"Fuel Injector Driver" Sürücü Yapımı?

Başlatan Mucit23, 26 Haziran 2018, 11:00:14

Mucit23

Selamlar

Yakıt enjektörleri ile daha önce uğraşan oldu mu? Bu enjektörler bir seleneoid bobin gibi sürülüyorlar. Selenoid açık olduğu sürece yakıt püskürtülüyor. Açık kalma süresi 0-30ms arasında değişiyor.

internetten araştırdığım kadarıyla LM1949 gibi özel sürücü entegreleri yapılmış.

Referans şema


Bu enteğreyi kullanmak şartmıdır? TR de bulamadım. Bu yüzden bir sormak istedim. Anladığım kadarıyla akım sınırlaması yapılıyor. Ben doğrudan bir mosfetle selenoid bobin anahtarlar gibi sürerim şeklinde düşünüyordum.

Sozuak

Artık doğal olarak bu iş için tasarlanmış entegreler yada asicler diyelim kullanılıyor. Selenoidi açmak değil değişken devir aralıklarında ve yüklerde açma kapama hızı ile açık kalma süreleri gibi parametreleri de hassas şekilde ayarlamak şart yoksa sürekli iletimde gibi çalışan enjektörde işeme denilen sürekli yakıt akıtma durumu olur ki piston tepelerini eritmeye kadar giden hasarlar oluşturur, düşük yakıt ekonomisi de cabası.

Zoroaster

#2
Hizli tepki suresi icin dusuk enduktansli selonoid kullaniliyordur. Bunu dogrudan  mos ile 12v a baglarsarsan akım cok hızlı tırmanır ve cok yuksek degerlere ulasır. O yuzden akimi sinirlamak icin chopper devreleri gerekir.

Siradan smps/regulator cipleri ile yeni bir tasarim yapabilirsin.
Seytan deliginden kacti.

sadogan


Mucit23

Selamlar

Daha önce LM1949 enteğresini kullanarak Basit bir yakıt enjeksiyon sistemi yapmıştım. Bu sistemde yakıt olarak benzin kullanmıştık. LM1949 enteğresi gayet iyi çalışıyordu. Şimdi aynı sistemi dizel bir motor üzerinde uygulayacağım. Mekanik olarak çalışan bir dizel yakıt sistemini Common Rail sisteme çevireceğim.

LM1949 enteğresi ile aynı şekilde selenoid olarak çalışan dizel enjektörlerini kullanabilirmiyim? Dizel coomon rail sistemlerde 1000-2000bar arası yakıt basıncı olmakta bu yüzden enjektörler daha karmaşık bir yapıya sahip anladığım kadarıyla.

elektronik


tekosis

wikipedia da "common rail" başlığında açıklanmış. 2500 bar'a kadar çıkıyormuş.

On diesel engines, it features a high-pressure (over 100 bar or 10 MPa or 1,500 psi) fuel rail feeding solenoid valves, as opposed to a low-pressure fuel pump feeding unit injectors (or pump nozzles). Third-generation common-rail diesels now feature piezoelectric injectors for increased precision, with fuel pressures up to 2,500 bar (250 MPa; 36,000 psi).[1]
İlim ilim bilmektir, ilim kendin bilmektir, sen kendin bilmezsin, bu nice okumaktır.

mustafa_cmbz

bu enjeksiyonlu arabalarsa ateşleme bujisi kullanılıyormu yoksa sıkıştırılan yakıt basınç ile püskürtüldüğünde kendi mi yanıyor.lisedeyken öle kulak misafiri olduğum bir husus vardı aklımda kalmış..

elektronik

Benzinli araçlarda ateşleme sistemi var. Dizel araçlarda yok, sıkıştırılmış havaya yakıp püskürtülünce patlıyor.

Mucit23

Dizel araçlarda ateşleme bujisi yok. Yüksek basınçlı dizel yanma odasına püskürtülünce kendiliğinden yanar. Elimde  bir adet dizel enjektörü var. Dökümanlara ulaşmaya çalışıyorum. Enjektör üzerinde yazanlardan pek birşey elde edemedim. Ölçü aleti yanımda olmadığımdan direncini  ölçemedim. Direç ölçersem sanırım selenoid olup olmadığını anlarım.

Birde Piezo enjektörler varmış. Ssanırım tepki süresi selenoid enjektörlere göre daha düşük. 200us gibi sürelerde aç kapa yapabiliyor. Fakat sürüş mantığı normal selenoid enjektörlere göre daha karmaşık. 160V civarı DC gerilimle çalışıyorlar. Ve Polarite değiştirilerek sürülmesi gerekiyor.

F.T

Her enjektör her makinede kullanılmaz bunun için makinanın yakıt karakteristiğine göre enjektör seçimi yapılması lazım.
Hakk şerleri hayr eyler Zannetme ki gayr eyler Ârif anı seyreyler Mevlâ görelim neyler Neylerse güzel eyler.

MB_77

Yakıt püskürtme zamanından başlangıç anı da önemlidir. Bu nedenle sistem piston konumundan da haberdar olmalıdır

M.Salim GÜLLÜCE

Alıntı yapılan: Mucit23 - 04 Temmuz 2019, 17:08:59Dizel araçlarda ateşleme bujisi yok. Yüksek basınçlı dizel yanma odasına püskürtülünce kendiliğinden yanar. Elimde  bir adet dizel enjektörü var. Dökümanlara ulaşmaya çalışıyorum. Enjektör üzerinde yazanlardan pek birşey elde edemedim. Ölçü aleti yanımda olmadığımdan direncini  ölçemedim. Direç ölçersem sanırım selenoid olup olmadığını anlarım.

Birde Piezo enjektörler varmış. Ssanırım tepki süresi selenoid enjektörlere göre daha düşük. 200us gibi sürelerde aç kapa yapabiliyor. Fakat sürüş mantığı normal selenoid enjektörlere göre daha karmaşık. 160V civarı DC gerilimle çalışıyorlar. Ve Polarite değiştirilerek sürülmesi gerekiyor.

Piezonun çalışma yapısı belli. Lakin enjektör olabilmesi için birhayli teknik ayrınyı olsa gerek.
Çok fazla birşey söylemem zor.

İnfüktif selenoidler hakkında belki birkaç fikir sunabilirim.
Sistem Dot Matris Yazıcı kafalarına çok benzer olmalı.
Dot matris kafalarda selenoidin açık kalma süresi sabit kalmaktadır.
Kapalı kalma süresinde bir sınırlama yok.
Vurulacak noktanın nokta olabilmesi için kafanın hareket halindeki yapısında kağıt üzerinde çizgi oluşturmaması gerekiyor.
Kesin ve net aynı zamanda hızlı yazabilmek için çok kuvvetli selenoid yayı ve yüksek güçlü selenoid kullanırlar genelde. Bu selenoidleri sürekli enerji altında bırakırsanız 1 saniyeden daha kısa sürede bobinleri kavrulur.
Zaten de soğutucu içinde çalışırlar.


Aynı mantıkla...
Pistona enjekte edilecek yakıtın sınırlı max. sabit miktarıda olması ile ilgili.
Miktarı azaltırsanız (Basınç değiştirerek artırıp azaltmanız mümkün) yanma bsaıncı da azaldığından motor devri ayarlamak mümkün.

Yakıt Miktarını artırıp azaltmayı Selenoidin açık kalma süresini değiştirerekte ayarlamanız mümkün.
Bu yöntem daha uygulanabilir olsa gerek.
O zaman sağlıklı ve yüksek devirlerde fazla yakıt kaçırmaması için
selenoid yaylarının kuvvetli ve selenoid enerjisinin de daha kuvvetli olması gerekiyor demektir.
Yani neredeyse kısadevreye yakın bir omik dirence sahip olması gerek.

Sürücününde buna uygun bir şekilde max. açık kalma süresini aşırmayacak vede toleranssız açma kapama gecikmesiz çalışması gerek. Dizel motorlarda 4 silindir üzerinden maximum 4000 Dev/Dakika hesabıyla 2000 Puls/Dakika hıza ulaşabilir.
2000 puls in maximum puls süresi hesaplanabilir. Piston tam tepeye ulaşmadan yakıt püskürtülüp sıkıştığında patlayacağı hesabılya bir deirin 180 derecelik bir bölümünden 10-30 derecelik bir rotasyon açısında püskürtme işlemini tamalamış olması gerekir kanaatindeyim.

Hiç bir dizel motor çalışmasını detaylı incelemediğim için sadece mantık yürüterek yol almaya çalışıyorum.
En azından bazı noktalarda fikir açısından belki yardımı olabilir ümidiyle...

Saygılarımla.. ;)  :)

Mucit23

Daha önce sistemi benzinli motorda denedim. Baya tecrübe edindim orada. Şimdi enjektörü yakından inceleme fırsatım oldu. Aynen dediğiniz gibi çok düşük bir omaj değerine sahip. Sanırım 0.2 ohm veya biraz fazla. Anlık çok ciddi akımlar çekilmesi muhtemel. LM1949 sanırım işimi görecektir. En son proje bittiğinde bir video ekleyebilirim.

Mucit23

Bir sorum daha olacak. LM1949 Referans uygulamasında Anahatarlama elemanı olarak BJT transistör kullanılmış. BJT kullanılmasının özellikle bir amacı var mı anlayamadım. Yerine uygun sürme devresi ile birlikte Mosfet kullanılsa nasıl olur?