Dönen borunun hızını hesaplamak

Başlatan bulut_01, 05 Ocak 2018, 09:21:18

ilyas KAYA

Genelde encoder li tıpı yoktur özel olarak getirmediğiniz sürece. Standart tubular motorlarda mekanik limit switch kullanılır. Motor döndükçe içeride bir vidayı donderir ve vida ayarlanmış olan limit switch e basıp durur.

Encoder li olduğuna eminmisiniz?

bulut_01

Eminim kardes var olan sistemi değiştirmek istiyorum borunun dönüşü ölçmem gerekli
YENİLMEZ..

ilyas KAYA

Etiket yaptırıp boruya saracaksın ve motoru takmadan önce takacak kişi etrafına saracak. Optik okuma toz dan etkilenecektir. Yok etikette yapıştırmak istemiyorsanız size kolay gelsin bol şans dilerim

RaMu

Bu sistemin mekanizmasını daha önce izlememiştim ama
belliki kullanılan yöntemlerden biri bahsedildiği gibi limit switch:
Videodada anlatmış biri,
motor döndükçe,
  misal açma yönüne döndükçe
Beyaz pim limit sivice doğru hareket ediyor, Siyahda aksine,
  kapama yönüne döndükçe
Siyah pim sivice doğru hareket ediyor, Beyazda aksine
sivice gelincede tabi devreyi kesiyor, akım yönünü değiştiriyor belkide vs. vs.
İki tanede vida gibi ayar yeri var,
bu beyaz ve siyah pimleri önceden istenen konuma getirebiliyor.


Basit bir mekanızmayla işi çözmüşler zaten.


https://www.youtube.com/watch?v=z1J3rTM_YGY

Sorularınıza hızlı cevap alın: http://www.picproje.org/index.php/topic,57135.0.html

bulut_01

Bu motor video mantıkla calısıyor yanlız benm dediğim motor enkoder var hall sensör motor dönüşünü sayıyor bu ünite presli motora ve cok sorun çıkarıyor sökülmediğinden tamir olmuyor boktan enkoder bozulunca koca motor atılıyor bu enkoder sistemini geliştirmem lazım onun için fikirlerini ögrenmek istedim.
YENİLMEZ..

devrecii

Direk motora giden kablolardan ölçebilirsin motorun kaç devir döndüğünü.

Hatta motor asenkron olsa bile, biraz zor olur ama olur motor Dc mi ac m,.

bulut_01

Alıntı yapılan: iboibo - 09 Ocak 2018, 14:12:03
Direk motora giden kablolardan ölçebilirsin motorun kaç devir döndüğünü.

Hatta motor asenkron olsa bile, biraz zor olur ama olur motor Dc mi ac m,.
Motor asenkron da kablolardan nasıl devrini ölçecez?
YENİLMEZ..

bulut_01

Motor akımını ölçerek bize ne kdr dogru devir bilgisini verir?
YENİLMEZ..

devrecii

Triyak yada röle ile çok kısa süreliğine motora giden akımı kesip motordan gelen alternatif akımı sayabilirsin.

Çünkü motor devrini almıştır akım kesilse bile az da olsa rotorda manyetizma vardır ve bu geri alternetif akım olarak döner.

Motora 1  saniye yada yarım saniye akım gitmezse yavaşlamaz çünkü devrini alımıştır motora giden akım kesildiği an motordan akım gelecek
sende bunları sayacaksın bu bir fikir denemiş değilim  ;D

Diğer bir yöntem ise motorla, motora giden akım arasına bobin koyup sinyali analiz atmek böyle de bulunur ama çok zor iş.

bulut_01

Alıntı yapılan: iboibo - 09 Ocak 2018, 20:01:51
Triyak yada röle ile çok kısa süreliğine motora giden akımı kesip motordan gelen alternatif akımı sayabilirsin.

Çünkü motor devrini almıştır akım kesilse bile az da olsa rotorda manyetizma vardır ve bu geri alternetif akım olarak döner.

Motora 1  saniye yada yarım saniye akım gitmezse yavaşlamaz çünkü devrini alımıştır motora giden akım kesildiği an motordan akım gelecek
sende bunları sayacaksın bu bir fikir denemiş değilim  ;D

Diğer bir yöntem ise motorla, motora giden akım arasına bobin koyup sinyali analiz atmek böyle de bulunur ama çok zor iş.

tamamen asılsız fikirler gibi geldi 1ciside 2 ciside bu iş kafadan olmaz öyle hesapın kitabın olacak ortada.
YENİLMEZ..

muhendisbey

Fırçalı DC motorda fırça ile komutatör arasından doğacak değişimler belki akım dalgalanmalarından ile anlaşılabilir bu da eğer komutatör yaprağı sayısını biliyorsak kabaca hız söylenebilir. Tabi motor zorlanırsa o zaman hatalı ölçüm kaçınılmaz olur. Bunu boşta ya da sabit yükte çalışan bir motor için söyleyebiliriz o da belki. Komutatör arasına pislik girmeyecek, fırçalar hiç eskimeyecek, nem hiç girmeyecek, uygulanan gerilimde dalgalanma olmayacak....
Zulmü alkışlayamam, zalimi asla sevemem; Gelenin keyfi için geçmişe kalkıp sövemem.

bulut_01

Alıntı yapılan: muhendisbey - 10 Ocak 2018, 15:36:53
Fırçalı DC motorda fırça ile komutatör arasından doğacak değişimler belki akım dalgalanmalarından ile anlaşılabilir bu da eğer komutatör yaprağı sayısını biliyorsak kabaca hız söylenebilir. Tabi motor zorlanırsa o zaman hatalı ölçüm kaçınılmaz olur. Bunu boşta ya da sabit yükte çalışan bir motor için söyleyebiliriz o da belki. Komutatör arasına pislik girmeyecek, fırçalar hiç eskimeyecek, nem hiç girmeyecek, uygulanan gerilimde dalgalanma olmayacak....

Peki üstad mekanik baglantı olmadan hall sensor ölçüm dahil optik bir çözüm stabil olamaz mı böyle bir düzenek için motor için konuşuyorum.
YENİLMEZ..

yesilu

#42
Tcrt5000 ir proximity sensör ve bilgisayarda oluşturup yazıcıdan çıkarabileceğin örneğin 2şer mmlik siyah ve beyaz bantlardan oluşan bir etiketi dönen borunun çevresine yapıştırıp, dış boruya 2mmlik gözlem penceresi açıp sensörü o pencereye yerleştir.(2mm farzımahal, yemeyebilir, çok hassas olmasına gerek yoksa 5mm de olabilir.)tcrtnin ir fotodiyotunda düşen ve çıkan kenarları okutabilirsen o kadar mm hassasiyette pozisyon belirleyebilirsin.motorda oluşan ripılları ölçmekle olur mu bilemem ama sağlıklı biçimde olabilseydi enkoderi icat etmezlerdi.
Ekleme: aslında bu şekilde bile pozisyon belirleyemessin, sadece ne kadar döndüğünü ölçersin.ortada 0 noktası yok (referans, başlangıç noktası da denebilir)motorun başlangıç noktasında sıkıştığını akımın yükselmesinden algılayıp o noktayı ayarlaması lazım. 20turlu 10k potansiyometre almıştım aliden 1 dolara ama sen dokunmadan ölçmek istiyorsun işini görmez. Senin istediğin şekilde yapılamayacağını düşünüyorum, birisi yolunu bulacak mı merak ediyorum.

tunayk

#43
Aslında verilen öneriler yerli yerinde de, mekanik ve elektriksel manada tam olarak neler yapılabileceği ifade edilse daha kısa sürede çözüm bulunabilir belki.
Mekanik yapı elverişli ise motorun üstüne sarılan panjur veya kepenk in kalınlığını ölçün.  Neticede yakın mesafeden ölçüleceği için illa pahalı lazer sensöre gerek olmaz. Şu ultrasonik  mesafe sensörü iş görür. 
Eğer sensörü doğru konumlandırır isen tek sensör ile iş görür. İki sensör ile daha  rahat olur.
Tamamen boşaldığında sensör motora olan mesafeyi görür,  tam açıldığında ise sarılan malzemenin toplam yüksekliği kadar eksik okur.

bulut_01

Arkadaslar tşk ederim düşüncelerinizin için yanlız motor içinde halletmem gerek yani ultasonic sensor vs olmaz varolan motorun enkoder cabuk bozuluyor ve presli cıkmıyor tamirde olmuyor ufacık enkoder  bozulunca saglam motoru kaldırıp atmamak için enkoder kısmını geliştirmek istiyorum motor borunun içinde kalıyor müşteriye anlatamazsınız borunun içine sunu bunu yapıstır diye motorun içine yerlestirmem lazım bu sistemi referans noktasına gerek yok motor 9 rpm dönüyor yük bindikce bu rpm düşüyor ben bunu algılamam lazım inş kendimi anlatabilmişimdir.
YENİLMEZ..