indüksiyon ısıtıcı tasarımı

Başlatan merve damar, 06 Şubat 2020, 19:08:34

devrecii

11 Şubat 2020, 17:56:24 #45 Son düzenlenme: 11 Şubat 2020, 17:58:42 devrecii
Alıntı yapılan: merve damar - 11 Şubat 2020, 16:58:49şok bobinler frekansı etkiliyor. neden etkilemiyor dediğinizi anlamadım. amaç sonuçta lc devresi ile istenilen frekansı oluşturmak. şok bobinler kullanmazsak ne olur?

BUnu daha önce sitede konuşmuştuk , resoanant devresini besleyen sistemin iç direnci frekansı çok etkiliyordu, ben bununnedeninin yansıma olduğunu düşünüyorum halen  , kırmızı bir ışık varsa elimizde camdan da geçse yansımada yapsa yine kırmızıdır ama genliği değişşir burada da durum aynı. O bobinler br iç direnç oluşturuoyr ve frekansı değştiriyor,  mesela mosfetlerin iç direnci de frekansı etkileyecek bu durumda.

Kare dalganın frekansı nedir diye düşündüğümüzde resi  fall süresi ne ise odur.

O zaman buradaki durum rezoanant değil de çınlama oluyor LC frekansına uygun değilse genlik ve verim düşüyor diyebiliriz.


İlk sayfada verdiğim pll kitlemeli resonant devresi en doğru seçenek olacak bu durumda.


 

serkan

Tam cevap verecekken @devreci yazmış.
Bobinler ısındığı için değeri değişir ve frekansı etkiler.
Ben olsam frekansı ayarlanabilir TL494 gibi bir entegre ile mosfetleri sürer frekansı ayarlayarak bobini rezonansa getirip denerdim.

merve damar

bir sürü çalışma inceledim. hepsinde kullanılan kondansatör değerleri ve ısıtma bobinleri ile frekans hesaplamaya çalıştım. devreyi hesaplamalarla yapmak zorundayım. yani belirli bir frekansta şu kondansatörü kullanabilirim bu kondansatörden sonra şu kadar tur ile bu endüktans değerini elde ederim ve devre çalışır demek amacım.
ama şok bobini frekansı etkilemiyor diye bi durum söz konusu değil. simulasyon yaptım. orada etkiliyor.
çalışmalar örnek devreler inceledim ve hesap yaptım. şok bobin dahil olmadığı zaman frekans apayrı bi değer çıkıyor.
üstelik bir örnek devrede şok bobin kullanılmadan deneme yapıldı ve mosfetler patladı.
şok bobinleri hesaba katmazsam yanlış sonuçlar buluyorum.

elektronik

Yukardada yazmıştım o kadar ince düşünürsek ortam sıcaklığı bile frekansı etkiler ama bu devrede bunlar önemli değil.
bu devre güçlü bir osilatör devresi, LC rezonansına göre frekans üretiyor mosfetleri doğru zamanda tetikliyor.
Bu devrede ayrıca rezonans takip etmeye gerek yok.

Bu amatör bir devre şu haliyle güç kontrolü bile yok düğmeye bas çalışsın.

Daha iyi profesyonel cihazlar rezonansı takip edip mosfetleri doğru zamanda tetikler ayrıca akımı izler
daha birsürü şey.

z

Bu devrede sok bobinleri frekansi degistirir ama hangi frekansi.

Enduktif isitma frekansini LC belirler. Sok bobinleri LC devresine enerji basma suresinde etkilidir.

Simdi 1Khz lik buzzeri 1Hz ile calistirip durdursak duydugumuz frekans 1Khz dir. Ama 1Hz de calisiyordur.

Ayni durum var.

Mehmet Salim GÜLLÜCE

Alıntı yapılan: elektronik - 10 Şubat 2020, 19:39:09Mehmet hocam %50 biraz abartılı olmadımı?

Aynı işi endüstriyel olarak yaptığımızdan dolayı böyle olduğunu biliyorum.
Bobinlerimizi ve güç ünitesini soğutma kuleleriyle soğutuyoruz zira.
Örnek bir bobin.
İçine insan girebilecek boyda.
Çalışma frekansı 500 Hz civarı.
Şebekeden Max. çekilen güç 2500 KW
Gücün hatırı sayılır bölümünü ana bobinin üst ve altındaki soğutma bobinleri emer.
Üzerine düşen manyetik alanı absorbe ederek tabandaki ve etrafındaki Makina aksamının ısınıp zarar görmesini engeller.


Sizler basit devrelerle soğutma sistemi kurmadığınızda ise sadece bobin kayıplarıyla (yaklaşık %20-30) işi kurtarırsınız. O bile bobinlerinizin kavrulması için yeterlidir.

Mehmet Salim GÜLLÜCE

Şok bobinleri akım çekildiği anda Zamana bağlı direnç, akım çekme kesildiği anda güç kaynağı etkisi gösterir.
Diğer Adı Reaktördür.
DC DC konverterlerde Buck olayında aynı özellikten istifade edilir.
Anahtarlama (yada Rezonans) topolojisinde Akım sınırladığı gibi yüklendiği enerjiyide tekrar yüke boşaltır.

merve damar

verdiğiniz tüm bilgiler için sağolun. inanın sadece öğrenmeye çalışıyorum. devrenin kolay olduğunun ve herkesin yapabildiğinin farkındayım. eğer öyle olsa  zaten sizi yormazdım.
peki bakır boru ve bobin arasında nasıl endüktans farkı olmaz?
deneyeyim karşılaştırayım desem aynı kalınlıkta bobin ve bakır boru bulamam. bakır boru endüktans hesabı ile ilgili de bir şey bulamadım

Mehmet Salim GÜLLÜCE

Alıntı yapılan: merve damar - 12 Şubat 2020, 20:12:47verdiğiniz tüm bilgiler için sağolun. inanın sadece öğrenmeye çalışıyorum. devrenin kolay olduğunun ve herkesin yapabildiğinin farkındayım. eğer öyle olsa  zaten sizi yormazdım.
peki bakır boru ve bobin arasında nasıl endüktans farkı olmaz?
deneyeyim karşılaştırayım desem aynı kalınlıkta bobin ve bakır boru bulamam. bakır boru endüktans hesabı ile ilgili de bir şey bulamadım
içi dolu olanla boş olan arasında sadece omik değer farkı bulursun.
Bobin hesabında aslolan omik direnç değil manyetik akının vektörel olarak yönü şiddeti ve ne kadar uzadığı ile ilgilidir.
Diğer bir deyişle akımın geçişine ne kadar pürüz çıkardığı, engel olduğu ile ilgilidir.
Omik direnç sadece Q faktörünü etkiler.

Metaller üzerindeki elektiriksel akım düşük frekansta tüm metal yapı üzerinden geçerken Frekans yükseldikçe dış tarafa doğru kaymaya başlar. Aşırı yüksek frekanslarda zaten neredeyse metal üzerinden değil dış zarından yalayarak geçer.

İçi boş olan ile dolu olan yüksek frekansta eşit akım taşırken düşük frekansta içi dolu olan daha fazla akım taşır. Bu da indüktif etkinin frekansa bağlı olarak değişen bir parametresinin ortaya çıkmasını gerektirir.

@z bülent kardeşim bunun matematiğini rahatça sana anlatabilir. :)

magnetron

Mehmet hocam

rezonansa nasıl getiriceğimizi de anlatabilir misiniz ?

devreci hocamın sıfır geçişte mosfetlerin birini aç-diğerini kapa metodunu okudum

o mu yoksa ondan farklı bir yöntem de var mıdır ?

devrecii

@magnetron  o yöntem de olabilir o yöntem ile bu devre aynı mantıkla çalışır, fakat yeniden düşündüğümde pll yöntemi ile en yüksek güç , en yüksek verim alınabileceğini düşünüyorum.  Pll de bobin ve kondansatör rezonant frekansı tam değerde bulunabilir.

PLL şudur frekansı en iyi değerde tutturabilmek,  rezoanant devresindeki dalganın en yüksek sevieyeye ulaşması için fekansı tune etmek , yani bobindeki max voltajı bulmak için frekansı artırıp azaltıp en iyi frekans adeğerini bulmak. .Bende bu yöntemle en yakın zmaanda bir diy proje yapmayı düşünüyorum.

merve damar

devrenin gücünü nasıl ayarlayacağız? mesela 24V ile besledik. çıkıştaki bobinin üzerindeki akımı nasıl tahmin ederiz? ben gücünü arttırmak istiyorum. bir video izledim. 12v ile besledi.kondansatör 0.44uf bobin 1.5 uH 193khz frekansla çalışıyor. yüksüz çektiği akım 2a.
bi civata ısıtıyor çekilen akım 8A.
frekans 173khze düşüyor.
bunun gücünü arttırmak için ne yapabiliriz?

devrecii

Basitçe , induktans azaltılırsa veya kapasitör artırlırsa veya voltaj yükseltilirse güç artar.

merve damar

nasıl ve hangi oranla artar? bunu işleme dökebilir miyim?

Mehmet Salim GÜLLÜCE

Alıntı yapılan: magnetron - 13 Şubat 2020, 16:21:53Mehmet hocam

rezonansa nasıl getiriceğimizi de anlatabilir misiniz ?

devreci hocamın sıfır geçişte mosfetlerin birini aç-diğerini kapa metodunu okudum

o mu yoksa ondan farklı bir yöntem de var mıdır ?
LC devrelerinin zaten doğal bir rezonans frekansı vardır.

İnverter devrenizin Half yada Full Bridge olmasına göre,
Ve Dahi Seri yada paralel rezonans olmasına göre GÜÇ KONTROL sistemleri değişir.
Ama devrenin rezonans frekansını siz değitiremezsiniz.

Basitçe bir salıncak düşünün..
Birisi bir taraftan itelediğinde salncak geriye gelir.
Ama her geldiğinde itelemek zorunda değilsinizdir.
Sürekli iteleyip fazla güç kullandığınızda ise salıncak tepe taklak olabilir.
Salıncağı iki taraflı da iteleyebilirsiniz. Bir sağdan Bir soldan.
Böylelikle daha fazla güç gereksinimini isteyen salıncağa istenilen enerjiyi vermiş olursunuz.

Rezonans devreleride aynen böyle çalışır.
Verdiğiniz puls geri size dönmeden yenisini veremezsiniz.
Bunu da sıfır geçişle takip edersiniz.
Ancak iki taraflı iteleme yöntemi ile bu iş halledilmek zorundadır.

Rezonans devrelerinde önemli bir nokta ise sizin verdiğiniz enerji...
yük tarafından harcanmadığı taktirde Anahtarlama elemanı diyotları üzerinden tekrar Güç kaynağına geri döner.
Dolayısıyla enerji Seri Rezonansta güçkaynağına dönerken Paralel Rezonansta L ve C arasında sürekli yer değiştirir.