Milleri duzgun sekilde birbirine baglamak. - Shaft aligment

Başlatan z, 17 Kasım 2019, 09:49:36

z


Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

bulut_01




Bu kadar ugrasmaya hiç gerek yok saft ortasına resimdeki istavroz koymak yeterli her açıda çalışır sistem.
YENİLMEZ..


z

Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

bulut_01

Düzgün balans alınmış istavroz titresimi hatrı sayılır sekilde azalmış olurki arabalar bu sistemi kullanılıyor yüksek hızlarda araç zıngırdardı titreşim olsaydı.
YENİLMEZ..

MB_77

Konunun vibrasyonla ne ilgisi var

Bağlantı için basit ucuz ve sanayinin başlangıcından beri kullanılan kaplinleri oneririm

Sozuak

Herşey her yerde kullanılsaydı sadece ıstavroz yada kaplin yada direkt bağlantı yöntemlerinden birisi olurdu. Teknoloji üreten firmalar direkt kuplaj gereksinimini ve bunun  balans ayarının önemini belirtip bu iş için ciddi çaba harcıyorlarsa  bir sebebi var demektir. Verim, dayanıklılık, vibrasyon, aktarılan güç, bakımsız olması gibi çeşitli benim de bilmediğim kriterler de daha olabilir. Hemen bu kadar basit bir şekilde kestirip atmak bana garip geliyor.

MB_77

@Sozuak
Herşeyin yerine kullanılabilecek tek bir sihirli.nesne sukur ki yok aksi halde herkes işsiz kalırdı.

Kestirup atılan birşey yok ortada garipsemeyin.

Konuya referans videolar çok güzel ingilizce bilmeye bile gerek yok gorseller yeter de anlatilanda anlaşılmayan ne anlayamadım.

Konu basit, endüstriyel bir.motor pompa gibi ikinci  ekipmanın miline bağlanacak. Olası sorunlar, iki ekipmanın mil eksenlerini yeterli dogrulukta birlestirememek. Sonuç olarak sabit mekanik bağlantı nedeniyle eksende baglanmayan miller yataklamalarda açısal kaciklik vb nedenlerle miller ve millerin yataklarında zorlanma sıkışma asinma dolayısıyla da.ekipmanlarda yıpranmaya veya hasara neden olabiliyor. Bu da görsel olarak gayet açık canlandirilmis

Konu baglantidaki eksenleme hataları. Bu da kaplinle önlenir. gorseldeki gibi sanayide genel uygulamayi orneklendirebilecek, bir kacbin devirle dönen su pompasına birkaç kwlik motoru baglamak icin kaplinden başka bir öneriniz varsa paylaşın.

Yoksa siz jet motoruna hidrolik pompa baglamayi düşünüyorsanız yanlış yerdesiniz


Sozuak

Bakın benim mesleğim Elektronik üzerine makine değil ama Olay  zaten iki mili hizalamak üzerine kurulmuş. Mekanik sistemleri az çok bilirim yıllarca büyük asansör firmalarında çalıştım. Dişli kutularını, üzerlerine binen yükleri, yataklamaları, basit görünen açısal hataların zamanla ne kadar büyük masraflara yol açtığını da bilirim.

Bir olay anlatayım bizzat konuya müdahil olan Makine müh. Arkadaşımdan öğrendiğim:

Bir termik santralde  buhar türbinlerinin kanatları  yumuşak malzemeden yapılı iken belirli bir çalışma saati sonrası aşınan kanatların yerine üretici firmadan tamir takımı almayalaım diye Ankara Ostimde  bazı aklı evveller sert malzemeden ürettirmişler.
Sonuç türbin gövdesinin aşınması ve kanat tamir takımının misliyle onarım maliyeti artı o türbinin uzun süre devre dışı kalması sonucu ortaya çıkan zarar.
Bunu yapan da makine mühendisi alaylı adamlar değil.
Hal bu iken onun yerine zaten bu var ki yaklaşımı çok yanlış. Zaten konu başlığı ne kullanılır değil nasıl yapılır. O nedenle absürd buldum önerileri ve düşüncelerimi paylaştım. Elbette çeşitli yöntemler var ama neden her yöntem her yerde işe yaramaz ise bu yöntemin de gerekli olduğu yerler muhakkak mevcut.

z

Videoda adam kaplin kullaniyor. Milleri hizalamaya ne gerek var dememis. Halbuki kaplin de istavroz kadar olmasa da mil hizalama hatalarini tolere edebilecek yapida.

Arkadas istavrozun vibrasyonla ne alasi var demis.

Motorlarda balans diye bir sey var. Titresimin ana nedeni.
Balansdaki bozukluk rotorun agirlik merkezinde hatali oldugu bolgeye/aciya delik delmek suretiyle giderilir.

Simdi siz motor miline istavroz atarsaniz istavrozun yapisi geregi ne olur dusunun?

Alıntı yapılan: bulut_01 - 17 Kasım 2019, 17:59:19Düzgün balans alınmış istavroz titresimi hatrı sayılır sekilde azalmış olurki arabalar bu sistemi kullanılıyor yüksek hızlarda araç zıngırdardı titreşim olsaydı.

Kamyondaki shaft kac devir/dak donuyor da bunu diyebiliyorsun?

Mesela motorun ucuna istavroz diger ucuna da mandren baglayin sonra yaptiginiz bu matkap duzenegi ile bir delik delin gorelim vivrasyonu.

Bir video vardi keske bulabilsem. Video, barajlarda alternator mili ile turbin milinin hizalanmasi konusu ele aliniyordu.

Bu is icin hep bu adam cagriliyormus. Videodaki mil hizalama ustasi her bir mil ayarlama isi icin 100 bin dolar diye hatirladigim para aliyordu.

Mesela orda bos ver ya her acida calisir deyip istavroz kullanmiyorlar. Acaba neden?

Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

MB_77

İstavroz eksenleme hatalarini önlemek için değil, mekanik güç iletiminde eksen dogrultusunu değiştirmek amacıyla.kullanilir. ama isteyen istediği gibi kullanir tabi.

İstavroz motora değil oldukça düşük devirde.donen şafta.baglanir dolayısıyla yapısı gereği neden olacağı zangirdama da aractaki diğer.seslerin yanında duyulamayacak seviyededir.

Konuya ve buranin elektronik platformu olduğuna bakarak en uygun önerinin hala kaplin olduğunu dusunuyorum.

Yoksa aynı konu içerisinde
olası her uygulamayi tartışmak hiçbir yere varmayacak faydasız ilimden başka birşey değildir. Faydasız ilim ile ugrasmak ise içinde çok degerli bilgilerin olduğu kitapları taşıyan hamallarin yaptığı iş gibidir


z

Konunun başlığı, iki mili uc uca hizalayıp ardından milleri kaynatmak falan değil.

Videolara bakarsanız motor mili ile yük mili arasında zaten kaplin var. Keşke konu başlığını kaplin kullanılarak birbirine bağlanacak millerin hizalanması şeklinde yazsaymışım.

Kaplin kullanmanın da bir adabı var.

3D yazıcılarda adam kaplinin bir tarafına motor milini diğer tarafa da ilerletici vidayı bağlıyor. Eksenel kaçıklığı almış olmanın huzurunu yaşıyor.

Sonra da bir başka mesajında Z ekseni arada bir titriyor motor dünmüyor ne yapayım diyor.

Çünkü minicik motorun torkunun hatırı sayılır bir kısmı hizalama yapılmamış mile bağlı kaplinde şekil değiştirme işinde kullanılıyor. Bu torktan arta kalan ise yüke aktarılıyor. Haliyle yükteki küçücük zorlama motoru durduruyor.

Motor gücü artınca kaplindeki kayıp önemsenmiyor. Fakat eksenel hizalama yapıldığında;

Titreşim azalıyor.
Dolayısı ile gürültü azalıyor.
Vuruntu azaldığı için yataklar rahatlıyor.
Enerji verimi artıyor.
Tabiki, kaplinin ömrü artıyor.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

asma

Merhaba
İki şaftı birlikte döndürmek (couple) için birleştirmeye yarayan elemana kaplin denir. Hangi türünü ne için kullanacağınız size kalmış.
Yapısı gereği küçük eksenel kaçıklıkları ve titreşim/vuruntu gibi salınımları azaltır. Tolere eder.
Fakat montajda yapılacak bu küçük hatalar verimi ve kaplin ömrünü azaltır.
Zaten kaplin zayıf halkadır ve zarar görecek olan o olmalıdır. (kaplinin bir görevi de budur)
Yukarıdaki videolarda olduğu gibi mekanik ölçüm ya da bu işe özel ekipmanlar ile bu iş sağlıklı hale getirilir.
Eğer el yordamı , göz terazisine güvenilirse kaplin (türüne göre) görevini yerine getirir.
Ya da elle döndürdüğünüzde kaçıklığı görebiliyorsanız , ses duyuyor veya titreşim hissediyorsanız , güç aktarımında oluşan kayıp kaplin üzerinde harcanıyordur.
Kayıp farkedilmez , ses duyulmaz. Ama aynı sistemde 2-3 yıl kullanılan kaplin bir ayda dağılırsa nedeni sorgulanır.

MB_77

1. videoda kaplin olmasa da montaj hatalarının anlaşılması açısından güzel bir görsel.

2. Videoda kaplin var ancak ayarlar kaplinin yetersiz kalmasından dolayı degildir. su pompası gibi ekipmanlarda montaj toleransları büyük yapılır. Yapılan ayarlar bu büyük toleransları azaltmak içindir. Usta eğitimi için güzel bir görsel.

3. Videodaki skf reklamindaki kaplinlerden birine birkaç 3d printer parası vermeyi göze alan olursa tavsiyem seçecegi motor ve şase endüstriyel tip ve güçte olmalı.

Step motorlar vb standart elemanlardaki montaj noktalarının toleransları oldukça düşüktür. Bu malzemelerle az çok alakalı birinin bileceği ve edinecegi ucuz kaplinler montaj hatalarını gidermekte yeterli olmalı. Olmuyorsa o kişiye konunun mekanik kısmından uzak durmasını öneririm.

bulut_01

    @z       @MB_77 hocam saatte 330 kmH giden araç düşünün bu araçın saftı bir kaç devirmi dönüyodur sizde binlerce Nm tork iletiyor iken.
YENİLMEZ..