motor sürücü seçimi ve demand güç hk.

Başlatan zamzam23, 28 Haziran 2019, 19:56:37

zamzam23

28 Haziran 2019, 19:56:37 Son düzenlenme: 28 Haziran 2019, 19:58:16 zamzam23
Selamlar.
Bir makinemiz var. Şuan kontaktörle yol verip çalıştırıyoruz. Motor 37kW.
Eğer sürücü olsaydı ne kadar enerji tasarrufu sağlardık diye bir soru var gündemde.
Dolayısıyla kıyas yapabilmek adına şuan sistemden çekilen gücün ölçümü için sayaç bağladık.

Sayaca göre;
Sistemden çekilen ortalama güç: 16kW
Demand güç: 47kW

Soru 1: Ortalama 16kw/h harcanan bir makine için neden 37kw motor seçilmiş?

Soru 2: Demand gücü kalkış anında çekilen güç olarak olarak yorumluyorum. (yanlış olabilir)
47kw kalkış gücü olan bir makine için 37kw motor düşük olmamış mı?

Soru 3: Bu makineye aynı motoru kullanarak sürücü bağlamak istersek sürücü en az kaç kw olmalıdır?

Teşekkürler.

Cemre.

29 Haziran 2019, 11:35:39 #1 Son düzenlenme: 29 Haziran 2019, 11:44:55 Cemre.
Cevap 1) Çünkü hesap yapılmamıştır.
Cevap 2) Kalkışta çekilen demeraj akımı sizi yanıltıyor. Sürücü ile ve yeterli rampa süresi kullanarak demeraj akımı çekilmeden yol verebilirsiniz.
Cevap 3) 37kW

Tasarruf konusu şöyle; eğer sistemde hız ayarı ile yapılabilecek regülasyonu harici bir ekipmanla kayıp üreterek yapıyorsanız sistem bazında tasarruf etmiş olursunuz. Örn; bir pompa sisteminde ihtiyaca göre vana açıp kapatarak regülasyon sağlanıyorsa ve sürücü ile sabit basınç PID uygulaması vb yapılırsa gerçek anlamda tasarruf sağlar. Bir pompa sistemi ile depo dolduruyorsanız ve depoyu doldurmak için tam gaz çalıştırıp depo dolunca durduruyorsanız aksine tasarruf edeceğim derken sürücünün kayıplarından ötürü zarara uğrarsınız. Dolayısıyla tasarruf konusu ürün ve sistem bazında ayrı ayrı incelenmelidir. Örn motorunuz IE1 verim sınıfına sahipken bunu IE3 olarak değiştirmek ürün bazında tasarruf sağlar. Armut lamba (akkor filamanlı) yerine LED lamba takmak gibi. Örn basınç kontrolü gibi uygulamalarla regülasyon yapan bir değişim sistem bazında tasarruf sağlar.


Uygulama nedir?


Ekleme: Demeraj akımı iş yapmıyor ki neden aktif güç hanesine yazsın? sorusu oluşabilir. Kabaca 5-6 kat çekilen akımın yine kabaca 2-3 katlık kısmı iş yaparken geri kalan kısmı da motoru ısıtıyor. Motor kalkış esnasında yükün hızlanmak için ihtiyaç duyduğu torku bu yüksek akımları çekerek nominal torkunun 2-2.5 katını üreterek sağlamaya çalışır. Bu kısım aktif olarak iş yapar ve yükü olabildiğince kısa sürede hızlandırır.

z

29 Haziran 2019, 13:25:50 #2 Son düzenlenme: 29 Haziran 2019, 13:27:06 z
Cogu uygulamada ariza yasamamak adina ihtiyacin 1.2 kati secim yapmak mantiklidir. Kritik makinelerde bu deger daha da artirilabilir. (Elektrik sistemlerinde guvenlik katsayisinin 1.2 kat alinmasi okulda hocamizin bir anlatimindan aklimda kaldi)

37 Kw * 1.2 = 44.4 Kw buna yakin bir deger secilmistir.

Ortalama guc 16Kw olabilir. Fakat uygulamada ani guc talepleri oluyorsa motor gucu mecburen yuksek tutulur.


Motor direncle yada yildiz ucgen baglantiyla yol alirken sebekeden hatiri sayilir akim ceker.

Fakat surucude devir sayisi 0 dan max degree rampalama yaptirarak artitilirsa asiri akim cekmesi engellenmis olur. Eger motor sik sik dur kalk yapan bir uygulamada kullaniliyorsa surucu kullanmak tuketim maliyetini duserecektir.