Yüksek güçlü hub BLDC sürücü

Başlatan apsis, 28 Eylül 2017, 22:53:38

apsis

En az 2,5kW'lık bir bldc motor sürücüsü tasarlayacağım.

Daha önceden drone motoru için basit bir tasarımım olmuştu, çıkan problemleri basitçe çözebiliyordum.

Ancak yüksek güçlülerde nelere dikkat etmem gerek bunlardan bahsederseniz tasarım esnasında faydalı olacaktır.

Mosfet olarak coolmosfet ya da SiC mosfet ya da (HiFet veya Profet sürücülü olduğu için bu da olabilir.) kullanmayı düşünüyorum.

Bunun yanında mos sürücü olarak daha profesyonel ne kullanabilirim?

Anahtarlama frekansım optimum ne olmalı?

Akım için hangi yöntemle ölçüm yapsam doğru olur. (Sistem hareketli)

Önümde vakit var..

Sizin önerileriniz nedir?
"Makineye Beyin" MEKATRONİK

seyityildirim

İlerlerse güzel bir konu olabilir :)

Şu aralar yüksek güçlü bldc sürücü kitleri karşıma çıkmakta. İzlenimlerimi söyleyeyim.

Öncelikle yüksek güçte anahtarlama elemanı olarak Fet değil de IGBT tercih ediliyor. Anahtarlama frekansı genelde 15KHz ile 20 Khz arasında.

Akım ölçüm yöntemi olarak 50 mOhm , 5 mOhm gibi low side IGBT den gnd ye giden yola direnç koyup, opamp ile adc girişine göre şekil veriyorlar.

Şimdilik bunları söyleyebilirim.

İyi çalışmalar.

apsis

Motor 35-40A olacağı için dirençle ölçmek uygun olmayacaktır diye düşünüyorum
"Makineye Beyin" MEKATRONİK

ahmet2017

6-step trapez sürüş , sensörlü sensörsüz sinusoidal sürüş ya da vektör kontrol, bunlardan hangisini yapacağınıza karar verdikten sonra sistem yapısı ancak belli olur.

Eğer maliyet çok önemli değilse vektör kontrole yönelmenizi tavsiye ederim.
Fazladan işlem gücü gerektireceği için daha pahalı bir işlemci ve en az 2 motor fazından akım ölçümü için de 2 akım sensörü masrafı çıkar.

Güç katı kolay.
Artık oturmuş çözümler var. İster modül kullanın ister kendiniz tasarlayın çok zorlamaz.

Zoroaster

Direnc dendiyse sont diye anla. Yuzlerce binlerce amper boyle olculur/du.
Seytan deliginden kacti.

seyityildirim

Alıntı yapılan: apsis - 29 Eylül 2017, 13:52:39
Motor 35-40A olacağı için dirençle ölçmek uygun olmayacaktır diye düşünüyorum

Neden uygun olmasın ?

40A peak geçse bile 5mOhm direnç üzerinden 40^2*0,005 = 8 Watt harcanır. 1 mOhm kullanırsanız 1,6 Watt harcanır. Eğer endişeniz harcanan güç ise tabi.

Endişeniz hassasiyet ise o daha çok sizin tasarlayacağınız opamp katının hassasiyetine bağlı.

Cemre.

#6
Incik boncukla uğraşmak yerine IPM kullanmak mantıklı olabilir.
2.5kW pek de buyuk bir güç sayılmaz aslında.
Cycle by Cycle akım kontrolü güzel olur. Bu tarz aşırı akım vs kontrollerini de donanıma yıkmak lazım. (Comparator vs..)

apsis

#7
Peki kaç kHz sürsem verimli olur? Daha önceki uygulamalarım 16-20kHz oldu.
Sinüs örneklemesi mi yapsam yoksa direk trapez olarak mı süreyim.
Daha önce IGBT kullanmadım. Bu güçlerde fet kullanmam dezavantaj oluşturur mu?
Bir de oluşabilecek pwm deki kaymalara karşı nasıl bir önlem almalıyım
"Makineye Beyin" MEKATRONİK

Erol YILMAZ


apsis

Hocam 72 olması muhtemel. Ama daha düşük gerilimli olsun dedim. Bilmiyorum alırlar mı. Bu elektrikli araç yarışları için. Tübitak yerlilik istediği için bunlarda sürücüyü yapalım dediler. Aynı zamanda müh.tasarımı için vermeyi düşünüyorum
"Makineye Beyin" MEKATRONİK

apsis

"Makineye Beyin" MEKATRONİK

Cemre.

Evet, o bir örnek.
Gate driver kısmı da içerisinde olan NTC'li ve aşırı akım korumalı bir model iş görecektir.

apsis

Valla mantıklı. Gate sürücü tasarım yükünden de kurtulmuş olurum. Ancak tasarıma fiyat performans açısından bakılıyorsa dezavantaj oluşturabilir
"Makineye Beyin" MEKATRONİK

Cemre.

Fiyat performans oranlarının discrete dizayndan kötü olduğunu hiç sanmıyorum.

apsis

Konuyu tekrar canlandırayım. Direk IPM gibi modülleri kullanmayacağız. Kaliteli bir iş çıksın istiyoruz. Infeneon firmasının coolmos yada optimos'ları ilgimi çekiyor. Kullanılacak mos yurt dışından neresi olursa olsun temin edilmeye çalışılacak.
Bana kaliteli, pişman etmeyecek bir marka tavsiye etmenizi istiyorum. Motor 72V 35A olacak.
Infeneonun kataloglarına çok baktım içinde kayboldum. Hangi mos olsun karar veremedim. Mosu belirleyebilirsem sürücü kısmını halledeceğim.
Not: sistemi IPM modüller gibi modüler ile yapmak istemememizin nedeni arıza durumunda onarımı ve maliyeti arttırmasıdır ve E-mobilde de kullanacağımız için tasarımı siz yaptınız yerine hazır sürücü takmışsınız diyecekler.
"Makineye Beyin" MEKATRONİK