Bu motorların püf noktaları nedir nasıl dizayn edilir?
(http://www.engg.ksu.edu/solarcar/about/EEpictures/motor/image009small.jpg)
Bu konu ile ilgili bulduğum linkler
Link 1 (http://www.engg.ksu.edu/solarcar/about/motorblurb.html)
Link 2 (http://www.csiro.au/science/ElectricMachines.html)
güzel bir konuya değinmişsin. bu konuda bilgi ve tecrübe sahibi olan arkadaşların paylaşımlarını bekleriz...
Motor statorun resmi
(http://www.csiro.au/files/images/pgma.jpg)
Yukardaki motorun daha detaylı bilgileri burda (http://www.csiro.au/resources/pf11g.html#supply)
Bu motorlara yüksek verimli motor demek yerine çok kutuplu motor demek bence daha doğru olur.
Kutup sayısı yüksek olduğu için nominal voltajını daha düşük devirde üreteceğinden rüzgarla çalışan üreteçlerde tercih ediliyordur.
Yukardaki motorla ilgili bilgiler burda! (http://www.csiro.au/files/CSIROau/Software/SolarCar.zip)
Gelen enerjinin % 98 ini hareket enerjisine çeviriyor.
Benzer motorlarda bu değerlere ulaşılmıyor.
Motordaki mıknatıslarda Hallbach dizilimi kullanılıyor ,
sargılarda ise Litz teli.
Mıknatıs disklerindeki çekme kuvveti 500kg!!!
Bu motor güneş arabalarında ön tekerleğin içine direk yerleştiriliyor.
Arada herhangi bir güç aktarım organı olmadan.Böylelikle aktarım kaybının
önünede geçiliyor.
Çok yüksek verimli bir motor. Güneş enerjili arabada kullanmak için 1 yıl önce araştırıp üretme girişiminde bulunduk. Sabit mıknatıslı senkron bir makine, iki adet rotoru var, neodmiyum mıknatıslardan oluşan. Arada stator sargısı sabit. Rotoru 40 kutuplu. Bu rotor iki şekilde yapılabilir, 40 adet neodmiyum mıknatıs ferromayetik halka üzerine dizilir NSNSNS olacak şekilde. Bu şekilde motorun hava boşluğunda trapezoidal manyetik alan yapılmış olur. Bu yöntemle başka sitelerde kullanıcılar %96 verimlere çıktıklarından bahsetmişler. Bu motorda ise bu yöntem kullanılmamış. 160 adet mıknatıs ile 40 kutup oluşturulmuş. 1 kutbu 4 mıknatıs oluşturuyor ve mu mıknatısların manyetik eksenleri bir birinden farklı açılarda, yan yana geldiklerinde motorun hava boşluğunda sinüssel bir manyetik alan değişimi oluşuyor, bu da verimi %98 lere taşıyor.
Bu motorun yüksek veriminin sırrı statorda. Bu bu motora tam bir bakır makinesi diyebiliriz. Statorunda ferromanyetik nüve yok. Sadece 3 faz bakır sargı var. Nüve olmadığı için manyetik alan düşüyor, torku düşürmemek için rotorda güçlü neodmiyum mıknatıslar kullanılıyor. Nüve olmadığı için nüve kaybı yok (hysteresis loss). Bu motorda sadece bakır kayıpları ve hava sürtünmesi kaybı var. Bakır kayıplarının içinde olan eddy kayıplarını da düşürmek için Litz teli kullanılarak sarılmış stator.
Bazı sitelerde düşük rüzgar hızında çalışan doğrudan sürmeli rüzgar gülü motoru tasarlamışlar, mantık ve kullanılan malzemeler aynı, ordan üretim süreciyle ilgili bilgi alabilirsiniz.
xenix arkadaşım demiş ki:
Alıntı YapBazı sitelerde düşük rüzgar hızında çalışan doğrudan sürmeli rüzgar gülü motoru tasarlamışlar, mantık ve kullanılan malzemeler aynı, ordan üretim süreciyle ilgili bilgi alabilirsiniz.
bi kaç gün önce düşük devirle elektrik üretebilecek bir alternatör araştırdım ama bulabildiklerim en düşük 900 devir di. eğer elinde link leri varsa ve verebilirsin çok makbule geçer arkadaşım. şimdiden teşekkürler.
Bu motorların statorlarında telleri ne tutuyor en az 110 dereceye
dayanması lazım.
Polyester olabilirmi?