Picproje Elektronik Sitesi

SERBEST BÖLGE => Bilim Teknik => Konuyu başlatan: ismshn - 27 Eylül 2005, 21:26:44

Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: ismshn - 27 Eylül 2005, 21:26:44
arkadaşlar bu konu ile ilgili mesajlar burada yer alırsa daha güzel olur kanısındayım.
alternatif yakıt türleri ile ilgili mesajlar devam edebilir.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: ismshn - 04 Ekim 2005, 17:49:34
asenkron motor (rotoru sargılı-sincap kafesli) yıldız bağlanır. U V W uçlarından U V arasına , U W arasına, V W arasına eşit kapasiteli kondansatörler bağlanır, mili döndürülürse alternatör gibi davranır.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: cenkara - 04 Ekim 2005, 18:01:06
Alıntı yapılan: "ismshn"asenkron motor (rotoru sargılı-sincap kafesli) yıldız bağlanır. U V W uçlarından U V arasına , U W arasına, V W arasına eşit kapasiteli kondansatörler bağlanır, mili döndürülürse alternatör gibi davranır.


Genelde piyasada statoru sargılı rotoru sincap kafesli olarak bulunur.
Ben bunu seneler önce denedim. Çalışıyor.
Ayrıca piyasada hazır jenaratör olarak satılanlar var.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: ismshn - 04 Ekim 2005, 19:50:03
bu konu alternatif yakıt türlerinde tartışılıyordu.
akışını bozmamak için buraya taşıdık. konu muallakta kaldı
evet motor alternatör olarak çalışıyor teknik açıklamasını yapmaya çalışıyorduk.
bunalmis arkadaşım bu konuya baya açıklık getirdi.
güçte azalma oluyordu burada kalmıştık.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: cenkara - 04 Ekim 2005, 20:00:57
Neden motoru altarnötör olarak kullanmak istiyorsun. Motoru altarnatör olarak kullanırsan kayıpları var tabiki. Normal altarnatör kullan. sosnuçta motorda olsa altarnatörde olsa çevirmek için bir güce ihtiyacın var.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: ismshn - 04 Ekim 2005, 20:18:53
alternatör kullanılınca rotoru sargılı oluyor sürtünen aşınan parçaları var.
rüzgar türbini olarak kullanılacaksa rotor ağır oluyor dolayısıyla makina ağırlaşıyor.
ayrıca küçük güçte alternatör bulmak zor ve pahalı diye düşünüyorum.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: salim ALTIN - 22 Kasım 2005, 09:07:41
Merhaba.
@ismshn arkadaşım konu üzerinde tam konuşur iken yarım kaldı. Buradan devam etmek istedim. Bu sistemin çalışmayacağı şeklimde yorum yaparken mutlaka çalışmaktan ne algılandığı önemli tabi. Boşta çalıştırıldığı takdirde enerji ürettiğini zaten deneyini yapıp osiloskop ile görüntüleyerek borda koymuştum. Burada konuya açıklık getirilmesi gerekli ki, genç arkadaşların kafalarında sanki ihtiyaç duydukları anda çözüm üretebilecekleri bir konu gibi kalmasın. Çünki bu sistem verimli ve kullanılabilir bir sistem değildir.
Sebebini tartışmaya en başa dönerek başlamak gerekir. En baş dediğimiz ise elektriğin oluşması aşamasıdır. Buraya kadar inmeliyiz çünki bir elektrik üretmekten bahsediyoruz.
Cevaplanması gereken soru şu;
Okullarda okuyup okutuyoruz. Manyetik bir alan içinde hareket eden iletkende bir enerji oluşur diye. Bunun fiziki açıklaması nedir.? Bunu öğrencilere veya kendimize sorduğumuzda aslında üzerinde pekte fazla düşünmediğimizi göreceksiniz.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: ismshn - 22 Kasım 2005, 17:29:36
salim hocam
genç arkadaşların kafalarında sanki ihtiyaç duydukları anda çözüm üretebilecekleri bir konu gibi kalmasın.
sözüne katılıyorum şuan bizim yaptığımız bir arayış ve tartışmadır.Uygulamaları vardır ama daha fazla irdelenmesi gerekir.
Manyetik bir alan içinde hareket eden iletkende bir enerji oluşur.
ama asenkron motoru alternatör olarak kullandığımızda statorda hem uyartım yapıyoruz hemde gerekli enerjiyi alıyoruz. Bu sebeble verimi düşüyor. Alternatör verimleride genelde düşüktür (%50-%60 civarı )
ilginç bir yönde rotor kısa devre çubuklu olduğu için diğer alternatörlerin yapısına benzememesidir.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: salim ALTIN - 23 Kasım 2005, 09:38:36
Merhaba.
Evet VERİM kelimesi teknik insanların hayatlarından eksik olmaması gereken bir kelime olmalı.
Konuyu biraz daha detaylandırmaya gelince:
Bir iletkende elektrik oluşturmak için o iletkenin atomlarının son yörüngesinde bulunan elektronları bir güç yardımı ile bulundukları yörüngeden ayrılmaya zorlamak gerekir. Alternatör veya Jenaratör de (AC akım üreteci Alternatör - DC akım üreteci Jeneratör) uyguladığımız enerji ile bir manyetik alan oluşturur ve manyetik alan kuvveti yardımıyla teli oluşturan atomların elektronlarına bir kuvvet uygulayarak bu elektronları yerlerini terk etmeye zorlarız. Fakat bu manyetik kuvvet sona erdiğinde madde atomları kaybettikleri elektronları geriye almak isterler. o nedenle değişken olmak durumundadır manyetik alan.
Öyle ise bir elektrik üreteci alternatörde manyetik alanı oluşturmak gerekecektir. Sonra da bu manyetik alanı değişken olarak iletkenler üzerine uygulamak gerekecektir.
Asenkron motor yapısı itibariyle dönen kısım olan rotoruna (sargılı veya bilezikli asenkron motor hariç) dışarıdan doğrudan bir elektrik enerjisi uygulanarak manyetik alan oluşturulması için uygun bir yapı değildir. Çünki sac gövdesi içine enjekte edilmiş akım geçişi sağlayan aleminyum kısa devre çubuklar  içerir. Bu çubuklar ancak bir sabit manyetik alan içinde döndürüldüğünde yukarıda anlattığım etki nedeni ile kendi içinde elektronların yer değiştirmesine dayanan bir elektron akışı yani elektrik akışı sağlar. Oluşan bu elektron akışı ise akışın neticesi olan manyetik kuvvet etkisini ortaya çıkarır. Fakat rotorda açığa çıkan bu manyetik kuvvetin kalıcı olması ancak sürekli bu döngünün sağlanmasına bağlıdır. İşte bu noktada enerji uygulayarak elde edilen bu etkinin VERİMİ anlaşılmalıdır. Burada verim yada kayıplar anlaşılmalıdır.;

a:Bunlar manyetik alanın tamamının hedefe yönlenmemesinden kaynaklanan manyetik kayıplar.
b: Manyetik alan oluşturmak için kullanılan enerjinin, uygulandığı bobinlerin üzerinde kaybolan kısmı.
c:Rotor üzerinde oluşturmaya çalışılan manyetik kuvvetin de aynı stator da ki gibi kayıpları.

Fakat özellikle asenkron motorun enerji üreten bir sistem olarak kullanılması söz konusu edildiğinde HEM ROTORDA MANYETİK KUVVET OLUŞTURMAK İÇİN ROTORA ENERJİ AKTARABİLECEK ŞEKİLDE STATORDAN BİR ENERJİ UYGULAMAKTAN, HEMDE EŞ ZAMANLI OLARAK AYNI SİSTEM İÇİNDEN TOPLAN 3 BOBİN GURUBU ÜZERİNDEN DIŞ ORTAMA ENERJİ ALMAKTAN BAHSETMEMİZ GEREKİR.

Bu nasıl gerçekleşebilir.?
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: z - 23 Kasım 2005, 10:42:24
Bu çubuklar ancak bir sabit manyetik alan içinde döndürüldüğünde yukarıda anlattığım etki nedeni ile kendi içinde elektronların yer değiştirmesine dayanan bir elektron akışı yani elektrik akışı sağlar.

Yukarıdaki ifadenizde Kırmızı renkle işaretlediğim bölümü çıkartıp atarsak AC indüksiyon motorun da elektrik üretebileceği anlamını çıkatırırız.

Bir bobinde endüklenen gerilim, manyetik alandaki değişim şiddetine ve bobinin sarım sayısına bağlıdır.

Eğer bir endüksiyon motorunu şebekeye bağlarsan motorun çekeceği akım kayıpları ihmal edersek sadece motordaki mekanik yüke bağlıdır.

Eğer motorun dönüşünü harici bir kuvvetle dönme yönünde desteklersen motora binen mekanik yük azalacak demektir. Yükü motorun çevirdiği devir sayısının üstünde döndürürsen artık motor elektrik üretmeye başlar.

1. Elektrik üretebilmesi için rotor çubuklarından akım akıyor olması gerekir. Zaten akıyor.

2. Akan akımın ya değişken olması lazım ki manyetik alan da değişsin (rotor çubuklarından akan akım zaten AC) yada akan akımın oluşturduğu aalanın hareket etmesi lazım. (Rotor döndüğü için zaten değişken)

Bir miktar kalıcı mıknatısiyeti olan AC motoru şebekeya bağlamadan çevirdiğinde elektrik üretir. Bu gerilimi yüke vermeden kapasitörlerden akıtırsan pozitif geribesleme ile motor kendini uyarır ve enerji üretmeye başlar daha sonrada yükü motor sargılarına bağlarsın.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: ismshn - 23 Kasım 2005, 12:42:32
bunalmış arkadaşın teknik olarak dediklerini desteklemek için yazıyorum
asenkron motor uçlarına bağlayacağımız kondansatör  gücünü motor gücünün iki katı olarak seçeriz sebebi hem uyartım hemde yükü beslemek için olmalıdır.
asenkron motorun jeneratör olarak kullanma sebebleri arasına istediğimiz güçlerde ucuza bulabiliriz sadece kondansatör bağlamakla sonuca ulaşabiliriz diye düşünüyorum.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: salim ALTIN - 23 Kasım 2005, 14:06:58
merhaba.
Ben konuya tahmini değilde teknik olarak cevap verilmesini düşündüğüm için geri döndüm. Hafta sonu sizinle karşılıklı konuşmamızda yarım kalmıştı çünki.
Burada elektrik üretmek kavramı var. İster rüzgar, ister su gücü ile olsun alternatif bir kaynak vasıtası ile asenkron motoru alternatör olarak kullanıp kullanamayacağımız kısmına cevap verilmesi gerektiğini düşünüyorum. Bu amaçla yazıyorum.
Diyorum ki ; asenkron motor bobin giriş uçlarına kondansatörde bağlansa üzerinden enerji çekmeye kalkmanız durumunda enerji üretemez. Yapısı müsait değil. Bu konuda yorum ve açılımlarınızı bekliyorum. Ki genç arkadaşlar da öğrensinler.
Mesela bağlanan kondansatörlerin teknik olarak yaptığı işlemi anlatmanızı rica ediyorum.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: z - 23 Kasım 2005, 15:14:17
Kondansatöre neden ihtiyaç var sorusunu daha önce cevaplamıştık.

Alıntı YapTrafolarda ve motorlarda çekilen akımın mıknatıslama akımı + iş yapan akımdan oluştuğunu biliyoruz. Mıknatıslama akımının reaktif bir akım olduğunu da biliyoruz.

Eğer AC motorun ürettiği gerilimden kendisinin kullanması için reaktif bir akım üretebilirsek motorun mıknatıslama akımını motorun kendi geriliminden üretebiliriz.

Reaktif akım çekebilmek için stator sagılarını kapasitif olarak yükleyebiliriz. (Endüktif yüklesek olmazmı ?)

Alıntı YapAsenkron makinanin generator olarak calismasinda, stator akimi ile gerilimi arasindaki aci 90 dereceden buyuktur. Bu nedenle aktif guc 3x Vs x Isg cos Fsg<0 .....
Isg bileseni Vs e gore tam Pi/2 radyan geride oldugundan enduktif bir akimdir.


Daha önce sorduğum "endüktif yüklesek olmazmı?" sorusuna da cevap verelim.

Olmaz, zaten endüktif olan açıyı açıyı en fazla 90 derece yapar buda endüktüf olacak demektir. Açıyı öne almalıyız ki endüktif bölgeden kurtulalım.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: ismshn - 23 Kasım 2005, 21:27:32
bunalmış arkadaşın teknik açıklaması yeterli
bu anlatılanları deney yaparak görmemiz gerekir
sanırım alternatör deneyinde jeneratör şeklinde çalıştırıp bir yükle çalıştırmayı denediniz elde ettiğiniz sonuçlar nelerdir bunun üzerinde konuşursak daha görsel olacak cevaplara çabuk ulaşırız.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: salim ALTIN - 24 Kasım 2005, 08:29:03
Alıntı yapılan: "salim ALTIN"Merhaba.
Sanırım şöyle bir test devresi iş görebilir.
Doğru akım motoru ve asenkron motor triger kayış-kasnak ile birbirine bağlanmış durumda.
asenkron motor değerleri 0.75KW 1400 d/d  yıldız 380 Volt , Üçgen 220 volt.
İstediğim devir ayarı yapabilmem mümkün.

Bağlantıları yaptım sistemi çalıştırdım. Ölçü aleti hiç kıpırdamıyor doğal olarak. Osiloskop ise bir şey göstermiyor haliyle.

Acaba nasıl bağlamalıyım kondansatörü. ?
Kondansatör konusunda bir kaç kat büyüklükten bahsediyorsunuz.? bu değerlerin hangi sebeple hangi teknik verilere dayanılarak verildiğini söyleyebilirmisiniz.
Sanırım benim bu deneyi yapmak için bir kaç yanlışım oldu. Hazır deney imkanımda var iken rica etsem tam detaylı olarak anlatsanız mümkünse şema filan da çizerek.
Sanırım okuyanlar büyük merak içinde.
Bu güne kadar literatürde rastlamamıştım. Bu konuda çalışma yok, sanırım patentte yok. Eğer başkası almamışsa patenti ben alırım. Sonra fikri ben vermiştim demeyin ama.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: salim ALTIN - 24 Kasım 2005, 09:28:15
Merhaba.
Türkiyede teknik konularda tam manası ile standartlar işletilip te tüm teknik okullardan mezun olanlar aynı terimleri kullanamadıkları için bir isim, bir kelime yada cümle değişik şeyleri ifade etmekte kullanılabiliyor.
Öyle ya ben AKENERJİ firmasında bile sarı - yeşil renkli kablo ile faz voltajı taşındığına şahit oldum.
Şimdi bunu yapan teknisyen veya mühendis buraya gelse ve sarı -yeşil kablo ile faz taşınır dese hangi açıdan haklıdır veya doğrudur söylediği.
Sonuçta tel ile elektrik taşınabilir.!!!
Asenkron motor un alternatör olarak kullanılabileceği cümlesi de böyle bir tartışmaya dönmüş durumda.
Bu konuda son olarak söyleyebileceğim şeyleri söyleyerek işime , gücüme dönmeyi düşünüyorum.

Asenkron motorun çalışması ile ilgili kısa bir yorumu yukarıda yapmıştım.
Şimdi ise ikinci nokta olan kendi enerjisinden mıknatıslanmasının devamını sağlıyarak enerji üretebilmesi durumuna bakalım.

Asenkron motor rotorundaki kısa devre çubukları üzerinde belirli bir manyetik alan oluşması için , kayma denilen stator dönen manyetik alanından %10 civarında daha yavaş dönmesi gerekir. Ki fiziksel olarak dakikada  (3000 Devir dak. motor için) 300 defa değişken mıknatıslar bu kısa devre çubuklarını mıknatıslandırmak için bir enerji uygulayabilsin.
Rotorda oluşan bu manyetik alan rotor dönmeye başladığında  statordaki iletkenleri etkileyerek bu iletkenler üzerinden geçen enerjiye aksi şekilde tesir edecek bir etki yapar. ZIT EMK diye kitaplarda çokça zikredilen konu.

Asenkron motoru bir başka dönen makineye bağlayarak rotorunu motorun hasaplanarak sarıldığı dönüş sayısında döndürdüğünüzde, stator sargıları uçları boşta ise rotor üzerinde (eğer varsa) kalan artık mıknatisiyet nedeniyle rotor statora bir manyetik alan aktarabilir. Bu durumda stator uçlarından enerji çekilmemesi nedeniyle burada ölçü aleti ile bir gerilim izlenebilir. Stator uçlarına kondansatör bağlandığında  da enerji bu kondansatör üzerinde birikebilir. fakat bir miktar yük dahi uygulandığında bu enerjiyi sürekli kılacak , rotordaki manyetik alanı destekleyecek bir yapı olmadığından motorun elektrik üretebilmesi mümkün olmaz. Enerji üretebilmek için önce rotordaki manyetik alanı sürekli kılmak gerekir çünki.
Sanki kondansatörler bu desteği veriyormuş izlenimi sizde oluşmuş olabilir ama bunun olması mümkün değildir.
Pratikte motor yapısını düşünürseniz, zaten motorun boşta  dönmesi için bile harcamanız gereken enerji miktarı var. aynı noktadan yani 3 fazı verdiğiniz noktadan enerji almaya çalışırken motora bu aynı noktalardan nasıl enerji vererek rotorunda manyetik alan oluşturmayı düşünebilirsiniz.?

Bunun dışında olası görüntüler diyelim ki, bazı arkadaşlar bu şekildeki uygulamaların varlığından bahsetmişlerdi, ALTERNATÖR veya elektrik üretimi dışında başka amaçlara hizmet eden uygulamalar olabilir. Ya da görüntü itibarıyla asenkron motora benzeyen bir yapıyı modifiye edip değiştirerek kullanım söz konusu olduğundan bunu asenkron motor sanmış olma ihtimali vardır.

Son olarak @bunalmış ın anlatmaya çalıştığı asenkron motora enerji verip bunu motor olarak döndürmeye başlayıp, daha sonra başka bir motor yardımı ile dönmekte olduğu hızdan yukarıda bir hıza çıkarmak suretiyle motordan enerji elde edilebileceği tarifindeki uygulamayı 1991 den beri 2 ayrı inverteri yük altında test etmek için kullanmakta olduğumu belirteyim.
Bu uygulama ise şöyledir:
2 tane asenkron motoru karşılıklı olarak birbirine millerinden kaplinle bağlarım. 2 ayrı inverteri bu motorlar bağlamadan önce DC baralarını birbirine paralel olarak bağlarım. Aksi durumda cihazlar zarar görür. 2 ayrı İNVERTERİ de bu motorları aynı yönde motorları çalıltıracak şekilde motorlara bağlarım. sonra inverterleri motor hızlarına eşit yol verecek şekilde motor etiket hızına kadar ayarlarım.
Bu şekilde çalışmaya başlayan sistemde motorlardan birinin hızını yavaş yavaş arttırmaya başladığımda hızı fazla olan motor MOTOR MODUNDA çalışarak bir enerji çeker. Hızı sabit duran fakat dier motora akuple olması nedeni ile o motorun hızı ile dönmek zorunda kalan motor ise zaten rotorunda buluna enerji nedeni ile statorda zıt emk oluşturur. Bu da inverterin transistör köprüsü üzerindeki ters diyotlar  vasıtasıyla DC ye çevrilerek inverter DC barasında birikmek ister. Ben zaten DC BARALARI her iki inverterde birbirine bağladığım için birinci motorun ihtiyaç duyduğu enerji 2 ci motorun rejenaratif olarak çalışmasından dolayı belli oranda sağlanmış olur.
Bu şekilde inverterlerin üzerlerinden çalışabilecekleri maximum akımları geçirirken şebekeden ancak kayıplar kadar enerji çekerek, inverter imalatında test aşamasında boşa enerji harcamadan maksimum yük testi yaparım.

Fakat bu çalışma şekli, asenkron motorun ALTERNATÖR olarak kullanılması anlamına gelmez.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: ismshn - 24 Kasım 2005, 13:23:28
salim ustam bu anlatacağım sadece bir mesajla sınırlı kalacak:
Konu farklı ama olmaz diye adlandırdığımız birçok şey pratikte oluyor hemde 1988 den beri nedir bu diyeceksiniz İki tane trafo kullanarak asenkron motorun devir sayısı ayarlanabiliyor. Elektrik makinaları prensibine aykırı gibi gözüküyor ama uygulamasını enaz 150 farklı yerde aynı yöntemle uygulandığını gördüm. Bunu benim anladığım teknik verilerle açıklamak zor. Biliyoruz ki asenkron motorun devir sayısını değiştirme yöntemi ya kutup sayısını yada frekansı değiştirmektir.
Üstelik bu uygulama canlı bulunan bir yerde aksaklık olmaması istenen bir yerde uygulanmış
Teknik olarak açıklayamadığımız ama uygulamada olan şeyler vardır
asenkron motoru jeneratör olarak kullanmakta yaygın olmasada bunlardan biridir
standartları takip etmek bizim elimizde mavi renk nötr olmasına rağmen birçok yerde faz olarak kullanıldığı da buna bir örnektir.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: aster - 24 Kasım 2005, 22:42:08
Konuyu dağıtmak istemiyorum ama lazım oldu ve uygun yer burası galiba

220 V AC ile trifaze motoru nasıl çalıştırırım? basit bir şekilde drv kullanmadan
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: mp3dragon - 25 Kasım 2005, 00:16:45
Bildiğim kadarıyla santrifüj switch ve kondansatörle,
sargılardan birini yardımcı sargı olarak kullanıyorsun santrifüj switch'i de mile takıyorsun motor devrini aldımı yardımcı sargıyı devreden çıkarıyor. tabii bu durumda motor gücü ve devri 3 fazlı gibi olmuyor. Santrifüj switch yerine triyak ile çeken akımı ölçüp azalınca yardımcı sargıyı iptal eden  bir devrede yapılabilinir.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: ismshn - 25 Kasım 2005, 23:09:35
mp3dragon arkadaş yanlıi anlamış sanırıım. Bahsettiği konu trifaze motorun monofaze imiş gibi çalıştırılması.
Benim bahsettiğim ise trifaze asenkron motorun devir sayısını trafo kullanarak değiştirmektir.
aster usta şu şekilde yapılmakta
-devri değişecek motorun yarı gücünde 380v giriş gerilimi ve çeşitli kademede çıkış gerilimine sahip (oto trafo gibi) aynı özellikte iki trafo kullanılır.
-üç faz girişlerini yapabilmek için fazın birisi direkt motora  diğerleride trafoların giriş ucuna bağlanır
-trafoların aynı gerilim veren uçlarıda  (biri direkt bağlanmıştı) motora bağlanarak yapılıyor.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: mp3dragon - 26 Kasım 2005, 00:04:04
Aster'in sorduğu soruyu yanlış anlamadım sanırım. TRİFAZ MOTORU MONOFAZ (220 volt) nasıl çalıştırırım? diye soruyor cevabı ise benim söylediğim gibi olmalı
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: salim ALTIN - 26 Kasım 2005, 18:33:23
Merhaba.
Konu hakkında benden daha fazla bilgiye sahip olanlar olduğunu düşünüyorum. Ama fikir veya katılım olmaması üzücü.

Asenkron motor belli oranda elektrik üretebilir de. Dersem kendimle çelişmişmi olurum.
Bence hayır.
Ama Nasıl olur ve tekniği nedir, açıklaması nedir.?
Burada aslında @bunalmış bu konuya cevap verme konusunda en yetkin kişi olabilir. O nedenle hep TEKNİK AÇIKLAMA diye tutturuyordum ya.

Bakın arkadaşlar; motor içindeki stator bobini ile bu bobine paralel bir kondansatör bağlamaktan bahsettiğimizde bu yapı paralel resonans devresi olarak çalışır. Bu devreyi endüktans değerine göre 50 Hz de resonansa gelecek şekilde ayarlama ihtiyacı vardır. Bu hesaplamaları yapar da buna göre uygun kondansatör bağlarsanız her üç faz da ayrı ayrı resonansa girer. Bobinler arası açı,  sistemin üreteceği 3 fazlı enerjinin faz farkı ile bu paralel rezonans devrelerini tetikler. Tetiklenme başladığında her bobin ve bu bobine bağlı olan kondansatörler kendi içlerinde akım dolaştırır. Bu akımlar rotor üzerinde kısa devre çubuklarını manyetik olarak etkileyecek manyetik alanı meydana getirir. Resonansı sürekli kılmak için hep bir enerjiye ihtiyaç vardır. Her fazın alternansı komşusunu besler.

Burada anahtar olan alınabilecek enerji miktarıdır.  Birde çalışmaya yüksüz başlama gerekliliği. Çünki başlangıçta enerji oluşturup kondansatörler ile bobin arasındaki akım alışverişini başlatmak gerekli. sonra sistemden enerji çekilebilir ama bu sınırlıdır. sınır aşıldığında sistem çöker. Burada soru ; verilen ile alınan karşılaştırıldığında ve sistemin kararlılığı düşünüldüğünde bu ALTERNATÖR olarak isimlendirilebilirmi.?
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: ismshn - 28 Kasım 2005, 19:57:14
sistemin çökmemesi için şunlar yapılmalı
dönüş yönü değiştirilirken artık mıknatısıyete dikkat edilmeli
kondansatörlerin dolu tutulması için ilk önce yük devreden çıkartılmalı sonra kondansatör
devreye alırken motor döndürülmeli kondansatör devreye alınmalı sonra yük devreye alınmalı

sistemden alınan hep açıkladığım gibi motor gücünün 2/3ü kadar

bildiğimiz makinalar prensiplerine aykırı olan bir durumda iki trafo ile asenkron motorun devir sayısının ayarlanmasıdır. Sürücülerle ilgilenen kişilere bu olmaz gibi gözüküyor ne dersiniz.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: salim ALTIN - 29 Kasım 2005, 09:06:58
Alıntı yapılan: "ismshn"
sistemden alınan hep açıkladığım gibi motor gücünün 2/3ü kadar

bildiğimiz makinalar prensiplerine aykırı  bu olmaz gibi gözüküyor ne dersiniz.

Merhaba.
Dostum alınma ama ben asıl bu tip değerlendirmelere karşıyım. Çünki bu bence değerlendirme değil.Çünki çözüme katkı sağlayıcı değil, üretken değil. Nasıl hesaplanıyor o verim konusu? paralel resonansta bobinden geçebilecek akım miktarı ne ? o bobinlerde o akım geçerse ne kadar bir manyetik alan meydana getirir. Bunun % ne kadarı sistemin kaybıdır. ? Motor olarak çalışmada bile verim o kadarken şimdi nasıl verimi bu kadar yüksekolacak? Bu soruları meslek lisesi öğrencisi bile sorar. Peki verilecek cevapları nedir. ?
Bakın endüstriyel başlığı altına. Resonans konvertör, endüksiyon ısıtma, plasma kesim vb. bir sürü konu ve hepsindeki ortak nokta resonans çalışma. Hatta ultrasonik , ve asenkron motorun jenaratör yapılmasında bile.
Tekniğe ters olan bir şey yok.,
olması gereken; BENİM BİLDİĞİM  TEKNİKLERİN DIŞINDA ama nasıl olabilir şeklinde bir değerlendirme olabilir.

Yine benim takıldığım ; bilen bir sürü insan var, bilmeyende. ama NEDİR KADREŞİM bu resonans çalışma diyen yada SEN YANLIŞ SÖYLÜYORSUN o senin dediğin öyle değil diyen yok. Buna takılmamın sebebi insanların önlerinden akıp giden bu işlere aldırış etmemeleri.

Tekniğin dışında bence hiçbirşey olmaz. Olanlar yanlız bizim elimize verilen kitapların içinde olmayabilir o kadar. Ben şu anda RESONANS çalışma ile ilgili türkçe kitaplar arıyorum. çeşitli üniversitelerin öğretim görevlilerinin kitapları var ama  bir türlü bu kitapları nasıl temin edebileceğimi bilemiyorum.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: z - 29 Kasım 2005, 10:55:14
Salim, alternatör tartışmamızdaki kondansatörün rezonansla alakası yok.

Orada motorun alternatör olarak çalışabilmesi için (Rotor iletkenlerinde gerilim endükyebilmek için) bobinlerin stator gerilimiyle aynı fazda olmayan ve açı  olarak ileride akım çekmemiz lazım. Kondansatörleri bunun için kullanıyoruz.

Senkron makinelerin bir kısmı da kapasitif akım (yük) isterler.

------------------

Yüksek akımlı anahtarlama uygulamalarında akım yolu üzerindeki anahtarlama elamanı, gene akım yolu üzerindeki  endüktif bileşenlerden dolayı büyük risk altındadır.

Endüktif yükten akan akım (omik yükle yüklü trafonun kaçak endüktansı endüktif yükümüzdür) açılıp kapatıldıkça büyük gerilimler endüklenir.
Bu gerilimler de anahtarlama elamanını zora sokar.

Rezonans tipi çalışmada seri yada paralel rezonans kullanımına göre, anahtarlama elamanı ya gerilimin 0 olduğu anlarda kapatılıp açılır yada akımın sıfır olduğu anlarda açılıp kapatılır.

Böylece yumuşak bir çalışma gerçekleşir ve buna soft switching denir.

Rezonans modunda bir şeyler yapmak için artık klasik pwm çiplerini kullanamayız.

Bu konuda güç elektroniği kitaplarında bilgi bulabilirsin.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: z - 19 Haziran 2008, 19:49:42
(http://img71.imageshack.us/img71/1695/picture650qa4.th.jpg) (http://img71.imageshack.us/my.php?image=picture650qa4.jpg)

(http://img53.imageshack.us/img53/3940/picture649vg9.th.jpg) (http://img53.imageshack.us/my.php?image=picture649vg9.jpg)

(http://img53.imageshack.us/img53/2305/picture648iz3.th.jpg) (http://img53.imageshack.us/my.php?image=picture648iz3.jpg)

Salim hocam, bugun bak ne buldum?

Kapasitorlerin her birisi 20uF.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: salim ALTIN - 16 Ağustos 2008, 12:57:20
Merhaba.
Tesekkurler.
Resimde bayagi guzel duruyor. Ben ilgilenmiyorum bu konu ile. Yinede ellerine saglik. hazir calisan birsey bulmus iken konu ile ilgili merakli arkadaslari bilgilendirmek acisindan sistemi inceleyerek baglanti diyagrami ve alinan enerji konusunda teknik bilgi verebilirseniz cok katkisi olacaktir.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: z - 17 Ağustos 2008, 19:58:59
Bu cihaz komsum olan bobinajcinin atelyesindeydi. Malesef kendisi dukkanini tasidi ve gitti.

Bu cihaz zaten Turk mali. Konsansatorlerin ustu degeri anlasilmasin diye kazinmis. Ancak bobinajci arkadas ben zaten biliyorum degeri 20UF demisti.

Sistemin yapisi gayet basit.

Ucgen bagli motorun her bir fazi arasina 40uF (20+20) kondansator baglanmis.

220V elektrigi herhangi iki fazdan aliyorsunuz.

Benzin motoru calistirildiktan kisa bir sure sonra alternator (asenkron motor) voltaj uretmeye basliyor.

Eger uretmezse sistemi durduruyorlar ve aku ile iki fazi 5-10 sn besliyorlar.

Hepsi bu kadar.
Başlık: asenkron motorun alternatör olarak kullanılması
Gönderen: z - 22 Mayıs 2009, 17:59:27
Bu sitede nasil yapilacagi anlatilmis.

http://www.qsl.net/ns8o/Induction_Generator.html