Mosfet Sürme

Başlatan Erhan YILMAZ, 10 Aralık 2018, 15:09:00

Erhan YILMAZ

https://www.infineon.com/cms/en/product/power/mosfet/500v-900v-coolmos-n-channel-power-mosfet/600v-coolmos-n-channel-power-mosfet/ipt60r028g7


Elime şu mosfetten geçti 5 tane kadar. Bi akülü araba var ve onun aküden inventöre giden hattını anahtarlamak istiyorum. Akü gerilimi 48V çekilen akımda şimdilik 100 amperle sınırlı. Mevcut sistemde kontaktör var ve cidden pahalı, 150 euro kadar tanesi. Anahtarlama kapasitesi ve rds direnci düşük diye çalışır diye umuyorum. 2-3 tanesini paralel bağlanamayı düşünüyorum. Hızlı bir şey olmuayacak yani.

Sorularım şunlar; Bu mosfeti denetleyici(3.3V I/O) ile nasıl sürerim? Uygulama notu bir şey var mıdır örnek yada çalışan bir şemanız? Dikkat etmem gereken kriterler nelerdir? Genel geçer mosfet anahtarlama hususları bunun içinde geçerli midir? Birde yeni bir pin eklemişler kelvin source diye. Nedir bu pin daha önce kullanan oldu mu? Benim uygulamamda kullanmam gerekiyor mu? Elimde 5 tane olduğu için pek hata yapma şansım yok. Tecrübeli arkadaşlar yardımcı olursa çok makbule geçer. Teşekkürler..

z

#1
N kanal mosu + hatta baglayacaksan is biraz sikintili. Mos surucuyu beslemek icin aku + geriliminin ustune bir 15..18v daha eklemen gerekecek. Yani senin floating 15v civari bir kaynaga daha ihtiyacin var.

Mosu opto tipi MOS surucu ile surmende fayda var.

Kelvin pinine baglayacagin direnc uzerinden drain akimini ogrenebilirsin. Normalde source bacagina baglayacagin direncde i^2R kaybi olur. Fakat Kelvin noktasindan yapilacak olcumde bu kayip hissedilmez bile.

Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

elektronik

+ hattı değilde - hattı kontrol etmek işinize yarayacaksa aşağıdaki devreyi uygulayabilirsiniz.



burda normalde mosfet iletimdedir R3 direncine 3.3v uyguladığınızda mosfet kesime gider.

kaç volt amper kontrol edeceksiniz ?.

Erhan YILMAZ

Alıntı yapılan: z - 10 Aralık 2018, 15:49:46N kanal mosu + hatta baglayacaksan is biraz sikintili. Mos surucuyu beslemek icin aku + geriliminin ustune bir 15..18v daha eklemen gerekecek. Yani senin floating 15v civari bir kaynaga daha ihtiyacin var.

Mosu opto tipi MOS surucu ile surmende fayda var.

Kelvin pinine baglayacagin direnc uzerinden drain akimini ogrenebilirsin. Normalde source bacagina baglayacagin direncde i^2R kaybi olur. Fakat Kelvin noktasindan yapilacak olcumde bu kayip hissedilmez bile.



Doğru dediniz hocam birde öyle bir sorun var. Ben N mos olduğunu unutmuşum bile. Bir uygulama notunda gördüm. https://www.infineon.com/dgdl/Infineon-1EDI60N12AF-DS-v02_00-EN.pdf?fileId=db3a3043427ac3e201428e5da08f372a
Şöyle bir opto sürücü kullandım. Bundan elimde yok ama laba bir akarım belki muadili bir şey vardır. pmos olması işleri zorlaştırdı.

Erhan YILMAZ

Alıntı yapılan: elektronik - 10 Aralık 2018, 16:02:37+ hattı değilde - hattı kontrol etmek işinize yarayacaksa aşağıdaki devreyi uygulayabilirsiniz.



burda normalde mosfet iletimdedir R3 direncine 3.3v uyguladığınızda mosfet kesime gider.

kaç volt amper kontrol edeceksiniz ?.


Pardon hocam yazmayı unuttum. Akü 48 volt çekilecek akımda 100 ampere sınırlı şimdi. Besleme hattını anahtarlayamam gibi şimdilik, çok uğraştırır. Ben bir bakayım interenete olmadı nmos ile besleme hattı nasıl anahtarlanır diye.

z

Ne seker surucuymus boyle.

Bulamazsan TLP250 isini gorecektir.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

Erhan YILMAZ

Alıntı yapılan: z - 10 Aralık 2018, 16:53:18Ne seker surucuymus boyle.

Bulamazsan TLP250 isini gorecektir.

Cidden sevdiniz mi hocam? Sürebilir miyim yani bununla? Yada sizin dediğiniz opto ile? Hala beslemeden yüsek gerilime ihtiyacım var mı?

z

Gene ilave besleme vermen gerekiyor.

Sevimliligi izolasyona sahip H ve L driver olmasindan kaynaklaniyor. H ve L surme isini 2 tane TLP ile yapabilidin.


Kendi icinde sarj pompalama kati olan suruculer var. Besleme gerilimin ne civarda?

Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

elektronik

https://www.ametekswitch.com/products/dc-contactors-list/model-ja-46-100-150-amp-dc-contactor

linktekine benzer bir kontaktör kullanabilirsiniz.
oto malzemecilerinden temin edebilirsiniz.
Daha dün bir motoru kontrol etmek için kullandım. Alan kişiye sordum 30 tl ye aldığını söyledi.

M.Salim GÜLLÜCE

H Köprüsü kullanmayacaksan tek moz ile anahtarlamak için TLP250 yeterlidir.
Z de aynısını söylemişti.
H köprüsü için Hi side ve Lo side sürücüler kullanmak zorusndasın.
Tabii motor tek yönlü değilde çift yönlü çalışacaksa.

Erhan YILMAZ

Alıntı yapılan: z - 10 Aralık 2018, 18:47:30Gene ilave besleme vermen gerekiyor.

Sevimliligi izolasyona sahip H ve L driver olmasindan kaynaklaniyor. H ve L surme isini 2 tane TLP ile yapabilidin.


Kendi icinde sarj pompalama kati olan suruculer var. Besleme gerilimin ne civarda?



Anladım hocam. Aynen bende onu düşündüm acaba içinde charge-pump gibi bişeyler olan sürücüler yok mudur diye. H köprü falan işim yok hocam basit akünün invertöre giden artı ucunu açıp kapatıcam. Aküde 14 tane lifepo4 pil seri bağlı yani azami 50 küsür volt, normali 46 küsür volt yapıyor. Kart üzerinde de 12 ve 3.3V mevcut. Kart üstündeki kontaktörleri söküp şu mosları takayım biraz yenilikçi birşeyler yapayımda belki bi konferansa yayın falan gönderirim diye niyetlendim ama elümüze yüzümüze bulaştırmasak bari.

Erhan YILMAZ

Alıntı yapılan: elektronik - 10 Aralık 2018, 20:55:03https://www.ametekswitch.com/products/dc-contactors-list/model-ja-46-100-150-amp-dc-contactor

linktekine benzer bir kontaktör kullanabilirsiniz.
oto malzemecilerinden temin edebilirsiniz.
Daha dün bir motoru kontrol etmek için kullandım. Alan kişiye sordum 30 tl ye aldığını söyledi.


Sağolun hocam mesela kontaktör maliyeti değil. Elime şu moslar geçti. Dedim ki ben bişey yaparım bununla. bunu yapayım dedim ama pek optimum bir çözüm olmayacak gibi duruyor.

Erhan YILMAZ

Alıntı yapılan: Mehmet Salim GÜLLÜCE - 10 Aralık 2018, 21:30:18H Köprüsü kullanmayacaksan tek moz ile anahtarlamak için TLP250 yeterlidir.
Z de aynısını söylemişti.
H köprüsü için Hi side ve Lo side sürücüler kullanmak zorusndasın.
Tabii motor tek yönlü değilde çift yönlü çalışacaksa.

Yok hocam h köprü değil, motor hiç değil. Gariban bir akünün artı ucunu anahtarlıcam ama nmos olması işi zora soktu.

z

Gecen bu basliga yazacagim diye baska basliga yazmistim.

Almanya'daki yonetmelikler akunun sadece IGBT/MOS vs ile acilip kapanmasina izin vermeyip ana hatta mekanik/elektromekanik salter koymayi sart kosuyor olabilir.

Bu durumu arastir istersen.


Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

Erhan YILMAZ

Alıntı yapılan: z - 17 Aralık 2018, 19:09:06Gecen bu basliga yazacagim diye baska basliga yazmistim.

Almanya'daki yonetmelikler akunun sadece IGBT/MOS vs ile acilip kapanmasina izin vermeyip ana hatta mekanik/elektromekanik salter koymayi sart kosuyor olabilir.

Bu durumu arastir istersen.



Neden olabilir dediniz hocam anlamadım? Kesin bir yasa mı var yada olabilir mi diyorsunuz? Hocam mevzu şu aslında: Bizim ölçüm labında bir tane go-car dedikleri tarzda bir araba var akülü. Zamanında öğrenciler proje olarak yapmışlar. Yani yasak falan diye kontaktör taktıklarını düşünmüyorum. Ki yasak varsa da beni ırgılamaz hocam ben bilim adamı adayıyım(doktora yapmaya çalışıyom). Takarım mosfeti baktım oldu, sonuçlar güzel, yazarım raporumu geçerim. Bilim dünyası istifade etsin. Sonra tutarsa zaten regülasyonları değiştirsinler, gerisini avrupa düşünsün. Baktım olmadı şaraba devam. :)
Can sıkıntısı işte labda icat çıkarmaya çalışıyoz. Ama ben umut görüyorum hocam bu uygulamada. Mosfetler üzerinde ki gelişmeler umut verici. Her gün değişik prensibli yeni çıkan mosfetlerin haberleri geliyor e-posta kutuma. Kontaktörlerin yerini alır diye düşünüyorum ilerde,ama tabi şuan ama detaylı bir tahlil yapmadım işkembeden sallıyorum. Saygılar..