Picproje Elektronik Sitesi

ENDÜSTRiYEL OTOMASYON => Motorlar & Sürücüler => Konuyu başlatan: salim ALTIN - 16 Eylül 2005, 09:33:59

Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: salim ALTIN - 16 Eylül 2005, 09:33:59
Merhaba.
Evet arkadaşlar 94 ten beri tövbeliydim ama tövbemi bozuyorum. Yaklaşık 4 ay soluklu bir çalışmaya başlıyorum. Mederatörler affetsin biraz ticari tabii...
Bu konuda neler düşünüyorumu resimli roman kıvamında anlatmak istiyorum.
@aster aski anılarını tazeleyerek başlamak istiyorum.
(http://img397.imageshack.us/img397/4889/imag00019pk.th.jpg) (http://img397.imageshack.us/my.php?image=imag00019pk.jpg)
Bu da şeması;

(http://img383.imageshack.us/img383/3668/imag00016ha.th.jpg) (http://img383.imageshack.us/my.php?image=imag00016ha.jpg)
Üst resim parlak tı bu da biraz daha karanlık olanı.

(http://img377.imageshack.us/img377/8036/imag00030br.th.jpg) (http://img377.imageshack.us/my.php?image=imag00030br.jpg)
Kontrol kartında 2732 eprom var ve PWM oluşturan sinyal bloğu  bu eprom içine yazılıyor. Burada ben anlatmayayım önce merak edenler fikir yürütsün  -ben olsam nasıl yapardım. diye (ama daha önce bu başlık altında aynı konular geçtiğinde anlatmıştım)

Alıntı yapılan: "salim ALTIN"Merhaba.


(Resim gizlendi görmek için tıklayın.)


Neyse şimdi bu şemadan maksat 3 fazlı bir motoru sürmek için hemde sinüs olarak sürmek istesek uygulamamız gereken sinyalin şekli ne olmalıydı sorusuna cevap olması içindi. şimdi önce tek bir fazın bobinlerini dierlerinden ayrı düşünelim. Bu bobine elektrik verirsek , gövde içinde iken tabi, üzerinde oluşan manyetik alan nasıl olacaktı.? bobinin  N  ve S olmak üzere iki manyetik kutubu olacak ve bu manyetik kutuplar bobinlerin tam ortasına denk gelen noktada en yoğun manyetik alanda olmayacaklarmı.? peki bobinlerin kenar taraflarının durumları nedir.? onlarda bir parça birbirlerinin manyetik alanını azaltıp dengeyi sağlamış durumdalarmı.?
öyle ise ben şöyle bir sinyali oradaki manyetik alanı tanımlamak için çizebilirmiyim?
                  000110111111111110110001000000000001

                  123456789012345678901234567890123456
             
Şimdi bu yukarıdaki birler N kutbunu 0 larda S kutbunu temsil etsin diyorum ben. Bana göre bu sinyal şekli motorun tam bir fazının manyetik şeklini temsil ediyor. ne dersiniz ? o zaman üç fazda böylemi olurdu yani? 120 derece faz farkını da koyalım.

000110111111111110110001000000000001............................................
.....................000110111111111110110001000000000001.......................
....................................... 000110111111111110110001000000000001....

 Ya nooldu bole sığmadı motorun içine.Biraz toparlıyalım.


000110111111111110110001000000000001
000000000010001101111111111101100010
111101100010000000000010001101111111              

Tamammı dostlar. Aster senin yarım gabereye benziyomu bu hala.  İşte elektronikçi motor sarmaya kalkarsa böyle olur arkadaş.
sanki manyetik alan dönmeye hazır gibi...!

Alıntı yapılan: "salim ALTIN"000110111111111110110001000000000001

                  123456789012345678901234567890123456
             


000110111111111110110001000000000001............................................
.....................000110111111111110110001000000000001.......................
....................................... 000110111111111110110001000000000001....

000110111111111110110001000000000001
000000000010001101111111111101100010
111101100010000000000010001101111111  


---!!-!!!!!!!!!!!-!!---!-----------!          
............---!!-!!!!!!!!!!!-!!---!-----------!          
........................---!!-!!!!!!!!!!!-!!---!-----------!          


---!!-!!!!!!!!!!!-!!---!-----------!          
---------!---!!-!!!!!!!!!!!-!!---!--
!-!!---!-----------!---!!-!!!!!!!!!!
Epromdan bu sinyal çıkıyor işte her adreslendiğinde. Şimdi şemaya bakın LM348 ler le bir kendisi bir de değili oluşturuluyor ve (emsağda) 3 transistör üst modülü onların değilleri de altları sürüyor.

Bu sinyali 36 ankuşlu bir asenkron motor için tasarlıyoruz diye düşünün.
İşte osiloskopta  görünen sinyaller.






Bir sayıcı entegre sinyal bloğunu dışarıya vermek için adresliyor epromu.4024 Adres bloğunun sonuna gelindiğinde adres çıkışlarndan bir tanesi sayıcı entegrenin resetine bağlı ve bir reset üretiyor. Dolayısıyla sayıcı tekrar baştan başlıyor süreçte böyle devam ediyor. Sayıcıya gelen saat işareti opto ile izole.  Saat işareti ise Voltajı -frekansa  çeviren bir devre ile çalışıyor. TL084  Voltajı potansiyometre referansı üretiyor....
Start ve stop işlemi de kapılardan oluşan bir lojik devre ile yapılıyor.4011 - 4070  İleri geri de öyle. Burada önemli konulardan biri ileri-geri komutu verildiğinde önce sistemin yavaşlama ayarındaki değer ile yavaşlaması ve sonra motor dönüş hızı sıfıra düşünce yön değişikliği gerçekleşip hızlanma süresiyle  tekrar eski değere yükselmesi gerekmekte idi.Bunlar işin olmazsa olmazları.  Tabi birde voltaj- frekans oranı ayarlanmalı. Yoksa düşük devirlerde tork ayarını nasıl yaparız.? Bunu eprom üzerinden yapabilirmiyiz...?  Nasıl...?


Bu da güç devresi kartı ve 11 yıl çalıştığında son durumu.
ne dersin @aster iyi çalışmışmı.?


Bu güç kartında IGBT oluşturuyorduk. Sürücü devre IRF840 mosları sürüyordu. IRF ler de BUV48 leri. her kolda 2 üstte 2 de altta olmak üzere 4 tane BUV48 var. Tabi bunların içinde ters diyot olmadığı için hızlı bir ters diyot  ihtiyacı oluyor. Onun içinde ESM765PI diyotlar kullanıyorduk. Kartı incelediğinizde görebilirsiniz. IRF ler kartın üst yüzeyinde. Diyot ve transistörler ise alt yüzeyinde soğutma yüzeyi aşağıya gelecek şekilde monte ediliyor. Aleminyum soğutucu ile transistörler arasına Presbant koyuyorduk.. Üst sürücüler KRM3 ferit trafolar ile birbirlerinden galvanik izoleli idi. Kartın sol tarafına baktığınızda gördüğünüz kesik yer KBPC35-10  için ayrılmış olan yer. Giriş diyodu. Onun bağlantıları geçme pabuçlu. Hemen üstte doldurma dirençleri ve DC bara rolesi bulunuyor. O tarihlerde 2 ayaklı 330 veya 470 Mf 400 volt kondansatör pek gelmiyordu piyasamıza. Çünki yatık mal değildi onlar o tarihte. Yeni olduklarından onların parti malları yoktu. Ama olsun biz onların fiyatına siemens veya Philips in 5 ayaklı kondansatörlerini kullanırdık. Bunların üzerinde imalat tarihleri vardı o zamanlarda. Hep tazelerini alırdık. 2 veya 3 yıllık. Ama ben ilk yaptığım 12 cihazda paraya kıyıp o yıl içinde üretilmiş olanları almıştım. Resimde görülen bu cihazda ilk yaptığım ilk 12 taneden biri.
İlk cihazımı 350 mark karşılığı satmıştım. 2.2KW olarak. Yanlız tabi söylemeliyim ki 220 volt tek faz girişli cihaz yapmak için tek bir kart vardı. 0,75 KW ta 2,2 KW ta hatta 3,7KW ta aynı kart ve aynı cihaz. Tabi kondansatörleri büyütürdük. 220 Mf tan 680 Mf kadar değişirdi. Ama transistörden  hiç tasarrufu düşünmedik.Kartın üst kısnında akım sezme dirençleri vardır. 3 tane takılabiliyor.Güce göre. Artı bara üzerinde sigorta ve sigortanın ters diyodu. Sol tarafta akım sezme devresi ve yüksek voltaj, düşük voltaj alarmları devresi var. Burada transistörlü akım sınırlama vardır. Yani akım ayarlanan süreyi aşınca bir transistör alt sürücülere gelen PWM in bir kısmını traşlar. Dolayısı ile cihaz belirlenen sabit bir güç ile çalışır. Bunu aşamaz. Bu avantaj değil tabii. Ama cihaz patlamaz. Kısa devrede bile. Yine bu devre engel olamaz da eğer akım artmaya devam ederse , ikinci bir akım bariyeri durumu sezerek sistemi stop ettirir. Ayrıca akım sınırlama da sonsuz bir çalışmaya izin vermez. Bir  zaman devresi 22 saniye kadar cihazın aşırı akımda çalışmasına izin verir. Bu sürede sistem hala aşırı akımda ise cihaz stop eder.
Birde rejeneratif çalışma durumu var tabii.  Bunun için ters diyodu ve 13 amperlik mosu besleme trafosu altında ki bölgeye kartın altına monte ediyorduk.  Rejeneratifi çalıştıran yüksek voltaj koruma devresi idi. Alarm değerinin 15-20 volt altında (255) devreye girer . Tabi cihaz eğer start edilmiş ise çalışır. Yoksa şebeke her yükseldiğinde değil...
Kontrol kartında da eklemeler yapmıştım. @aster bilir bu kartın yavaşlama süresi trimpotu yoktu. Ama ben ekledim sonra. Ayrıca zırt pırt gürültü alırdı. Kontrol girişlerinden . onlarada 2 kondansatör ekleyip problemi kökünden halletmiştim. Bu cihazın girişleri güç devresinden izoledir. 0-10 volt, 0-20mAmper ve 4-20mAmper giriş seçimi vardır. Hatta kapalı kontak Stop veya Açık kontak stop seçimi. I/R müthiştir ama. Bunu öyle 2 devirde dönerken motoru elle tutup durdurabilecek babayiğit o tarihte yoktu. Şimdi bilmiyorum... Bir ek kart yapmıştım motor akımını sezen. Buna bağlı olarak tork kontrollü çalıştırıyordum cihazı. Çözgülerde  veya Etiket - baskı da.
( @aster hadi şema )

Hocam sana laf atacaz tabii.Sen samel ci değilmiydin. Unuttun heralde küçük olunca mini pwm leri.  Sana tanıdık gelmiyomu. Sende olmayacakta kimde olacak şemaları...  Madem vermiyon şemaların ben koyayım resimlerini buraya. Çok net değil ama olsun. Yanlız güç devresi şemasını bulamadım varsa arşivini karıştır da onu da sen ver.
Hem sonra fosil olmak için ölmek lazım. Biz KOCAÇINAR ız. Hani şarkısı bile olan...




Bu cihazı da her cihaz gibi bir kutuya koymak gerekiyordu. bende şöyle bir kutu tasarladım ve yaptım.



Üst kapak pleksi den yapıldı. Büküm işini bile ben yapmıştım. Rezistans telini masanın kenarına boşluğa doğru distanslat ile monte edip, plaksiyi bükeceğim yeri tam bunun üzerine getiriyordum. ve noktasal olarak yanlız bükülecek olan çizgiyi ısıtmam mümkün oluyordu. Böylece çok düzgün bükebiliyordum.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: salim ALTIN - 16 Eylül 2005, 19:27:05
Merhaba.
Tabi şimdi haklı olarak bazı arkadaşlar diyorlardır.;
- Nolacak abi , eski teknoloji . Artık bunları yapmayanı dövüyorlar... diye.

İşte ben de o nedenle bu cihazı yeniden yapmayı düşünmüyorum. Tabii ki o eski teknoloji. Benim düşündüğüm şöyle bişey...
(http://img265.imageshack.us/img265/5556/imag00052sm.th.jpg) (http://img265.imageshack.us/my.php?image=imag00052sm.jpg)

Tabi şimdi siz bunun içinide merak ediyosunuzdur....
o da bu şekilde gözüküyor tabii...
(http://img71.imageshack.us/img71/2608/imag00068kc.th.jpg) (http://img71.imageshack.us/my.php?image=imag00068kc.jpg)

Şimdi resme bakıp;
-Allah allah bu ne ola ki...
diye düşünenler olabilir. Ama bu bir asenkron motor hız kontrol cihazı. Bir tek kondansatörü yok onuda dışardan bağlıyorsunuz. Size yeni mi geldi... Bakın kart üzerinde tarih var. 1995 yılında yapılmış. Bu da eski teknoloji yani.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: aster - 17 Eylül 2005, 00:18:04
Salim yazının sonunda bir link vardı, düzenlerken sildim
koyduğun diğer resimlerden farklımıydı farkedemedim farklıysa yeniden ver

Konuyu genişletmek için bana laf atıp duruyorsun
ama saygıdeğer arkadaşın biri gene çıkıp fosil muhabeti yapıyorlar diyecek ve iş çığrından çıkacak.
İlerliyen zamanlarda sana eşlik ederim, sen devam et hocam
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: salim ALTIN - 17 Eylül 2005, 10:24:33
merhaba.
Silinen link in önemi yok. Yanlız ben aynı mesajı sürekli güncelleyip eklemeler yaparak gidiyorum ama yanlışmı acaba. ?
Amacım laf kalabalığı arasında konu dağılmasın diye . Fakat aynı satırları  tekrar okumak zorunda kalıyor insanlar. Bundan sonra her ayrı sayfa oluştuğunda ana metni o sayfayada taşısammı...
Birde asenkron motor kesiti resmi aradım ama gif buldum onlarıda imageshack göstermiyor. fotoşop ile jpeg  yaptım yine kabul etmedi. Motor kesit ve sarım resimleri ile desteklesek...
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: aster - 17 Eylül 2005, 10:31:33
salim aster veya ground@picproje.com a gönder düzenliyelim
veya kendi sitene yerleştir oradan link ver şimdilik tabi bu olay gecici düzenlemeler yapılıyor
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: salim ALTIN - 17 Eylül 2005, 12:51:26
merhaba.
@aster aşağıdaki linklerde resimler var. siz bunlardan uygunlarını yerleştirin isterseniz.
http://my.execpc.com/~rhoadley/magacmot.htm
http://www.reliance.com/prodserv/motgen/b7097_2.htm

bilgi linkleri.
http://www.reliance.com/mtr/mtrthrmn.htm
http://www.ibiblio.org/obp/electricCircuits/AC/AC_1.html
http://www.reliance.com/mtr/flaclcmn.htm
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: salim ALTIN - 18 Eylül 2005, 14:01:24
Merhaba.
Öncelikle ilk mesajın içeriğini sürekli arttırarak güncellediğimi belirteyim. 21 inci değişikliği yapmışım... Ayrıca kendi kendine konuşmak ta güzel. (ben o dediklerindenim heralde) .

KONUNUN İKİNCİ KISMINA GELİRSEK...

Ben de daha önce pek çok tartışmada veya konu hakkında konuşurken hep şunu söylerdim.
- Türkiyede bu kadar okumuş insan var. Prof.u , Doçent. i , yüksek mühendis i, tekniker. i vede teknisyeni. Hani kaç tanesi şu motor hız kontrol cihazı konusunda imalat yapabilmiş veya ortaya bir cihaz koyabilmiş. Piyasada gezerken, televizyon tamirciliği ile elektroniği öğrenmiş ama bugün motor hız kontrol cihazı üreten insanlar var. Fakat biliyorlar da yaptıkları işi. Tüm bu okumuş insanlardan bilgi ve belge sağlayamamış olmalarına rağmen...

Nasıl ve niçinlere hep takılmışımdır. Tanımlamaları doğru yapabilmek için. Tanımlamayı doğru yapamazsak doğru sonuca da ulaşamayız ki.

Uzun zamandan beri bu konuda neyi nasıl yapmalıyım diye düşünür oldum. Yapmak demek bir maliyete katlanmak demekti. Bu maliyetleri hesaplamaya çalıştım. Sonra bu hesaplar arasında yukarıdaki fikrimin şekillenmesine sebep olan gerçeklerle tanıştım.
MALİYET.
Evet ana nelerin maliyeti.
Mesela başarısızlığın maliyeti. Sizi seven ve sevmeyenlere ben bunu yaparım deyip te başaramamanın maliyeti.
Harcadığınız zamanın , bu işle uğraşırken göremediğiniz şeylerin, yaşayamadığınız hayatın maliyeti...
Harcadığınız birikimlerin maliyeti.. Yerine koymak için başka işlerde ezilmenin maliyeti.
Başardığınız andan sonra üretimin  maliyeti.
Hatta satmaya başladınız, verdiğiniz sözlerin, ticari şartların maliyeti.
Sattıktan sonra 2 yıl daha devam edecek olan servis ve garantinin maliyeti.

Konu üzerine biraz bu gözle bakıp ta yeniden değerlendirme yapınca , o okumuş insanların okudukları matematiğin hakkını verip, bu maliyet hesabını daha iyi yapabildikleri için bu işe bulaşmadıkları sonucunu çıkardım.

Ben böyle bir cihaz yapabilirim diye düşündüm. Fakat nereden başlamalıyım. Bilgi , tecrübe, malzeme ve bilmem daha ne kadar şey lazım.
Peki nasıl bir şey yapmalıyım. Yapacağım ürün türkiyedeki EN iyi ürün mü olmalı.  Motor döndürse yetermi, yoksa akşam serinliğinde güneşemi gitmeliyim.?

Peki ama ben böyle bir cihaz yapmaya kalkarsam bu cihazın en önemli kısmı nedir.
Kullanılacak transistörlerin seçimi mi.?
Cihazın vektör kontro mü , yoksa V/F kontrol mü olması mı.?
Yoksa harmonikleri elimine edecek algoritma mı.?
Yada piyasada rakiplerime fark atacak onlardan daha farklı, daha iyi bir ürün mü.?
?
?
?
Yok kardeşim yok... Eğer ben bu işi yapacaksam bir defa bu ürünü, bir karton kutuya koyup satmalıyım.!  Hatta bunun üzerine printerden adam gibi bir cihaz etiketi hazırlayıp basmalıyım.
Karton kutuyu nasıl yaparım. Bir kutucuya giderim. Boyutlaımı söyler varsa hazır kutu bu boyutlarda alırım. Yoksa kesme kalıbını yaptırır ve kestiririm. Peki bu nasıl bişey ve maliyeti ne...
(http://img344.imageshack.us/img344/7889/imag00013cr.th.jpg) (http://img344.imageshack.us/my.php?image=imag00013cr.jpg)
resimdeki kalıp 72x72 ve 36x72 mm ebadında panelmetre kutusu kesme kalıbıdır. maliyeti 120 ytl ve kutu maliyeti de 270 ykrş kutu  başına x 1000  (az yapmak istemiyorlar)

Tamam pekala ama bunun öncesinde  bu kutuya koyacağım cihazın kendi kutusu nasıl olacak. Onu nasıl bulur ve yaptırırım. Maliyeti nedir. ?
Acaba önce elektronik devreyi yapsamda sonra buna göre kutu mu arasam ... Bulabilirmiyim. Yada  güzel bir kutu ayarlasamda elektronik devreyi buna mı sığdırsam.?
(http://img123.imageshack.us/img123/4243/imag00043ma.th.jpg) (http://img123.imageshack.us/my.php?image=imag00043ma.jpg)
Sonuçta şöyle bir extrüzyon aleminyum kalıbi ile bile çok pahalıya çıkmasa gerek. 1000 kilo aleminyum alırsam kalıbı benim istediğim gibi yapıp kalıp parası almadan yapanlar bile var. Yada elektronikçiler için aleminyum satanlara uğrarım.
Ama bununla bitiyormu.?
Eloksal diye bir boya ile kaplıyorlar aleminyumu. Ayrıca kapak gibi parçaları boyatmak ta gerekebilir. Peki ama bu ekstrüzyon denen şey boru gibi ben bunun önünde arkasında açıklıkları nasıl kapatırım. Bunu bir yere nasıl bağlarım. Acaba cihazın çalıştığını kutunun kapağı kapalıyken bile görmek için üzerine delik filan yada display mı koysam.?
(http://img175.imageshack.us/img175/8158/imag00058nf.th.jpg) (http://img175.imageshack.us/my.php?image=imag00058nf.jpg)
Offfff o zaman baya bi uğraşı ve masraf ister bu iş.
Hadı tamam bunları bulduk, yaptık başka ne ihtiyaçlar olur.

Heralde piyasadaki malzemelerle yapabilirim. Türkiyede de her şey vardır zaten.!!! öyle özel malzeme filan getirtmek gerekmez. Teker teker de alırım nasıl olsa.  Ne kadar lazımsa o kadar alırım kullanırım.
(http://img293.imageshack.us/img293/9141/imag00088zq.th.jpg) (http://img293.imageshack.us/my.php?image=imag00088zq.jpg)
Ama plaketçi kıllık yaparmı acaba.????
Çift yüzlü ve delik geçişli plaketlerim olacak, bunları kaça yapar. Bide ilk başta yanlış yaparda yaptırdıklarımı çöpe atarsam. En iyisi numune yaptırırım...

Söylendiğine göre bu cihazın en önemli parçası transistör modülümü neymiş. hem pahalı hemde nazik olur diyolarmış.
(http://img266.imageshack.us/img266/137/imag00151sz.th.jpg) (http://img266.imageshack.us/my.php?image=imag00151sz.jpg)
ne varmış bunun içinde bu kadar değerli . Biz yapamazmıyız !!! ??? bunuda.
Elalem nasıl yapmış ki.
(http://img269.imageshack.us/img269/6367/imag00170ol.th.jpg) (http://img269.imageshack.us/my.php?image=imag00170ol.jpg)
AAAAaaaaaaaaa
(http://img349.imageshack.us/img349/6955/imag00192th.th.jpg) (http://img349.imageshack.us/my.php?image=imag00192th.jpg)
Bende içinde YÜKSEK teknoloji var diyordum be.
Birisi bizi fena kandırıyoooooo .....!!!!!!??????
Demekki böyle yapılıyormuş. EEE bu malzeme harcıalem bir malzeme öyle ise pekala bende yapabilirim.
Ne kullanmışlar IR2132 ve  15 amper 600 volt IGBT  bide akım direnci.Bunun opamp ı birde. Ben bunu kartımın altına yaparım be.
Yav benim yıllar önce yaptığım devreden bir farkı yok ki. Yanlızca yeni çıkan malzemeleri kullanmış.  Demek aklın bir tane yolu var...
Hangisinin ucuza geleceğini hesaplamam gerekli.
HIMMMMMMMMMMMMMMM
bu bir işi daha kolaylaştırıyor. Çıkış fazlarını bir birinden izole etmeyi. IR sürücüsü kendi yapıyor bunu zaten.
O zaman besleme trafosu konusunda bir sıkıntı kendiliğinden ortadan kalkar.
Ne kullansam acaba. Sac trafomu. Yoksa ferit mi. En ucuz ve sağlıklı devre hangisi olur.
(http://img355.imageshack.us/img355/3832/pi8vi.th.jpg) (http://img355.imageshack.us/my.php?image=pi8vi.jpg)
Bu firmadan dizayn kitini istediğim iyi oldu. numunemde oldu. İyi ki türkiyede dist. i varmış. İçinden çıkan program da harika . trafonun tellerini sarmıyor bir tek.
Elektro elektronikten ferrit trafo alayım biraz. deneme sarimlarını kendim yaparım.
Tamamdır yani ortaya bir şeyler çıkar artık.
Ben bu malzemeler ile bir güç kartı tasarlıyim... şöyle bir şey yapabilirim belki.
(http://img227.imageshack.us/img227/6186/imag00029ry.th.jpg) (http://img227.imageshack.us/my.php?image=imag00029ry.jpg)
böyle bir güç kartı yaparsam.
Modülünü de altına yerleştiririm.
(http://img397.imageshack.us/img397/763/imag00036yv.th.jpg) (http://img397.imageshack.us/my.php?image=imag00036yv.jpg)
Tabi buna bir de kontrol kartı tasarlamak lazım. O da analog olsun. illa dijital şartmı.???

(http://img397.imageshack.us/img397/8964/imag00046pl.th.jpg) (http://img397.imageshack.us/my.php?image=imag00046pl.jpg)
Kartları tek yüzlü plaketlere sığdırdığım da iyi oldu. Böylece plaketçiye gitmeye bile gerek kalmadı. Kendim basar plaketleri denemelerimi yaparım..
(http://img363.imageshack.us/img363/9757/imag00077it.th.jpg) (http://img363.imageshack.us/my.php?image=imag00077it.jpg)

Son görünüş böyle birşey olacak heralde.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: aster - 20 Eylül 2005, 09:03:41
Elimde 15 KW hız kontrol mevcut
ama ben bununla 2 adet farklı marka 7.5 KW motor sürmek istiyorum
olurmu? olursa nasıl olur?
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: gunese - 20 Eylül 2005, 09:45:01
Alıntı yapılan: "aster"Elimde 15 KW hız kontrol mevcut
ama ben bununla 2 adet farklı marka 7.5 KW motor sürmek istiyorum
olurmu? olursa nasıl olur?

Bence olmaz .
Çünki 2 tane potansiyometre bağlayıp o 7.5KW motorların hızlarını ayrı ayrı ayarlamalısın ama o cihazlarda bir tane potans girişi vardır.
Bide biri sağa dönerken ötekini sola döndürmek problem olur. İkiside aynı yöne dönecekse bağla.  Motorların markaları da aynı olsaydı sorun çıkmayabilirdi.
en iyisi sen onu bir firmaya ver yerine iki tane 7.5kw al.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: aster - 20 Eylül 2005, 10:23:37
Motorlar aynı hızda ve yönde dönecekler tek pot var
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: salim ALTIN - 21 Eylül 2005, 09:53:13
Merhaba.
Fosil olmak zor be hocam.
Artık bu işlerin modası geçmiş. Kimse yapmak istemiyor. Lazım olursa gider alırım siemensten diyorlar.
Yada zaten bu konuda bilinmeyen bir şey kalmadı.?!
Hangisi sizce.?
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: aster - 21 Eylül 2005, 11:22:33
bence bilinen pek bir şey yok daha doğrusu 5-10 kişi biliyor
Söylesene kaç kişi keyifle mos patlatırken resim çektirmiştir ?
o şemalar hazırlanırken veya sonra oturupta adam burada bunu niye yapmış diye yorum da bulunmuş
kaç kişi Dc de tristörle kıyıcı yapmış? vs vs

Yukarıda sorduğum soruya gelirsek, 1 sürücüye 2 motor bağlanır
10KW sürücüye 2 ad 5+5 KW motor bağlanır (ucuz olsun diye veya başka sebepten)
motorların aynı olması şarttır (akımı vs si için, farklı olursa ilk 10 dk içinde motoru elinize alırsınız)
ama ben her motora 1 sürücü koymayı tercih etmişimdir

Geçen gün başımıza geldi, adam özel motor takmış 7.5 KW motora 2000€ istedi bizde 2 motoru 450 YTL ye aldık değiştirdik 4000€ karımız oldu

tekrar bir olay oldu bu sefer 80 gövdeye 1.8 KW sargı yerleştirmişler
tabi böyle bir motor yok fiyatı 1000 YTL ama başka türlü 50 YTL ye işi hallettik
kısaca adam bana bağımlı ol diyor gel benim yalağımdan su iç diyor
senin neyine bu işlerle uğraşmak diyor bak ben üretiyorum diyor sende gel al diyor, tabi bunu diyen gelişmiş ülkeler
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: z - 21 Eylül 2005, 11:59:16
Motorlar aynı yönde ve hızda döneceklerse iki adet sürücüden birisi master diğeri slave yapılır. Slave olan elektronik dişli modunda çalıştırılır. Ana motora shaft encoder yada tako takılır ve slave motor bu encoderdan gelen bilgiye göre ana motora senkron olur.

Aksi halde aynı sürücüye (V/F olması şart)  kaldırabileceği kadar eş motor bağlayabilsenizde motorlardan birisinin mekanik olarak yüklenmesi diğer motorlardan faklı hızda dönmesine neden olur.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: bigbey - 21 Eylül 2005, 16:30:01
@bunalmış,
peki şebekeye 1den fazla motor bağlanıyor. nihayetinde şebeke bir kaynak
hız kontrol de bir kaynak gibi değilmi niye iki motor bağlanmaz acaba.
fark nedir.?
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: z - 21 Eylül 2005, 16:39:32
Alıntı YapMotorlar aynı hızda ve yönde dönecekler tek pot var

Sorun bu istekten kaynaklanıyor. Devir sayısı değiştirilmesin ama iki motorda sabit devirde dönse denseydi, iki eş motoru doğrudan şebekeye bağlasaydın, yüksüz  devirleri aynı olacaktı ama motorlar farklı yüklere maruz kaldığında devirleri arasında fark oluşacaktı.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: bigbey - 21 Eylül 2005, 17:20:12
eğer iki motorun millerini de bir birine bağlarsak olabilirmi
yani iki motorun güçleri birleşmiş olurmu.
doğacak bir sorun varmı hani motor yanma veya hız kontrol cihazının yanması gibi.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: aster - 22 Eylül 2005, 12:37:39
2 motor milin birleştiğini hiç görmedim
hem neden buna gerek duydunki?
şebeke kaynak zaten ama hız kontrol kaynak değil (anlam açısından)
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: bigbey - 22 Eylül 2005, 13:04:21
Bu bir merak sorusu idi.
yani iki motoru millerinden birbirlerine bağlamak, aynı yönde dönecek şekilde uygulama yapmak.
böylece; İki küçük motordan bir büyük motor elde edilebilirmi? Motor güçlerini birleştirmek
eğer olursa, bunu şebeke yerine hızkontrol ünitesinden besleyebilirmiyiz.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: aster - 22 Eylül 2005, 13:18:09
hiç gerek yok zaten olmazda neden dersen sorun olur
şöyle anlatırsam 2 kişiyi sırt sırta bağla  ve düşün
bunun yerine istediğin güçte tek motor bağlamak daha akılcı olur
bakma 1 sürücüye 2 motor bağlıyorlar  yer uygunsa
bide bu motorlara bakım zamanı bakımın nasıl yapılacağını düşün
sökerken bayağı bir akraba olursun

sanki çok önce bir yerde görmüştüm 2 motor mili birbirine bakacak şekilde duruyordu aradaki hidrolik pompasını çeviriyordu
yanlışta hatırlıyor olabilirim 30 sene felan önceydi
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: bigbey - 22 Eylül 2005, 14:07:56
Neyse bu iş farklı bir hal almadan. asıl soruma geçmek istiyorum.
Asenkron hız kontrolünde yanlış bilmiyorsam motora uygulanan frekans değiştiriliyor. Peki buna bağlı olarak motora uygulanan gerilim de değişmesi gerekli mi?
ben de birşeyler denemek istiyorum.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: z - 22 Eylül 2005, 14:37:36
Evet gerilimi de değiştirmen gerekir.

Olayı daha kolay anlamak için motor yerine endüktans ele alalım.

Bir endüktans devrede kullanılırken iki parametresi etkilidir.

1. Nüvesinin çalışabileceği frekans aralığı
2. Bobin iletkeninden geçen akımın değeri.

İkinci madde için konuşacak olursak. Bobin iletkeninin çapı bellidir dolayısı ile akıtabileceği max akım bellidir.

Eğer bobinden geçen akımın frekansını değiştirirsen  XL=2*Pi*F*L gereği XL, F ile değişir.

Frekans düşünce XL düşer I=V/XL artar. Bu durumda bobinin yanar. Bobinin yanmasına engel olmak için frekansla birlikte gerilimi de değiştirmen gerekir.

Bu V/F yöntemidir ve en basit hız kontroludur.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: bigbey - 22 Eylül 2005, 14:56:03
Alıntı yapılan: "bunalmis"
Bu V/F yöntemidir ve en basit hız kontroludur.
Peki başka yöntemde mi var.
ben bir pwm çıkışı tarzlı bir yazılım yapacağım ama gerilimi de doğrusal olarak ayarlamam gerekecek.
eğer DC bir gerilimle beslersek (mosfetlerle sürülecek) her faza 50 Hz olduğunu düşünürsek ne kadar gerilim vermemiz gerekli. bunu frekans değişimine göre mi oranlayacağız. 8O
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: z - 22 Eylül 2005, 15:08:33
Ahh ahh.

Bu yöntemin dezavantajları var.

En basit yöntem olan bu teknik V/F yada skaler yöntem olarak bilinir.

Bu yöntemin eksileri Field Oriented Control yada kısaca vektör kontrol olarak bilinen teknikle giderilmiştir. Bildiğim kadarıyla Field Oriented Control yüksek lisans konusu. Umarım lisans programına düşmüştür.

Her nekadar artık hazır çipleri var ve devrenizi hemencecik kursanızda önce teorisini iyi anlamak lazım.

Bir Allah'ın kulu çıkıp ta bu yöntemi bize anlatmadı gitti.  :D
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: bigbey - 23 Eylül 2005, 10:34:53
:?:  :cry:  :?
Kafam allak bullak oldu.
nerden çıktı bu field oriented control.Ne güzel kafamda birşeyler kurmuştum.ne olacak şimdi. Ben V/F olarak düşünüyordum.acaba ne sorunlarla karşılaşacağım. :roll:
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: salim ALTIN - 25 Eylül 2005, 14:37:03
Merhaba.
Eskiden ne güzel resimli romanlar vardı. Şimdi televizyon çıktı resimli romanların değeri kalmadı. :D

@aster hava radar istasyonlarında radarı aynı şekilde 2 adet motor çevirir halen.

@bigbey kafan karışmasın, bu konularda başlıklar altında uzun uzadıya tartışılmıştı bu konular. öncelikle o başlıkları  bir gözden geçir. Pek çok ip uçları bulabilirsin sanırım.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: z - 25 Eylül 2005, 14:45:20
İşe yarar bir şey yok orda.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: salim ALTIN - 07 Ekim 2005, 09:39:32
Merhaba.
Yapmaya karar verdik ya uğraşıyoruz üzerinde. Burada karar verilmesi gereken en önemli konu maliyetler.Araştırıyorum fiyatları fakat foto daki küçük DİP modül  PS21353-GP  için 13.20 Euro diyorlar. 6 tane 10 amper IGBT ve sürücü için bu fiyat nasıl sizce. 20Khz de çalışabilecek 10 Amper 600 Volt  TO 220 igbt bulsak birde IR nin sürücüsünü eklesek acaba kaça çıkar.  Adamlar temik te yapmışlar. Bunlardan yüzlerce kullandım daha önce. Yanlızca akım okuma dirençleri karbon olduğu için problem oluyordu. Onlar patlıyordu. %5 i geçmez hata oranı ve bence endüstriyel ortamda kullanılan cihaz için iyi rakkam.

(http://img293.imageshack.us/img293/9141/imag00088zq.th.jpg) (http://img293.imageshack.us/my.php?image=imag00088zq.jpg)

(http://img349.imageshack.us/img349/6955/imag00192th.th.jpg) (http://img349.imageshack.us/my.php?image=imag00192th.jpg)

yada buradaki gibi bir yapıyı bord üzerinde kendim kurmalıyım. Nasıl olsa çiftyüzlü plaket kullanmak gerekecek. Hatta frenleme  için daha iyi bir yerleşim olur. Burada tek problem izalasyon. Ya DCB bulmalıyım yada seramik kadar uygun bir izalasyon malzemesi.
Bunun için silikon kullanabilirim. Fakat yinede çok güvenli gelmiyor bana. İnce seramik plaka bulabileceğim yer varmı acaba.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: z - 09 Ekim 2005, 15:17:45
Hazır modüller bayağı bir ucuzlamış. Bir ara sürücüsü dahi olmayan 6MI12GS-60 lara ya 30 yada 60$ veriyordum.

IRAMX16UP60A hakkında fiyat temin edebildinmi?

Şu sıralar benim sıkıntım tek yada çift H bridge 150V 10A 200Khz hazır modül. Bu güne kadar böyle bir modülle karşılaşmadım.

Demek aynı şeyleri düşünüyoruz.

DCB üzerine amatörce bir deneyimim oldu. Sıradan bir yalıtkan üzerine baskı devre yapmıştım.

Adamların kullandığı seramiği temin etmek kolay değil gibi görünüyor. Ülkemizde seramik konusunda uzman hocalarımız var. En azından güzel sanatlar bölümünde.  Metalurji ve makine mühendisliğinin de konusuna giriyor olması lazım.

Hocalara bozuk bir modülün içindeki seramik tabanla gidilirse ne tür seramik olduğu Türkiye'de yapılıp yapaılamayacağı konusunda bilgi vereceklerdir. Ben bu araştırmaya hiç giremedim.

Seneler önce malzeme kutumda güç transistörler için üretilmiş geniş seramik izalatörler vardı. Eğer benim elime geçtiyse birileri de bunları üretip satıyor demektir.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: Erol YILMAZ - 09 Ekim 2005, 15:25:21
Kutahya'da Seramik Muh. var. Sakarya'da bildigim kadariyla Metalurji Muhendisliginde Seramik Kaplama vs yapiyorlar.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: z - 09 Ekim 2005, 15:26:39
Alıntı yapılan: "bigbey"nerden çıktı bu field oriented control.Ne güzel kafamda birşeyler kurmuştum.ne olacak şimdi. Ben V/F olarak düşünüyordum.acaba ne sorunlarla karşılaşacağım.

V/F sürücü motorunun hızını dilediğin gibi ayarlamanı sağlayacak.
Eğer takometrik geri beslemeli bir şey yaparsan yükün bozucu etkisinden de kurtulursun. Ancak, çıkacak sorun uygulama alanına bağlı.

V/F sürücüler kontrol konusunda yavaş kalıyor. Ani yük değişimlerinde sistemin oturması zaman alıyor bu da kullanım alanlarını kısıtlıyor.

Vektör sürücüler AC motorun bir bakıma DC fırçalı motorlar gibi davranmasına neden oluyor.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: salim ALTIN - 10 Ekim 2005, 16:44:40
Merhaba.
bir elimde makas ve silikon kumaş vardı bunu okurken... Sanırım bunu kullanacağım. Ama TO-220 veya TO-248 kasa 600 volt 15 - 20 amper igbt yi hangi fiyattan satın alabilirim. Tabi bunun 1200 volt olanı da lazım.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: bigbey - 13 Ekim 2005, 16:49:21
Alıntı yapılan: "bunalmis"
V/F sürücü motorunun hızını dilediğin gibi ayarlamanı sağlayacak.
Eğer takometrik geri beslemeli bir şey yaparsan yükün bozucu etkisinden de kurtulursun.

Arkadaş bana takometrik geri besleme konusunda biraz bilgi verebilirmisin.
motor devrini birim zamanda değişmelerini mi sezinleteceğiz.bizim verdiğimiz enerjinin faz açısı belli çünki biz veriyoruz. motorun takosundan gelen bilgiyi ne şekilde değerlendireceğiz.
tako yerine pozisyonermi kullanılacak. birazcık bilgi rica ediyorum.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: z - 13 Ekim 2005, 17:13:54
Çıkış büyüklüğünün türevi ile orantılı geri beslemeye takometrik geribesleme denir.

Eğer motor miline  takometre monte edersen takometre senin için çıkış büyüklüğünün (pozisyonun) türevini kendisi alır. (Açısal pozisyonun türevi olan açısal hızı elde edilir).  Eğer kontrol edilecek büyüklük ivme ise elindeki sinyali bir kez daha türetirsin. Yok pozisyon ise bu kez tako çıkışını integre edersin. (Yada bu işleri yapan sensör kullanırsın.)

Takometre billgisi kontrol ünitesi tarafından kullanılarak, motorun açısal hızındaki hata tespit edilir ve kullanacağın kontrol tekniği hatayı yok edecek V/F oranını hesaplanır.

Eğer bu teknikle un değirmenindeki taşı çevireceksen V/F in olumsuzluklarının hiç bir önemi yok tabiki.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: salim ALTIN - 15 Ekim 2005, 12:41:50
Merhaba.
Asenkron motor kontrol içinözellikler ne olmalı sorusuna cevap vermek gerektiğinde piyasa ihtiyaçlarını iyi incelemek gerekli.

a- Yanlızca start stop ve ileri geri butonu ile bir tane potansiyometreye ihtiyaç duyan uygulamalar %50

b- Vektör kontrol ve  yük değişimine hassas cevap  ihtiyacı, gereken uygulamalar %30

c- Geri besleme ve hassas pozisyon bilgisine ihtiyaç duyan uygulamalar ( ki bunlar eş güç değerindeki servo sistemlerin maliyeti nedeniyle asenkron ile çözülmeye çalışılıyor.) %20

yılda satılan asenkron motor sürücü miktarları konusunda yaklaşık rakkamlar hakkında bilgi sahibi olan varmı.?

Ben bu nedenle özellikle basit olsun ama yeterki yapılabilir olsun noktasında ısrarlıyım. Ardından mutlaka ikinci aşama olan daha iyisi yapılmalı gelecektir. Ama önce bir ürün ve yapı ortaya çıkmalı.

Gelişen teknolojiler sayesinde pek yakında büyük firmaların bu konuda tekelleşmesi başlayacak. mesela.;
(http://img71.imageshack.us/img71/2608/imag00068kc.th.jpg) (http://img71.imageshack.us/my.php?image=imag00068kc.jpg)
böyle bir ürün girecek piyasaya.
Adam bonding makinası kurmuş İGBT leri  chip olarak alıyor IR den. Tüm dünyaya satmak hedefi ile ucuza pazarlıyor. işte o zaman yapmak kavramı ve kelimesi bu iş için sarfedilmesi anlamsız olacak.

Bu gün sessiz sedasız kendi inverter ini yapan firmalar tanıyorum. asla ayrı ürün olarak satmak değil amaçları. yanlızca kendi işlerinin bir parçası olarak kullanmak istiyorlar.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: ahmet abüü - 26 Ekim 2005, 00:32:04
Asenkron motor kontrolünde kaliteyi belirleyen en önemli unsurlardan birisi düşük devirlerde ki kararlılıkdır. 3 - 7 Hz. civarı gibi. Tabii ki performans için cihazınıza gereken en önemli şeylerden birisi bu günkü modaya uymak ve IPM kullanmak ; mesela bu işin üstadı Mitsubishi Kraliyet ailesinden bir IPM seçmekte fayda var. Ayrıca IPM 'i beslediginiz DC Bus kondansatörlerinin degerleri ve hesabı aşırı derecede önemli. Mitsubishi IPM modüllerinin kısa devre dayanımından övgü ile bahsedilir.
http://www.mitsubishichips.com/Global/common/cfm/eLineUp.cfm?FOLDER=/product/power
http://www.mitsubishichips.com/Global/common/cfm/eProfile.cfm?FOLDER=/product/power/powermod/dipipm/dipipm1200v
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: salim ALTIN - 26 Ekim 2005, 09:36:58
Merhaba.
Mitsubishi modüllerin resimde görülenleri için fiyat vermiştim. Kısa devre dayanım konusu tabiki birazda o modülün kalitesi ile ilgili. Biz nasıl bir yapı düşünürsek düşünelim komple profesyonelce tasarlanmış bir yapıdan daha mükemmel olması kolay değil. Ama esnek olması mümkün.
Bu şu demek:
(http://img269.imageshack.us/img269/6367/imag00170ol.th.jpg) (http://img269.imageshack.us/my.php?image=imag00170ol.jpg)
(http://img349.imageshack.us/img349/6955/imag00192th.th.jpg) (http://img349.imageshack.us/my.php?image=imag00192th.jpg)

Bu tarz bir yapı oluşturulabilir. Zaten çift yüzlü kart yapıyoruz. Sürücüyü 3 faz motor sürücü modülü kullanırız. Burada elde edilecek performans mitsubishiye yakın olacaktır. Bizim esnekliğimiz ve kazançlarımız ise özellikle aynı yapıyı değişik güçler için imal edilebilir yapmasıdır. Ayrıca bir arıza durumunda mesela 6 lı modülün bir igbt si bile bozulsa kaldırıp hepsini atmak gerekir iken burada yanlızca arızalıyı değiştirmek yeterli olacaktır. Bunlar satış sonrası için düşünüle bilinir. Gerçi bugüne kadar (3 yıllık süre içinde) yerli imalatlarda da %10 u geçen arıza oranı na pek raslamadım ama. (Samel hariç)
Bir başka konu hiç kuşkusuz üretim miktarına bağlı olan maliyettir.
Söz konusu yapıyı oluşturduğumuzda bir tane ile 100 tane aylık üretim arasındaki maliyet çok fazla fark etmeyecektir. Fakat 100 adeti aşan üretim miktarlarında gerek mitsubishi gerek semikron gerekse fuji modüller fiyat olarak makul seviyelere gelmekteler.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: ahmet abüü - 04 Kasım 2005, 13:06:55
Asenkron motorları düşük devirlerde çalışırken osiloskop ile incelemeni tavsiye ederim. Benim tespitlerime göre en iyisi FUJİ. Yaptıgın cihazın kalitesini anlamak için ; aynı güçte iki motoru al ve birini fujiye bagla digerini kendi cihazına , aynı frekansda(3-5Hz) sürer iken osiloskop ile incele farkı daha net görmek mümkün oluyor. Delta nın hız kontrol üniteleride çok iyi netice veriyor eger parametreleri iyi ayarlanır ise.
Tabii ki aradaki farkı görebilmek için ; bu denemeler esnasında motorların yük altında olması şart. FUJI nin ve DELTA nın tork verimliligi mükemmele çok yakın. Muhakkak cihazını bir yük altında çalıştır ve kıyaslamaları da bu şekilde gözlemle.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: salim ALTIN - 04 Kasım 2005, 15:22:48
merhaba.
Teşekkürler.
görmemiz daha doğrusu karşılaştırmamız gereken nedir.? sinyaller bize ne anlatacak. Yada o sinyallleri bizim elde etmemiz için ne öneriyorsunuz.?
nasıl bir yaklaşım kullandıkları konusunda fikriniz varmı. bunlarla ilgili bir kaynak , makale v.b. ne tavsiye edersiniz.?
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: salim ALTIN - 29 Kasım 2005, 18:13:23
Merhaba.
28 kasım da istanbulda mitsubishi power modüller ile ilgili seminer vardı. Burada bir simülatör programdan bahsedildi. linki aşağıda. henüz ben de bakmadım ama ilgilenmeye değer anladığım kadarıyla.
http://www.mitsubishichips.com/Global/index.html buradan girip melcosim ver.2 yi indirin. simulation soft altında. tabi user key almanız için form doldurmalısınız.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: CoşkuN - 01 Aralık 2005, 20:33:28
Hadi size kıyağım olsun.Form doldurmakla uğraşmayın.Bu melcosim elime geçti bir yerden:
:lol:
   Melcosim (http://rapidshare.de/files/8445883/Melcosim_Ver_05_10_01.zip.html)

Şimdi gelelim benim derdime:
Okulda tasarım ödevi olarak V/f kontrol aldım.Tasarım dediğime bakmayın ben sadece similasyonunu yapacağım MATLAB/Simulink'te.Amacım hız değişse bile motordan sabit tork elde edebilmek.Şimdi biraz tartışalım istiyorum.Asenkron motoru nasıl modelleyebilirim? Aslında Simulink'te hazır model olarak da var.Alternatifleri araştırıyorum.Bu V/f kontrol için hangi parametreleri okumalıyım ve buna göre PWM sinyallerini nasıl üretmeliyim? Yukarıda bu konulardan biraz bahsedilmiş ama daha geniş tartışalım istiyorum.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: CoşkuN - 04 Aralık 2005, 15:03:53
Bu haftasonu V/f kontrolü çalıştım.İşin mantığını anladım şimdi sıra geldi simulinkte modellemeye.Tekrar edecek olursak DC ile beslediğimiz inverterimizi PWM ile sürüyoruz.PWM sinyallerini de istediğimiz frekansı üretecek şekilde kontrol sistemiyle kontrol ediyoruz.V 'yi ne ile kontrol ediyoruz? Biraz kafam karıştı doğrusu.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: z - 04 Aralık 2005, 15:26:33
frekansı değiştirdiğin için motor çekeceği akım değişecek, akımı olması gereken değere voltajı ayarlayarak getireceksin.

Voltajı değiştirmezsen, frekans arttıkça akımın düşecek, frekans düştükçe de akımın artacak, amaç  V/F oranını sabit tutmak.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: CoşkuN - 04 Aralık 2005, 15:51:28
Frekansı değiştirmek için PWM sinyallerini kullanıyoruz peki voltajı değiştirmek için de inverterin DC besleme voltajını mı değiştireceğiz.Yani invertere DC sağlayan doğrultucuyu mu kontrol edeceğiz?
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: CoşkuN - 04 Aralık 2005, 20:35:15
(http://img485.imageshack.us/img485/799/deneme6an.th.jpg) (http://img485.imageshack.us/my.php?image=deneme6an.jpg)
(http://img366.imageshack.us/img366/3976/vector8we.th.jpg) (http://img366.imageshack.us/my.php?image=vector8we.jpg)
Yukarıdaki resimlerin ilkinde MATLAB içindeki demolardan biri var.Orada asenkron motora vektör kontrolü yapıyor.Ben de bunu v/fe e çevireceğim.2.resimde de ilk resimde vector controlü yazan kutunun içi.Biz o kutunun içini vektör değil de v/f kontrol haline getireceğiz.O kutuda speed ve iabc ile gösterilen bağlantılar motordan alınan ölçümleren geliyor.Speed controller da ayrık bir PI kullanmış,Current kontrollerda da akımı belli bir histerisiz bandında sabitliyor.Benim anlamadığım kontrol işleminden sonra bunu uygun PWM sinyallerine nasıl çevirdiği.Evet fikirlerinizi bekliyorum.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: salim ALTIN - 21 Şubat 2006, 12:04:57
Merhaba.
Yeni aldığım bir bilgiye göre Teknik Ün. Nejat TUNÇAY hoca güç elektroniği konusunda bir çeviri yayınlamış. İsmi güç elektroniği olduğunu söylediler. (kendisi ile konuşan bir abim) Ben henüz alamadım ama KABALCI da olabileceğini söyledi.Bu konudaki ünlü bir yazarın( Ned mohan) çevirisi imiş.  Birçok konuda iyi olabileceğini söylediler. Tavsiye edilir.

http://www.literatur.com.tr/lykitap.asp?id=220103
Detaylar:

(http://img116.imageshack.us/img116/7910/zbk974599gw3912509zk.th.jpg) (http://img116.imageshack.us/my.php?image=zbk974599gw3912509zk.jpg)

Son on yılda güç-yarıiletken ve mikroelektronik teknolojilerinde meydana gelen ilerlemeler ve bunun paralelinde toplumun artan refah düzeyi, giderek güç elektroniğinin devrelerinin yer aldığı akıllı sistemlerin kullanımını artırmıştır.
Güç elektroniğinin sanayi ve günlük yaşamdaki uygulamaları o denli artmıştır ki, bunların hepsini burada yazmak bu giriş notunun amaç ve kapsamını aşacaktır. Ancak ev eşyalarından aydınlatmaya, ulaşımdan ısıtmaya, enerji iletiminden depolamaya, süreç kontrol sistemlerinden robotiğe kadar her alanda güç elektroniği önemli rol almaktadır. Bu yönelimin gelecekte de artarak devam edeceği görülmektedir.



35.99 dolar

Product Code : zBK974599GW391
Author : Ned Mohan, Tore M. Undeland, William P. Robbins,
ISBN : 9758431994
Edited By : Kenan Kocatürk
Translated by : Nejat Tuncay, Metin Gökaşan...
Publisher : Literatür Yayıncılık
Published : Istanbul, Sep. 2003
Pages : 874
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: Ralgac - 21 Şubat 2006, 13:11:15
arkadaşlar bu yazı öyle bir işime yaradıki konuyu açan salim ALTIN ve konu hakkında yazı yazan arkadaşlara teşekkürler ederim. bana göre biz genç insanların böyle yazılara
ihtiyacı var.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: salim ALTIN - 04 Mart 2006, 09:39:45
Merhaba.
YAPMAK hiçte kolay olmayan şey... Ama sebat ve azim yavaşta olsa amaca taşıyor.
Teknik konusunda ise EN den çok BOYU görüp ortalarda bir yer edinmek en iyisi. İşi iyi yapıp bol bol kazanıp yedikçe EN'İMİZ genişler nasıl olsa. Şimdilik vektörlerden anlamam. Haraket görmek bana yetiyor....
Akşam acaba bişeyler daha yapsamıydım diye yatarken sabahın ilk ışıklarında daha uyanır uyanmaz yataktan fırlayabiliyorum. Bir an önce kaldığım yerden devam edeyim diye...
Bir süre sonra geldiğimiz noktayı sizlerle paylaşırız..
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: salim ALTIN - 01 Nisan 2006, 19:18:02
Merhaba.
Uygun yer burası olmayabilir paylaşacaklarım için ama eskici dükkanına uğramadan önce burada fikirlerinizi almak istedim.
Otorup uğraştık ve elimizde bir ac motor hız kontrol cihazı oldu. Bu cihazı iki şekilde satmak istiyorum.
Birincisi;
Tam bitmiş bir ürün olarak, karton kutusuna koyup, ödeme şartlarına göre iskontosu olan nihai ürün şeklinde. Böyle olursa hedef kitlemiz son kullanıcı tabir edilen nihayi müşteri. Makineci, işletmeler filan...
İkincisi;
Kontrol kartını ayrı, Güç kartını ayrı, istenirse kutusunu ayrı, hatta karton ambalaj kutusunu da dahil ederek parça parça satmak. Bu şekilde olduğunda hedef kitle elektrik ve elektronik konusunda nihayi kullanıcılara hizmet verenler olacak.Böyle bir durumda müşteri isterse kendisi sistemin değişik kısımlarını kendi isteğine göre şekillendirebilecek. Yani aynı kontrol kartını alıp ister 1 ister 3 KW bir motor sürücü yapabilecek.

Her iki tarz da da kendince sorunlar var.
Sizin yaklaşımınız, konu hakkında fikirleriniz nedir.?
Ben olsaydım !  dediğinizde aklınıza ne geliyor... ?
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: salim ALTIN - 03 Nisan 2006, 19:54:51
Merhaba.
Bugün keşfettik bir yol daha varmış  :D

Kimseden fikir gelmedi derken bir dost ilginç bir fikir verdi.
2.el olarak satmak...
İlginç ama akla yatmıyor da değil.  bu işlerde 2 el piyasası var. Bu piyasada fiyatlar daha düşük olmakla birlikte para nakit dönüyor. 2-3 aylık vade beklemektense dedi...  Bir nevi spot piyasa. İnverter işinde tamir edilmiş cihaz satışı da oldukça rağbet gören bir şeymiş
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: salim ALTIN - 25 Temmuz 2006, 11:58:15
Merhaba.
Çok yakında Elektronik KİT piyasasına endüstriyel cihazlar da girmeye başlıyor. Nasılmı.?
mesela 3 fazlı  asenkron motor sürücü yapmak için hazır kit şeklinde.... Yani adeta entegre üreticilerinin demo bordları gibi. PCB si malzemesi kutusu filan...
Sanırım motor sürücü yapmak artık daha kolay olacak. Veya en azından "-ben aldım ama bundan daha iyisini yapmam lazım " muhabbeti yaşanacak.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: OG - 25 Temmuz 2006, 12:21:10
Hocam güzel fikir. Hem sizin için hemde alıcılar için.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: salim ALTIN - 26 Temmuz 2006, 11:07:38
Merhaba.
Bu benim savaşım....
Evet ama tek cephede değil malesef.
Yurt içinde işbirliği yaptığımız , bizim ürünlerimizi satan firmalar yurt dışından ithalata başlıyor.
Bu durum cihazlarımızdan veya ticari anlayışımızdan dolayı değil. Yanlızca TÜRKİYE içinde beni kendilerine muhtemel rakip gördükleri için.
İtalyadan getirmeye çalışıyorlar.

Çok yakında dijital 1Q ve 4Q rejeneratif DC motor hız kontroller de aynı şekilde kit olarak pazara sunulacak.
İsteyen kendi markasını vursun üzerine...
Artık savaşmaktan yoruldum. Cephane dağıtıyorum. Biraz cephe genişlesin. Yakında malzeme bilgisi , fiyat avantajları ile de cephenin ihtiyaçlarını karşılamaya çalışacağız.
Görelim  mevlam neyler...
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: fexxus - 10 Ağustos 2007, 23:25:51
salim altın;

son mesajınızın üstünden 1 yıl geçmiş. halaa uygulamanıza devam ediyormusunuz merak ediyorum. Zira bana gerekli olan, 0.37 kw 300 Hz çıkış voltajı 220 ( trifaze) girişi monofaze ve potansiyometreden frekansı ayarlayabileceğim bir ac hız kontrol devresidir.

Bu tarzda bir çalışmanız varsa adetli olarak kullanabileceğimi belirteyim.
Başlık: ASENKRON MOTOR HIZ KONTROL YAPTIM
Gönderen: erkan614 - 13 Ağustos 2007, 18:23:34
enteresan son mesajı okumasaydım konu yeni açılmış zannedecektim :?:
salim hoca sanırım çok yorulmuş ama hala aynı yerdeyiz