Mosfet sürücü üzerinde Dboot ve Cboot hakkında sorularım.

Başlatan mr.selim, 24 Mart 2017, 22:11:43

mr.selim



İyi günler iyi çalışmalar herkese. IR2103 ile çalışmaktayım kafama takılan küçük sorular oldu bunlar hakkında biraz bilgi verirseniz sevinirim.
Öncelikle smd entegre kullanmıyorum. Frekansım da 4khz civarında. Ne gerek var kullan birini demek yerine ufak püf noktalar verirseniz sevinirim. Amaç öğrenmek.

Sorularımdan birisi şu. Dboot diyodu shotky yada hızlı diyot olarak kullanılmakta. Ezberci olmaktan ziyade mantığını anlamak istiyorum. Ne zaman shotky, ne zaman hızlı diyot kullanılır. Tercih sebebi nedir. Birde bu diyot üzerinde düşen gerilim, sürücü geriliminden fazla olabilir mi ?

Cboot kapasitesi elektrolitik kondansatör kullanılmakta genellikle. Ancak bu durumda paralel ceramic bağlanması tavsiye ediliyor YA DA sadece Tantal tip kondansatör kullanabilirsiniz diye döküman da var. ( .Cemre kullanıcı adlı arkadaşımız sağolsun ) Tantal kullanma ekstra bişey katacak mıdır benim motor sürücü uygulamama ? Buna değer mi ? Tantal kondansatör de aşağıdaki. Aynı özellikte iki kondansatör kıyası. Tercih sebebi nelerdir.



Yuunus


mr.selim

Bülent hocanın videolarını izledim hep kaçırdığım bişey mi var ? Hangi soruma cevap var ?

Yuunus

Bu surucu icin 1n4148 bile yeterli, high side voltajini uretmek icin shotky biraz luks olabilir, gerilim dusumunu azatmak istiyorsan belki kullanabilirsin. Tantaldaki gerekce nedir, bilmiyorum.

Cemre.

Tantal kullanımı anladığım kadarıyla frekans yükseldikçe gerekli hale geliyor. Elektrolitik ucuz ama yüksek frekans tepkisi istendiği gibi olamıyor. Bu yüzden iki ucuz kondansatör tipini birleştirip bir çözüm üretebilir ya da benim param çok deyip tantal kullanabilirsiniz. Ben tantal kullandım hiç bir sorun yaşamadım. Elektrolitik'e göre daha uzun ömürlü olacağı kanısındayım.

Yuunus

Tantal peak voltajlara karsi daha dayaniksiz diye biliyorum, biraz narindir.

mr.selim

@Cemre. Yüksek frekans dediğimiz kaç üstü oluyor ? yüksek de ne kadar yükse 10 20 khz den bahsetmiyoruz herhalde dimi ?


@digiman Kullanılan diyotlarda hızlı olması ve shotky önerilise de genellde herkes hızlı diyot kullanmış. Ve hepside yüksek gerilimde. Yük 24 volt da bile 800 yada 1000V dayanımlı diyotlar kullanılmasının bir sebebi var mıdır ?

Yuunus

Selim videoyu onermemin sebebi : oradaki capacitorun diode uzerinden sarj olup gate surulurken desarj olmasi, bu islemin sikligi da bir nevi dogrudan anahtarlama frekansinla ilgili. Frekansin arttikca bu malzemeninde hizli bir sekilde capacitoru sarj etmesi gerekecek bu debeptende diod dan ani yuksek akimlar gececek yine bu sebepten de diode un hem hizli hemde guclu olmasi getekecek, shotky kullanilma sebebi budur zannimca. Sahsen 4khz lik bir hiz icin ben ihtiyac duymuyorum hizli diyot a.

mr.selim

@digiman hocam videoları izledim evet ani akım çekmeler oluyor güçlü diyot lazım da burda güçlü dediğim bir değer yok mudur? mesela sürücü gerilimim 15 volt. motor gerilimim 48 volt. Oraya bağlıcağım diyotun gücü ne hangi sınırlar içinde olacak. İleri yön akımlarına göre mi seçilir gerilimin önemi yok mudur. 800 1000V luk diyot seçmenin gereği ne yada. Konuyu prensipte anlasamda böyle ufak noktalara takıntılıyım biraz. mesela yüksek frekanslarda gerekli diyoruz. O yüksek frekans ne, 10 mu 20 khz mi yoksa 100 khz mi ?

Yuunus

selim resimde gordugun 47nf bir capacitorun sarj egrisi;capacitor: devreye seri bagli diyod daki gerilim dusumunu hesaba katmazsak resimdeki gibi bir egri cizer, anahtar kapatildiktan 0,1ns sonra capacitor uclarindaki voltaj 0,6v civari 8,9ns sonra ise yaklasik vc voltajina 14,8V'a ulasiyor. Ben devreye bir de seri direnc bagladim ama uygulamada bu muhtemelen kullanilmayacak, capacitorun ilk devreye girdigi anda kisadevre oldugunu dusunursek devrede sadece 0,05 ohm direnc kaliyor yani tum akim bu direnc uzerinden akiyor ve haliyle senin charge diyodunun uzerinden, ne kadar yuksek akim gececegini goruyorsun(It=vc/R), tabiki bu akim cok kisa sure icerisinde cekildigi icin bu kisa sureye de dayanikli diyod kullanmak gerekir, degerini bana sorma cunku bu deger senin kullanacagin capacitorun degerine gore degisecek.


mr.selim

@digiman gayet güzel açıklama oldu hocam. Aslında 10 ohm luk bir direnç üstünden şarj olucak diyebilirim. Vs ile Vout ( yani iki mosfetin ortası) arasında bir 10 ohm luk direnç var. Ordan şarj oluyor. 10 ohm varken o zaman akım küçülüyor akımı sınırlandırdık da şarj süresi uzuyor ? Frekansı 10 yada 20 khz yapmak bir çözüm mü oluyor burda.

Yuunus

Frekans arttikca capacitorun degeri kucultulur cunki gate in on da kalma suresi kisalacak.ama pwm benzeri bir uygulamada duty degisken olacagindan, calisma araligin icin bir capacitor belirleyip o arlikta calistirmalisin.ayrica frekans arttigindan capacitorun sarj olmasi icin daha az zaman kalacak belkide tam sarj olamadigi icin bu seferde mosu tam suremeyecek ve mos isinacak.

mr.selim

Hocam aslında dedikleriniz bi kısmını biliyorum da kafamda parçalanmış puzzle gibiler birleştiremiyorum. Kapasitörü de azaltamıyoruz. Frekansın çok artmasına gerek yok hocam o zaman. Şayet motor sesi filan benim için bir sorun değil. Kapasitörün de boyu kalsın dersem o zaman 4 8 khz de çalışmam gayet mantıklı olsa gerek.

Birde damla tip kondansatörlerin verimsiz olduğunu okumuştum bu forumda biri tecrübesini paylaşmıştı da bir bilginiz var mıdır ?