Elektrikli motorlarda saç paket yerine kömür nüve

Başlatan z, 05 Ocak 2020, 06:25:41

z

Yüksek frekanslı chopper tekniği ile sürülen motorlarda motorun saç aksamını ısıtan etkenlerden birisi de bobinlerden geçen düşük frekanslı akım üzerindeki yüksek frekanslı rıpıllardır.

Çünkü bu rıpıllar her bir saniyede demir atomlarının mıknatıslama yönünü onbinlerce kez değiştirdiğinden hysteresis kayıplarını artırmaktadır.

Durum böyle olunca ister istemez neden eleltronik sürücülerle çalıştırılan elektrik motorlarının saç paketli mağnetik aksamı yerine EI nüvelerde vs kullanılan N27 vs magnetik malzemeler kullanılmıyor diye merak ediyorum.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

Sozuak

O silisli saçlar birbirinden yalıtılmıyor mu transformatörlerdeki gibi. Karbon çekirdek , geçirgenliği yüksek olduğundan kısadevre etkisi yaratıp sorun teşkil etmez mi?

z

Sorun ciksa SMPSlerde sorun olurdu.

N27 falan oyle ahim sahim iletken degil hatta bazilari hic degil.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

Sozuak

Dönme hareketi başka birşey ama. Trafolar sabit. Frekans değeri belli.  Burada değişken frekanlı sinyallerin kombinasyonu var.Trafolarda (konvansiyonel) kolaylık olsun diye nasıl direkt dökum parça olmuyor da ayrık olası gerekiyorsa bunda da öyledir.

z

SMPS tafolari sac trafolar gibi degil. Direk dokum zaten. Motor govdesi ve rotoru da N27 den dokulebilir.

Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

z

Demir tozlari recine ile karistirilip yuksek basincta sikistiriliyor. Bu yuzden bu tip malzemeler blok gibi gorunse de demir tozlari arasinda recine elektriki izolasyon sagliyor. Zaten smps lerde bu sayede kullanabiliyoruz. Fakat saca kiyasla magnetic gecirgenlik az oluyor.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

Sozuak

Tamam da birisi uniform akış sağlıyor aynı değil etkisi , dönel alanda statorla belirlenmiş yol oluşturuyor, demirtozu nüve bunu yapamaz

z

Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

HAKKITANIR

#8
motorun dışı, yani sabit duran dönmeyen kısmı, komple ferrit nüve malzemeden niye yapılmıyor diye düşünülüyor anladığım kadarıyla.
bildiğimden değil tamamen akıl yürütüyorum;
bir ara sac nüve üreticisine yüksek frekans konusunda soru sormuştum.
oda bana şunları açıkladıydı. normal birer yüzeyleri silisyum kaplı ve manyetik akı akışına izin veren saçların düşük frekansda çalışanlarında 10 bin gausdan başlar 18-20 bin gausa kadar kazancı olanlar olur dedi. yalnız bunlarda frekans maksimum hava soğutmalı 450-600 Hz. civarında olur. su soğutmalı 1 kHz. kadar çıkılabilir dediydi. durum bakıldığında gerçekdende böyle kaynak jenaratörlerinde ve sürücülü motorlarda.
daha yüksek frekansda ne yapılıyor dedim onlardada maksimum 20 kHz. kadar genelde 5-10 kHz. li oluyor bu tür saclar anladığım kadarıyla amorf nikel birde başka bir şey dediydi şimdi unuttum bu tür malzemeyle kaplanıp preslenmiş sac paketi kullanılır. bunlarda düşük frekanslarda kazanç vermezler dediydi. bu tür sacların gaus (tesla biriminede çevrilebiliyor bu) oranıda düşüktür. 2500-4000 gaus gibi alınır dediydi.

ferromanyetik nüvelerde bildiğim kadarıyla 20kHz. ve üzerinde kullanılmak durumunda ve gaus kazançları 800-2000 gaus gibi bir değerlerde ama frekans yükseldikçe verimleri artacak ve deri etkisinden dolayı kullanılan emaye telleri ince çok damarlı sayıda bükülüp sargılar sarılacak gibi bir şeyler oluşacak galiba.

bence çalışmaması için bir neden yok. çekinceler-sıkıntılar belki mekanik olaylardan dolayı olabiliyordur. şöyleki;
sac paketleri sıkıştırılıp ısıtılıp topdana lüminyum bir gövdeye-yuvaya sıkıca geçeriliyorlar ve dönen rotor kısmı bu alüminyum gövde kapaklarına rulmalanıyor ve bu gövde sıkıca vidalanıyor. rotor sıkıştığında yada ivmeli hareket ettiğinde bu stator kısmına ciddi mekanik baskılar uyguluyor olmalı. bu mekanik zorlanma fiziksel temaslada olmuyorda manyetik akı zorlamasıyla olabiliyor diye görüyorum.

şimdi kömür ferrite metaryel stator kısmında bu nüve bir gövdeye sıkıca tutturulmak durumunda olacaktır ve üzerinde ciddi bir sargı takılacaktır bu nüve çok gevrek kırılgan bir malzemeden oluyor. belkide bu tür bir montaja yada sargılamaya uygun değildir. yada diyelim nüve sarılıp alüminyum gövdeye bir şekilde tutturuldu peki motor ivmelenme ve zorlanıp kilitlenme durumlarındaki manyetik fiziksel baskıyı üzerinde çıt diye kırılmadan kaldırabilirmi? birde bu tür malzemelerin ısı değişim aralığı ile anlık ısı değişim durumları da kritik olabiliyor. genelde gördüğüm 180 derece üstü bi kere verimleri acayip düşüyor gibi. emayelerde 180-240 derece ısıya dayanır denilebiliyor.

vibrasyon-ısı-anlık güçlü tork ivme ne denirse artık bunlar sorun çıkartabilir diye düşünüyorum. bir trafoco simit ferritlere düz bobin sarıyordu. % 3-5 fazla alıyoruz öyle başlıyoruz makineyle sararken fresi olup kırılıyor dediydi eskiden ufacık halka kırılabiliyorsa büyüğü elle sararken kırılmaz diye düşünüyorum.
bence yüksek frekanslarda (minimum 20 kHz. diyelim) manyetik akı akımı verimi iyi olur bunların.

büyük güçlü dönmeyen dış gövde ksımı komple sabit mıkanatıslı bir fırçalı dc motor varsa;
bu motorda bu mıknatıslar bir şekilde manyetik akı baskısıyla yerinden kaçıp fırlamıyor ve kırılmıyorsa, ferrit nüve ilede başarılmaması için neden göremiyorum.

yesilu

motor sargılarına uygulanan frekans ferrit nüve gerektirecek yükseklikte olmuyor hiçbir zaman (diye sallıyorum)...

HAKKITANIR

#10
yüksek frekanslı diye konuşulmuş teori.
fırçalı ve fırçasız dc motorlarda yarı iletkenli H köprülerle sürülen sargı aksamları olabiliyor.
dc motorlarda. cnc tezgah ve robot kol motorları gibi. düşük frekansda olmaz zaten bir kere 5 kHz. idealde 20 kHz. üstü olmalı galiba.


HAKKITANIR

#11
bir şey daha kafama takıldı;
2 telli dc motor için düşünelim.
şimdi normal saclı motorda, sargılara uygulanan akımın yönü sürekli aynı olup var-yok şeklinde pwm darbe genliği değiştirilerek uygulanabiliyor. bu sayede hız tork vesaire aynı motor dönme yönü için yapılmış oluyor.
sargılara uygulanan akımın yönü değiştirildiğinde motor dönüş yönüde değişiyor.
ferrit nüvede böyle bir şey mümkün olabiliyor değil mi yani;
H köprünün bir dikey kolu açılıp o kol üzerinden pwmli var yok şeklinde darbe genişliği istenildiği gibi motora aynı yönde akım belirli bir periyotda darbelerle verilecek ve motor istenildiği süre kadar aynı yönde dönecek.
sonra motor yönü değiştirilmek istendiğinde diğer H-köprü kolu devreye alınıp tekar burda istenen devir sayısına göre pwm darbe genişliğinde akım açılıp kapatılarak motor bu sefer de diğer yön için sürülecek.

böyle bir sürmede bildiğimiz manada ferekans uygulanmış olmazki. değilmi? böyle bir yöntemde motorun aynı yönde sürülmesinde, akım yön değiştirmediği için frekansdan söz edilemez galiba. frekans ve sayısı akım yön değiştirdikçe ve saniyede kaç kez değiştirdiyse oluşan bir durum oluyor bildiğim kadarıyla. burda yanılıyor muyum?

peki az önce anlattığım motor aynı yön için uygulanan sadece akımı aç kapa durumları ne oluyordu? burda frekansdan söz etmek mümkün olabiliyormu?

bu durumu tek sargılı dc motor için düşündüğümüzde birde ferrit nüve işe girerse nasıl analıiz edebiliriz?
3 fazlı 3 sargılı 6 yarı iletken kontrollü dc motorda yorum getiremiyorum henüz. bunda akım yönü sürekli değişeceğinden farklı bir durum söz konusu olabilir tabiki.

benim yazılarımı komple okuyormusunuz? yoksa okumadan geçiyormusunuz? birde anlaşılır bir şekilde anlatıyormuyum demek istediklerimi? ben komple tüm yazıları bazen anlayamasamda yinede okuyorum.   

JOKERAS

Alıntı yapılan: HAKKITANIR - 05 Ocak 2020, 13:32:50bir şey daha kafama takıldı;
2 telli dc motor için düşünelim.
şimdi normal saclı motorda, sargılara uygulanan akımın yönü sürekli aynı olup var-yok şeklinde pwm darbe genliği değiştirilerek uygulanabiliyor. bu sayede hız tork vesaire aynı motor dönme yönü için yapılmış oluyor.
sargılara uygulanan akımın yönü değiştirildiğinde motor dönüş yönüde değişiyor.
ferrit nüvede böyle bir şey mümkün olabiliyor değil mi yani;
H köprünün bir dikey kolu açılıp o kol üzerinden pwmli var yok şeklinde darbe genişliği istenildiği gibi motora aynı yönde akım belirli bir periyotda darbelerle verilecek ve motor istenildiği süre kadar aynı yönde dönecek.
sonra motor yönü değiştirilmek istendiğinde diğer H-köprü kolu devreye alınıp tekar burda istenen devir sayısına göre pwm darbe genişliğinde akım açılıp kapatılarak motor bu sefer de diğer yön için sürülecek.

böyle bir sürmede bildiğimiz manada ferekans uygulanmış olmazki. değilmi? böyle bir yöntemde motorun aynı yönde sürülmesinde, akım yön değiştirmediği için frekansdan söz edilemez galiba. frekans ve sayısı akım yön değiştirdikçe ve saniyede kaç kez değiştirdiyse oluşan bir durum oluyor bildiğim kadarıyla. burda yanılıyor muyum?

peki az önce anlattığım motor aynı yön için uygulanan sadece akımı aç kapa durumları ne oluyordu? burda frekansdan söz etmek mümkün olabiliyormu?

bu durumu tek sargılı dc motor için düşündüğümüzde birde ferrit nüve işe girerse nasıl analıiz edebiliriz?
3 fazlı 3 sargılı 6 yarı iletken kontrollü dc motorda yorum getiremiyorum henüz. bunda akım yönü sürekli değişeceğinden farklı bir durum söz konusu olabilir tabiki.

benim yazılarımı komple okuyormusunuz? yoksa okumadan geçiyormusunuz? birde anlaşılır bir şekilde anlatıyormuyum demek istediklerimi? ben komple tüm yazıları bazen anlayamasamda yinede okuyorum.   
HAKKITANIR, hiç güleceğim yoktu:)
Ne film adamsın:)
Şu giriş Empedansı 0 Ohm olan Opamp ne oldu?Buldunmu?
Bulunca haber vermeyi unutma!:)


HAKKITANIR

#13
önce akan çeymeyi iyice içmek gerekiyor, ay sonu faturalar yığılıveriyor yoksa.
çeşme bazen damlama moduna geçiyor. akarken içmediğimimize pişman olmamak lazım geliyor.
öncelik sıralaması işte bilirsiniz. yalnız taydin hocamın dediği transsistörlü modelide gözüm tutmadı değil.
ne yapacağımı bilmiyorum şimdilik, sonucu bildiririm.
bu işide başaracaz birlikte size güveniyorum. beni hiç yarıyolda bırakmadınız.
girişi istediğim gibi olan bir opamp yok gibi duruyor gördüğüm kadarıyla.
bir plan üretcez artık orda, bakalım ne olacak. her istediğim olsaydı, dayımın biride teyzem olurdu zaten.


JOKERAS

Olayı z'nin konusuna bulaştırdık:)
Konuları Çarşamba pazarına çevirmekte, Konuları özünden sapıtmakta
üstümüze yoktur.Huyumuz kurusun.

Senin işini belki bu görür.Bunda da direnç var,
ama içeride:)

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/ina250.pdf

Yine Dört ayak üzerine düştün.Kaptın Lokum gibi Entegreyi:)