DC Motor Sürücü Tasarlarken Dikkat edilecek Hususlar

Başlatan kimlenbu, 28 Mayıs 2018, 11:32:23

kimlenbu

Selamlar,

İş yerinde boş vakit de değerlensin diye sıkça kullanılan bir dc motor sürücüsünü kendim yapayım dedim, breadboard üzerinde 24v 500W motor için bir test devresi kurdum, yaka patlata sıkıntıları çözdüm.

Ama büyük bir hata yaptım, motor tam yükte çalışmıyordu. Baskı devre geldi, eli yüzü düzgün şekilde olsun dedim, standart revize gerektiren hataları saymazsak devrede sıkıntı yok. Mosfetler tam yükte ısınmıyor, yollar akımları kaldırabiliyor ama başıma gelenler :

ACS758 akım sensörünü 50amper diye seçmiştim ama çift yönlü olduğu için -25A,+25A aralığını ölçebiliyor, datasheet'e iyi bakmamışım. 100A'lik olanını kullanacağım. Kalkış anında akım 30A'leri bulabiliyor. Bu anda ACS758 çıkışını ölçemesem de pens ampermetre 30A'leri gösteriyordu, 25A maksimum akım yerine 30A geçince cpu'nun ADC girişini yakıyor. ADC girişi izole edilmeli, nasıl ?

Sürücü olarak IR2110S kullandım, 12V gelen yerlere test devresindeki 50V'luk kapasitörler yerine 16V'luk smd kapasitör taktığım için kapasitörler patladı, o kılıfta smd malzeme olmadığı için dip malzeme lehimledim düzeldi.

Bütün giriş ve çıkışlar optocoupler ile izole edildi, hiçbirisi zarar görmüyor, adc hariç.

    Kaynak
      |
    ACS758
      |
Q1            Q3
   _ Motor _

Q2            Q4
      |
     GND

Full H Bridge yapısı var, ve 4 quadrant çalışmaya uygun, ben henüz ileri frenleme ve geri frenleme yaptırmadan akımı kontrol altında tutarak hızlanma ve yavaşlama yaptırıyordum (1. bölge, 4. Bölge) , aynı zamanda rotary encoder ile rpm bilgisini de alıyorum.

1) İleri yönde tam hıza çıkmak için Q2-Q3 kapalı. Q1 ve Q4'e pwm uygulayıp hızı arttırmakla Q1'i direkt açıp sadece Q4'e pwm uygulamak arasında fark var mı. IR2110S bu işe uygun mu ?

2) İleri yönde yavaşlamak için Q2-Q3 kapalıyken Q1 ve Q4'e full pwm'deyken uygulanan pwm'yi düşürürsek akım nasıl davranır ? yönü ne olur, hangi yönde artar ?

3) İleri yönde frenleme yapmak için Q1-Q3'ü kapatıp Q2-Q4'e pwm uygulamakla, Q4'ü direkt açıp Q2'ye pwm uygulamak arasında fark var mıdır ?

4) ACS758'in yeri yanlış seçilmiş durumda, farkındayım. Hem hızlanma hem de frenleme anında oluşan akımları ölçmek için nereye yerleştirmek mantıklı olur ? Motor çıkışlarından birisine seri olarak mı bağlamalıyım ?

5) Gate sinyallerini sürücü IR2110S halletmesine rağmen sebebini henüz anlamadığım şekilde bazen gate sinyalleri mosfetin maksimum Vgs voltajından daha yükseklere çıkabiliyor, buraya nasıl bir ek önlem alınmalı ? gate voltajı 12V'u geçmesin. endüstriyel kartlara baktığımda zenerli korumalar gördüm.

6) ileri maksimum hız, geri maksimum hız, ileri ivme, geri ivme, trimpot ile, kullanıcı maksimum hızı ise pot ile ayarlanıyor. Bu değerleri ve akım, rpm, %pwm gibi değerleri göstermek için SSD1306 0.96" oled kullanıyorum. Ekran devamlı kilitleniyor, belli periyotlarla init etmem gerekiyor. test esnasında sıkıntı çıkarmayan ekran tam yükte motorun olduğu devrede sapıttı. vcc-gnd arasına 10uF attım düzelir gibi oldu ama gene de arada tepki vermeyi bırakıyor.