Tube Preamplifikatör - Tube Amplifikatör Yerine

Başlatan rayman, 05 Ağustos 2017, 10:11:49

rayman

Merhaba Dostlar....

Uzun süre aranızda yoktum. Başka işlerim vardı. Ve onun dışında ara ara zaman bulup , kafamdan kendime ait bir Lambalı Preamp. Tasarlamak istiyordum ve beklediğimden daha fazlasını aldım..

İlk önce bu Preamplifikatör , tamamen Lambalı Gitar Amplifikatör'lerin yerine yapıldı...
Bilirsiniz ki hâlâ hantal olmalarına rağmen tercih ediliyor... Ki zaten alınabilecek en iyi tonuda bu amplifikatör veriyor..
Ancak bu amplifikatörler oldukça ağır. Vede diyelimki kayıt alacaksınız yada konsere , düğüne bir yere götüreceksiniz , direk önüne mikrofon koyup tonlamanız gerekiyor... Hâl böyle oluncada aradaki akustik boşluktan mikrofon bazı frekansları öldürüyor. Ve neticede çok iyi profosyonel bir şekilde ayarlanması gerekiyor...

Şimdi ise benim tasarladığım Preamplifikatörün genel yapısına :

İlk önce içerisindeki bölümleri sayalım ...
1- Power Transformatör 60watt
2-25watt preamp çıkış transformatörü . Single Ended.. Bu tekniğie göre sardım. Ve saclar arası izoleyi sağladım.. Primer - Sekonder bölümlere ayrıldı...
3- 2 adet giriş Triod lamba ( Preamp için )
3- Point To Point Montaj...
4- Empedans uyuşturmak için tekrar doğrultucu lamba... Bu lambada çift triod... Ve çıkış trafosunu sürmek için...
5- Giriş Empedans'ı 10k/600 ohm çıkış empedansı xlr çıkış..
6- 2mm. Aleminyum - Üstü 1.5mm sac .. Ve taşıma kulpu.
7- Bütün swihler İtalyan malı...
8 - 5 band ton kontrol ünitesi.
Bu alet sayesinde gerçekten lambalı amfi ile aynı tonu alabildim dostlar müthiş oldu..
Ve bunu genel olarak Türkiye ye üretmek istiyorum gerekli finans yada desteği bulursam... Ve oldukça zahmetli vede pahalı tabikide... Resim olarak ve Video olarak değerlendirebilirsiniz..


https://www.youtube.com/watch?v=ZUc3Y0wlZd0&t=69s
https://www.youtube.com/watch?v=d55JwTbWkFU












Sozuak

Elinize sağlık. Lambalı cihazların arasında büyümüş biri olarak o sesin karekteri çok farklı ve doğal geliyor. Elimde bir kısmı kolleksiyon için olmak üzere yüzlerce lamba var. Çıkış trafolarım da hazır orijinal dynacord anfilerden çıkma beslemelerde aynı şekilde.


Sizin bu yaptığınız preamp katı için neden çıkış trafosuna ihtiyaç duyduğunuzu çözemedim o merakla sormak istedim. Doğal olarak band genişliğini sınırlamış olduğunuz. Direk kondansatörle kuple edip güç amplifikatörünü neden sürmediniz.


Cihazın şemasını da paylaşabilirmisiniz benim  de elimde çeşitli şemalar mevcut bazen kağıt üzerinde kıyaslamalar yapıyorum. Kısmet olursa bir tane de ben yapacağım. Zamanında askeri şirkette çalışırken devri kapanan lambalı askeri cihazlar için stokta tutulan eski yeni binbir türlü lambayı da ben almıştım. Aralarında doğrultuculardan stabilizörlere, yüksek frekans düşük gürültülü önyükselticilere kadar var. Hatta piyasada bulunamayacak çıplak ve komple yürüyen dalga lambaları bile mevcut.
Bambaşka bir dünya bu dünya sizi tebrik ederim.

rayman

Merhabalar.... İlkönce Lambaların iç direnci sonsuzdur... Bu yüzden Empedans olayı , SolidState olan vede yarı iletken olan Mixer ve Ses kartına girdiğinizde kötü sonuç alırsınız...
Bu neticede yıllarca emek verip sonunda oturttuğum bir çalışma...
Amaç olarak , lambalı gitar amplifikatörleri oldukça pahalı ve değeri ediyor tabide ancak amplifikatörden çıkan ses harika olmasına rağmen , ses mixierine  girseniz direk yine sonuç berbat. Bu yüzden mikrofon koyup tonladığıızda yinede sese bazı frekanslar geçmiyor.... Şimdi ise yaptığım transformatörün amacı , birebir empedansı convert ediyor düşük girişe ... 600 ohm mixer girişi.. Dolayısı ile 1m/600 ohm giriş çıkış oranı... Veee sonuç mükemmel. Bu sesi siz uyduruk ses düğün tesisatında duyuyorsunuz. Birde profosyonelce tonlandığını düşünün.... Dünyaca marka amplifikatörlerin arasında boy gösterebilir preamp olarak... Hem taşınabilir , hemde perfomansı yüksek.

Sozuak

Tüplerin çıkış empedansı konusunda dediklerinize katılamayacağım ama çıkış kuplajı trafolu, RC li, direkt şeklinde yapılabilir. Mesela bu alttaki şema gibi bir uygulama da empedans eşleştirme için gayet uygun. Zaten sonraki kat olan power amp yarı iletken yapılı ise girişine opamp koymak sorun olmasa gerek. Empedans bir şekilde uydurulurdu ama tabi her yöntemin artısı/eksisi mevcut. Trafo ile hem yalıtım hem de empedansı istediğiniz gibi ayarlayabilirsiniz ama bu seferde üst frekansları kırpmaya başlıyorsunuz. Entrüman amplarda bu bazen faydalı olabiliyor hatta bu şekilde enstrüman/amp  ses karakteristiği oluşmuş oluyor o ayrı mesele. Zaten amaç hifi olmadığından sizde sorun hiç olmaz. Günümüzde iyi kalite power ampların frekans aralığı 100 khz leri bulabiliyor bu sayede 20-20000 arasını daha doğrusal işleyebiliyorlar ama öte yandan güç dağılımı daha geniş bir frekans spektrumuna yayılınca ses cılızlaşıyor hissi de verebiliyor. Eski ses sistemleri ile eski elektronik müzik aletlerinin daha doygun ses veriyor olmasının sebebi genelde üst frekans aralıklarının 16000 hz de bitiyor olması kaynaklı.
Siz memnunsanız, istediğiniz sesi ve sonucu aldıysanız  hiç kimseyi ilgilendirmez tabi ama çıkış empedansı sonsuz diye de düşünmeyin. Daha ucuz , kolay ve sonuç veren çözümler mevcut.




rayman

Hybrid çok çalışma yaptım... Ancak , Trafonun yanına yaklaşamaz... Ve Trafo tekniği Hi-fi kullanılamaz... Çünkü Sac'ların frekans band geçirgenliği 20-30khx'e kadar... Hi-fi ler 250khz lere kadar çıkıyor.... A sınıfı amplifikatör yaptım gerçkten iyi ama gerek yok... Pek uğraşmıyorum ses ile... Sadece bu tür kaliteli bir preamplarla enstrüman yükselteçleri piyasaya girerse iyi olur diye düşünüyorum .

Sozuak

Siz ne yaptınız sacları 30 KHz lere kadar çıkarttınız  o frekanslarda sac nüve çalışmaz. Hifi de 250 KHz lere çıkmaz. 100 Khz lere çıkan amp fiyatları birkaç bin dolarlardan başlayıp yüzbinlere çıkıyor. 250 KHz dediğinizde  uzun dalga radyo vericisine dönüşür :)

rayman

Sanırım bilmiyorsunuz... C core sac lar var.... Bu sac lar bu frekanslara kadar çıkıyor diye duydum ama test etmedim... khz evet orta dalga yayını gibi o yüzden çok iyi şaselemek lazım ve A sınıfı amplifikatörler bu yüzden yapımıda zahmet ister...

HexfeT

#7
HiFi amp, lambalı amp, preamp. Onun tonu, bunun band genişliği, şunun tüyü falan... Bence bunlar bilimsel olmaktan çok psikolojik olaylar. Lambalı amfi olayı tartışmasız üstün onca teknoloji içinde babamın hala analog ölçü aleti kullanması gibi bir şey sanki.

Lambalı amfilerle ilgili duyduğum az buçuk mantıklı tek açıklama distortion karakterinin distortion kullanan enstrumanlarla iyi sonuç verdiği. Bu da iddiadan ibaret.

Alt tarafı 20kHz bant genişliği olan bir sinyalin yükseltilmesinden bahsediyoruz.  Bir amplifikatörden beklenen nedir? Ses frekans bandında doğrusal kazanç, istenen genlik kazancında min. bozulma. Yani ne giriyorsa kazanç ile çarpılıp çıksın. Üç kuruşluk entegreler bile bu işi gayet başarılı yaptığına göre lamba ekstradan ne yapıyor olabilir? Sesin tonu, o sıcak bu soğuk nedir ben anlamıyorum. Giren çıkmıyorsa, fark varsa, ya psikolojimiz bozuk, ya da datasheetler yalan söylüyor.

Yanlış anlaşılmasın. Maksadım ahkam kesmek değil. Mevzunun elle tutulur bir tarafı yok, şüpheci yaklaşıyorum sadece.

Biri çıkıp şu işlere bilimsel açıklama getirse güzel olur. Koysa skop çıktısını, grafiğini, denklemini, artık her neyse... Dese ki işte fark bu.

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: HexfeT - 05 Ağustos 2017, 23:38:14
HiFi amp, lambalı amp, preamp. Onun tonu, bunun band genişliği, şunun tüyü falan... Bence bunlar bilimsel olmaktan çok psikolojik olaylar. Lambalı amfi olayı tartışmasız üstün onca teknoloji içinde babamın hala analog ölçü aleti kullanması gibi bir şey sanki.

Lambalı amfilerle ilgili duyduğum az buçuk mantıklı tek açıklama distortion karakterinin distortion kullanan enstrumanlarla iyi sonuç verdiği. Bu da iddiadan ibaret.

Alt tarafı 20kHz bant genişliği olan bir sinyalin yükseltilmesinden bahsediyoruz.  Bir amplifikatörden beklenen nedir? Ses frekans bandında doğrusal kazanç, istenen genlik kazancında min. bozulma. Yani ne giriyorsa kazanç ile çarpılıp çıksın. Üç kuruşluk entegreler bile bu işi gayet başarılı yaptığına göre lamba ekstradan ne yapıyor olabilir? Sesin tonu, o sıcak bu soğuk nedir ben anlamıyorum. Giren çıkmıyorsa, fark varsa, ya psikolojimiz bozuk, ya da datasheetler yalan söylüyor.

Yanlış anlaşılmasın. Maksadım ahkam kesmek değil. Mevzunun elle tutulur bir tarafı yok, şüpheci yaklaşıyorum sadece.

Biri çıkıp şu işlere bilimsel açıklama getirse güzel olur. Koysa skop çıktısını, grafiğini, denklemini, artık her neyse... Dese ki işte fark bu.
Yaklaşım doğru.
AÇIKLAMALAR:
Lambalı amplinin sesi çok sıcak, entegre ampliler çok soğuk, transistörlü ampliler çok tok gibi anlatımlar, bu tekniğin eğitimini almamış kişilerin, ortaya attıkları dedikodulardan başka birşey değildir.

Ses frekans tekniğinde bazı kurallar vardır.
Lamba teknolojisinin iki temel avantajı bulunmaktadır.
1 Giga ohmlar seviyesindeki giriş direnci ve ilave kompenentlerin değerleri doğrultusundaki ROLL-OFF frekansının çok aşağılara çekilebilmesi. Giriş direnci aynı zamanda giriş empedansının bir ölçütü olduğundan, bu denli yüksek empedanslı bir ekipman, 100Kohm hatta 500Kohm gibi empedanslarla kapatıldığı zaman, giriş neredeyse kısa devre edilmiş gibi olacağından, gürültü faktörüne en büyük etkendir.
Günümüz yarı iletkenlerinde bu değer 50Kohm veya üzeri ise, besleme gürültüleri dahil çoğu gürültülerin girişimi kaçınılmazdır.
2 Çalışma gerilimlerinin yüksek olmasından dolayı geniş bir kazanç eğrisinde iş görmektedirler. Vout max. 300Vpp.
Modern opampları incelersek, çalışma gerilimlerinin ortalama 30-36V civarında olduğunu görürüz. Bu da çıkış geriliminin max. 30-36Vpp olacağını ifade etmektedir. Yüksek kazançlı bir tasarımda bu gerilim aşılırsa, sonuç kare dalga veya distorsiyondur.
Günümüz yarı iletkenlerindeki bozulma oranı binlerde hatta onbinlerde gibi rakamlarla ifade edildiğine göre, lamba teknolojisini hala revaçta yapan unsur nedir?
Uygun kalite lambalı bir tasarımla çok iyi gürültü seviyesine ulaşılabilmektedir. Aynı gürültü seviyesine modern yarı iletkenlerle ulaşabilmek daha karmaşık ve daha pahalı devreler demektir.
Aynı zamanda roll-off frekansında, çok alt frekanslara inilebilmektedir.
Basit bir anlatımla:
Her ampli girişinde olan direnç ve kondansatör ikilisinin, serii parelel veya muhtelif bağlantıdaki rezonans frekansını hesaplayarak, en alt ve en üst frekansların bu rezonans devresinden geçiş karakteristiğini hesaplayınız.
Bir başka unsur ise lamba teknolojisinde kullanılmak zorunda olan TRANSFORMATÖRLER'dir.
Transformatörler çok ilkel ama yeri doldurulamayan izolasyon ekipmanlarıdır.
Bir tasarımı transformatörlü yapacaksak, lambalı veya yarı iletkenli olarak tasarlamanın tartışması yapılamaz.
İyi kalite transformatörlerle, gerek yarı iletken teknolojisinde, gerekse lamba teknolojisinde, en iyi gürültü seviyesine ulaşılabilmektedir.
DOĞRU OLAN NEDİR?
Lambalı tasarım yapmış olan bir kişi, bu tasarımın gürültü seviyesini ölçü aleti ile ölçüp te,
''Tasarımımın gürültü seviyesi şudur'' diye bir değer koymuyor, bunu da belgeleyemiyorsa, sonuç sadece dedikodudan ibaret olacaktır.
Frekans karakteristiği ve diğer unsurlar, zaten tasarımda olması gereken doğrusallığı ifade etmektedir. Her tasarım, amacı doğrultusunda belli frekans karakteristiğine sahip olacaktır.

Epsilon

Alıntı yapılan: HexfeT - 05 Ağustos 2017, 23:38:14
HiFi amp, lambalı amp, preamp. Onun tonu, bunun band genişliği, şunun tüyü falan... Bence bunlar bilimsel olmaktan çok psikolojik olaylar. Lambalı amfi olayı tartışmasız üstün onca teknoloji içinde babamın hala analog ölçü aleti kullanması gibi bir şey sanki.

Lambalı amfilerle ilgili duyduğum az buçuk mantıklı tek açıklama distortion karakterinin distortion kullanan enstrumanlarla iyi sonuç verdiği. Bu da iddiadan ibaret.

Alt tarafı 20kHz bant genişliği olan bir sinyalin yükseltilmesinden bahsediyoruz.  Bir amplifikatörden beklenen nedir? Ses frekans bandında doğrusal kazanç, istenen genlik kazancında min. bozulma. Yani ne giriyorsa kazanç ile çarpılıp çıksın. Üç kuruşluk entegreler bile bu işi gayet başarılı yaptığına göre lamba ekstradan ne yapıyor olabilir? Sesin tonu, o sıcak bu soğuk nedir ben anlamıyorum. Giren çıkmıyorsa, fark varsa, ya psikolojimiz bozuk, ya da datasheetler yalan söylüyor.

Yanlış anlaşılmasın. Maksadım ahkam kesmek değil. Mevzunun elle tutulur bir tarafı yok, şüpheci yaklaşıyorum sadece.

Biri çıkıp şu işlere bilimsel açıklama getirse güzel olur. Koysa skop çıktısını, grafiğini, denklemini, artık her neyse... Dese ki işte fark bu.

@Mr_YAMYAM ın farklı ingilizce karşılıklarla "anlattığı" konunun bilimsel açıklamasının anlatıldığı link
http://www.theaudioarchive.com/TAA_Resources_Tubes_versus_Solid_State.htm

çevirisi de:
https://translate.google.com/translate?sl=en&tl=tr&js=y&prev=_t&hl=tr&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.theaudioarchive.com%2FTAA_Resources_Tubes_versus_Solid_State.htm&edit-text=&act=url

*Bu arada @Mr_YAMYAM ve @rayman  olaki forumda bir soru sorarsam sizlerden sorularıma cevap vermemenizi rica ediyorum.

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: Epsilon - 06 Ağustos 2017, 10:15:47

*Bu arada @Mr_YAMYAM  olaki forumda bir soru sorarsam sizlerden sorularıma cevap vermemenizi rica ediyorum.

Forumda GÖZARDI ETME özelliği olsa da bazı kişileri görmezden gelebilsek ne güzel olurdu.
Yosa var da, ben mi göremiyorum :D

rayman

Alıntı yapılan: Epsilon - 06 Ağustos 2017, 10:15:47
@Mr_YAMYAM ın farklı ingilizce karşılıklarla "anlattığı" konunun bilimsel açıklamasının anlatıldığı link
http://www.theaudioarchive.com/TAA_Resources_Tubes_versus_Solid_State.htm

çevirisi de:
https://translate.google.com/translate?sl=en&tl=tr&js=y&prev=_t&hl=tr&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.theaudioarchive.com%2FTAA_Resources_Tubes_versus_Solid_State.htm&edit-text=&act=url

*Bu arada @Mr_YAMYAM ve @rayman  olaki forumda bir soru sorarsam sizlerden sorularıma cevap vermemenizi rica ediyorum.

Memnuniyetle görmemezlikten geleeceğimden emin olabilirsin...