Zamanla Motor hızının yavaşlaması

Başlatan power20, 01 Nisan 2019, 00:17:04

power20

Uzun yıllar kullanılan vantilatörün hızı yavaşladı, artık işe yaramaz oldu, çöpe attım.

Başka ürün için benzer bir durum yine oldu.

 Acaba yıllar geçtikçe motorda değişen/eskiyen nedir?

Bu tip motorlara seri bağlı kondansatör var. Onı değiştirmek işe yarar mı?

Kömürünün azalması nedeniyle  hızda yavaşlama olur mu?

RaMu

Geçen hafta benzer bir durumla karşılaştım,
vantilatör motoru ancak elle döndürünce çalışmaya başlıyor ve yavaş dönüyor, tork neredeyse yok.
Motorun içini açtım kabaca baktım,
fırçalı motor değil,
stator dış çerçeve step motorlardaki gibi
yaklaşık 30 parça nüve üzerine sargı vardı,
ortada rotor var,
rotor doğal mıknatıs değil,
delikli diskler ile oluşturulmuş silindirik bir metal,
mıknatısiyetini tamamen kaybetmiş.

Tahminim ısıdan dolayı veya pervane takılı kalırsa rotor mıknatısiyetini kaybediyor,
yeniden uygun bir şekilde mıknatıslandırılırsa düzgün çalışacağını düşünüyorum.

Konu hakkında bilgi sahibi olan varsa
bende gerçekte ne oluyor öğrenmek isterim.
Sorularınıza hızlı cevap alın: http://www.picproje.org/index.php/topic,57135.0.html

power20

#2
Doğal mıknatıs yok,  Kaybedilecek mıknatıslık kabiliyeti yok. Rotor ve stator sargılarına AC gerilim uygulanıyor. Hareketin başlaması için faz farkı oluşturmak amacıyla bir sargıya bağlı seri kondansatör oluyor.


Kondansatör arızası değil de, pislikten dolayı oluyormuş, şu sayfada anlatılmış:
https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/tavan-vantİlatÖrÜ-yavaş-dönüyor.101487/

mehmet

Bu tip motorlardan sabit
mıknatıs olmaz.
Asenkron motorları ve gölge
kutuplu motorları inceleyiniz.

Rotor; saçlardan oluşturulmuştur.
Aradaki metal de alüminyumdur.

Vantilatör motorları kademeli
sarılıp, kondansatör yardımı
ile hız ayarı yapılmaktadır.
Kondansatörlerde sorun olmadığını
kontrol edin.

Eğer gölge kutuplu ise; stator
üzerindeki bakır halkaları
kontrol edin. Kırık var ise
lehimle birleştirin.

Geri kalan mekanik zorlama olabilir.
Bir de hız kontrolü yapan
anahtarı da kontrol edin.
Olan olmuştur,
olacak olan da olmuştur.
Olacak bir şey yoktur.
---------------------------------------------
http://www.mehmetbilgi.net.tr

mustafa_cmbz

Motor ilk kalkış anında elle çevrilince dönmesi kondansatör ile alakalı olduğunu net söyleyebilirim. Ama dönüş hızı ile ilgili yorum yapamayacağım.

Sargılar ile ilgili bir sorun olduysa belki hız konusunda sorun yaşanabilir..

z

Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

muhendisbey

Motorun rotor kısmı ve bazı vantilatörlerdeki dişli kısımları temizlenip, yataklar WD40 ile temizlenip yeniden takılırsa muhtemelen sorun bir nebze çözülür, ama ilk aldığınızdaki gibi hiçbir zaman olmaz.

Kullanıma bağlı olarak bobinler ister istemez aşınıyor, bu da torkun düşmesinde bir etmen. Balastlı flüoresan lambaları düşünün, eskidikçe cızırtı yaparlar, bu bobinin eskimesinden üzerindeki emayenin yer yer bozulup diğer bobinlerle etkileşmesinden ve nüve etrafında boşluk oluşturmasından kaynaklanır. Balastı statik bir motor olarak düşünürseniz aslında torku düşer. Çünkü bu duruma bağlı olarak sarım sayısı artık azalmıştır. Birebir aynı olan vantilatör bulursanız indüksiyon ölçümü yaparsanız böyle bir durumun olup olmadığını anlayabilirsiniz.
Zulmü alkışlayamam, zalimi asla sevemem; Gelenin keyfi için geçmişe kalkıp sövemem.

z

Bobin asinmasi. Himmm ilginc.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

superconductor

Kondansatörü kurumuştur yada yatakları aşınmış olabilir. Hiç bobini "aşınan" motor görmedim..

Yuunus

kavrulmus sargidan bahsediyordur heralde.

muhendisbey

Bobinin aşınmasını zaten gözle çok net göremezsiniz, görmeniz için bakmanız gerekir. Üzerindeki emaye boyutunda bir eskimedir, emayenin izolasyon özelliğini kaybetmesi ile ilgilidir.

Bu olay özellikle gevşek sarım yapıldığında, kalitesiz bobin kullanıldığında (bazen bobin üretim kaynaklı bazen de sarım esnasında sıyrılabilir, emayesi incelebilir), yeterli soğutması olmadığında, izolasyonu bozacak anlık gerilimlere maruz kaldığında meydana gelir. Vantilatörlerde çok iyi bir motor kullanıldığını daha görmedim. Tabi benim şu an söylediğim vantilatör için bir teori yani "bundan kaynaklanabilir" idi. Ama evet bilmeyenler için böyle bir durum mevcutta vardır. Bu durum ototransformatörlerin çok fazla sevilmemesinin nedenleri arasında yer alır.

Kendinizi elektron olarak görün. İstanbul'dan Ankara'ya gidecekken protesto eylemine maruz kalırsanız yolu 300km'daha uzatmak ister misiniz? Protestocuları dağıtacak güce sahipseniz dağıtıp mı geçersiniz?
Zulmü alkışlayamam, zalimi asla sevemem; Gelenin keyfi için geçmişe kalkıp sövemem.

Cemre.

"Sargı izolasyonun kötüleşmesi durumu" özellikle çok eski motorlarda karşılaştığımız bir durum. Motor şebekeden çalışırken hiç sorunsuz çalışır ancak sürücü ile kullanmak istediğinizde donanımsal kısadevre hataları alırsınız. PWM darbelerinin pik anları izolasyonu delmeye yeter.

Bobin aşınması derken bunun gibi bir durum kastedilmiş olabilir sanırım...

z

Bobin tellerinin emayesinin incelmesi enduktansini degil olsa olsa sargilar arasi kacak kapasitesini degistirir. Bu durumun da 50 Hz gibi frekanslarda etkisi hissedilmez.

Emayesi inceldigi icin donmekte nazlanan motor ne gordum ne de duydum. Hatta emayesi zamanla incelmis bobin bile gormedim duymadim.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

muhendisbey

Ya ben anlatamıyorum ya da okumuyorsun.
Emaye inceldiği için değil delindiği, dolayısıyla aslında bobin sarımlarının bir kısmının kısadevre sonucu azalması. Evet sarım var ancak sarım içerisinde kısadevre de var, o nedenle sarımı atlıyor. Bobin yerine çıplak bakır tel sarmışsın gibi.

Neyse başına gelir de görürsün o zaman diyelim.
Zulmü alkışlayamam, zalimi asla sevemem; Gelenin keyfi için geçmişe kalkıp sövemem.

z

#14
Bahsettigin olayin adi bobin asinmasi degil izolasyon sorunu.

Kavrulmus tellerde yada  surtunme/caprpma
sonucu olusur.

Literature yanlis yeni kelimeler kazandirmayin.

Bir iki sarimi kisa devre bobin, motoru ates gibi yapar. Yeni bastan sarmak gerekir.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com