Picproje Elektronik Sitesi

ENDÜSTRiYEL OTOMASYON => Endüstriyel Elektronik => Konuyu başlatan: Mucit23 - 25 Kasım 2011, 12:46:46

Başlık: Can Bus Standartları
Gönderen: Mucit23 - 25 Kasım 2011, 12:46:46
Arkadaşlar Canbus öğrenmek istediğim bazı konular var. Bu konuları burada tartışmak istiyorum.

Can bus un iletişim mantığını az çok biliyorum. İnternet'te bununla ilgili Türkçe veya İngilizce birçok kaynak var.
  Ben genelde en çok araçlarda kullanılan sistemi merak ediyorum. Benim MCU da Can bus donanımı Var. Ve arabadaki canbus hattına bi kanca atıp ne var ne yok herşeyi izlemek istiyorum.

Örneğin internette şöyle bir resim buldum
(http://img.blogcu.com/uploads/kurumahmut_CAN_Paketi.JPG)
Burada temel olarak iletişim protokolünü vermişler. Peki Bu Her araç için aynımıdır. Yani örnek vermek gerekirse Diyelim motor sıcaklığını can bus hattından okuyacağız. Ama motor sıcaklığını ölçen sensörün bir İD si olmalıki biz bu bilginin nerden geldiğini ne işe yaradığını anlıyalım. Veyahut aynısı yakıt şamandırası, hız ölçer, yağ basıncı ölçer gibi sensörlerin veya alt kollarında bir İD si olmalı. Biz böyle bir sistem yapmaya kalksak bu adresleri nerden bileceğiz. Artık üretilen arabaların çoğunda can bus ve lin bus kullanılıyor. Benim arabadada var. Arabanın altında büyük bir konnektör. Nerden biliyorsun derseniz Servise götürdüğümde serviste arıza tespit cihazları var. Onu araca bağlayıp Arabadaki tüm bilgilere ulaşılabiliyor. Hatta isterse arabaya komut verip farları, sinyalleri hatta isterse motoru bile çalıştırır.
   Bilmek istediğim Piyasada bu tür arıza tespit cihazları çoğu araç için uyumlu halde. Ve her aracın genelde canbus konnektörü farklı oluyorki satın alındığında bu konnektörleride yanlarında gönderiyorlar. 
   Kullandığımız arac için bu standartları öğrenmemiz mümkünmüdür. Araç üreticileri bu tür bilgileri arıza tespit cihazı yapan firmalara paraylamı satıyorlar. ?
Başlık: Ynt: Can Bus Standartları
Gönderen: Erol YILMAZ - 25 Kasım 2011, 13:11:28
Arkadaşın birisi Toyota aracının Can hattına kanca atmış,
birçok şeyi izleyebiliyor gibi görünüyor.

http://www.vassfamily.net/ToyotaPrius/CAN/cindex.html
Başlık: Ynt: Can Bus Standartları
Gönderen: Mucit23 - 25 Kasım 2011, 13:21:26
Hocam Arkadaş ID leri nasıl öğrenmiş acaba. Sadece osiloskop ile bunlar öğrenilebilirmi
Başlık: Ynt: Can Bus Standartları
Gönderen: Erol YILMAZ - 25 Kasım 2011, 13:23:29
Saelae cihaz aldık ya,
o canbus çözüyor...
Başlık: Ynt: Can Bus Standartları
Gönderen: Mucit23 - 25 Kasım 2011, 13:29:11
Bi yerden başlamak lazım. Bende sizin aldığınız cihazdan almakla başlıyayım.
Başlık: Ynt: Can Bus Standartları
Gönderen: Erol YILMAZ - 25 Kasım 2011, 13:51:56
Alıntı yapılan: Mucit23 - 25 Kasım 2011, 13:29:11
Bi yerden başlamak lazım. Bende sizin aldığınız cihazdan almakla başlıyayım.
yönlendirme yapmış gibi olmayayım,
o cihaz bu cihaz fln :)
Başlık: Ynt: Can Bus Standartları
Gönderen: Mucit23 - 25 Kasım 2011, 14:32:49
Yok hocam Zaten almayı düşünüyordum. Sizde bahanem oldunuz. Bu tür cihazların faydasını çok görürüm elbet. Forumda Bir çok kişi aldı. Alan memnun satan memnun anlaşılan. Ama dikkatimi çekti. Saelae nin orjinal sistesindeki 8 kanallı ürün 149$ bizim 20$ dolarlık ürün pahalı olan kadar iş görürmü. Aradaki farklar nedir.

Birde hocam can bus ile aklıma şu konu takıldı. Diyelim logic analyser ile canbus datasını çözdük cihaz id leri  ve datalar sırasıyla gösteriyor. Peki biz bu okuduğumuz id 'in adını ne koyacağız. Yani hangi sensörün id si olduğunu nerden bileceğim. Yakıtmı, sıcaklıkmı, hızmı, devirmi Nedir. bu konuda bi fikriniz varmı
Başlık: Ynt: Can Bus Standartları
Gönderen: -Hasan- - 25 Kasım 2011, 14:37:23
Merhabalar; hocam belki işinize yarayabilir:

http://www.barissamanci.net/Makale/15/can-bus-nedir-can-protokolu-incelemesi/

Kolay gelsin.
Başlık: Ynt: Can Bus Standartları
Gönderen: Kabil ATICI - 25 Kasım 2011, 15:07:35
Id ismi olarak istediğiniz isi verebilirsiniz ama en uygunu taptığı isme göre tanımlama yapmak olur.

id'lerin bulunması içi önce e koloy olanı araç yernde iken en koly değiştirlen örneğin devirden başlamak olau. Çünkü gaza basarak veya gazdan ayağı çekerek değişiimi en kolay gözlemlenebilir  veridir. Tabii bu olayla bağlantılı ölçümlerde olabilir.

Diğer bir değer olarak sıcaklık. Motor soğukken ilk çalıştığında sıcaklık değeri düşük olurken, motor çalıştıkça motor sıcaklığı artar.

Benzin için biraz yakıt deposuna doldur boşalt yapmak gerekebilir. Benzin miktarı değiştikçe  değişen parametreye aradığınız yakıt parametresi gözüyle bakabiliriz.

Hıza gelince bunun için yolda deneme yapmak iyi olmayabilir. Araç yerinde duruken hız testi yapılan ölçüm istasyonunda çalışmak gerekebilir.

Akü ve elektrik sistemleri için biraz radyo ile oynamak veya lambalarla oynamak istenen parametrenin bulumasında yardımcı olabilir.

Kapılar içinse aç/ kapa işleri yardım edebilir.

iç  ortam sıcaklık algılayıcısı için arabanın kıliması iş görür.

Dış ortam için vantilatör gibi  araçlar yardımcı olabilir.

Ama devir sayıcısı ile akü gerilimi ölçümü arasında bir bağlantı olabilir. O yünden akünü dolu olduğundan emin olmak yerinde olur.
Başlık: Ynt: Can Bus Standartları
Gönderen: Mucit23 - 25 Kasım 2011, 15:13:08
Anladım Demek istediğinizi. Barış Samancı bey Bu işi çok iyi anlatmış.
Sanırım logic analyseri  Direk bus hattına bağlayamıyoruz. Araya CAN to RS232 atmak gerekiyor galiba.
Başlık: Ynt: Can Bus Standartları
Gönderen: Okan AKÇA - 25 Kasım 2011, 18:55:33
bütün aracların baglantı söketini altıktan sonra her arabaya kanca atıp :D servis programlarınla bağlanılmaktadır.
Başlık: Ynt: Can Bus Standartları
Gönderen: haydarpasamikro - 25 Kasım 2011, 20:04:36
http://www.kvaser.com/en/about-can/the-can-protocol.html

CAN protokolü için güzel bir öğrenme ortamı.

CAN haberleşme standartının geliştirilme amacı zaten Bosch tarafından araçlardaki elektronik birimler arası güvenli veri aktarımıdır. Burada amaç sadece veri aktarmak değil aynı hatta bağlı uzak birimlerden öncelikli olanın hattı öncelikli yakalaması ve haberleşmeyi gerçekletirmesidir. Yani ethernetten farklı. Araçlarda bulunan diagnostic portu ile bağlantı yapabilmek için mesela CANBUS 2.0A mi 2.0B mi standartını kullanıyor, bit hızı nedir, hangi id hangi elektronik birimin hangi mesajını temsil ediyor, 8 byte data kısmındaki verilerin yorumlanması vs. bayağı parametre var. Ancak hazır satılan araç model diagnostic dongle ları ve programları bu bilgileri önceden edindikleri için sonucu direk veriyor. Aynı zamanda aracın servis amacıyla sunduğu CAN bus haricinde ECU --> dahili birimler ve ECU --> harici birimler için birden fazla CANBUS hatları vardır ve bunlara ulaşamayız. Yani her bilgiye ulaşmamız mümkün olmayabilir. Düşünsenize Airbag ünitesi ile ECU arasındaki CANbus a müdahale ettiğimizi..
Başlık: Ynt: Can Bus Standartları
Gönderen: Mucit23 - 25 Kasım 2011, 22:22:51
Düşünemiyorum bile. Aractan bilgi alacağım diye yanlışlıkla hava yastıklarının açılması bana baya iş çıkarır. Fakat bunlarda bir şekilde aşılır diye düşünüyorum.
Başlık: Ynt: Can Bus Standartları
Gönderen: Okan AKÇA - 25 Kasım 2011, 22:28:17
bilgi göndermeye calışayacaksın herhalde ama okadar kolay degildir merak etme:d
Başlık: Ynt: Can Bus Standartları
Gönderen: Mucit23 - 25 Kasım 2011, 22:32:30
Hayır Benim amacım sadece araçtan bilgi almak . Araca komut vermek değil. Ama aracımın can bus sistemini iyi bir şekilde bildikten sonra Kesinlikle o işede girerdim. Her şey hayal gücüyle başlıyor :D
Başlık: Ynt: Can Bus Standartları
Gönderen: Okan AKÇA - 25 Kasım 2011, 23:14:13
calışmalarınızı merakla bekliyoruz..
Başlık: Ynt: Can Bus Standartları
Gönderen: Mucit23 - 25 Kasım 2011, 23:37:35
Logıc analyser im gelsin bu işin derinliklerine ineceğim