Giriş belli bir seviyeyi geçince, üzerine ayarlanan miktarda gerilim eklemek

Başlatan certy, 26 Mayıs 2018, 04:27:07

certy

Merhabalar.

Arabamın gaz pedalı elektronik. Yani gaz pedalı telli sistem değil de, potansiyometreli olandan. Gaz pedalının tepkisizliğinden şikayetçiydim. Pedal çıkışını ölçtüğümde, pedala hiç basılmazken 0,98V çıkış veriyor. Bastığım zaman basma seviyeme göre pedal çıkış gerilimi 3,8V'lara kadar çıkıyor. Buraya kadar sorun yok. Ama gaz pedalının ilk %5'lik kısmına basıncaya kadar motor tepki vermiyor. Yani pedala hiç basılmazkenki pedal çıkış gerilimi 0,98V iken, pedala basmaya başladığımda pedal çıkış gerilimi 1,13V'u geçene kadar motor tepki vermiyor. Bu da gaz pedalında tepkisizliğe yol açıyor. O nedenle pedal çıkışına 1,13-0,98=0,15V offset gerilimi eklemem gerekiyor. Ama bunun yanında pedalın hiç basılmazkenki olan çıkış gerilimi 0,98V'tu geçmemeli.

Bende şu mantıkta bir devre tasarladım. 0,99V olarak ref gerilimi oluşturdum. Bir komparatör kurup bu ref gerilimini ve gaz pedalının çıkışını direkt komparatöre girdim. Komparatörü, pedal çıkış gerilimi 0,99V'tu geçince low, 0,99V'un altına düşünce high verecek şekilde ayarladım. Sonrasında 2 girişli bir toplayıcı kurdum. Toplayıcının bir girişine pedal çıkışını, diğer girişine ise 0,15V ref gerilimini girdim. Ayrıca toplayıcının 0,15V ref gerilimi giren girişine bir N kanal mosfet bağladım. Mosfeti de ilk kurduğum komparatör ile sürdüm. Kısaca şunu yapmış oldum;

Pedal çıkış gerilimi 0,99V'u geçmemişken, yani hiç pedala basılmazken komparatör çıkışı high. Yani mosfet iletime geçip, toplayıcının 0,15V ref girişini 0V'ta çekiyor. Yani toplayıcının çıkışı (Pedal Çıkış Gerilimi + 0V) olmuş oluyor. Pedala basılmaya başlanıp, pedal çıkış gerilimi 0,99V'tu geçince komparatör çıkışı low olup mosfet kesime giriyor ve toplayıcı çıkışındaki gerilim (Pedal Çıkış Gerilimi + 0,15V) olmuş oluyor. Toplayıcı çıkışı da aracın ekü'süne giriyor. Bu şekilde yapmam sağlıklı olur mu? Daha sağlıklı bir yöntem var mıdır?

[IMG]https://i.hizliresim.com/LDdPJj.jpg[/img]
TA1USS

bulut_01

YENİLMEZ..

certy

Devreyi kurup denedim. Çalışmasında bir sorun yok ama araç üzerine takıp denemedim. Bu da şeması:

[IMG]https://i.hizliresim.com/LDdPJj.jpg[/img]
TA1USS

Zoroaster

Eger pedala basmazken 0.98v aliyorsan, motor ancak 1.13v dan itibaren tepki veriyorsa dogrudan ofset ver bosta iken de 1.13v versin. Neden bu kismi karmasiklastiriyorsun.
Seytan deliginden kacti.

Eugene

Rolanti devrini arttırmak istemiyordur.
Tepkisiz kaldığı %5 lik dilimin pot kısmı boş olabilir mi?

Zoroaster

O zaman su sorunun da cevabini bilmek lazim.

Neden adamlar boyle olu bolge birakmislar?
Seytan deliginden kacti.

certy

Alıntı yapılan: Eugene - 26 Mayıs 2018, 16:40:29Rolanti devrini arttırmak istemiyordur.
Tepkisiz kaldığı %5 lik dilimin pot kısmı boş olabilir mi?

Hayır boş değil. Minumum konumdan maksimum konuma kadar lineer bir çıkış alıyorum pedaldan.
TA1USS

certy

Alıntı yapılan: Zoroaster - 26 Mayıs 2018, 16:41:44O zaman su sorunun da cevabini bilmek lazim.

Neden adamlar boyle olu bolge birakmislar?

Tamamen şehir içi kullanımda ekonomi sağlamak için. Aynı araç kullanıcılarının internet üzerinde bir çok şikayeti var. Kimi serviste ekü programını güncelleterek çözmüş, kimi orjinal olmayan, 2. şahıslar tarafından yapılmış olan ekü programlarını yükleyerek çözmüş, kimi pedal commander denilen cihazdan takarak çözmüş, kimi de sırf bu tepkisizlik sorunu için aracını satmış. Aracı satmakta haklılar diyebilirim. Şehir içinde bu şekilde kullanmak tamamen eziyet. Gaza önceden ve bir miktar fazla basmak gerekiyor her zaman. Bu da özellikle trafikte acil manevra ve hamle gerektiren durumlarda sıkıntı çıkarabiliyor. Benim şanssız olduğum nokta şu ki, servise gittiğimde zaten son sürüm programın yüklü olarak gözükmesi. Son kozumu pedal üzerine oynamam gerekiyor.
TA1USS

Sozuak

Devrenin yapacagi bir hata kaza yapmaniza sebep olabilir. Riskli bir is yapiyorsunuz bence.

certy

Alıntı yapılan: Sozuak - 26 Mayıs 2018, 17:13:34Devrenin yapacagi bir hata kaza yapmaniza sebep olabilir. Riskli bir is yapiyorsunuz bence.

Aslında tüm korkum bu diyebilirim hocam. :)
TA1USS

Sozuak

Soyle birsey nasil olur. Potun   gnd ucuna bir trimpot yada degeri belorlenince sabit direnc baglayin. Pedala basinca mekanik olarak ekleyeceginiz bir switch ile normalde kisadevre olsun ve basili degil voltaji istediginiz degerde gitsin. Pedala basinca o kisadevre kalksin ve basma araligi boyunca oyle kalacak sekilde proximity switch yada baska bir tur ile de yapilabilir referansi yukseltip kor noktayi atlatabilmenizi saglasin.

certy

Alıntı yapılan: Sozuak - 26 Mayıs 2018, 18:29:20Soyle birsey nasil olur. Potun   gnd ucuna bir trimpot yada degeri belorlenince sabit direnc baglayin. Pedala basinca mekanik olarak ekleyeceginiz bir switch ile normalde kisadevre olsun ve basili degil voltaji istediginiz degerde gitsin. Pedala basinca o kisadevre kalksin ve basma araligi boyunca oyle kalacak sekilde proximity switch yada baska bir tur ile de yapilabilir referansi yukseltip kor noktayi atlatabilmenizi saglasin.

O şekilde olabilir ama yine araya ref gerilimi ile pedal çıkış gerilimini toplayacak bir devre gerekecek eğer dediğinizi doğru anladıysam.
TA1USS

Sozuak

Hayir gerekmeyecek. Diyelim potun degeri 5k. Siz pota seri  330ohm direnc koydugunuzda gnd ucuna cikis seviyesi bir miktar yukari kayacak. Normalde bu direnci kisadevre edince pot normal cikisini verecek ama acik devre edince direnci bir anda istediginiz voltaj kadar gnd yi asagi cekeceginden cikis gerilimi yukselecek.

Tabi bu arada potun tipi de onemli. Mesela benim aracimda hall etkili dijital kontrollu ama analog gerilim ureten bir pot var. Temassiz ve uzeri kaplamali oldugundan toz nem vs etkilemiyor calismasini

asma

Gaz pedalıyla ecu arası a aktif eleman fikri pek sevimli gelmiyor.
Sonuçta biri referans kaynağı diğeri op-amp girişi olması lazım.
Örneğin , referans gerilimi direnç (ve diyot) ile hatta bağlanır. Bu bağlantı size +0,15V sağlamalı.
Karşılaştırıcı devreniz yine olabilir. Mosfet ile yine bu bağlantıyı bastırabilirsiniz. (diyotla direnç arasından)
Sonuçta arıza durumu size 0,15V sapma dışında etki etmemeli.
Sizin devrenizde arıza durumunda 0 ila besleme gerilimi arasında çıkış alınabilir.
Kolay gelsin.

tekosis

Hocam opampın bozulduğunu, çıkışta direk Vcc gördüğünüzü düşünün. Allah esirgesin çok riskli. Yazılımsal olarak müdahale yapılabiliyorsa yaptırın, devresine müdahale etmeyin bence.
Bende vw bora vardı aynı durumu yaşatıyordu.
İlim ilim bilmektir, ilim kendin bilmektir, sen kendin bilmezsin, bu nice okumaktır.