arkadaşlar araçlardaki takograflar veya taksimetreler hız/kilometre bilgisini nasıl ve hangi sensörlerden alıyor bilen var mı??
krank miline bağlı dişlilerin birinden hareket doğrudan alınıyor ve bir diski çeviriyor. bu diskin içinde merkezden dışa doğru bakan 16 adet küçük çaplı silindir şeklinde mıknatıslar var. bu mıknatısların dışa bakan yüzeylerinin 8i +kutuplu 8i -kutuplu. diske değmeyecek şekilde hemen yanına yerleştirilmiş hall sensörü ise devirle orantılı darbeler üretiyor. diğerlerini bilmem, bir zamanlar 302 otobüslerde böyle idi.
Arkadaş motor devri değilde araç hızı için sormuş. Kilometre teline bağlıyorlardı bir zamanlar. Hala aynımı bilmiyorum.
ne değişir ki? vites boşta değilse elde edilen devir, tekerleklerle doğrusal orantılı bir devirdir. hız denilen büyüklüğün birimi m/s veya km/h ise birim zamanda alınan yol hız demektir. geriye sadece tekerlek çapı ile disk çapı arasındaki oranı kurmaya kalır (ha bir de mıknatıs sayıları tabii, onların da zaten bu dengeyi kurmak için konduğunu sanıyorum.
başka araçlarda veya şimdilerde ne kullanıldığından haberim yok.
Bir de her vites oranını ayrıca dikkate alman gerekir. Diferansiyel dönüşümünü hiç atlamamalı demi. :D
taksilerin sensörlerini bilmiyorum
ama otomobillerde hız bilgisi genelde şanzıman üzerindeki sensörden alınır , bazen abs sensörleride aynı iş için kullanılabilir .
devir de genelde krank kasnağındaki sensörden alınır ,
devir bilgisinden hız hesaplanabilir doğrudur ,
ama o zaman durduğumuz yerde boşta gaza bastığımız zamanda hız bilgisi okuruz ,
ayrıca hangi vitesteysek ona göre ayrı bir hesap yapılmalı ve dediğiniz gibi lastik çapı,differansiyel son dişli oranı vs vs bilgilerinde hesaba katılması gerekirki ,
çok özel durumlar hariç sanırım kimse böyle birşey yapmaz .
canım sizi mi kıracağım; tekerleğe bağlı millerin birinden alırız olur biter :D (gerçi bunu alacak olan düşünsün, araba gibi en fazla %40'lar civarında bir verimle çalışan kaynayan kazan ve parazit yuvası bir araçla ben uğraşmam. koltuğundan kalkmadan emretmeye alışmış sürücülerini de hesaba katarsak, araba elektroniğine hiç girmemekle iyi yaptığımı şimdi daha iyi anlıyorum)