hibrit ve elektrikli otomobillerde hangi tip akü kullanılıyor?
Bilgisi olan varmı?
Özel Lithium ION. Biz mesela güneş arabasında lipo kullanıyoruz.
Elektrikli araçlarda "traction pack" olarak genelde LiFePO4 piller tercih ediliyor. Bunun yanında mevcut araçlarda bulunan 12V aküler (auxiliary battery) de araç kapatıldığında ya da dc-dc çevirici işlemez duruma geldiğinde araç yönetim sistemini ayakta tutmak için kullanılıyor. Örneğin bu akü tesla roadster 'de küçük motorsiklet aküsüyken renault fluence (elektrikli versiyonunda) 'de normal boyutlarda bir araba aküsüdür.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?whl=XX&idCategory=218&v=&sortlist=W&LiPoConfig=&CatSortOrder=desc (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?whl=XX&idCategory=218&v=&sortlist=W&LiPoConfig=&CatSortOrder=desc)
LiFePO4 icin..
Traksiyoner akü benım bıldıgım kadarı ıle
Elektrikli Otomobillerde neden güneş pili hücreleri yerleştirmiyorlar? hiç bir firma yapmıyor neden? otomobilin üstünde değerlendirilmeyen epeyce alan var halbuki. etox ev-angora , şevrolet volt, reno fluence, gm, bmw, opel, sitroyen, toyota pioner-yaris falan hiçbirinde yok. bunu çok merak ediyorum.
koysalar otomobil park halindeyken şarja katkısı olur. otomobil 150km menzil yapacakken 180menzil yapar, kullanmadığımız zaman batarya seviyesi kendiliğinden yükselir.
düşünceleriniz nedir..
Arabanın üstünü kaplayacak kadar büyüklükte bir panel 1–2 A akım verir, o aküleri şarj etmek için yeterli bir akım değil. Güneş panellerinin verimi düşük ve çok pahalılar.
Lexus LFA notebook hucrelerini kullaniyormus(L.ion) N.Geo da izlemistim, ancak ozellikle belirtiyorlardi, hucrelerin baglantisi firmanin gizli sirri imis; artik nasil bagliyorlar ise?
Koca bataryayı şarj edemeyeceğini bende biliyorum. Zaten belirttim. Güneş panelleri o kadar pahali değil, ve otomobil yüzeyine 350watt a kadar kolayca panel yaymak mumkun . buda 72voltta 4.9Amper akım eder, ve bu hiçte yok sayılacak bir güç değil. Fakat neden tercih edilmiyor...
Alıntı yapılan: Ali_54 - 12 Eylül 2014, 06:12:57
Fakat neden tercih edilmiyor...
Maliyet ve görsellik olsa gerek.
Belki gündüz sürekli sarj batarya ömrünü kısaltıyor. Sarj deşarj döngüsü çoğalıyor diye olabilir
Otomobil yüzeyine onu yaydığınızda en ufak bir kazada sistem hasar görebilir. Tüm panelin komple değişmesi gerekmese bile her değişecek parça maliyeti 3-4 katına çıkar. Estetik olmaz, çok ciddi ısınma sözkonusu olacağından arabayı soğutmak büyük sorun haline gelir. Araç içi klima da bundan olumsuz etkilenecektir.
Toyota pioneer un 60 bin euro olduğunu düşününce panel parasinin çerez parasi oldugunu , görsel olarak tasarimcisina gore tersine daha çekici yapilabilegi düşünülebilir. Tasarim var tasarim var
Isinma neden olabilir anlamadim
Güneş paneli, güneşten aldığı ısı ve ışıuk enerjisini elektriğe dönüştürür, bu sırada ciddi ısınır. Altına el ile dokunmak pek kolay değildir.
Soguk havada gunes panelleri daha verimli calisiyor.
Çok ısınabildiğini bilmiyordum. Otomobil ile panel arasindan Yuzgar yonune paralel küçük aluminyum hava kanallari geçirmek gerekebilir o halde. Isıyı rüzgar alıp götürebilir. Hareketsizken pek işe yaramayabilir tabi. Ama bunları koskoca firmalar kolayca aşabilir kanaatindeyim
Şahsen malkoçlar etox un elektrikli EV modeli tutarsa bir tane alıp üzerine modifikasyon yapmayı düşünüyordum. Koyu renkler gunesin sıcagını çeker. Açık renklerse ısının çoğunu yansıtır. Ev nin üzeri zaten Kapkara.
Alıntı yapılan: muhittin_kaplan - 12 Eylül 2014, 12:22:24
Soguk havada gunes panelleri daha verimli calisiyor.
yanılıyor olabilirsiniz. Belli bir sıcaklığa kadar sıcaklığın verimi artirdigini hatirliyorum. Çünkü silikon tabanlı yari iletkenlerde özellikle diyotlarda sıcaklik artisi elektron hareketini kolaylastirip iletim gerilimini kücültmekte, diyot daha kolay iletime geçmektedir. Gunespili de bir diyot yapisindadir. Metallerde durum tersi. Onlarda sicaklik artinca telin direnci de artiyor. Yanlis biliyorsam düzeltin beni tesekkur ederim lakin elektronik dersinden aklimda boyle kaldi.
Alıntı YapSıcaklığın güneş hücreleri üzerinde ki etkisi
Güneş panelleri ideal sayılan 25 oC sıcaklık, 1.000 W/m2 güneş radyasyonu ve 1,5 AM (Air Mass, hava kütlesi) ortamda test edilir. Bu ortama göre panellerin verimleri ve gösterdikleri etkiler hesaplanır. Panelin güneş ışınını alması ile birlikte elektrik üretimi başlar fakat verimlerin %100 olmamasından dolayı güneşten gelen enerjinin bir kısmı elektrik enerjisine dönüşürken bir kısmı da ısı enerjisi olarak ortaya çıkar. Bu olay panellerin ısınmasına neden olur, güneş hücrelerinin ısınması ile akım (I) artarken, gerilim (V,Volt) değeri düşer. Gerilimde ki düşüşün fazla olması nedeni ile çıkış gücünde de düşüş olur ve bu verim kaybına neden olur. Bu olay en kolay örnekleme ile anlatılabilinir.
Polikristal hücreleri ve 280W güç çıkışı olan bir modül %14,5 verim ile çalışmaktadır ( 1,95 m2 modül alanı).
Verilen değerlerde;
Çalışma sıcaklığı: 45 oC
Sıcaklığın akım üzerinde ki etkisi (Isc): + 0,0006 1/oC
Sıcaklığın gerilim üzerinde ki etkisi (Voc): - 0,0037 1/oC
Sıcaklığın çıkış gücü üzerinde ki etkisi ((Pm): -0,0045 1/oC
Panel 25 oC ortam sıcaklığı için 280W verirken, 25 oC'lık bir ortamda panel sıcaklığı 45 oC olmakta, bu yüzden;
panel çıkış gücü x (1 - (panel sıcaklığı - 25) x Pm)
280 x (1 - (45-25) x 0,0045) = 254,8 W olacaktır çıkış gücümüz ve verim %13'e düşecektir.
Tabi ki sıcak yaz günlerinde ortam sıcaklığının 30 oC olması durumunda panel sıcaklığı daha da artacak ve verim %13'ün de altına inecektir. Aynı hesaplama gerili ve akım için de yapılanabilinir.
Aynı durum sıcaklığın düşük olması durumunda ise tam tersi geçerli ve panellde verim artışı olur, tabi kışın - 10 oC sıcaklıkta 1.000 W/m2 güneş radyasyonunun bulunması durumunda. İşte bu nedenden dolayı güneş panelleri güneşli fakat soğuk yere ihtiyaç duyarlar. Panel seçimi yaparken, sıcakılığın panel üzerinde ki etkisi de değerlendirilmeli.
Alıntı : http://www.gunessistemleri.com/ (http://www.gunessistemleri.com/)