youtube de izledim çok ilgimi çekti sizinle paylaşmak istedim.acaba bu tür motorlardan türkiye de de varmıdır?
http://www.youtube.com/watch?v=Csti6mHZNF4
Elemanın devre çok stabil çalışıyor ...Çok hoş bişey olmuş....Bilenler yazarlarsa çok iyi olur...
http://www.youtube.com/watch?v=Y4jtguSF0n4&feature=related
Bu daha hoş bişey dağdaki teröristleri bulmak için çözüm olabilir :D Yada turistik yerler için çözüm olabilir :D
DORT ADET hard disk motoru bulursan rpm deviri fazla olandan birde 4 motoru ortaklayıp pwm yaptınmı olur gibi.radyo kontrollu kumandada yaparsan olur bu is
Alıntı yapılan: "cenkishan"DORT ADET hard disk motoru bulursan rpm deviri fazla olandan birde 4 motoru ortaklayıp pwm yaptınmı olur gibi.radyo kontrollu kumandada yaparsan olur bu is
Motoru bulduk pwm de yaptık :D kumandayı yapamam :D Yapan birisi olursa çok güzel bir şey çıkar ortaya...
arkaadsalr bu cihazlar haketen süper bir sey mis bu motorlardan haketen bi aratirmak gerek birde sormak istedigim sey yuakri cikmasi icin 4 motorda ayni devirde ileri gitmsi icin ön 2 motor az devir saga gitemsi icin sagdakilerin devrinin az olmasi gerek öyle değilmi ? ya da tam ollarak mantigi nedir ? acaba bilgisi olan varsa paylasirsa sevinirim kolay gelsin
Sabitleme için GPS kullanıyor sanırım.
Motorlar nerden bulunur?
Kumandayı yaparız.
Almanca bilen varsa:
http://forum.xufo.net/bb/
Almanca icin 2 farkli cozum onerebilirim ;) .
1. Sayfanin en ustunde, orta kisimda "in english" ikonu
2. http://babelfish.altavista.com/babelfish/tr (http://babelfish.altavista.com/babelfish/tr)
2. si pek cok yerde ise yariyor.
Sen boyle seyleri atlamazdin ama hayirdir, yaslanmaya basladin sende sanirim :)
Arkadaşımın başına gelen bir olaydan sonra çeviren sitelere güvenmez oldum :D
(Kim yaşlanmıyor ki)
Birde http://google.com/translate_t daha iyi çeviriyor gibi.
işinize yarayacak birkaç site buldum.
Burada acık kaynak kodları var:
http://dev.uavp.ch/trac/browser/wolferl/public/3.10
Burda ayrıntılı anlatım var:
http://www.mikrokopter.de/ucwiki/BrushlessCtrl#head-b108043fe62686fc302dd627f74125d4a94c763c
Tavsiye edilen motorlar:
http://www.mikrokopter.de/ucwiki/KategorieMotoren
Ayrıca bu en önemli parcası "Gyros" dedikleri parcadır. Helikpterlerde de bu parca vardır. Havada dengede kalmasını sağliyor. Yoksa onu yazılımla veya sadece el becerisiyle o şekilde dengede tutmak cok zordur.
Selamlar
bu gyros denilen parça herbir motora ayrı ayrı mı takılacak...
Alıntı yapılan: "trademy"bu gyros denilen parça herbir motora ayrı ayrı mı takılacak...
Gyro aslında mekanik bir parca. İçinde dönen bir silindir var. Cok hizli döndüğü için sistemi denge de tutuyor. Hangi düzlemde dengese kalmasını istiyorsanız, o düzleme bir tane takmanız gerek. Eğer yatak ve dikey iki tane kullanırsanız UFO suz cok dengeli ucar.
Gyro nun Motor ile pek alakası yok. Sistemi Gyro suz da ucurabilirsiniz ama onu kontol edmeniz cok güç olur ve muhtemelen de bir yere carpib kırılır. Yeni başlayanlar mutlaka cyro kullanmalı.
Selamlar
Motorlar çok pahalıya çıkacak gibi..
http://dev.uavp.ch/trac/browser/wolferl/public/3.10
bu adreste dosyaları indirmeye izin vermiyor, üye nereden olacağız bilen var mı?
Jayro sistemi doğrudan dengede tutmaz, sistem bir tarafa doğru yatmaya başlarsa jayro yatma yönüyle orantılı hata sinyali verir. Kontrol elektroniği bu hata sinyalini işleyerek yatmayı tolere edecek şekilde motorların hızlarını değiştirir.
CD-rom motorları ile bu iş olmazmı acaba onlarda fırçasız dc motor hafiflik güç açısından oldukça iyiler ama onlar için driver yapmak gerekir sanırım bu cayro olayınıda ortaya bi motor daha koysak bunun milinede disk şeklinde bişey bağlayıp motorun durduğu plaketi alttaki karta 4 kenardan basınç sensörleri ile bağlasak bu 4 sensörden aldığımız verile bize cihazın ufuk düzlemi ile arasındaki farkı verirmi aceba :?: birde güç kaynağı olayı var cep telefonu bataryasıda bu iş için hafiflik ve verim açısında iş görürmü :twisted:
Alıntı yapılan: "z"Jayro sistemi doğrudan dengede tutmaz, sistem bir tarafa doğru yatmaya başlarsa jayro yatma yönüyle orantılı hata sinyali verir. Kontrol elektroniği bu hata sinyalini işleyerek yatmayı tolere edecek şekilde motorların hızlarını değiştirir.
Senin bahs ettiğin gyro elektronik sistemli gyro dur. Birde Mekanik disk şeklinde olanı var. Bahs ettiğin olayı mekanik olarak kendisi ayarliyor.
Yok z dogru demis.
Mekanik jayrolar da elektronik tipler gibi sadece sensor gorevi yaparlar. Sensorun calisma mantigi dedigin gibi. Yani yuksek devirle dondurulen bir disk var ancak sistem dengeyi saglamak icin bunu dogrudan kullanmiyor.
arslan74 arkadaşımızın gönderdiği sitede fırçasız DC motorların kontrolü ile ilgili bilgiler bulunmakta.Bildiğim kadarıyla fırçasız DC motor bir nevi step motor tarzı makinalar.Aralarındaki tek fark step motorda rotor hareketli stator sabitken fırçasız DC motorda rotor sabit ve tüm sargılar burada,stator ise hareketli ve mıknatıstan oluşmakta
bence harddisk CD veya fllopy motorları modifiye edilerek istenen devire ulaştırılabilir.(//%5BURL=http://imageshack.us%5D%5Bimg%5Dhttp://img142.imageshack.us/img142/5720/180pxfloppydrivespindlepv7.jpg)[/URL] [/img]
http://forum.xufo.net/bb/viewtopic.php?t=8370
http://www.modellhobby.de/e-vendo.php?shop=k_staufenb&SessionId=&url=http%3A%2F%2Fwww.modellhobby.de%2FMotoren%2FE-Motoren%2FDYMOND-profi-brushless-Motoren-Combos%2FAussenlaeufer-Motoren%2FAL-2826.htm%3Fshop%3Dk_staufenb%26SessionId%3D%26a%3Darticle%26ProdNr%3D03121419%26t%3D130%26p%3D3258%26c%3D3258
motor icin alternatif sunmus amcamin biri :idea: :roll:
Alıntı yapılan: "z"Jayro sistemi doğrudan dengede tutmaz, sistem bir tarafa doğru yatmaya başlarsa jayro yatma yönüyle orantılı hata sinyali verir. Kontrol elektroniği bu hata sinyalini işleyerek yatmayı tolere edecek şekilde motorların hızlarını değiştirir.
hocm sonucta bu gyro cihazin havada stabil dengede durmasini saglamiormu ? birde bu nasil bir sey elektronik bir elem,annmi yoksa mekanikmi ?
netten gyro ile ilgili sadece asagidaki resmi buldum
http://www.theoddrobot.com/images/gyro_gws_03.jpgbahsetiginiz gyro bumudur ?
birde bu gyromu ? jyromu ? :?
Merhaba,
Gyro nun basit çalışma mantığını gösteren cok güzel videolar var.
http://www.youtube.com/watch?v=IEwAry0GARw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=pF_SUvPAOSs&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=HmDa4gEa0Sg&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=jwSCM-Ipy2Y&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=KU11sZnwGH8&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=r1bkNnI-Zuo&NR=1
Selamlar
Alıntı yapılan: "teknikelektronikci"Alıntı yapılan: "z"Jayro sistemi doğrudan dengede tutmaz, sistem bir tarafa doğru yatmaya başlarsa jayro yatma yönüyle orantılı hata sinyali verir. Kontrol elektroniği bu hata sinyalini işleyerek yatmayı tolere edecek şekilde motorların hızlarını değiştirir.
hocam sonucta bu gyro cihazin havada stabil dengede durmasini saglamiyormu ? birde bu nasil bir sey elektronik bir elemanmi yoksa mekanikmi ?
Hayır gyro stabıl durmayı sağlayan parça değil bu sadece bir sensör.
Sorun aynen şuna benziyor. Tako motorun hızını sabit tutan cihazmıdır? Cevabı elbette hayır. Tako bir sensördür. Jayro da işte aynı durumda.
Eskiden jayrolar tamamen mekanik yapıdaydı şimdileri elektronik olanları çıktı.
Eğer masada duran bir nesnenin yatayla yaptığı açıyı öğrenmek isteseydik işimiz çok kolaydı en basitinden potansiyometre kullanırdık ve gövdeyi masaya, mili de açısını ölçmek istediğimiz nesneye iliştirirdik. Sonuçta potansiyometreden mil açısı ile orantılı voltaj alırdık.
Fakat havada asılı bir nesnenin yer düzlemi ile yaptığı açıyı ölçmek bu kadar basit değil. Belki pandül olabilir ama sürekli hız değiştiren bir sistemde işe yaramayacağı çok açık. İşte bu durumda en ideal sensör jayro.
Aşağıdaki doküman olayı yeterince açıklıyor.
http://hybrid.stanford.edu/pubs/Quadrotor_Dynamics_GNC07.pdf
Hakkında tezlerbile yazılmış
http://donerkanat.etu.edu.tr/wp-content/uploads/2007/12/dort-rotorlu-bir-helikopterin-bulanik-kontrolu.pdf
bu adrestede model uçaklar için fırçasız dc motorlar mevcut
http://www.modelmerkezi.com/mm/products.asp?category_id=006003001
son teknoloji jiroskoplar ile ilgili bi yazı tekerlek yerine lazer :)
http://mimoza.marmara.edu.tr/~vysenyurek/Fiber_Optic%20Jiroskoplar.pdf
teknikelektronikci arkadaşımızın göderdiği linkteki motorlar gerçekten çok güzel,çok hafifler ayrıca güç olarakta baya iyiler fakat bu motorları besleyebilecek batarya nerden bulunacak?acaba LiPo bir batarya kaç amper verebilir?ve ne kadar süre mesela 4 A lik akımı ne kadar süre sağlayabilir?
Daha önce bu cihazdan getirdim uçuşu çok stabil değil. Gyro mekanik olarak bir adet mevcut. Helikopterler için full elektronik olanları var fakat oldukça pahalı bu cihazın komplesinden pahalı. Cihaz köpükten olduğu için CD-ROM v.s. motoru ile yapabilirsiniz (hakeza orjinal halinde üzerinde bulunan motorlar titreşim motorlarının biraz daha büyükçesi, fırçasız değiller) ama standart haliyle motoru kullanırsanız yeterli ivmeyi elde edemezsiniz. Motoru komple söküp içindeki mıknatısları neo magnet dedikleri güçlü mıknatıslarla değiştirip rotor sarımlarını yeniden yapmanız lazım yıllar önce bununla ilgili bir site bulmuştum ama şu an bakamadın google da cd-rom motor modification v.s. benzeri bir arama ile bulabilirsiniz sanıyorum. Eğer gövdeyi v.s. yi komple kendim yapmak istiyorum derseniz oldukça rijit ve de hafif olan karbon çubuklardan kullanabilirsiniz ama Türkiye de kolay bulunabilir bir malzeme olup olmadığı konusunda bilgim yok. Belki balsa ağacı denenebilir.
motor konusunda bir fikri olan yokmu
yukarıdaki adresteki motorların değerlerini inceledim.
ortalama 12-13Amper.
12-13Amperlik beslemeyi,köpükten yapılmış uçağın neresine koyabilirsiniz.merak ettim.
taşlamak amacıyla değil,gerçekten merak ettim.
model uçaklar için hafif yüksek akım veren piller var
Alıntı yapılan: "gallavi"model uçaklar için hafif yüksek akım veren piller var
'87 yıllarında teknik lisedeyken THK'nın model uçak kurs ve seminerlerine katılmıştım.o zamanlarda 15mm*60mm*180mm ölçülerinde sulu aküler vardı. 1,5Volt.
teknolojinin son harikasıydı. :)
neler kullanıyorsunuz bilemiyorum ama
lityum-polimer yada lidyum-ion piller hem hafif hemde boyutuna göre yüksek amperli.GSM cihazlarında genellikle lidyum-ion kullanılır.
sizlerede bir fikir olabilir.ulaşılması kolay,fiyatı çok cazip.voltajlarıda genellikle 3,7V/750-1250mA (5-10YTL gibi)
arkadaşlar ben bu helikopteri amatörce yapmayı deneyeceğim ama bi türlü sürücü devresini bulamıyorm yardım ederseniz sevinirim.Ayrıca ortada helikopter yokken gayroyu konuşmak biraz erken değilmi :)
Arkadaşlar bende bu UFO lardan yapmayı düşünüyorum hatta hazır kodları verilmiş UFO da buldum. Aşağıdaki link te:
http://forum.xufo.net/bb/viewtopic.php?t=3636
veya
http://forum.xufo.net/bb/viewtopic.php?t=1178&postdays=0&postorder=asc&start=0
ama maliyeti baya yüksek oluyo. Ayrıca Gyro denen ve bu verdiğim sitelerde kullanılan tipini Türkiyede bulamadım.
Nec Tokin CG-L43 veya Murata ENC-03R model Gyro kullanmışlar.
Acaba bu Gyroları bulabileceğim bi yer bileniniz var mı?
Arkadaslar bu Ufo'yu söyle en basidinden baslayip tek tek nasil yapildigini anlatan siteler yokmu?
Tam olarak neler gerekli?
Motorlarin kasaya nasil oturtuldugunu ve Parcalarin nasil baglandigini tek tek gösteren
Elektronik Devre planlari (Alici -Verici ve su bahsedilen Gyro)
tüm bunlari anlayacagimiz sekilde gösteren ,anlatan siteler yokmu?
Yada bu is ile Türkiyede ilgilenen meraklilar falan yokmu?
@thehun
bu ilk verdigin linkteki
http://forum.xufo.net/bb/viewtopic.php?t=3636
yani burda verilen elektronik devre ufo yapiminda kullanilmis olunan su merkezde bulunan elektronik devrenin semasimi?
Eger cevap evet ise , bu devrede bir tane AVR micro islemci kullanilmis bu islemciye yazilacak hex dosyasi yine bu linkte verilen hex dosyasimi?
Bir ikinci sorumda her motor icin ayri bir devre daha lazim galiba bu devrenin adi ne ve yapim semasini bulmak mümkünmü?
Bu isi söyle bastan sona tek tek anlatan kaynak yokmu acaba??
Motordan önce gyronun konuşulması ilginç önce yerden irtibatını kesin konrol işi daha sonra yapılabilir düşüncesindeyim.
Alıntı Yapher motor icin ayri bir devre daha lazim galiba bu devrenin adi ne
ve yapim semasini bulmak mümkünmü?
Motoru süren devrenin adı ESC internette bulduğum şemaların çoğunda geri besleme yok motorun konumunu nasıl tespit edip sinyal veriliyorsa?
Geri beslemeli esc örneği;
http://img174.imageshack.us/img174/308/esczq8.jpg
Kaynağını hatırlayamıyorum kodları yok ama pice uyarlayıp kod yazılabilir.
ESC=elektronik hız kontrolcüsü
pwm ile mosfetlerin sürülmesine dayalı diye hatılıyorum daha önce elektrikli model arabalarda kullanmıştık (1/10 ölçekli profesyönel model arabalarda)
Bizim kullandığımız esc ler daha çok kömür fırçalı motorlar içindi ve bu motorların güçlerine göre "turn" diye tabir edilen dereceleri varı ve esc ler buna göre seçiliyordu.
Uçaklarda kullanılan esc ler arabalarda kullanılanlardan biraz daha düşük güçlülerdi diye hatırlıyorum (yanlış olabilir üzerinden 6 sene geçti)
Yurt dışında www.towerhobbies.com üzerinden bu tip cihazlara ulaşabilirsiniz.
İzmirde de alsancak garının o taraftan Kıbrıs Şehitlerine dogru giden yolda sağtarafta bir dükkan vardı ismini hatırlamıyorum dükkanın.
Birde www.hobbyrc.com/ diye bir site var güzel bilgiler edinilebilinir.
Digimensch
Bu verdiğim ilk linkteki zip dosyasının içindeki şema ve hex dosyası sanırım videoda olan UFO nun devresi benim anlayabildiğim. Zaten zip uzantılı dosyayı indirirsen içinde bu UFO yapımını anlatan pdf var. Ama almanca. Almanca bilmediğim için sana kesin bişey diyemem.
İkinci sorun için zaten bu devrede ESC adı verilen motor hız kontrol devresi kullanmış her motor için bu devrede hazır satılan bişey.
Benim bulduğum kaynaklar bu tarz ve kötüsü hep almanca. Kaynak konusunda yardımı olan olursa sevinirim.
Hazır satılan ESC örnekleri;
http://www.modelmerkezi.com/mm/products.asp?category_id=003009
Ben motoru problem olarak görmüyorum.
Yurt disinda yasadigim icin saniyorum motoru bulabilirim.
Ama gyro devresinde atmel kullanilmis, bende daha önce hic atmel programlamadim.
Bunun PIC serisine uyarlanmisini bulmak imkansizmi?
HEX kodlari mevcut ama keske pic icinde c veya ccs kodlarida olsaydi.
En iyisi cogu malzemeyi hazir satin almak.
Baska yolu yok.Herseyide hazir aldigimda bana ne yalan söyleyim bir isi basarmisim tadi vermiyor.
Selamlar Arkadaslar
Bu bahse konu olan xufo cihazlarını ben baya bir inceledim. burada kullanılan sensorlar sadece gyrodan ibaret değil. bunlarda daha stabil uçması için 3 eksen manyetik sensor, 3 eksen accelerometre , 3 eksen gyro sensoru kullanılmakta . bunlara ilaveten yüksekliği basınç sensoru ile okumakta veya gps ile okumakta. mikro işlemci devresi dört tarafta bulunan brusless motorları kontrol etmekte ve bunların devirlerini kontrol ederek aletin manevralarını yapmasını sağlamakta. brushless motorları süren sürücüler esc olarak adlandırılan sürücüler olup motorlara 3 faz gerilim vermekte ve frekansı değiştirirerek hız kontrolu yapmakta. normalde bu parçaları rc uzaktan kumanda modelleri satan heryerde bulabiliyorsunuz fakat bu parçalar uzaktan kumandanın ppm sinyalleri ile düzgün çalışmadıklatı için daha stabil çalışsın diye ppm sinyalleri mikroişlemcide işleniyor ve esc leri kontrol ederken i2c veri yoluyla haberleşme işini hallediyor. sistem haberleşmesi hem daha hızlı ve daha güvenli hale getirilmiş oluyor.
Selam
Brushless motor yapmak isteyenler için de pek çok bilgilerin olduğu bir internet sitesi
http://www.powercroco.de
Merhaba arkadaşlar,
Ben İtüde okuyorum. Bu yıl Otomasyon ve kontrol klübü olarak İTÜRO'yu düzeneldik. Robotikle ilgiliyseniz İtü robot olimpiyatlarını duymuşsusnzudur. Otokondan 4 arkadaşım bu tür bir quadrotor tasarımıyla uğraştılar gyro kullanarak atmel mikro işlemci kullanarak 4 adet fırçasız motor ve 4 esc ile. Gövde karbon fiber çubuklardan oluşuyordu. Sistemin stabil olması için günlerce çalıştılar birçok matematik modellemeyle uğraştılar. Hatta bu konu üzerine İTÜRO'da sunum da yaptılar. Şu an İTÜ uçak mühendisliği aviyonik lab. da projeyi geliştiriyorlar. Proje uçuyordu tabi. Eğer istanbuldaysanız üniversiteler açıldığında benimle yada otokonla bu konu üzerine irtibata geçebilrisinz size yardımcı olabilir arkadaşlarım.
neden esc alıyoruz ki? yapmaya çalışsak olmaz mı? kimse yapıp açıklamamış mı bunu?
mesela 4 motor için 12 pwm sinyali gerekse, herhangi bir arm7 işlemci ile bu sorun çözülemez mi?
Alıntı yapılan: "ta1p"Selamlar Arkadaslar
Bu bahse konu olan xufo cihazlarını ben baya bir inceledim. burada kullanılan sensorlar sadece gyrodan ibaret değil. bunlarda daha stabil uçması için 3 eksen manyetik sensor, 3 eksen accelerometre , 3 eksen gyro sensoru kullanılmakta . bunlara ilaveten yüksekliği basınç sensoru ile okumakta veya gps ile okumakta. mikro işlemci devresi dört tarafta bulunan brusless motorları kontrol etmekte ve bunların devirlerini kontrol ederek aletin manevralarını yapmasını sağlamakta. brushless motorları süren sürücüler esc olarak adlandırılan sürücüler olup motorlara 3 faz gerilim vermekte ve frekansı değiştirirerek hız kontrolu yapmakta. normalde bu parçaları rc uzaktan kumanda modelleri satan heryerde bulabiliyorsunuz fakat bu parçalar uzaktan kumandanın ppm sinyalleri ile düzgün çalışmadıklatı için daha stabil çalışsın diye ppm sinyalleri mikroişlemcide işleniyor ve esc leri kontrol ederken i2c veri yoluyla haberleşme işini hallediyor. sistem haberleşmesi hem daha hızlı ve daha güvenli hale getirilmiş oluyor.
Cyro dediğin cihaz 2 modeldir birisi mekaniktir digeri elektroniktir
elektronik olanı mma7260 entegresidir basitce 3 eksen olarak ivmelenmeyi analog olarak cıkısa verir 3.3 voltta çalışır. Ayrıntılı bilgi için datasheetine bakabilirsiniz.
"accelerometre" dedigin olay budur zaten ivmelenmeyi ölçmektir
3 eksen manyetik sensörü ne için kullanıcaksın anlamadım fırçasız dc outrunner motorlarda statorun nezaman nerde oldugunu anlamak ve ona göre tetiklemek için hall effect sensörler var bunlarımı kastediyorsun?
eger bunlardan bahsediyorsan bu motorların dönmesi için illahaki gerekli şeyler değil. model uçakların nerdeyse hiç birinde yok bunlardan. kaldıki sürücülerine baktıgında sürücülerdede sensörlerle ilgili bir giriş yok.
Sürücüye gelince sürücü konusunda haklısın 3 faz dc kare dalga vererek çalışıyor
Daha önce hiç sürücüyü eline alanınız varmı bilmiyorum ama besleme kabloları oldukca kalınlar. xufo tarzı bi aleti kaldırmak için yaklasık olarak 25 amperlik motorlar ve sürücüler gereklidir. ve bu akımı stabil olarak lityum polimer piller saglayabilir. Uçus süreside genellikle 5-20 dk arası değişmektedir
Ayrıca motorlardan 2 tanesi sağa dönerken diger 2 tanesi sola dönmelidir. Yoksa araç rotasyona girer ve kendi etrafında döner. Bu durumu bir çok kişinin ilk aklına gelen "pervaneleri ters takarız olur biter" mantığı çözmez hiç bir zaman. Çünkü genel olarak uçaklar ve helikopterler için tasarlanmışlardır. Ters yönde hava üflemesi için "pusher" tipinde pervaneler kullanılmalıdır yada motorları ters koyabilirsiniz ki bu tasarımda büyük sıkıntılar çıkartabilir.
Kullanılacak tip pervanler rahat kalkış için 11 yada 10 luk olmalıdır (10-11 inç=25 cm civarı). Küçük olursa motor zorlanır yükü kaldıramayailir. Ancak şuda unutulmamalıdır ki büyük pervaneyi hızlandırmak güç ister nasıl arabamızı 1. viteste kaldırıp daha sonra üst viteslere geçerek hızlandırıyorsak burada da motor sürücümüzden "soft start" seçenegini aktif hale getirmeliyiz.
Not: Sürücüler biraz zeki aletler sadece mosfet gibi güç elemanlarından oluşmayıp programlanabilir özellikteler
Fırçasız DC motorları sürmek üzerine embedded.com sitesindeki makaleler:
Bölüm1
http://www.embedded.com/design/209000023
Bölüm2
http://www.embedded.com/design/209100031
Bölüm3:
http://www.embedded.com/columns/technicalinsights/209100310?pgno=1
@tayyar gyroscope ile accelerometer arasında farklar var. birbirinin aynı şeyler değil. lütfen biraz daha dikkat. konuya hakim olmayan arkadaşların yanlış bilgilenmesini engelleyelim lütfen. Ayrıca bu tip bir araçta düzgün bir kontrol için gyroscope ve accelerometer bulunmak durumunda. eğer onlar olmazsa sadece stabil hava şartlarında basit manevralar yapmanın ötesine geçemez.
bu konu hakkıdan bilgisi olan lütfen yardımcı olsun bu sisteme fena kafayı taktım
Arkadaşlar,
Aşağıda linkini verdiğim adreste, bayağı iyi bir çalışma var. Source kodlar vs. bana çok yardımı oldu.
gerçi burada gyro ve ivme sensörlerinin kullanım örnekleri bulunmakta, bu link aslında "Turkish ginger purocesi" topic'ine daha uygun..
http://www.elex.camosun.bc.ca/programs/2004/htv/HTVFinalReport.pdf
http://home.versanet.de/~b-konze/
http://wiki.xufo.net/wiki/Main_Page
http://www.smartflyer.de/
http://www.mikrokopter.de/ucwiki/
http://www.turbinemuseum.de/Modellbau/BLMC__UK_/blmc__uk_.html
http://home.tiscali.de/luftbild/
http://www.motorschrauber.de/Motorschrauberde/BLMC/BLMC.html
http://modelluboot.de/~BLMC/
http://www.mikrokopter.com/ucwiki/
biri yaptı mı diye çok merak ediyodum. Lise 3. sınıfken benim aklıma gelmişti. Tasarlamıştım ama maddi destek bulamadığım için yapamamıştım yapmış adamlar ya içim bi tuhaf oldu :)
gyro yu bundan 7 yıl önce bir arkadaşa ihtiyaç oldu. amerikadan 800 dolara buldu ancak amcamlar arkadaşın seceresini istediler. nerde kullanacaksın. kimsin nerdesin ne yer ne içersin. vs. vs.
2. alternatif herzamanki gibi çinden buldu bişey sormadılar ama 3000 dolar para istemişlerdi.
Güdümlü füzelerin Güdüm sisteminde de Gyro kullanılır.Sormaları gayet normal.
Uçan Model nesnelerde kullanılan gyrolar daha basit olmalı.Bunlar sonuçta sadece dengede kullanılacaklar...
http://donerkanat.etu.edu.tr/
evet arkadaşlar :D
Bir Bebeğim Oldu. Bu cihazdan istiyorlar.
yaklaşık 6 ayımız ve 1 programcı (ben),Bir elktronikci 1 makinacı 1 RC uçak ve Helikopter Uzmanı (bröveli) ve birde çaycımız bolca alet edevat ve yer var.
yapacağımız bu microdrone da kullanılan tüm mlz. ler Ülkemizde üretilecek. Yazılımı Yerli Olacak. GPS bilgileri ile Video Gönderebilecek. İstediğim Koordinat ve irtifaya Otomatik gidebilecek. Tek kişi kumanda edebilecek ve taşıyabilecek (tüm gerekli techizatı). en az 30 dk havada kalabilecek.
ne dersiniz yapabilirmiz :)
Alıntı yapılan: muhittin_kaplan - 02 Temmuz 2010, 00:08:30
evet arkadaşlar :D
Bir Bebeğim Oldu. Bu cihazdan istiyorlar.
yaklaşık 6 ayımız ve 1 programcı (ben),Bir elktronikci 1 makinacı 1 RC uçak ve Helikopter Uzmanı (bröveli) ve birde çaycımız bolca alet edevat ve yer var.
yapacağımız bu microdrone da kullanılan tüm mlz. ler Ülkemizde üretilecek. Yazılımı Yerli Olacak. GPS bilgileri ile Video Gönderebilecek. İstediğim Koordinat ve irtifaya Otomatik gidebilecek. Tek kişi kumanda edebilecek ve taşıyabilecek (tüm gerekli techizatı). en az 30 dk havada kalabilecek.
ne dersiniz yapabilirmiz :)
TV de iki türk mühendisin israilden alınan insansız uçak benzeri hava aracı tasarımına başlayacaklarını görmüştüm, bunlar siz olabilir misiniz? :)
iki türk mühendis biz olamayız. biz daha kalabalık ve mühendis değiliz. döveriz onları :D
Sayın Mod arkadaşlar Konuyu Başka Bir Başlık Altına Açsam Nasıl Olur.
Alıntı yapılan: muhittin_kaplan - 02 Temmuz 2010, 16:44:33
iki türk mühendis biz olamayız. biz daha kalabalık ve mühendis değiliz. döveriz onları :D
Peki bu iş için mi yoksa hobi mi?
Yok Hocam Hobi Değil. Ek İş :(
Alıntı yapılan: muhittin_kaplan - 02 Temmuz 2010, 17:39:01
Yok Hocam Hobi Değil. Ek İş :(
Başarırsınız hocam. Hiçbir zorluğu yok. Sadece hızlı ve pratik hareket etmelisiniz. Düzenli deney istiyor. Bu sistemin herşeyini burada üretebilirseniz . Bir model uçak aşığı ve kullanıcısı olarak çok mutlu olur gurur duyarım. Malzemelerin ( gps, gyro, motorlar, ESC vb..) satın almayı mı düşünüyorsunuz ? Mesela ESC kısmı burada üretilip programlanabiliyor ama GPS alıcısı ve gyro gibi aygıtlar sanırım yurt dışından satın alınacak. Bunun dışında ana motorlar ve kanat servoları gibi elemanları da kendiniz üretmeyi düşünüyor musunuz ?
@speedyx
Günlerdir televizyonlarda çeşitli türk yapımı insansız hava araçları görüyorum. Sanırım 2 firma ilk prototipleri üretti. Mesela Baykar Makina gerçekten heronlara taş çıkaracak bir model geliştirmiş ve test uçuşlarını başarıyla tamamlamış. Onun haricinde helikopter benzeri bir IHA'sı daha var.
Yine ismini bilmediğim bir firma, ufak model uçak büyüklüğünde bir prototip hazırlmış, onlar da haberlere çıkmışlardı. Hangi uçak kime ait kafam iyice karıştı :D
Hocam Anlatayım. Şu an Mevcut Paller Gyro+AccMeter,Gps bunlarla deneylere başladım. ilk etepta bunlarla alışveriş vs işlemlerini halledeceğim. Bu arada diğer arkadaşlar Motor ve Pilleri halledecekler. Gövdedi plastik yapmayı düşünüyoruz. Yapacağımız Sistem Eğer Türkiyede Bulunuyorsa Alım , Bulunmuyorsa yapım şeklinde olacak.
İnşallah Aksi Bir Duurm Olmazsa Projenin Başından Sonuna Durabilirsem Çok güzel bir çalışma olacağı umudundayım. Allahım Utandırmasın..
Dış cephe için kapron, polystiren veya depron malzemelerini araştırmanızı tavsiye ederim.Dayanıklı ve hafiftirler.
Alıntı yapılan: eLectronbLue - 02 Temmuz 2010, 21:14:41Günlerdir televizyonlarda çeşitli türk yapımı insansız hava araçları görüyorum. Sanırım 2 firma ilk prototipleri üretti. Mesela Baykar Makina gerçekten heronlara taş çıkaracak bir model geliştirmiş ve test uçuşlarını başarıyla tamamlamış. Onun haricinde helikopter benzeri bir IHA'sı daha var.
Yine ismini bilmediğim bir firma, ufak model uçak büyüklüğünde bir prototip hazırlmış, onlar da haberlere çıkmışlardı. Hangi uçak kime ait kafam iyice karıştı :D
Bundan 8 ay öncesi Türkiye'ye dönmeye karar verdiğim zamanlarda internette tesadüfen yanlış hatırlamıyorsam sinoplu bir firma böyle bir uçak yaptıklarını ve aselsana sattıklarını açıklamıştı, internette gazetelerden birinin sitesinde yada yine picproje de okudum. Bunun üzerine o firmanın sitesinden e-mail adresi bularak birkaç soru sordum. Gerçekten siz mi yaptınız, nasıl bir ortamınız var vs vs..
Gelen cevapta, tüm sistemi (sanırım) italyadan aldıklarını, onların sadece saç kalıp işiyle uğraştıkları yazıyordu.
Bir de o uçakları yapmış olan firmalardan birinde sanırım Tarık adlı ARM öğrenmeye çok meraklı bir arkadaş çalışıyor :) Çünkü ~1 yıl önce ondan öyle birşey duymuştum.
1,5 yıl önce biz de bir arkadaşımla 4 pervaneli bir quadrotor ile uğraştık. Tembellikten olsa gerek tüm şemayı çizmiş ve malzemeleri edinmiş olmamıza rağmen, nedense üşenip yazılımı tamamlamadık, sonrada öyle kaldı, araya başka meseleler girdi. Motorları ve carbon fiber gövdeyi almanyadan almıştık. Gyro, accelerometer ı finlandiyadan getirmiştim ve diğer chipleri bulgaristanda bulduk. CPLD ile ufak bir video kaydedicisi bile yapmıştım. Sadece ESC leri Türkiyede THY den almıştık. Ozamanlar anladığım kadarıyla Türkiye de bununla ilgili hiç birşey yoktu.
ilk etapta
işlemesi kolay hafif mlz çalışacağız.
Hobi için değilse 40 kere daha düşünün. Başlamaya karar vermeden önce çok araştırın. Kolay değil.
Not: Titreşime dikkat.
hobi değil. düşünmek gibi bir özelliğimiz yoktur genelde :D
http://www.robotmaster.org/fircasiz-motorlar-escler-hiz-kontrolorleri.asp
1) Bu aletlerin asıl yapıtaşı motorlar diye düşünüyorum. Sonuçta 10000rpm'lik bir motora pervane takıp son hıza ulaştığınızda büyük ihtimalle uçmaya başlar. Uçmasa bile havalanacağı sinyellerini verir. Hdd motorlarının sadece başlangıçta yapılabilecek bir uygulama için yeterli olduğunu düşünüyorum. İşe ilk başlandığında gidipte 60 liraya (4 adet ) fırçasız motor almak bence gereksiz bu işin bir öğrenme aşaması olduğunu göz ardı etmemek gerekir.
http://www.modelucak.com/index.php?do=catalog/show2&p=25 bu linkte çeşit çeşit motor bulunmakta.
2) Yapıtaş her ne kadar motor olsa da gövdeyi iyi seçemedikten sonra motoru istediğiniz kadar güçlü seçin projeyi yerinden oynatamazsınız. Benim kişisel düşüncem prototip olarak amaçlanan bir proje de karbon ama maliyet göz önüne alındığın da bir prototip için plaket bile yeterli olur.
3) Elektronik: Hdd motorlarının 3 fazlı motorlardan pek bir farkı yok kontrol konusunda. 3 bacak arasında 120 derecelik faz farkı yakalandığında dönüyor. Ama stabilite ve hız kontrol göz ardı edildiğinde uygulamayı hüsranla sonuçlandıracak kadar önemli. Sadece uçsun biz elle kontrol ederiz denilen bir proje için Gyro bence lüks. Peki hassas denge nasıl olacak? Eğer mekanik aksam çok iyi hazırlanır ise denge kolay kolay bozulmaz ( açık ve rüzgarsız hava da ) Benim gördüğüm en ucuz gyro 60 lira ama 4 tane civalı kontak 6 lira. Ağrılık merkezine yerleştirilen 4 tane civalı kontakla denge sağlanır. Böylece işin yazılımsal boyutunda ki külfet de hafifletilmiş olur.
4) Hadi herşeyi yaptık sorunsuz çalıştırdık bu alete hava da nasıl güç vereceğiz? Li-po bataryalar 11,1 v 1100mAh bir batarya ortalama 45 lira kapasitesinin 25 katı kadar akım verebilir. Ağırlığı ise 85gr.
5) Ve son olarak KUMANDA: İşi bu noktaya kadar getirmiş bir geliştirici için kumanda çok da büyük sorun teşkil etmez bence altı üstü RF alıcı - verici çifti ile yapılacak iki devre.
Hdd motor sürme ile ilgili bir çok video var ama ilgimi çeken 3 video var.
İlk iki video aynı elemana ait atmel ile yapılmış devreler. Yeri değil ama şu atmelin hikmetini anlamış değilim.
Son videoda ki devrenin şeması da bu:
(http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/61/61ef725373758910fd93d8498423b455.jpg)
Benim düşüncem Avatar filmini bir çoğunuz izlemişsinizdir. Orada kullanılan helikopterlere benzeyen bir tasarımdı. 3 fırçasız motor 2si kanatlarda 1i kuyrukta. Kanatlara ve kuyruğa bağlı dc servolar ile yön kontrolü yapmaktı. Fakat maliyetin düşük olmasını savunmaktan yana olduğum için bu fikri iptal etmenin mantıklı olduğu kanısına vardım.
4 tane fırçasız motor kullanıldığında da bataryanın ömrü ilk fikirdekinden kısa olacak.
Ve son olarak ben de dahil bir çok elektronik meraklısı Türkçe kaynakların yetersizliğinden yakınırız. Unutmayın ki yol gösterici kaynaklar bir fikir esinlenip araştırma deneme ve yanılma yöntemlerinin sonucunda ortaya çıkar.
@matador
ayrıntılara takılıyorsun inan o motoru çevirmek sistemi dengede tutup yön vermekten oldukça kolay
Eğer mekanikte sorun yoksa aynı devirde çalışan 4 motor bir odada herhangi bir etki altında kalmadığında dengede durmaz mı?
Gyro veya benim yazdığım gibi civalı kontak kullanıldığında denge bozulduğunda dengenin nereye kaydığını ölçer ve ters etki yapmak çok da zor olmasa gerek. Bunu küçümsediğimden böyle yazmıyorum yanlış anlamayın mutlaka zorlukları incelikleri vardır.
Avatarda ki helikopterlere benzeyen bir şey yapma düşüncem dengeden kaynaklanan sorunlar yüzündendi.
yaptığım denemelerden bahsedeyim.
4 adet özdeş motor esc pervane ve pil ile ağırlıkları neredeyse aynı kollar ı kontrol ünitesi olmadan kaldırmaya çalıştığımda ilk önce yalpalamaya sonra takla atmaya başladıığını gördüm. Kontrol ünitesi olmadan bu aletler uçamaz.
Kontrol ünitesine gelince gyro ile açısal hızı alabilirsin. ivme ölçerlede açıyı. bunları harmanlayıp hangi kolay nekadar güç vereceğini yada keseceğini hesaplaman gerek.
senin projende de aynı durum mevcut. iki pervaneli bir sistemde denge merkezi pervanelerin olduğu yerdir. bundan dolayı ile geri hareket etmek için motorların yönleriyle oynayacaksın. ne kadar oynayacağın ve bu sırada dengedemi kalacağı yatışmı yapacağını hesaplaman gerekecek.
Anladım hocam. Hele ki ilk video.
Peki bunu bu kadar pahalı sensörler kullanmadan yapmanın bir yolu var mı?
işin sırrı moment üretmede,
bazen pervanelerin dönmesini gözünüzle izlersiniz, ama yinede havada kalır..
kalkmak için güç yoksa istediği kadar dengeli olsun, 100000 devirlik motor olsun farketmez.
Bu gücü hdd motorları üretebilir mi?
üretemez..
piyasada minik heliler var, küçük dc motorun miline dişli takılı...
tanesi 30-40 lira, birkaç tane alıp deneme yapın..
Alıntı yapılan: matador - 22 Ocak 2011, 19:57:19
Bu gücü hdd motorları üretebilir mi?
Anladım üstad sağol.
Linkteki motor uygun mudur?
http://www.modelucak.com/index.php?do=catalog/product&pid=161
o kadar para vermeye gerek yok.
www.rcpano.com yada thksatis.com dan esc (hız kontrol) fırçasız motor ve lipo batarya ile başlayın.
pwm üreteci yaparsanız işiniz görülür ama ben kumanda aldım. bunlarla denemeler yapın.
http://www.rcpano.net/ilanlar/2010122900018382/TURNIGY-Bell-TR2410-12Y-1000kv-Outrunner-kaliteyi-ucuza-al%C4%B1n.aspx bu motordan 4 adet ve 8x4 pervane ve 2 adet 2200lipo ile 1500g a yakın kaldırma sağladım.
Alıntı yapılan: matador - 22 Ocak 2011, 20:44:29
Linkteki motor uygun mudur?
http://www.modelucak.com/index.php?do=catalog/product&pid=161
PAHALI
eğer y.dışı ndan alışveriş yapıyorsanız
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?catname=All+Outrunner+Motors&idCategory=63&ParentCat=59
Buradan Motor esc vs gibi bileşenleri alabilirsiniz
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5429
Bendeki motor bundan
Uçak için aldığım ama hala gelmeyen motor sa
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3887
(http://img199.imageshack.us/img199/9629/turkkusu.jpg)
Alıntı yapılan: muhittin_kaplan - 22 Ocak 2011, 20:51:09
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5429
Bendeki motor bundan
Uçak için aldığım ama hala gelmeyen motor sa
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3887
Sizde ki motorun fiyatı 5 dolardan az mı yoksa ben mi yanlış okudum. Bir motorun türkiyeye gelişi ne kadara mal oluyor. Gümrükte sorun çıkıyor mu? Ve bir soru daha bende kredi kartı yok akbanktan hesap kartım var üstünde meastro amblemi var bununla alışveriş yapabilir miyim? O siteden alışveriş yaptığınıza göre güveniyorsunuzdur.
Şİmdiye kadar 1000usd olmuştur alışverişim. doğrudur 4 usd den biraz fazla. yanlız kargo paketi büyüdükçe kargo ücretide büyüyor.
Paypal Ödeme yöntemini kullanıyorum bunun için Kredikartı mecburi.
Paypal Hesabınız yoksa eğer Kredi Kartı ile alışveriş yapabiliyorsunuz ama sanırm oda yok. yani hangi yöntemi kullanırsanı kullanın kredi kartı kullanmanız gerekecek. türkiyedende yaklaşık 15tl gibi bir fiyata bulabilirsiniz (RCpano.com)
http://www.rcpano.net/ilanlar/2009122000083000/TowerPro-2408-21-Brushless-Outrunner-%C3%A7ok-ucuz-mail-at%C4%B1n.aspx
Bu üzerine konuştuğumuz motordan 4 tanesi quadrocopter için yeterli mi? Bir de esc yerine herhangi bir mikroişlemci ile devre yapsam verim alabilir miyim? Son olarak son gönderdiğiniz linkte motordan çıkan 2 kablo var fırçasız motorların tamamı 3 uçlu olmuyor mu?
aslında burada ağırlık önemli. yani yaptığınız sistemin ağırlığı. benim kullandıklarım 500g çekiş sağlıyor ve quad 1200g gibi.
esc olarak hazır alın derim.mosfet ve atmel işlemciyle yapılmış bendeki esc ler. onlarda 4 usd civarlarında.
verdiğim motor linkinde beyaz kablo pek belli olmuyor. 3 kablolu aslında.
bu konularla ilgili olarak Hobbyrc.com u tavsiye edebilirim. quad yapıp çalıştırmış ve uçuran kişiler var.
Sanırım her motor için ayrı esc gerekiyor.
evet her motor için ayrı esc. Lipo Pili ortak kullanabilirsiniz ama bunun için lipo nun bağlantı jakını sökmeniz gerekecek.
Gerçekten masraflı işmiş. Siz bir proje yapıp çalıştırdınız mı?
ekipte iki uçak, bir paletli makina,bir quad var. quad çalışmaları durdu. Uçağı havalndırıp Yaptığımız sistemleri onun üzerinde deneyeceğiz. sonrasında quad da aktaracağız.
quad gerek çalışması gerek diğer özellikleri ile çok hoşuma gitti. İlk fırsatta yapmayı deneyeceğim.
quad yerden yükseliyor mu?
Alıntı yapılan: muhittin_kaplan - 22 Ocak 2011, 23:45:47
ekipte iki uçak, bir paletli makina,bir quad var. quad çalışmaları durdu. Uçağı havalndırıp Yaptığımız sistemleri onun üzerinde deneyeceğiz. sonrasında quad da aktaracağız.
kontrol ünitesi hali hazırda yok. Yükseliyor yanlız bşr müddet sonra denge problemi yaşayıp pervane kırıyor :)
Bende bu aralar bu Ufo işine merak saldım.
www.mikrokopter.de burada bu konu ile ilgili herşey var (Wiki kısmında).
Komple şemalar açık yazılım bile var.
Hazır Esc'ler bu iş için uygun olmuyormuş. Yani 5ms'nin altında parametrelere cevap vermesi gerekiyormuş.
Dediğim sitede I2C protokolü kullanarak yapılmış motor sürücüleri var.
Tüm kartlarda Atmel işlemciler kullanılmış.
8 Motorlu bir Octokopler yapmayı düşünüyorum.
2 kg falan taşıyabilecek (SLR makine takılacak).
Devre elemanlarını bulabilirsem kartlarının da çoğunu yapmak istiyorum ama biraz zor görünüyor.
İvme Sensörü, 3 adet Gyro ( Sadece sensör komple devre değil ),Basınç Sensörü, GPS vs... kullanılıyor.
İlk önce elimdeki Nitrolu Helikopteri ( Raptor 50 ) satmam gerekiyor :)
aslan hocam beraber çalışabiliriz istersen
muhittin_kaplan
hocam merakta bırakıyorsunuz. kontrol elektroniği vs. kısmında ne durumdasınız. işlemci sensor seçimi vs. yaptınız mı?
Ben de bir VTOL üzerinde bayağıdır çalışıyorum.
aslan_korhan
raptor konusunda niyetli misiniz.?
hocam kontrol mekanizması için elimdeki Çaylak Model Trainer uçağın bitmesini bekliyorum. sonrasında stabilizer vs onunla denenip quad a aktarılacak.
Bir stabilizer var yani.
evet
Ben 16bitlik işlemci ile DCM denilen bir yöntemi kullandım. Direkt rotasyon matrisi gibi şeyleri de denemiştim. ST nin sensörlerini kullandım. Çalışıyor ancak özellikle gyro lardan çok da memnun değilim. Sensörler de, hassasiyet gürültü vs. gibi şeyler hakkında yorum yapabilmek açısından; mahsuru da yok ise sensor, işlemci gibi tercihlerinizi ve yorumlarınızı bilmek isterim.
@muhittin_kaplan
Tabi olur neden olmasın.
Şuan için tek sorun malzemeleri temin etmek.
Bu hafta sanırım gereken malzemelerin siparişini vereceğim.
Gyro Sensör olarak 3 adet "ENC-03R (Murata)" veya "ADXRS610"
İvme Sensörü olarak "LIS3L02AS4 (ST)"
Hava Basınç Sensörü olarak "MPX 4115A"
Lipo 1 veya 2 adet "14,8V 6600mAh / 20C" kullanmayı düşünüyorum...
motorlara göre seçim yap hocam lipo yu esc yi
Daha tam olarak karar vermedim ama dediğim gibi hazır uçak veya helikopter esc'leri tepkisi yavaş kalıyor diye olmuyormuş.
Verdiğim siteden alacağım esc'yi. Ufo için özel tasarlamışlar.
Lipoları piyasadan araştıracağım baya pahalı bunlar...
www.hobbyking.com alım yapabilirsin. 1000usd oldu sanırım alımlarım.
Alıntı yapılan: aslan_korhan - 24 Ocak 2011, 23:54:39
@muhittin_kaplan
Tabi olur neden olmasın.
Şuan için tek sorun malzemeleri temin etmek.
Bu hafta sanırım gereken malzemelerin siparişini vereceğim.
Gyro Sensör olarak 3 adet "ENC-03R (Murata)" veya "ADXRS610"
İvme Sensörü olarak "LIS3L02AS4 (ST)"
Hava Basınç Sensörü olarak "MPX 4115A"
Lipo 1 veya 2 adet "14,8V 6600mAh / 20C" kullanmayı düşünüyorum...
ST sensörlerle bayağı uğraşmış biri olarak; nacizane görüşüm ST'nin digital accelerometrelerini tercih etmeniz olur.
Seçtiğiniz sensör datasheet'inde obsolete olarak geçiyor.
Hocam ayrıca "ESC ler olmuyor" diyen halt işlemiş. motor ve esc öyle güçlüki anında tepki veriyor.
Bencede olur aslında ama heriflerin kontrol kartı I2C'ye göre yapıldığından mecburen bunlarınkini kullanacağım.
Yani Hazır Flightcontrol (FC) kartlarını kullanacağım. En pahalı kartları da bu zaten.
Ama 8 motorlu bir ufo da 4 motor devre dışı kalsa bile alet yere çakılmıyor. Önemli bir nokta bence.
Göreceğiz :D
epeydir konu üzerindeyim malum.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=716870 denenmiş çalışan bir sistem hocam
http://www.mikrokopter.com/ucwiki/en/MikroKopter
Evet, bende bunların yaptıklarından yapacağım.
http://www.mikrokopter.de/ucwiki/KategorieNachbauten
Burada 266 adet yapılmış örnek var. Genelde komple yapım aşamasını ve karşılaşılan sorunları anlatmışlar (Almanca).
Ufak tefek sorunlar haricinde önemli şeyler yaşanmamış...
THK sitesinde bu proje ile ilgi her türlü donanımı çok uygun fiyata bulabilirsiniz.
http://modelucak.thk.org.tr/satis1/satis.php
@aslan_korhan hocam ne durumdasınız bir gelişme varmı.
Bu konuda ilerleme kaydeden arkadaşlar varmı.
Bu işin maliyeti çok fazla gibi görünüyor.
Sanırım bu hafta malzemelerini sipariş edeceğiz.
Evet, baya maliyetli yaklaşık 7000TL mal olacak gibi.
Bir arkadaş bunu hava çekimleri için kullanacak yani parasını o verecek :) ben cihazı toparlayacağım.
Bu sayede sistemi iyice inceleme fırsatım olacak.
Daha sonra sadece önemli parçalarını getirttip yapabileceklerimi kendim yapacağım...
Alıntı yapılan: aslan_korhan - 16 Nisan 2011, 15:20:48
Daha sonra sadece önemli parçalarını getirttip yapabileceklerimi kendim yapacağım...
Merakla bekleyeceğiz. Çalışmalarınızın paylaşımını.
Normalde o kadar maliyetli olmaz.
Bu 8 motorlu olacak ( Octo ) herşeyini en iyisinden seçtik.
Tek kargodan biraz korkuyoruz rakam yüksek olduğundan sorun çıkarmı diye ama şansımızı deneyeceğiz artık.
Faturayı bölebilirmisiniz diye sordum heriflere ama beklediğim gibi kabul etmediler...
Arkadaşlar kusura bakmayın bilmediğimden soruyorum. Şu Brushless motorların özelliklerini incelediğimde aşağıdaki gibi ifadeler yazıyor.
KDS-WS2838 BL ürün özellikleri:
•Ağırlık:78g
•Çalışma Voltajı: 11.1V
•Diameter: 28.3mm
•Li-Po battery: 3 Li-po
•Length:38mm Work current: 30A
•shaft:14mm
•Shaft diameter: 3.17mm
•KV:3650RPM/V
•Max.work efficiency:>90%
•Max.Power: 350W
Bunların bazılarını bilemiyorum. Mesela "3650KV Fırçasız Helikopter Motoru" Diyor. Buradaki 3650KV dediğin nasıl bir güçtür. Hangi cinsten.
Birde RPM işi var yine yukarıda "•KV:3650RPM/V " demiş. Bu ne anlama geliyor. RPM değişimi bu motorlarda nasıl oluyor
Bu tip brushless motorları çok merak ediyorum. Çalışmasını gözlemlemek istiyorum bu yüzden Bi brushless motor ve uygun esc alıp pwm ile sürüp çalıştımak istiyorum. Hatta PCB delme matkabı gibi bişey yapmak istiyorum. Tavsiye edebileceğiniz iyi bir motor varmıdır.
Birde bu motorlarda içtten veya dıştan dönen tipleri var. Bu iki tip motor arasında nasıl farklar vardır.
Bu konuda yeni yeni bilgi sahibi olmaya başlamış biri olarak sorularını kısaca cevaplamaya çalışayım:
3650RPM/V ifadesi, uygulanan volt başına elde edilen devir sayısını gösteriyor. Yani 11.1 volt uygularsan 40515 RPM ile döner.
ESC'nin kontrolü küçük servo motorlar ile aynı. Yani uygulanan PWM özel şartlar gerektiriyor. Yaklaşık 20 ms periyodu olan sinyalde, logic 1 süresini 1 ms ile 2 ms arasında değiştirerek hızı kontrol ediyorsun. Öte yandan, ESC'nin kullanılmadan önce programlanması gerekiyor. Bunu da değişik PWM sinyalleri göndererek yapıyorsun, o da cevap olarak "bip"liyor (aslında kendisi biplemiyor, motoru bipletiyor genelde). Programlama ile maksimum ve minimum logic 1 sürelerini de ESC'ye tanıtıyorsun, yani aslında bir miktar esneklik sunuyor bu süreler için.
Bildiğim kadarıyla içten dönen motorlar daha hızlı ama daha düşük tork ile dönüyorlar. Hava araçlarında genelde pervaneye doğrudan bağlanmayıp bir dişli kutusu ile bağlanıyorlar. Dıştan dönenler ise tam tersi. Bu motorların dış kılıfları döndüğünden montajları biraz daha zor olabilir belki. Genelde tabanlarından vidalanıyorlar, yani dış kılıftan kelepçe ile tutturman mümkün değil. Daha yavaş dönüyorlar ama daha yüksek torklu olduklarından dişli kutusu olmadan pervanelere bağlanabiliyorlar.
Anladım demek istediğini. El matkabı için fiziki yapısıyla el vermesede güç itibariyle dıştan dönmeli şimdilik bana daha cazip geliyor. ESC işini ise hallederim . Yani programlama ve kontrol kısmında sorun yaşayacağımı düşünmüyorum. Hatta pwm ile değilde SPI ile haberleşen ESC ler görmüştüm. Tek aklıma takılan şudur. Motor tanımlamalarında Güç birimi olarak 3580KV, 3500KV gibi tanımlamalarda bulunuyorlar. Bu güç birimin cinsi ney. Diyelim 3500KV kaç wat oluyor. Böyle bir dönüşüm yapılabilirmi. Bunu anlamıyorum.
Yanlış bilmiyorsam RPM/V ile KV aynı şey. Yani o güç değil, volt başına devir değeri. Harcadığın güç, o andaki devrine göre değişir. Motorların genelde çektikleri azami akım değeri verilir. Buradan yola çıkarak gücü hesaplayabilirsin.
evet volt başına düşen devir sayısı KV olarak adlandırılıyor. ESC ler genelde PWM mantığına göre çalışır çünkü RC kumandaların alıcı çıkışı Yukarda bahsedildiği gibi PWM dir.
hava Araçları için genelde outrun kullanılıyor. Heli lerde inrunner kullanımı daha yaygın ama onlarda belli bir Dişli Kullanılıyor. Multicopter ler için genelde Outrunner motorlar kullanılıyor. Bu Motorlar için Uygun MotorMount olması gerekir. Kimi ürünlerde beraber satılırken kimisinde ayrıca almanız gerekir.
benim Uçakta kullandığım yaklaşık 2kg Hover Kaldırma gücü olan motor
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3887
Esc olarak Bunu Kullanıyor
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10013
Buda Quad denemelerini yaptığım motor
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5427
Escsi bu
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6456
Bu esc leri programlamak için Kumandayı kullanabilirsiniz. Alıcı Esc pil ve motor bağlı iken Kumandadan Max Gaz verdiğinizde (PWM 2ms duty/50hz) programlama konumuna geçer ve fren soft/hard start modlarını seçersiniz
Hocam uçakta kullandığınız motorla Esc nin fiyatları ne kadardı.
@muhittin_kaplan
Quad denemesi için kullandığınız motor diğer motora göre oldukça hafif. Birkaç yerde okuduğumu hatırlıyorum, quad için frame ve taşınacak araç-gereç(kamera vs.) ağırlığı motorun seçimi için önemli parametreler. Quad yapımında motor seçimi için nasıl bir yol izlenmesi gerekir? Propeller boyutunu belirlerken neleri gözönüne almak gerekir?
pervane seçimi motora göre olmalı. Yüksek Kv lı düşük güçlü motorlar için Küçük Pervane (Daha fazla hız), Düşük KV lı yüksek güçlü Motorlar için büyük pervane(Yüksek Tork)
pervane seçimi motora göre yapılır. motor seçimide diğe bileşenerlerin ne kadar ağırlıkta olacağıyla alakalıdır. 2kg lık bir uçak için(yatay uçuş) 1500g çekiş yapabilen bir motor yeterlidir denilir. ama hover (dikey hareket) sözkonusu olunca 2kg bir cisim için 2000g dan fazla bir çekiş gerekir. o fark cismin hareketi için kullanılır.
benim denemelerimde hala kamera vs yok sadece stab. için deniyorum. pervanelerim 8x4 e esşit 3 palli.
Uçakta kullandığım esc ve motor 14usd(Motor)+12usd(Esc)+Yaklaşık 5usd (Shipping) toplamda 31 usd
Şöyle bir site var ama;
http://www.tatarhan.com/multikopter/
evet taner tatarhan la görüşüyorum. kendisi KK multikopter yapabiliyor. atmel işlemci kullanıyor yanlız kodlar kendisine ait değil. RCgroup stesinde opensource olarak geliştiriliyor. Wii kumandası içerisindeki ivmeölçer ve Hobyking sitesinden alınan Headlock Gyro yu kullanıyorlarsanırım.