Dakikada 60...100 bin devir dönen sessiz elektrik motorlarÄ

Başlatan bunalmis, 04 Ocak 2006, 10:30:56

z

Çok yüksek devirli bir o kadar da sessiz !!! elektrik motorlarına çok ihtiyacım var. Öyleki bu motoru gece çalıştırdığımda yan odada uyuyan bir kişi rahatsız olmamalı. Yüksek devirli sıradan motorlar anormal gürültü yapıyor. (Kollektörlü AC motorlar yada pnomatik motorlar)

Sessiz ve yüksek devirli motorlar dehşet derecede pahalı. Gerçi bu beklenen bir sonuç, motorun her kısımın kusursuz olması gerekiyor. Balans problemi olmayan, rüzgar uğultusuna neden olmayacak silindirik rotor, bu devir sayılarında sorun çıkartmayacak rulmanlar vs..

Acaba bu tip motorların içini açan oldumu?

Bildiğiniz marka-modellerin fiyatları var mı?

Kollektörlü AC yada DC motorların gürültüsü devir sayısıyla astronomik şekilde artıyor. Motoru yüksek devirde döndürmek yerine, motoru düşük devirde çalıştırıp, kaliteli kayış kasnak ve rulman yataklı düzenekle devir artırımına gidip gürültüyü kıyaslama şansınız oldu mu?
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

argeelektronik

istediğin motor cnc tezgahlarda kullanılıyor 120 bin devir yaptıklarını biliyorum belkide daha fazla .
Altında Çürümekten Kurtulamıyacağın Topraklar Üzerinde Böbürlenerek Yürüme, Üzerine Tükürmeye Bile Miğdenin kaldıramıyacağı Kurtçuklara Yem Olacak Bedeninle...

Macera

"Art without engineering is dreaming; engineering without art is calculating." -- Steven K. Roberts

z

Bir ara Alman malı bir motor için 3000E fiyat vermişlerdi. (Elektronik sürücüsü dahil)

Boyutları plaket delmede kullandığımız avucumuzda kaybolan uyduruk mandrenli matkap lar kadardı.

Sizler hiç fiyat aldınız mı?

Bu motorların içinde saç yerine kömür nüve mi var bakabildiniz mi?
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

Macera

Mallesef almadım fiyat konusunda hiç bir fikrim yok.
Bauhausda şu ara satılan Dremel benzeri Skill marka 35000 turluk motor kullanıyorum (fiatı 70-75 YTL 125Watt) ama anladığım kadarı ile bu yetersiz kalır.
"Art without engineering is dreaming; engineering without art is calculating." -- Steven K. Roberts

Ersin

Dremel i gecen sene 66milyona persembe pazarindan almistim.40 parca setli,birde bunun 15 parca setli olani vardi ve galiba 45 milyon ( tam emin değilim ) du.

z

Hocam kollektörlü klasik motorlardan bahsetmiyorum, bahsettğim motorlar genelde 3 fazlı ve elektronik devre isteyen motorlar. Fiyatlarının da 50-100 Usd olacağını sanmıyorum. Dremel vs çok gürültü çıkartıyor ve 30000 dev/dak civarında dönüyor. Devir sayısı 50000 de olabilir ama ihtiyacım olan motor süper sessiz bir şey.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

Macera

Sesi çıkartan sadece vuruntu değildir , motorun etrafında ki havada ıslık gibi ses çıkartır.
120000 devirde dönüpte motorun ses çıkarmaması çok zor.
Kafa hareket ettiği zaman illaki rotor kendi yataklarına baskı yapacaktır.(Coriolis etkisi)
Hızla dönen bir bisiklet tekerleğini hareket ettirmek isterseniz aynı etkiyi gösterecektir.
Bu motorda bildiğimiz rulmanların dışında bir yatak kullanmamız gerekecektir.
(Konuyu merka ettiğim için atölyede 12000 turda çalışan bir tezgahın yanında birazcık inceleme yaptım )
Merak ettiğim bu kadar 120000 turda çalışan sessiz bir motor varmıdır?
"Art without engineering is dreaming; engineering without art is calculating." -- Steven K. Roberts

z

Dakikada 120 bin devir donen  saniyede 2000 kez donuyor demektir.
Eger yataklama mukemmel ise hava sirkulasyonu, olsa olsa 2 Khz lik islik sesine neden olacaktir.

Bu motorlarda donen kisim silindirik miknatis oldugundan havayi duzensiz savurup gurultuye neden olacak herhangi bir aksami olmayacak. Motor icinde cok az hava olacak bir yapi yapilirsa motordan havanin neden olacagi ses cok az olmasi  lazim.

Motor miline bagli mandren vs de mukemmel silindirik yada konik olursa oda onemli bir ses yapmaz.

Geriye yataklar kaliyor. Yataklarda nasil bir malzeme kullanilmis hic fikrim yok.  Dakikada 100 bin devir gibi yuksek degerler icin uretilmis rulmanlari kataloglarda goruyorum.

Yalniz Coriolis etkisinin gurultuyle alakasini kuramadim. Bu etki yapsa yapsa yataklara binen yanal yukun degerini artirir dolayisi ile yatak omrunu kisaltir. Zamanla asinma mi gurultuye neden olur?
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

Petek

Alıntı yapılan: "bunalmis"Dakikada 120 bin devir donen  saniyede 2000 kez donuyor demektir.

Eger yataklama mukemmel ise hava sirkulasyonu, olsa olsa 2 Khz lik islik sesine neden olacaktir.
Bu devirde yüksek türbülans vardır ve muhtemelen hava giriş çıkışı yoksa yüksek frekanslı ses oluşacaktır ve bunu duymak mümkün olmayabilir. Bu arada havanın viskozitesinden dolayı bir miktar ısı üretimi olacaktır. Bu ısının motorun iç kısmından uzaklaştırılması gerekir. Yoksa motor yüksek sıcaklıklara ulaşır ve istenmeyen sonuçlar doğurabilir.
Alıntı Yap
Bu motorlarda donen kisim silindirik miknatis oldugundan havayi duzensiz savurup gurultuye neden olacak herhangi bir aksami olmayacak. Motor icinde cok az hava olacak bir yapi yapilirsa motordan havanin neden olacagi ses cok az olmasi  lazim.

Motor miline bagli mandren vs de mukemmel silindirik yada konik olursa oda onemli bir ses yapmaz.

Geriye yataklar kaliyor. Yataklarda nasil bir malzeme kullanilmis hic fikrim yok.  Dakikada 100 bin devir gibi yuksek degerler icin uretilmis rulmanlari kataloglarda goruyorum.

Yalniz Coriolis etkisinin gurultuyle alakasini kuramadim. Bu etki yapsa yapsa yataklara binen yanal yukun degerini artirir dolayisi ile yatak omrunu kisaltir. Zamanla asinma mi gurultuye neden olur?
Dil sürçmesi olmuş, koriaolis değil merkezkaç ivmesi vardır. Bu ivme türbülans etkisini azaltmaya çalışır (bu geometri için). Ama devir o kadar fazla ki türbülans mutlaka var. Burada hava miktarı az ise (içerideki havayı tahliye eden vida sistemine benzer bir yapı var ise) yoğunluk azalacak ve buna bağlı olarak türbülans etki azalacaktır, belki işitilebilir ses oluşabilir. Ama motorunuz çok küçük ise bu sesi duymanız zor olur tahmin ediyorum.

Konu hakkında bir bilgim yok ama merak ettiğim bir şey sormak istedim. Bu motorlarda devir kontrolü yapılabiliyor mu? Eğer yapılabiliyorsa bunun büyük güçlülerini (sizin işinize yaramayacaktır belki) temin etmek mümkün olmayabilir. Ya da temin edersiniz de peşinizde siayey kuyruk gibi dolaşabilir. sebebi şu anki perslerin yapmaya çalıştığı şey. bazı şeyler her ülkeye satılamıyor. Bazı uyanıklar Türkiye üzerinden aktarma yapıyor ama onun izi de takip edilebiliyor. Her neyse, bu paragraf biraz anlamsız  oldu değilmi?
“Önyargıları yıkmak atomu parçalamaktan zordur” A.Einstein

z

@Petek bu motorlarin icini hic gormesemde okuduklarima gore biraz anlatayim.

Daha once de dedigim gibi bu motorlarin rotoru tamamen silindirik. Dolayisi ile pervane etkisi yapip havayi gucluce savuracak geometrisi yok. Hava araligi da cok az. Statora sarilmis sargilarla magnetik materyal arasinda kalan kisimlar da epoxy turu madde ile doldurulursa dikkate deger bir hava boslugu kalmiyor.

Isinin atilmasina gelince;

Bu motorlarda isinan asil aksam sargilar ve magnetik materyal. Bu kisimlar, statorda bulundugu  icin motorun disi bol kanatli yapiliyor ve distan sogutuluyor. Ancak rotor miknatisi da isinacaktir, bu isinma dikkate deger isinma olustururmu bilmiyorum. Iletkenligi iyi olmayan magnet kullanilirsa sanirim fazla isinmaz.(?)

Genede rotor ve stator arasindaki az da olsa hava surtunmesi isi olusturacaktir. Adamlar zaten bu motoru ucuza vermiyorlar bu nedenle sozkonusu problemlere getirilen cozumler ve kullanilan malzemeler gercekten motor fiyatini yukseltiyor olabilir.

En azindan minik sayilabilecek boyutlardaki  4-5 bin devir icin uretilen rulman 2.5 YTL iken, 100 bin devir icin satilan rulmanlar bunun 10-50 kati olabiliyor.

Benim aradigim motor 50-100W civarinda. Yumruktan daha kucuk, ataleti dusurmek icin genelde capi kucuk boyu uzun oluyor.

Perslerin yapmaya calistigi seyde de mi yuksek devirli motorlar var?
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

Petek

Alıntı yapılan: "bunalmis"Daha once de dedigim gibi bu motorlarin rotoru tamamen silindirik. Dolayisi ile pervane etkisi yapip havayi gucluce savuracak geometrisi yok. Hava araligi da cok az. Statora sarilmis sargilarla magnetik materyal arasinda kalan kisimlar da epoxy turu madde ile doldurulursa dikkate deger bir hava boslugu kalmiyor.
Bu konularda fazla bilgim olmadığı için yazdığım bazı şeylerden emin değilim, sadece mühendislik bakış açısıyla yazıyorum.
Rotorun düz silindir olması ses ve balans açısından bir avantaj sağlıyor.
Sargılar ile rotor arası boşluk azalırsa aktarılan manyetik kuvvet artar değil mi? Ancak bu çok yüksek devirlerde ciddi sorun oluşturabilir. Hele epoxy türü kaplama aşırı tehlike oluşturabilir. Sebebi akışkanlar mekaniğinde akış sınır şartlarında (her iki duvarda da akışkan duvarla aynı hızdadır). Yani milimetreden daha az bir mesafede çok yüksek bir akışkan hız gradiyenti oluşur, bu da yüksek türbülans sağlar, bu her iki duvara  minik titreşimler sağlar, o da kaplamayı yerinden oynatabilir. Kaplamanın yüksek devirle dönen rotora temas olması halinde de kaplama eriyebilir ki istenmeyen sonuçlar ortaya çıkartabilir. Emin değilim ama kavitasyon etkileri de oluşabilir (bu etkileri minimuma indirmek için özel yüzey kaplama yapılıyordur sanıyorum). Sonuçta bu motorlarda bahsetttiğim durumlar incelenmiş ve ona göre malzemeler seçilmiştir. Sizin de bahsettiğiniz gibi akışkandan (hava) kaynaklı ses olayı (havanın motora giriş çıkış yapmadığını varsayarak) yok denecek kadar aza indirgenmiştir.
Alıntı Yap
Isinin atilmasina gelince;

Bu motorlarda isinan asil aksam sargilar ve magnetik materyal. Bu kisimlar, statorda bulundugu  icin motorun disi bol kanatli yapiliyor ve distan sogutuluyor. Ancak rotor miknatisi da isinacaktir, bu isinma dikkate deger isinma olustururmu bilmiyorum. Iletkenligi iyi olmayan magnet kullanilirsa sanirim fazla isinmaz.(?)
Mıknatısın ısınması :) ve bu ısınmaya bağlı manyetik kuvvetin azalması konusu başlı başına bir sorun. (E-BOOKS başlığında linkini verdiğim 3 ciltlik malzeme kitabının 3. cildinde bu konuda detaylı bilgi var). Diğer taraftan bu ısının mıknatıstan uzaklaştırılması için malzemenin ısıl iletkenliğinin (genelde elektrik iletkenliği ile orantılıdır denilebilir) yüksek olması gerekir. Rotor sıcaklığı sargılarda oluşan sıcaklıktan yüksek olacak ki ısı sargılara doğru aksın ve oradan da genişletilmiş yüzeyler dediğimiz finler vasıtasıyla motordan uzaklaştırılsın. (bunları yazarken bile bu işin argesinin ne kadar zor olduğunu tahmin ediyorum).
Alıntı YapGenede rotor ve stator arasindaki az da olsa hava surtunmesi isi olusturacaktir. Adamlar zaten bu motoru ucuza vermiyorlar bu nedenle sozkonusu problemlere getirilen cozumler ve kullanilan malzemeler gercekten motor fiyatini yukseltiyor olabilir.
Bence çok doğru bir tespit. Aynen katılıyorum.
Alıntı YapEn azindan minik sayilabilecek boyutlardaki  4-5 bin devir icin uretilen rulman 2.5 YTL iken, 100 bin devir icin satilan rulmanlar bunun 10-50 kati olabiliyor.

Benim aradigim motor 50-100W civarinda. Yumruktan daha kucuk, ataleti dusurmek icin genelde capi kucuk boyu uzun oluyor.
Sizin aradığınız güçte ciddi problem olabileceğini sanmıyorum. Ama yine de o malum bahsettiğim işin argesi için kullanılabilecek güçte.

Alıntı YapPerslerin yapmaya calistigi seyde de mi yuksek devirli motorlar var?
O konu gerçekten sır olarak saklanıyor. En ufak bir bilgi edinemiyoruz (Japonya da o kadar tesis gezdik, o işi yapan tesisin sadece dış duvarını gösterdiler :), Taylandlı bir arkadaşımız vardı, biraz yokladı ama cevap alamadı). Ancak bildiğimiz çok yüksek devirde (ki bu değişik devirleri deneyerek bulunabilecek bir şey) ve uygun bir sıcaklıkta (bu da arge ile tespit edilebilecek bir şey) istenen durum oluşuyor. Bu zenginleştirme işlemi de her seviyede farklı bir miktar davranış gösteriyor. bin küsür tane fıçı (her birinin tabanından o motor yüksek dönme hızı sağlıyor) biraz topaç şekline benzer bir dizilimle istenen şey sağlanıyor. Tabi bu merkezkaç yöntemi ile zenginleştirme işleminde böyle. Bu yöntem diğer yöntemlere kıyasla en ekonomik yöntem olduğu için tercih ediliyor.
“Önyargıları yıkmak atomu parçalamaktan zordur” A.Einstein

Macera

53 mm çapındaki bir rotor o devirlerde ses hızını bile aşar.

330m/s ses hızı => 330.000 mm/s => 20000tur => bir turda 153 mm

/ pi => ~53mm .Dikkatiniz çekiyim 5.3 cm!
"Art without engineering is dreaming; engineering without art is calculating." -- Steven K. Roberts

Petek

Alıntı yapılan: "Macera"53 mm çapındaki bir rotor o devirlerde ses hızını bile aşar.

330m/s ses hızı => 330.000 mm/s => 20000tur => bir turda 153 mm

/ pi => ~53mm .Dikkatiniz çekiyim 5.3 cm!
Evet hesap doğru, 20bin devirde ve rotor çapı 5.3cm de ses hızına ulaşıyor. Çapı 5 e böl deviri 5 le çarp aynı. Yani çap 1.06 cm ve 100 bin devirde hız ses hızına ulaşıyor. Bu hızlarda viscous dissipation terimi (bu terimin Türkçesi ne bilmiyorum) önemli, yani sürtünme ile ısı üretimi ihmal edilemeyecek düzeyde. Bu durumda motor içerisine hava giriş çıkışı olmadan motoru soğutmak zor görünüyor. Allahtan ses hızlarındaki akışlarla daha çok uçak mühendisleri ve havacılık mühendisleri uğraşıyor 8) Biz kurtardık yani 8)
“Önyargıları yıkmak atomu parçalamaktan zordur” A.Einstein

z

Eeee  pasa pasa para biriktirip motor alacagiz yani.

Bu motorun rulmanlarini vs yapilacak isin arge asamasinda bozmamak imkansiz.

Bu arada hesap hatasi var,

10 mm capli bir rotor dakikada 120 Bin devir donse, saniyede
2000 tur atar. 10*Pi*2000=62832 mm eder.

Saniyede de 62 m. Ses hizinin 5 de biri. Gene de az değil.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com