Araba Silecek Motoru

Başlatan SpeedyX, 05 Eylül 2005, 14:45:56

SpeedyX


bu devrede D3 (MBR1645) diyodu ne işe yarıyor? 12V 2Alik bir motor için bunun kullanılmasına gerek var mı?
izmirde 7,5A 45V olanından bulabildim, buda tahminim işimi görür ama hiç olmasa ne olur?

z

Diyodu kullanmazsan iki şey olur.

1. Mos yanar.
2. Mos yüksek voltaj piklerine dayanabiliyorsa motor torku düşer.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

SpeedyX

Peki, MBR1645 16A 45V luk bir shottky diyot, yanlış bilmiyorsam o diyotun iletime geçmesi için motor uçlarındaki gerilim 45 voltu bulmalı, bobin etkisinden dolayı voltaj bukadar yükselebilir mi?
Bunu hesaplamak için bir formül var mı?

z

Sozkonusu diyod schotky mi bilmiyorum. Ama onemli değil, diyodun iletime gecmesi icin MOS yalitima gectiginde motordan akim akiyor olmasi yeterli. Zaten motordan akim aktigi icinde diyod uclarinda otomatik olarak 0.6V civarinda gerilim dusumu olusacak.


Mosun kesime gittigi andan itibaren motor akimina gecegi yol olusturmazsan motor enduktansindan dolayi yuksek voltaj enduklenecek ve MOS hasar gorecek. (Matemapic yazisinda benzer olay aciklanmisti). Diyodu koymakla motor enduktansinda depolanmis enerjinin sonumlenmesi saglaniyor. % olarak pwm in alacagi max degere bakarak diyod akimini secersin. Ornegin max %50 on suresinde diyod akimini surekli motor akiminin yarisi yada bir miktar ustunde secebilirsin.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

SpeedyX

Teşekkürler abiler devre sorunsuz çalıştı, (mbr1645)diyottan bulamadım onun yerine STPS745 kullandım, ısı problemi hiç yok, mos a çok ufak bir soğutucu bağladım.

nurim

@SpeedyX,

Aynı devreyi dimmer olarak da kullanabilirsin mükemmel çalışıyor.
Kolay gelsin
nurim
"Bilgi paylaştıkça artar ,acı ve keder paylaştıkça azalır"

SpeedyX

Selamlar, devreye, besleme kısmına 16A lik köprü diyot bağladım ama köprü diyot çok ısınıyor, sebebini bulamadım, devrede kısa devre yok, elemanlar sağlam ama köprü çok ısınıyor kısa bir süre çalıştırabiliyorum, bununla sizde karşılaştınız mı? Önceden 1,5A lik köprü bağlamıştım oda ısındığı için 16A lik ile denedim.

nurim

Alıntı yapılan: "SpeedyX"Selamlar, devreye, besleme kısmına 16A lik köprü diyot bağladım ama köprü diyot çok ısınıyor, sebebini bulamadım, devrede kısa devre yok, elemanlar sağlam ama köprü çok ısınıyor kısa bir süre çalıştırabiliyorum, bununla sizde karşılaştınız mı? Önceden 1,5A lik köprü bağlamıştım oda ısındığı için 16A lik ile denedim.

Ben devre ile silecek motoru çalıştırmadım.Baskılı devrelerdeki delikler için kullandığımız matkap motorun da kullandım onda da böyle bir sorunla karşılaşmadım.
Motorun çektiği akımı ölçtün mü ? Silecek motoru yaklaşık 3.5A kadar çeker buda köprüde ısınmaya sebeb olabilir ancak çok aşırı olmamalıdır. Motor herhangi bir nedenle (aşırı yükte çalışma,sıkışma vb.) çok fazla akım mı çekiyor ? Bu nedenle ısınıyor olabilir.
Kolay gelsin
nurim
"Bilgi paylaştıkça artar ,acı ve keder paylaştıkça azalır"

SpeedyX

Motor boştayken ısınıyor ve yaklaşık 5dk içinde aşırı ısınıyor, biraz daha ısınırsa yanar sanıyorum.
Motorun akımını ölçtüm 1A civarında gösteriyordu, devre şu an elimde değil, daha sonra tekrar ölçeceğim ve olmazsa skopta bakmak daha doğru olur, acaba arızalı bir malzememi var diye düşünüyorum.

aster

öneri:
7 nolu girişi iptal et
P1 i yer değiştir orta ucunu R1 e seri gir diğer yan uçlarınıda altaki gibi diyotlara gir
sadece pot yer değişiyor ve 7 no boş kalıyor
C1 i 10 n kullan

SpeedyX


aster

Tamam olmuş denedinmi?sonuç gene ısınıyormu?
ben bu devreyi TR li olarak denemiştim ısınma yoktu hemde 24 saat çalışıyordu

SpeedyX

Deneyemedim devre dışarıda, akşama kesin deneyip sonucu yazarım, teşekkürler

SpeedyX

Alıntı yapılan: "nurim"Araçların silecek motorları genellikle 1-Fasılalı 2-Yavaş Hız 3-Yüksek Hız şeklinde 3 kademeden oluşur.Silecek motorunun kendi üzerinde 2 hız kademesi vardır.Fasılalı çalıştırma araçtan araça değişiyor.Ayrıca motor üzerinde tek tur çalışma devreside vardır.(Bazılarında).Motoru doğrudan devreye bağlayarak çektiği akımı tespit etmek en doğrusudur.(Motor yüke bindiğinde çektiği akım boştakine göre  artıyor.)Motor cinsine göre de çekilen akım değişmektedir.Yüksek hızda daha fazla akım çekileceğine göre sanırım 800mA ,düşük hızda çekilen akımdır.

3 kademeli olanların hızları nasıl acaba? bende kademesiz var ve hızı yavas geldi, daha hızlı birsey gerekiyor, bugun deneme şansım oldu.
birkaç kademelilerde hız, kademesize göre 2-3 kat artar mı?

nurim

@SpeedyX,

MAKO dan alıntı :
Alıntı YapTek ve çift devirli kendinden fasıla röleli seçenekleri vardır. 1nm tork ile çift devirli 75 ve 55 d/d, tek devirli 68 d/d, arka cam silecek motoru 45 d/d hıza sahiptir. 1 nm tork altında çift devirli yüksek hızda 3.5 A, düşük hızda 2.5 A, arka cam silecek motoru 1.7-2 A akım çekmektedir.

Makonun sitesinde başka bilgiler de var.İncelemek istersen :
http://www.mako.com.tr/turkish/products/wiper-motor.htm

Kolay gelsin
nurim
"Bilgi paylaştıkça artar ,acı ve keder paylaştıkça azalır"