3D Yazıcı mekanik kalibrasyon.

Başlatan Klein, 01 Ekim 2017, 22:46:58

Klein

3D yazıcımda yaşadığım bir sorun ve buna ilişkin kalibrasyon yöntemleri hakkında bir kaç öneriye ihtiyacım var.

Sorunum  eksen kayması sanırım. Özellikle motorların kafasına taktığım parçalarda yalpalama sorunu oluyor.  Çıktının tam 90 derece olmamasından kaynaklandığını düşünüyorum. Gönye ile baktığımda tam gibi görünüyor. Fakat gözle fark edemeyeceğim çok küçük bir kayma bile 4-5cm uzunlukta ciddi farklara neden olabiliyor.
Öncelikli sorum bu.  Gönye ile göz kontrolü haricinde daha keskin bir ölçme yöntemi var mıdır?

Sorun tabla ayarından değil. Komparatör saati kullanarak tablayı sıfır hata ile hizalıyorum.

Muhtemelen sorun X,Y eksenleri ile Z ekseni arasındaki açının 90 dereceden farklı olması.

X-Y ekseni arasındaki kayıklığı tespit etmek nispeten kolay. Kafaya bir kalem bağlanıp bir kare çizdirilebilir. Fakat Z o kadar kolay görünmedi gözüme.

Aklıma gelen çözümler şunlar :
1- Çekül (Çoğunlukla Şakül derler, fakat TDK çekül diyor)  kullanılabilir. Kafanın bağlantı tablasına sadece çekülün ipinin geçeceği bir delik açılıp Z en üstte ve en altta pozisyonlanıp çekülün kayıp kaymadığına bakılabilir.       
    Ama 0.1, 0.2 mm gibi küçük kaymalar bu yöntemle fark edilebilir mi? Emin değilim.

2- Çekül yerine lazer işaretçi bağlanabilir. Buradaki sorun da çekül ile aynı. Çok küçük farkları görebilecek kadar küçük odağa sahip lazer işaretçi bulmak nasıl mümkün olur? ayrıca işaretçinin doğru açı ile yerleştirilmesi de ayrı bir sorun.

3- Çift kafalı komparatör saati tutucu ve çift komparatör saati ile hizalama yapılabilir. Fakat bu tutucular genelde dökümden yapılıyor ve çok ağırlar. Eksen millerinde esnemeye neden olup sonucu etkileyebilir. Ayrıca kaliteli komparatör saati çok pahalıya gelebilir.

4- X-Y yablasına bir kamera konup Z tablası üzerindeki üzerindeki  noktanın kayıp kaymadığına bakılabilir. Bana mantıklı geldi ama ekrana referans noktası koyabileceğimiz bir uygulama var m? yok mu? Hiç fikrim yok.

Özellikle 3D yazıcı yapmakta olan , yapmış olan, bu işlerle haşır neşir olan arkadaşlar. Siz nasıl hallediyorsunuz bu eksen düzeltme işini?

muhendisbey

Parça resmi koyabilirseniz daha net cevap verebilirim.
Lakin: x,y ve z'nin tam olarak dik olması pek mümkün değildir. İllaki bir çaplık hatası vardır. Bunun üzerine çıkarsanız pisa kulesi basarsınız.


Bu tür mekanik hataların olmaması biraz da elinizdeki mekanik elemanlara bağlıdır. yani sigma profil ile çalışıyorsanız ve profiller çap kesilmişse kolay kolay dik bir şey çıkaramazsınız. Keza bizim yaptığımız yazıcıda da çerçeve eğri olsa düz parça basabilmek çok zor hal alır.
Zulmü alkışlayamam, zalimi asla sevemem; Gelenin keyfi için geçmişe kalkıp sövemem.

esensoy

Tablaya 90 derece L bir parça koyacaksınız, parça ne kadar hassas olursa ölçümünüz o kadar hassas olacaktır,
(Mekanik izin veriyorsa parça yerine Z eksen indüksiyonlu mili ya da rayı üzerinden de ölçülebilir,)
Exturuderin olduğu yere komparatör saati koyup z eksenini hareket ettireceksiniz,
Bizim kullandığımız CNC kontrolde bu hatayı text dosyasına yazabiliyoruz, kontrol bu dosyadan mekanik hatayı telafi ediyor,
En tehlikeli an "zafer" anıdır.

ErsinErce

Motor akımlarını kontrol edin hocam motor normal çalışmada ısınıp yaklaşık 40-45C de kalacak şekilde akımı ayarlayın.
Motor hiç ısınmıyorsa genelde tam sürülememiş oluyor. Ama motorunuzun sağlam olması lazım.
Benim önceki motorlar sıkıntılı olduğundan düzen tutmuyordu.

Ayrıca sürücülere fan bağlamak şart 2-3 saat çalıştıktan sonra kendini kapatan soğuyunca tekrar çalışmaya devam eden sürücülerde daha net eksen kayıklığı gözüküyor.

Hız ve ivmelenme ayarlarını kontrol edin.

z ekseninde kalibrasyon yaparken ısıtıcı PCB ye göre kesinlikle referans almayın. Her yeri ayrı oynuyor.
Z ekseninin miline paralel mümkünse motora sabitlenmiş bir metal ile eksen hareketini kontrol edin ve adımları buna göre hesaplayın.

Klein

@muhendisbey Parça resminden bir şey göremezsiniz hocam. Gözle görünebilen bir şey değil. Gönye ile kontrol ettiğimde hatasız görünüyor. Yarın bir parça basıp fotoğraflarım. Belki benim göremediğim bir şey fark edersiniz.

@ErsinErce, @esensoy  Tablayı söküp Z miline 90 derece olduğuna emin olduğum bir parça bağlamak aklıma gelmemişti. Biraz uğraştıracak, fakat temiz bir çözüm olur.

Eugene

Peki diyelim ki 90 gönye koydunuz : http://www.haksankalip.com/urunler/hassas-olcu-aletleri-22/90-derece-gonye/433
Kompratörle L nin sırtında gezdirdiniz ve 0.2-0.5 aralığında bir hata buldunuz. Nasıl düzelteceksiniz? Z eksenini gevşetip ayarlayıp
tekrar sıkarım mı dersiniz?

Klein

Muhtemelen öyle yaparım. Kalibreli sentil saclarından araya sıkıştırıp sıkarım diye düşünüyorum.

Klein

Ekstruderi de bowden tip ile değiştirmek istiyorum. ED3 V6 tip hot end  kullanmayı düşünüyorum. Önerebileceğiniz kaliteli bir ürün ve satıcı var mı?  Üzerindeki direct drive ekstruderi söküp dışarıya bağladığımda bowden gibi kullanılabilir mi? Biraz bakındım aralarında mekanik bir fark göremedim. Görmediğim şeyler var mı?

ibra

Alıntı yapılan: Klein - 02 Ekim 2017, 15:25:27
ED3 V6 tip hot end  kullanmayı düşünüyorum.
Hocam ben bu parçayı Aliexpress ten 5usd ye almıştım. Hakikaten kaliteli parça ancak filament itişini kendim mi tasarlasam, yoksa titan extruder mekaniğini mi sipariş etsem kararsız kaldım. Sizin bu yönden uygulamanız nasıl olacak?
Temin ettiğim parça linki de şu:
http://s.aliexpress.com/U7BbQfma
(from AliExpress Android)
A_C5h5n5

Klein

Bir uygulama planım yok. Gelen önerilere göre şekillenecek. Çok fazla tecrübem de yok zaten.  Mevcut ekstruderi söküp ucuna bir aparat yapıp bowden gibi kullanmayı düşünüyorum.

Eugene

Sag ve sol alt köselere karşılıklı birer civata yapın. Ekstruderi çok hafif gevşetin. Hangi tarafa kaçıklık varsa o tarafın civatasını biraz sıkın. Yanı saat yönü veya tersinde ekstruderi civata ile döndürün.

mustafacan

Extruder nozulla butunse katman kayması yapar. Ayni sorunu yasadim cozumude boyle buldum
Keşfedilecek çok teknoloji var. Boş Vaktim Yok!

muhendisbey

Katman kayması motorun adım kaçırması ile ilgili. Ya motorun torku artırılmalı ya da feedrate düşürülerek yavaşlatılmalı. Konnektör ve sürücü kaynaklı adım kaçırmalar da mevcut. Drv sürücülerinde adım kaçırma fazlaca meydana gelebiliyor. Çözüm smoother denilen devre. Bu devre de birbirine zıt rectifying diyotların kullanılması ile çözülebiliyor.
Zulmü alkışlayamam, zalimi asla sevemem; Gelenin keyfi için geçmişe kalkıp sövemem.

Klein

Benim sorunum katman kayması değil. Motor adım kaçırmasından kaynaklı kayma değil en azından. Z ekseni X-Y eksenine dik değil.  Tabla 4 köşeden yataklı değil. Parça yükseldikçe ve ağırlaştıkça bir miktar eğilme oluyor. Bazı mekanik geliştirmelerle biraz düzelttim. Fakat tam düzelme sağlayamadım. Yaklaşık 10cm yükseklikte 0,1mm kadar kayma oluşuyor. Şimdilik işimi görüyor.

Başka bir sorun da X-Y ekseninde kullanılan millerde esneme. Miller  8mm. Ekstruder ortaya geldiğinde, miller yaklaşık 0,1mm kadar esniyor. Ekstruderin birisini sökerek ağırlığı azalttım biraz iyileşti. Yine de tek ekstruder bile çok ağır.  Bowden ekstruder'e geçmek istiyorum fakat bazı endişelerim var.  Doğrudan sürücüde bile raft basarken bazen filamenti sıyırabiliyor. Bowden ile sorun yaşar mıyım bilemedim.

muhendisbey

Filament sıyırması?
Hocam bu extruderin problemli olduğunu gösterir.
Uygun olmayan filament dişlisi
Aşırı yada az filamente uygulanan yay baskısı
Yetersiz extruder sıcaklığı
Aşırı filament itişi
Tıkanma


Bowden de olsa bunlar fark etmez.
Zulmü alkışlayamam, zalimi asla sevemem; Gelenin keyfi için geçmişe kalkıp sövemem.