı.Kısa süre sonra test videolarınıda eklerim inşallah. Çok titiz ve emekle çalıştık umarım değer bir dinamo üretmiş olabiliriz...

Güzel ve verimli bir rüzgar türbinine sahip olmanın ilk şartı verimli kanatlara sahip olmaktır. Plastik borudan ağaçtan yada silindirde çekilen benzer malzemelerden kanatlar yapılıyor olsada Boru borudur.. Döner ama kanat değildir. Aerodinamiği asla hesaplanmış hafif kanat gibi olmaz dönerken ses uğultu yapar , iyi bir alternatörünüz olsada verim kaybına sebep olur..


Resimdeki kanatlar yaklaşık 3 sene emeğin ve büyük masrafın eseri enjeksiyon ve Vakum teknolojisi kullanılarak Almanyada yapılanlara hatta Polonya ve son dönemde Çek de yapılan kanatlara kafa tutacak Özelliklere sahiptir. çizimi Almanyada mühendis arkadaşlarımca hesaplanıp yapılmış , Modeli 5 eksenli CNC de yapılarak uzun çalışmalar neticesinde Sağlam hafif ve rüzgara çok duyarlı seri olarak yüksek hıza çıkabilen 125 cm ( 2742 Gram ) ağırlığındaki bu kanatlar Türkiyede tarafımca üretilmiştir. Yurt dışını çıkartmak düşüncelerim olduğundan henüz iç piyasaya ticari bir girişimdede henüz bulunmadım.




Resimde Motorun sargılarını saclara ve gövdeye zarar vermeden söküyoruz dinamoya uygun yeniden saracağız..




Yeni yaptığımız uzun mil ve yeni strator ile motordan bir görünüş yeni strator hatasız bilyalandı. bizler tornada bilya çapı ve yataklarıda değiştirdik.



Yeni ve eski strator yanyana ayrıca değiştirilen bilya çapları ve yatakları yenileri eskileri resimde.Mil ve Strator kama yataklı şekilde kaynatıldılar.




Yeni strator yapımda torna çalışması



strator hazırlanıyor kaynak öncesi kama ve kaynak ağızı çalışmaları.



Lazerle yeni ve dinamoya uygun ayaklar kesiliyor burdan prese büküme gönderilecek ayaklar.



Ayaklar hazırlandı artık bir türbine yakışır şekilde sağlam montaja uygun durumda.Tüm paslar temizlendi Gövde galvanizle kaplandı.



Küçük ama ciddi bir sorun çıktı.Motora uygun Lastik montaj takozları piyasada yoktu bulamadım.Exkavatör hortumundan kesip yapıştırarak çaktım.



Daha önce pasları temizlenmiş Galvanizle kaplanmış gövde Özel ve Yüksek ısıya dayanıklı boya ile boyanıyor.Bu boya alev almama özelliğine sahiptir.



Dinamolar üretim yaparken ısınırlar Her türlü boya ile boyamanız yangın ve alev alma riski doğuracaktır.Özel boyalar seçmelisiniz.



Resimde kullanılan boya Arabaların Fren disklerinde boyamakta kullanılan yüksek ısıya dirençli ve alev almayan Fren Diski boyasıdır.



Dinamo olurda Neodyum mıknatısları olmazmı ? Resimde 2 tanesi eksik ölçü için tornacıda bırakmıştım strator yarılacak Freze ile. 50 x 20 x 10 mm N52 kullanıldı Toplamda 12 mıknatıs kullanıyoruz. 36 oyuklu motoru dinamoya çevirirken 18 bobin ve 12 mıknatıs kullanmalıyız.



Epeyce bir emekle ve temiz çalışmayla orjinallerinden farksiz şekilde mıknatıs kanallarını yarma tabir edilen şekilde yataklıyoruz.Daha sonra yapıştırıyoruz. CNC Freze ve torna yardımıyla profesyönelce milimetrik olarak mıknatısları yatakladık.Daha sonra yapıştırılacaklar.



Profesyönel bobinajcı arkadaşımın biraz boş vaktini yakaladım nihayet ve uzman destekle sargılara başladık netice mükemmel ötesi.



0.90 mm telden çift telli sargıda toplam 60 sipir yani 2 x 30 sipir her bobine sardık ve ankuşlara sorunsuz şekilde yerleştirdik.



Hesap cetveline göre   2 x 0.90 tel ile yaptığımız sargı  1.30 mm tel kalınlığına karşılık ediyor. Peki biz neden 2 telli olarak sardık ?



Elbette tek kalın tel ile sarmak daha iyidir Fakat ne bukadar sipir nede teli kalın tel sararak yerleştirmemiz mümkün olmuyordu.



Aynı motor üzerine 1.30 mm tek telden sardığımızda 20 sipir zor sığıyor teli büküp yerleştirmek kabus haline dönüyordu geri söktük.



Tek 1.30 mm tel ile sarmak yerine aynı tel çapına denk gelen 2 x 0.90 tel ile 30 sipir sardık sorunsuz yerleştirdik iple sağlamlandı verniklendi.



Titiz temiz profesyönelce bir çalışma oldu mıknatıslarıda tornacıda stratora freze ile yarma tabir ettikleri mıknatıs yataklarını açtırıp takacağım.



Sargının artık son aşamalarına yaklaştık.  Bobinlerimiz Yıldız tabir edilen bağlantı ile bağladık neticeyi mıknatıs montajından sonra göreceğiz.



Ve sargı işinde mutlu sona yaklaştık bundan sonrakileri resimlemedim ellerimiz vernik olmuştu. Baglantılar bitirildi ve teller verniklendiler.


========================================================================================================

Arkadaşlarımında ısrarı üzerine sonradan satın aldığım 4 tane dinamoya çevirmeye uygun motorların sökülmesi ve temizlenmeleriyle sargı için hazırlık aşamalarından temiz titiz bir çalışma nasıl olmalı resimlerle biraz anlatmaya çalışacağım. Aslında bu resimler ve 36 / 48 ankuşlu bu tür motorlar içinde yanya sökünce ve birisini sarınca ciddi öneme sahip bilgiler edindim ve bunlarıda sizlerle paylaşıyorum.Ben foruma üye olmadan öncede farkettimki çoğunluk benimde resimlerde çevirisini yaptığım motorları tercih ediyoruz.Başkasını bilememde benim tercih sebebim bobin ve nüve soğutması için gövde yapısı uygun, sökülüp takılması sargısı kolay olmasından tercih ediyorum.Olumsuz yanı ise bizim buralarda çok aranan bir motor olması üzerinde kasnak olduğundan fazla para harcamadan kıyma salça makinesi yada her türlü elektrikli alete kolayca uyum sağlıyor güçlü ve devir sayısınında düşük olması sebebiyle hurdacılarda bu motorlar emsallerinin 1 - 2 misli fiyat çekiliyor.uygun fiyata bulmak bizim çevrede bu motorları büyük mesele.Diğer sorun çok eski model çamaşır makinelerinden çıkan bir motor olduğundan çok fazla paslanmış ve büyük bakım istiyor şekilde birçoğu malesef.Birsürü emek masraf edeceğimiz bu motorların uzun süre dayanması ve korumak için ciddi ve titiz bir temizlik bakım yapmalıyız.Bakımı sadece görsel düşünmeyin pas hasar vermediği hiçbir şey yoktur presbandlara kadar tahrip edebilir.Biraz emek sabır makine takım gücü ve masrafla dinamolarımızı tertemiz ve yıllarca çalışacak hale getirebiliriz.Ayrıca hepimizin 48 ankuş diye özellikle kovaladığı bu motorlan 48 ankuşlu modelindeki ankuşlar çok dar.Eğer 36 ankuşla kıyaslarsak 36 ankuşluya giren tel çapı ve sipir sayısı 48 ankuşlu modeline girmesi mümkün değil.Kişisel hesaplarıma göre azalan sipir sayısı ve ince sarılması gereken tel sebebiyle dar 48 ankuşlu model bu motorlar  36 ankuşlu aynı motorların kalın ve daha çok sipir sayısında vereceği gücü verebileceğini sanmıyorum .Bu motorlardan kullanacak başka arkadaşlarda bu konuya dikkat etsinler. Bunuda ayrı bir konu olarak açıp net belirteceğim çünkü sitede birçok kişi bu motorlardan kullanmaktadır.

Size bu motorların hurdacıdan çıktıktan sonra geçirdiği işlemler hakkında resimlerle çalışmalarımı paylaşıyorum.



Hurdacıdan paçayı kurtarıp iş yapmayı seven ellerime geçen motorları sökmeye başladım.



Motorlardaki nüve tabir edilen sacları bozmadan özenle eski bobinleri presbandları söküyoruz.



Tel fırça ve zimpara makinesi yardımıyla tüm pasları kazıdıktan sonra WÜRTH marka sprey galvanizle nüvelerin içini kapatarak diğer yerleri galvanizle kaplıyoruz hepsini 1 seferde tek kat atmaya çalışmayın akar.Birkaç kat halinde tüm pası temizlenmiş gövdeyi kaplayın.WÜRTH den başkası 5 para etmez.Würth pahalıdır ama iş görür diger markaların 3 kutusuyla yapamadığınızı würth 1 kutu ile yaparsınız.ucuza gelen würth olur.



Eğer resimdeki gibi uygun ısıtıcınız varsa ısıl işlemle bir tür fırınlama yapabilir daha seri kurumasını sağlayıp daha iyi tutmasını sağlarsınız.



Galvanizleme işi bitip galvaniz kuruyunca boyama işlemine geçiyorsunuz.Bobinlerin sarıldığı nüvelerin içine asla galvaniz yada boya kaçırmayın.



Ben hem 36 hemde 48 ankuşlu motorlarda ölçümler yaptım bu motorların 36 ankuşlu modelindeki yapılacak dinamo 48 ankuşlu modelinden daha güçlü olacağına inanmaktayım.48 ankuş kulağa hoş geliyor ama bobin yatakları 48 ankuşlu modelde 36 ankuşluya göre nerdeyse yarı yarıya daha az.   18 bobin yerine 24 bobin kullanacağız ama 48 ankuş 24 bobinlide ince tel ve daha az sipir sarabileceğiz.



Profesyönelce Yataklanmış mıknatıslar, Yataklar CNC frezede Divizör ile açılmıştır..



Yazdığım tecrübeler direk şahsi tecrübelerimdir alıntı değildir dikkat etmeniz boşuna emek ve para kaybetmenizi engelleyecektir.

Hem 48 hemde 36 ankuşlu motorlar yanyanalar ölçüm yaptım 48 ankuşlu modelde mıknatıslar mecbur küçülüyor sayısı artsada boyut küçülüyor.36 ankuşlu olan motorların ankuşlar daha derin ve geniş daha çok sipir sayısı ve kalın teli 36 ankuşlu motor daha rahat alıyor daha büyük mıknatıs kullanıyor. Kişisel hesaplarıma göre 36 ankuşlu model büyük mıknatıs çapı daha kalın tel ve daha çok sipir sayısı alması sebebiyle bu motorun 48 ankuşlu modeline güçte hem voltaj hemde amper olarak daha baskın çıkacaktır. Resimleri inceleyin.

Bu tür profesyönelce çalışmalar maliyetlidir, tek tek hesapları lazer torna freze için programlanmaları ,metal dayanıkları çizimleri  bazı parçaların sertleştirilmesi için sonradan yapılan ısıl işlemleri galvanizleri hepsi maliyettir ve mıknatıslar hatırı sayılır maliyet tutmaktadır.. Fakat bu tür bir çalışma ile ,emsali orjinal bir Alman dinamosunun emsalini  8/1  - 6/1  rakamlarına ,  Çin malı bir emsal dinamonun  5/1 maliyetlerinde elinizden geliyorsa sahip olabilirsiniz..

Düşük devirlerde yüksek performans verebilen , son teknoloji PM dinamolarının tüm sistem ve montaj noktaları incelenerek birkaç dünya markasının en iyi yönleri geliştirilerek bu çalışma bilinçli yapılmış olup,
65 - 80 devir dakikada sarj voltajına çıkabilmekte , 150 - 250 devirlerde mükemmel performansa sahiptir.





Mucit23


OG

FORUMU İLGİLENDİREN KONULARA ÖM İLE CEVAP VERİLMEZ.


learner

Yüksek hızda o mıknatıslar yapıştırılmış olsalar dahi fırlayıp parçalanırlar. Tecrübeyle sabittir.

Edit: Gerçi bu sistemde çok hızlı dönmeyecekmiş. Kurtarabilir.

German-Teknik

Arkadaşlar merhabalar tekraren  ilgi ve yazılarınıza teşekkür ederim.

@Mucit23
Sayın arkadaşım, kendim 25 senedir almanyadayım ve mesleki olarak bu işlerin içerisindeyim,bu makinelerin markalı ,Alman ve Avrupasınıda , Uzakdoğu versiyonlarınıda gerçeklerini görmek incelemek fırsatları bu süre içerisinde buldum. En az 12 - 15 marka ve sistemden en iyi yönler biraraya getirilerek geliştirip,gerek mekanik ,gerek sargı,gerekse montaj ve kaliteden negatif  pozitif yönleri ayrılıp kendimizcede bazı geliştirmeler yaparak mevcudun en iyisini aşarak Bir Türk markası oluşturmak yıllardır idealimdir.. Bu sebeple bunca masrafa mal olan çalışmalar aslında bir hazırlık test aşamalarıdır Yoksa 1 dinamo üretmek için bunca çaba masraf ve emeğe girmezdim işin gerçek yanı budur açık söylemek gerekirse.

@OG
Sayın OG  hedeflenen güç tamamen sipir sayısı , tel kalınlığı kaç volt için yapılacağı , mıknatısların kalitesi , yerleştirme hassasiyeti ile alakalı bir durumdur.. Resimdeki mıknatıslar  Alman malı olarak Karlsruhe imalatı Almanyadan test için getirilmiş ve Türkiyede satılan Çin malı emsallerine göre  ciddi fiyat farkı fakat bir okadarda elektromanyetik güç ve gauss yani yapışma gücü farkları vardır.. Bu sebeple  Kaliteli bir mıknatısı emsal gösterip Türkiyede her ölçüde bulunmayan ekli mıknatıslarla yapılacak işleri teraziye koymak ilgisi olan arkadaşları yanıltmak olacaktır..  Mıknatıs kalitesi ve nüvelerden  0.5 mm bile uzaklık farkları ciddi şekilde performansı etkiliyor..   İlk olarak Türkiyede bulunabilen mıknatısları ekleyerek bu çalışmayı yapan sevdiğim bir arkadaşım plastik borulardan yaptığı kanatlarla  24 Volt da  230 - 250 devirde  600 - 700 watt seviyelerine ulaşmayı başardı..  Resimlerdeki çalışmalar şu an Almanyada bulunduğumdan son aşamasında olup , Eksiz tek parça mıknatıslar, daha iyi hesaplanmış yapılmış bobin sargıları ile 250 devirlerde  900 - 1200 watt alabilmek hedeflenmektedir..  Bu gücü verebilecek Çin malı bir alternatörün uluslararası satış yapan sitelerde  Nakliye ve Gümrüğü hariç marka ve modele göre  900 - 1700  $  satıldığını , Alman ve Marka sahibi olanların  Almanyada Gümrüksüz ve nakliyesiz  1800  - 3500 Euroya kadar ckabildiğini hesaplarsanız bu çalışmalara eli yatkın olanlar her nekadar maliyetli görünsede kaliteli gerçek bir alternatörü bedelinden çok aşağısına mal edebilirler..

@frederic
Sayın arkadaşım güzellikler zorlu çalışmaların ve mücadelenin yılmama ilkelerinin arkasında saklıdır.. :)  hayatta her konu için bu geçerlidir.

@learner
sayın learner siz ne ile yapıştırdınız bilemiyorum ama Epoxi - Epoksi yapıştırıcılar Türkiyede   2.5 TL ile   aynı boyda tüp  36  TL  arasında marka fiyat ve kalite farkı var.. Kullandığım yapıştırıcı ile birkaç kez geri sökmek istediğimiz mıknatısları çıkartmak sökmek mümkün olmadı..Mıknatıslar parçalandılar.. Kaliteli ve ısıya dayanıklı  yapıştırıcı kullanmanız gerekir..Ayrıca resimde gördüğünüz gibi montaj edilmiyor dışına polyester kumaşı çekilerek araya polyester dolgu kalıpta yapılıyor.. vada kolay soğuması için bu şekilde montajda yapılabilir, Orjinal ve dünya markası olanlarda mıknatıslar kolay soğuması için bu montaj tarzında yapılanlar vardır.. Frezede açılmış milimetrik yataklardan kaliteli bir epoksi yapıştırıcı kullanmışsanız daha geri sökmek istesenizde çaresı yoktur.Sökemezsiniz parçalanır , buda benim tecrübemdir..

Eğer konuya ilgi olursa zaman zaman aranıza uğrar , Türkiye dönüşümdede yeni tamamlanacak olanlardan video eklemeye zaman buldukça çalışırım..Sizlerle tanıştığıma ve içeriği ciddi böyle bir siteyi tanıdığımada çok sevindim.  Özellikle Ülkemizde malesef büyük bir bilgi kirliliği var , Genç nesillere biraz birşeyden anlayanda hiçbirşey öğretmek bilgi verme tarafı değil herkez bir çıkar peşine düşmüş elinde ne varsa onu satma hevesi peşinde  ayda 5 TL veren bedava scriptlerle binlerce site forum kurmuş malesef çoğunda içerik bulamadım son 3 senede Türkiye sitelerine biraz katılıyorum ancak sohbete girdiğim malesef 10 site henüz yok.. Çünkü gerçekte bir yardımlaşma ve dayanışma samimiyet yok..
Buradaki sayfaları dün gece uzun uzun gezdim okudum ve gece yarısı olmuştu kayıt yaptım bu dostluğa bir katkımda benim olurmu diye düşündüm.. Görüşmek dileğiyle.

Ayrıca resimlerdeki hazırlanan prototipte orta milin hem önde hemde arkada uzun olmasının sebebi , Kaliteli alman ürünlerinde Alternatör bilyaları üzerine yük verilmez.. Aynı gerçek türbinlerdeki gibi 3 yada 4 bilya kullanılır.. Türkçesi Eşek - Taşıyıcı bilya denilen bu sistemde aslında hayranlıkla baktığımız Alman ve Amerikan teknolojisinin sırrı saklıdır.. Herkez 1 motorun ucuna 1 pervane takarak bu işi yapmaya uğraşıyor.. Netice Çin mallarından öteye gidemiyoruz.. El yapısı kanatlarda hafif balans varsa kısa sürede araba aks bilyası kullansanızda dağılacaktır.. Balans yapan bir HUB ve kanat sisteminden asla kalıcı performans alamazsınız.. Binde hesaplarıyla , 1 gram ağırlık farkları çok önemli ilkesiyle çalışarak bu işlerden netice alabilirsiniz..   

Türbin yapanların çalışmalarını Türkiyede çok inceledim.. Silindirik bilya yatağını yatay kullanıyorlar.  Bu hayati bir hatadır.. Silindirik bilyalar Dikey çalışmak için yapılırlar.. Yatay kullanırsanız kısa sürede arızalanacaktır.. öylede oluyor.. Taşıyıcı bilya prensibiyle kaliteli sistemlerde oldupu gibi Konik bilya ile Yön dönüş rüzgar bulma sistemini iyi bir şekilde yaparsanız çok uzun ömürlü , bir okadarda maliyetli olacaktır.. Bu kaliteli çalışmaları yapacak sanatkarıda her torna başında bulmanız malesef imkansızdır.. Ustanızın lafta değil sanatta gerçekten usta olmasıda gereklidir.. Tornada lazerde yapılan bazı parçaların daha sonra ömrü uzun olması için ısıl işlemlerde sertleştirilmeleri , soğuk galvanizle özelliği bozulmadan doğa şartlarıyla mücadele edecek kaliteye çıkartılmasıda sağlanmalıdır..

Rüzgar Türbini ,dinamosu hergün yapılan bir alet değildir.. Türkiyede denetim noksanlığı ile kalitesiz ucuz Çin bilyaları.. Sahte taklit ürünler piyasada doludur..  18  TL çiftini aldığım Çin bilyaları uğultu yaptılar , gittim fark verdim sözde orta kalite bir avrupa markalası verdiler..  34 TL almış oldum.. Yine istediğim neticeyi vermiyordu bilyalar..  Sonunda  54 TL verdim ve 2 tane gerçek markalı bilya aldım.. Sorun bitmişti.. Yani  sargı bilya mıknatıs , malzeme işçilik kaliteleri yüksek oldukça bu işten verimi yüksek alabilirsiniz.. Sanatkarların işinin ehli olması verimi yükseltecek baş etmendir.. Hurda bakırdan yapılmış ucuza satılan bobin tellerindende uzak durmanızı tavsiye ederim, malesef içinde bakırdan çok başka malzeme karışık , Bakır telmi . inşaat telimi elinizde bükerken bile kaliteyi anlatacak farkı tecrübesi olanlar anında hisseder.. Ucuz adi bobin telleri forma bile girerken , kaliteli bir tele göre çok direniyor.. Elbette verim kaybınında başlıca sebebidir..

Sargı işi amatörce elimden gelir.. Aynı motora ben 2 x 19 sipir sığdırabilmiştim testlerimde..  Diğer arkadasım sıradan bir bobinajcıda  2 x 24 tur sığdırabildi..  Profesyönel 27 sene meslekte olan ustanın bizzat kendisi yaptığı sargıda aynı motora  aynı tel çapından 2 x 30 sipir zorlamadan sığdırdı.. Aradaki farklar bunlardır.. ciddi verim farklarıdır.. 1 sipir dahi..

@certy
Sayın certy , özel mesaj yollamış lazer kesim sormuşsunuz.. özelden cevap gitmiyor ya sizden yada benden kapalı sanırım anlamadım yetkili arkadaşlar ilgilenirse özel mesaj sorunu sanırım kalkacaktır.. buradan cevaplayım..  lazer kesimi yapan firmalarda kestireceğiniz malzemenin cinsi , kalınlığı ve kesilecek formun çizimi maliyetleri değiştiren etmenlerdir.. Ayrıca çok eski model canı çıkmış lazerlerle ucuza kesim yapan yerlerde hassas işleri yaptırmayın. makinelerin bilya mil boşluklarından hassas işlerdeki kesimleri ucuza yapsalarda hatalı çıkıyor kesimler..Bunu bizzat yaşadım, Hassas işlerde yeni makineleri kullanan firmaları tercih ediniz.. nerede kalıyorsunuz bilmiyorum Güney bölgesinde kalıyorsanız tavsiye edeceğim yerler denenmiş var. Başka bölgeleri tanımıyorum.  Bazen kritik işlerimde çizimler için Almanyadaki mühendis arkadaşlarım yada Türkiyede tanıştığım başarılı 2 Lazer operatör ve çizimcisiyle sorunsuz çalışmaktayım.


learner

Kullandığım yapıştırıcı bison metal epoxy idi. Mıknatıslar üzerinde kaplı nikel filmden ayrıldı. Yani nikel kaplama metalde kaldı kendisi dağıldı. Ama benim uğraştığım motor farklıydı. 12000RPM de 5dk çalışıp gümlediydi. Servo motor içerisindeki mıknatısların kancalı olduğunu gördüm. Sanırım bu sorunu yaşamamak için özel üretiliyor.

Üzerine ince bir tabaka olacak şekilde reçine ile doldurulsa çok sağlam olur gerçekten.

German-Teknik

@necati

Sayın Necati bey ,eklediğiniz link ve resimlerde görünen bir oto alternatörü modifiyesidir. Araba alternatörleri ile bu işte iyi verim alamazsınız , Sebebine gelice araba alternatörünün içerisinde mıknatıs bulunmaz. Rotordada bobin teli sarılıdır.ve aküden gelen elektrikle bu sargılarda elektromıknatıs oluşur . bu manyetik alan döngüsü . dış nüvelerdeki sargıları ( STRATOR ) indükleyerek elektrik üretimi yaparlar.. Yani Araba alternatörünü bir matkaba bağlayarak çevirseniz dahi Ortasındaki dönen bölüm ROTOR sargılarına voltaj vermeden 1 volt bile üretemezsiniz %99 oto alternatörleri bu şekilde çalışmaktadır..Arabalarda şarj 2100 - 2300 devirlerde başlar. oto alternatörü ile yapacağınız bir rüzgar türbinini o devirlere karmaşık redüktör ve güçlü rüzgarlar olmadan çıkartmanız çok zordur. Ayrıca arabalardada sürekli değişen motor devri ile bağımlı olan bir sistem vardır, motor devri çok yükselince sistemi yakmaması için orta elektromıknatısa gönderilen voltajı azaltır, akü zayıflamış yada yavaş gidiyorsanız voltajı yükseltir. Yani manyetik alan gücünü sürekli değiştirerek araba üzerinde takılı olan sarj dinamosu bir tür akıllı otomasyon sistemine sahiptir..Bunu çok şekilde yapanlar oldu iyi verim alamadılar..

Ortasını (ROTOR) değiştirip yeni yapsanız bile , mıknatıs yerleştirsenizde oto alternatörlerinin nüveleri bu iş için ince kalıyor , çünkü çok yüksek devirler için yapılmış bir araç alternatörüdür.. Sürekli değişken rüzgarda ince nüveler verimli olmuyorlar. Youtubede modifiye edilmişleri var 900 - 1600 devirlerde ancak sarj akımlarına çıkabiliyor. Aynı emek masraf içi ve nüveleri kaliteli müsait bir asenkron elektrik motoruna yapsanız ( 36 yada 48 oyuklu olana ) 4 kat daha verim almanız mümkün. Yukarıda resimlerini gördüğünüz çalışmadaki çeviri neticesinde 60 - 80 devirlerde sarj akımı yakalanabiliyor 150 - 200 devirde ise harika performans verebilmektedir..

Ayrıca yuvarlak yüzey üzerine sadece yapıştırıcı gücü ile yapıştırılmış mıknatıslar zamanla ısı sebebiyle kopma dağılma yapmaları riski büyüktür.. Buna ince nüveli yüksek devirler isteyen oto alternatörünüde eklerseniz.Ben kişisel deneyimlerimle tavsiye etmem. elbette karar herkezin kendisinindir.Ayrıca mıknatısları milimetrik hassasiyetle bu şekilde yapıştırabilmekte büyük ustalık emek ister.. CNC de divizör ile yataklanmış profesyönel bir çalışma ile bu çalışma farklı konulardır.. Ben ilk yazımdada bahsetmiştim.. Maliyet unsuru hesaplanmadı, mevcudun en iyilerinin en iyi yönleri bir araya getirilerek seri üretime geçecek bir Türk markası geliştirmek benim uzun yıllardır idealimdir.. Bunlarla imalat yapılmayacak.. Çalışmalardan ne iyi ne daha iyi olabilir bunları geliştiriyoruz bizler halen.. Bu arada ilgisi olan arkadaşlarada bilgi ve yol göstermektir buradaki amaç..



mesaj birleştirme:: 19 Ağustos 2015, 08:22:46

Alıntı yapılan: learner - 18 Ağustos 2015, 17:57:41
Kullandığım yapıştırıcı bison metal epoxy idi. Mıknatıslar üzerinde kaplı nikel filmden ayrıldı. Yani nikel kaplama metalde kaldı kendisi dağıldı. Ama benim uğraştığım motor farklıydı. 12000RPM de 5dk çalışıp gümlediydi. Servo motor içerisindeki mıknatısların kancalı olduğunu gördüm. Sanırım bu sorunu yaşamamak için özel üretiliyor.

Üzerine ince bir tabaka olacak şekilde reçine ile doldurulsa çok sağlam olur gerçekten.

Sayın arkadaşım siz 12000 devirlerden bahsediyorsunuz.. :)   Bizim çabamız  80 - 150 - 250 devirlerde performans verecek alternatörlerin üretimindedir.. 12000 deviri Rüzgarla yakalamak ve ona dayanacak kanatı malzemeyi bulmak redüktörü yapmak imkansız olmasada getireceği masraf mantıklada tekniklede bağdaşmaz..  Benim çalışmalarım çok az rüzgarlarda bile performans verebilen yeni nesil alternatörler ve hafif sağlam en küçük esintilere duyarlı aerodinamik yapısı ( Yüksek Performans tipi kanatlar ) üzerinde yoğunlaşmaktayım..  Ayrıca Yapılacak modellerde  400 - 500 devirlerden fazla devire çıkmasını engelleyecek tamamen kendi projem olan sistem Mühendis arkadaşlarımca çizimlere ölçülere Almanyada döküldü , malzemeler ve dayanıklılık hesapları yapıldı , bilgisayar ortamında proje başarıyla çalıştırıldı.. 

Şimdiye kadar bilinenin tamamen dışında bir sistemle Fırtınada hem kendisini hem kanatları , hem alternatörü , hem sarj ünitesini , hemde batarya bankasını koruyacak olan bu sistem deviri mekanik yada manyetik olarak bilinen şekillerde frenlemiyor..  Manyetik frenlemeler alternatör sargılarını sert rüzgarlarda sürekli kısa devre yada DUMP gücünden dolayı yakıyor.. Kontrolden cıkan kanatlar fırtınada parçalanana kadarda dönüyor.. Mekanik frenlemeler ise ısı ve yangın riskleri taşıyor , sürekli balata disk yenilenmesi gerekiyor elektronik düzenindede arıza bitmiyor..   Aktif kanat açısı değiştiren korumalar ise bu tür türbinlerde uygulanamayacak kadar maliyet ve ağırlık sorunu taşımaktadır..

Küçük rüzgar türbinlerinizde  kanatları  130 cm geçmeyenlere 350 - 500 devirden yukarısını tavsiye etmem hem yüksek kaza riski taşır , hemde dayanıklı malzeme konusu ve 400 devirlerde kopan ufacık bir plastik kanatın bile hayal edemeyeceğiniz mesafelere kurşun etkisi yapabileceğini , ağır yaralanma ölüme yol açabilecek olaylara zemin hazırlayabileceğinide asla unutmayınız.. Bu işin hata ve kazaları havacılığa benzer.. özürü pek yoktur.. Direkten çatıdan ayağınız kaysa , aşağıdaki arkadaşınızın başına bir pense bile düşürseniz size ciddi sonuçlar doğurabilir...  Özellikle balans ve Vibrasyon..  ASLA KIRILAMAZ  dediğiniz kaynak noktalarını çatlatıp , kocaman civataları fırtınada rahatlıkla kopartabilmekte , çok güçlü bilyaları dağıtabilmektedir...

Mutlak ve mutlak iş güvenliği en yüksek önlemlerle çalışmalarınızı yapınız. Çocukları çalışma ve montaj ortamından uzak tutunuz..  tavsiyem

ASLA ve ASLA UNUTMAYINIZ..! Rüzgar , Su gibi bir barajda,havuzda hapsedilip, kapaklar yada vana ile debisi istediğiniz güce ayarlayabileceğiniz bir enerji değildir.. Sürekli değişkendir.. Her parçası oynak olan bu makinelerden verim alacaksanız asla ve asla hiçbir işçilik ve masraftan kaçınmamalısınız.. Aynı işi birkaç kez yapmak size hem uğraşa hemde birkaç kat masrafa mal olacaktır.. Tehlikeli kaza riskleride cabasıdır.. Rüzgarla baş etmesi, yavaşladığında performansı korumak, Hızlandığında türbini korumak ciddi emek tecrübe ister.


patasana

Fırtınada kanatların kapandığı sistemler görmüştüm.

Rüzgar hızı ölçümü standart bir donanım olması gerekiyor. Ne kadar hızda ne kadar verim alınabildiğinin hesabını yapabilmek için.

Kanatları açık bekletmek yerine kapatacak bir mekanik düzenekte sistemin tasarlanması daha uygun olur?

kantirici


German-Teknik

@patasana
Sayın arkadaşım hem kişisel , hemde firmalar arasında kıyasıya bir geliştirme rekabeti var,ancak halen klasik rüzgar türbnlerinden öteye bir geliştirme yapamadılar.
okadar çok çeşitli tasarım model ve kanatları değiştiren tipleri varki bazen şaşırıyor insan çok uçuk projelerde görebilmekteyiz.

@kantirici
düsünceleriniz için teşekkür ederim , gördüklerimizle , en iyileri birararya getirip dahada geliştirmeye cabalamaktayım. selamlar.

German-Teknik

Herkeze iyi akşamlar.
Özel mesaj yazan arkadaşlarım ,özel mesaj yazmanıza gerek yok elimden geldiğince sipir sayısına kadar her ayrıntıyı yazmaya çalıştım zaten.
Aynı soruları özelden yazar cevaplarsak forumunda bir anlamı olmaz , soracakları olanlar foruma yazsınlar lütfen.
Neden bilmiyorum gelen özel mesajı yanıtlama tuşu bende yok yani yanıtlanmıyor. Siteden bir yetkilide ilgilenirse sevinirim,Neden mesaja cevap veremiyorum ?

German-Teknik

Arkadaşlar , rica ediyorum sorularınızı foruma direk yazın, bu konuyla ilgili gerçekten özel olmayan PM mesajlara sorularınıza yanıt vermiyorum artık.

Kişiler değişsede sorular , ve yanıtlar pek değişmiyor çünkü , özel olmayan yazılarıda özelden yazarsak forumun bir anlamı kalmamış olur. daha öncede bunu belirtmiştim. Foruma bir konuyu açıpta çekip gitmedim arada uğruyor bakıyorum gelişmelere.

Genelde ortak sorularınızı burdan yanıtlıyorum.

Rüzgar ölçümlerini Anemometre denilen aletlerle yapabilirsiniz. Bunda dikkat etmeniz gereken 15 euro ile 5000 euro arasında cihazlar vardır.. Elde tutulan aletlerle sadece anlık ölçümleri yapabilirsiniz , bunada çok güvenemezsiniz çünkü el ile rüzgarı anlık takibinizde zordur , yaklaşık değerleri tespit edebilirsiniz. Kesin bilgilerle net sonuçlar ölçmek için daha iyi profesyönel aletlere ihtiyacınız olacaktır.. saniyelik , dakikalık saatlik günlük haftalık aylık yıllık rapor tutabilenleri vardır karar ayıracağınız finansman ve kişisel seçiminizdedir.. Bu aletler için eBaydan birkaç link ekliyorum.


http://www.ebay.de/itm/Digitale-Beaufort-Wind-Skala-Anemometer-Temperatur-Messgerat-Hohe-Prazision-/251538527667?hash=item3a90dd55b3

http://www.ebay.de/itm/LCD-Digital-Windmesser-Anemometer-Windgeschwindigkeit-Temperaturerfassung-Neu-/171756236707?hash=item27fd782fa3

http://www.ebay.de/itm/Digitale-Windmesser-Anemometer-Windgeschwindigkeit-Temperaturerfassung-GM8902-DU-/171838980441?hash=item280266c159

http://www.ebay.de/itm/LCD-Digital-Windmesser-Anemometer-Temperatur-Windgeschwindigkeit-0-30-m-s-DU-/161766969147?hash=item25aa100f3b

http://www.ebay.de/itm/Thermisches-Anemometer-VT-50-von-KIMO-Instruments-Stromungsmessgerat-/231369694886?hash=item35deb55ea6

http://www.ebay.de/itm/CEM-DT-8894-LCD-Digital-Thermo-Anemometer-mit-IR-Temperatur-W14-GX1169-/201228025710?hash=item2eda1fff6e

http://www.ebay.de/itm/Anemometer-testo-testo-417-Set-2-0-3-bis-20-m-s-/400882000566?hash=item5d566de2b6

http://www.ebay.de/itm/Adolf-Thies-GmbH-Ultrasonic-Anemometer-2D-4-3820-02-322-OVP-/251937761166?hash=item3aa8a9278e

BURADAN


Linklerini eklediğim Markalar sadece örnektir, bir amatöre çok fazla gelecek aletler içerisinde mevcuttur , yükselen fiyatları teknik fark ve özelliklerindendir.. Çok daha pahalı profesyönel olanlarıda vardır.. Fakat elle tutulur bir netice almanız içinde 20 euroluk olanları kimseye tavsiye etmem oyuncaktan öteye geçmez sonuçları sadece kendinizide yanıltırsınız..

Bu tür cihazların SİM kartı takılıp yüksek direklerde başka şehirlerden hatta ülkelerden bile tutmuş olduğu raporları SİM karttaki internetle bilgisayara uzaktan aktaran
modelleride mevcuttur , birçok kişinin mantığı almayacak rakamlardaki profesyönel fizibilite cihazıdır , amatör çalışma için onlar abartı olur ölçümler için.

Bu işleri gerçekten yapıyorum diyen kişilerde bu makineler elinde yoksa yanlış kişiyle konuşuyorsunuz demektir.. En azından ücretlide olsa 1 haftalık bir ön ölçümle rüzgar durumunu fizibilite olarak ölçüm yapılmasında fayda vardır.. 1 haftalık çlçümde size 1 yılın garantisi olamaz ama kimsede 1 yıl okadar pahalı aletlerle ölçümde yapmaz, sağlıklı bir bilgi için sabit monte edilip rapor tutabilen türden ölçüm cihazları kendiniz satın alıp büyük masraflara girmeden uzun sürelide ölçümler yapabilirsiniz.


Kanatlar için sorularınız..
Kanatlar Türkiyede imal edildiler, Almanyaya kargosu boyutları ağırlığı ve gümrük sorunlarından çok pahalıya gelecektir. Mantıklı olan İzin zamanında arabayla gelenlerin irtibat kurup arabasında getirmeleridir. Türkiyede bağ bahçe tarlasındakiler için sorun yok , önceden haberim olursa henüz seri imalata girmediğim için temin ederiz..

Kanatların ortasındaki orjinal ismiyle HUB tabir edilen parçalar dinamo bağlantısı hariç birlikte yine önceden haberim olursa temini yapılması mümkündür.. Türkiyede bile ağır maliyetleri sebebiyle şimdilik 2 - 3 tane takımdan fazla hazırda bulundurmamaktayım, HUB kanatlara göre hesaplandı yapıldı , bu kanatlardan kullanacaksanız onada ihtiyacınız olacaktır, kendiniz tek tek yaptırmaya kalkarsanız Torna freze lazer işlemleri 6 - 8 kat daha fazla maliyet yükü getirir.. hesaplanmaları ve binde hassasiyetle uyumlarıda söz konusudur.

Dinamo - Alternatör sorularınız..
Ben bundan anlamam yapamam, Almanyada sargıcı yok tornacı yok firmalar, tek tek bu işleri yapmaz yapsada binlerce euro diyenler.. Haklısınız , Türkiyedede 1 tane yapmak çok pahalıya geliyor , ilk çalışmamda ben bunu yaşadım , buna karar verenler birleşip toplu halde yaptırmasında , Almanyada kullanacak olanların izinden dönerken arabasına atıp arabayla getirmesinde fayda var , Bu dinamolar belli bir standart tespit edip belli sayıda hazır etmeyi tasarlıyorum , ileriki dönemlerde gelişirse , hazır bitik olarakta toplu yapılmış bu tür dinamoları ihtiyacı olanlara ulaştırmakta yardımcı olmaya çalışırım.

Bitmiş Olarak teslimi soranlar.
Türkiyede kullanacak olanlar için sorun değil görüşülür gerekirse anahtar teslim bitik olarak teslimi yapılır.
Kullanılan güç yapılacak işlem , kullanılacak direk ve akü gurubu sarj ünitesindeki güç HYBRİD yada normal , bunlar maliyetleri çok değiştiren etmenlerdir..Şu anda net bir fiyatla bu bukadar demek olanaksızdır.. Resimlerdeki dinamonun mıknatısları Almanyadan götürülmüş olup onlar dahi ciddi rakamlara ulaşmaktadır.. Torna , Freze , Lazer , metaller , ısıl işlem , galvanizlenmeside bu rakamları değiştirmektedir.. Fakat kendi adıma bile birdaha asla bur bir işi 1 tane olarak yapmaya kalkmam , çizimleri hesapları , kesimleri ,malzemesi tek yaparken , bobinlerini sardırırken bile fazla maliyetlere sebep oluyor.

Verim soranlar.. Eğer uygun rüzgar varsa en verimli en gelişmiş sistemdir , gücüne göre en yüksek verimi verecektir , 1 ayrıntıyı hatırlatırım..

RÜZGAR TÜRBİNİNİ YAPSANIZDA , SATINDA ALSANIZ , RÜZGARI SATIN ALAMAZSINIZ.. Uygun rüzgar en önemli etmendir.. Rüzgar uygunsa verimi en yüksek olan sistemdir.

Vakit oldukça foruma uğruyor yazılarınızı cevaplıyorum , Lütfen PM değil foruma yazın, sadece özel olacak yazılarınız ve iletişim için PM gönderiniz..

German-Teknik

Arkadaşlar pek vaktim olmasada amatörce birkaç çalışmalar bende yaptım.
  Yakın görüştüğümüz burdaki arkadaşlarda daha detayları bilmekteler.. Bu Çalışmalarda Maliyet hesapları yapılmadı.
Çoğumuzun hayranlıkla baktığı  Amerikan ve Alman Montaj imalat ve teknikleri kullanıldı.. Mıknatıslar yeni yapılan rotora CNC Frezede yataklandı.  İlkelde olsa Mıknatısları su altında ısıtmadan bozmadan yuvarlayıp yuvarlak mıknatıs sorunuda çözümlendi. Bu iş için her türlü mıknatısı su altında bozmadan yuvarlayacak bir makine geliştirmekteyiz.. Bunlar hem maliyetli hemde geniş zaman isteyen işler.. Diğer işlerimden vakit buldukca sırasıyla yapıyorum. Sonuç mükemmel..

   VİDEO 1
MANYETİK TUTUNMA YAPARMI   ?   
izleyin kendiniz karar verin. 125 cm kanat gelince o takıntı gibi görünen adımlamayı yok edeceği kesindir.  Okadar tutunma oyuncak motorunda bile normaldir.


https://www.youtube.com/watch?v=BuHvQUoUFHA


   VİDEO  2
KALİTELİ BİR ÇALIŞMA ÇOK KÜÇÜK KIPIRTILARDA BİLE ÜRETİME GEÇİYOR.
buradaki video mıknatısları yataklanmış  mikron hesaplarıyla şaşmadan çalışan alternatör performansını ifade etmektedir.


https://www.youtube.com/watch?v=uiFMyCDbAAk



   VİDEO  3   
DÜŞÜK DEVİRDE HEMEN GÜÇLÜ ÜRETİME GEÇEBİLİYOR VİDEODAKİ DUMAN ELİMDEKİ SİGARADANDIR.
Videoyu tek çekme sıkıntısını çekenler bilirler..Zaman zaman elimdeki sigaranın duman görüntüye karışmış olup yenisini çekecek vaktim olmadığından mevcut olanı yüklüyorum.  Akülü matkabı küçümseyip videodan önceki ilk test de ölçüm yapmadan aniden bastığım matkap sonucu malesef ampulün birini hemen patlattığı için denemeyi tek ampul ile yapmak zorunda kaldım.  55w   12 Volt projektör ampulüdür.


https://www.youtube.com/watch?v=IWljQR-lHGQ



   VİDEO  4
BU İŞLERDEN PEK ANLAMAYAN BAZI ARKADAŞLAR OTO AMPULÜNÜ KÜÇÜMSEMİŞ 220 V AMPULLE DENEMEMİ  İSTEMİŞLERDİ  2 AMPUL
Arkadaşlar ampulün boyu değil çektiği watt ve voltaj önemlidir.. Oto ampulü  2 tane  220 V ampulden daha çok alternatöre yüklenmektedir.  100 + 75 w  220 v


https://www.youtube.com/watch?v=SIilmlPRy5c



    VİDEO  5   
220 V  AMPULLE YAPILAN BİR DİĞER TEST

https://www.youtube.com/watch?v=4mNzg19SEIs



Vaktim oldukça yenilik ve gelişmeleri youtube kanalına ekliyeceğim..  Şu anda Manyetik Fren ve kanatları rüzgardan koruma ile uğraşıyorum..
  Kısmet olursa  20 güne kadar DC  12V ile  150 kg  Torka sahip çelik dişlili ve kilitleme mekanizmasına sahip 2 şaft çıkışlı dakikada  4 devirli özel şanzuman Türkiyede olacak ve sistemi bitirdikten sonra büyük boylarına ve kendi dinamomuzu imal ederek yola devam edeceğim. Çoğunuzun bildiği üzere enjeksiyon kanatları çoktan hazır etmiştim ve sistem tek kanatı 7.50 metre yapacak donanıma sahip.   Şu anda  125 cm kanatlar  hazırlar.

Yorum ve görüşlerinizi beklerim.. Eksik hata varsa polemik değil samimiyse tesekkür eder eksiği giderme yönüne bakarız..