Picproje Elektronik Sitesi

DİJİTAL & ANALOG ELEKTRONİK => Ses Frekansı => Müzik Elektroniği => Konuyu başlatan: z - 15 Nisan 2011, 02:11:39

Başlık: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 15 Nisan 2011, 02:11:39
Her dinleyisimde tuylerimi diken diken eden, icimi urperten bu muzigi PIC den de duydum sonunda....

http://www.pic24.ru/doku.php/en/osa/articles/pk2_osa_piano

Bu cocugu hem elektronikciliginden hem de muzisyenliginden dolayi tebrik etmek isterim.

Muzigin profesyonel versiyonu asagida.

http://www.youtube.com/watch?v=Zd_oIFy1mxM&playnext=1&list=PLCF762A2B06B1DBC2
http://www.youtube.com/watch?v=CTVraVgzC9U
http://www.youtube.com/watch?v=ipzR9bhei_o

http://tr.wikipedia.org/wiki/Johann_Sebastian_Bach
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: t2 - 15 Nisan 2011, 10:00:57
müzik tek parça değil başı farklı,  sonrası farklı.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 16 Nisan 2011, 12:38:16
Forumumuzun muzik elektronigi diye bir bolumunun acilmasi icin Gevv'e bir talepte bulunuyorum.

Zaman zaman nota frekansi gibi konularda sorular geliyor, bu tip soru ve cevaplari Muzik elektronigi altinda biriktirirsek forumumuz teknik anlamda muzik konusunda da zenginlesecek.

Muzikle hic alakam olmasa da son yillarda zamanimi sadece titresimler uzerine yogunlastirdigim icin Muzik elektronigine baslangic olacak yazilar yazabilecegimi dusunuyorum.

Konusu muzik olan ayni zamanda elektronikle ugrasan hatta en azindan bir enstruman calan arkadaslarin da katkilariyla bu bolumu zenginlestirmeyi amacliyorum.

Muzik elektronigi denince kuskusuz akla gelen en uc nokta synthesizer olacaktir. Bunu da kendi icinde gruplara ayirirsak en uc nokta digital synthesizer, bunun da en uc noktasi
sesi tamamen matematiksel olarak hesaplayip olusturan synthesizerlardir. (Synthesizerin bu tipine literaturde ne isim veriliyor su anda aklima gelmiyor)

Muzikde kullanilan bizi ilgilendiren bazi terimlere girmeden once muzik aletlerinin siniflandirilmasina bir bakalim.

Muzik aletlerine bazi ornekler

Uflemeli  (flut, zurna)
telli         (gitar, saz)
yayli       (keman, kemence)
vurmali   (davul, dumbelek)
klavyeli   (org, akordiyon)

Bunlardan bazilari bir kac tipi ayni anda icerebilir. 

Asagidaki linkteki muzigin hic olmazsa ilk girisini dinleyin ve burada duydugunuz seslerle buzzer sesini kendinizce mukayese edin.

http://www.youtube.com/watch?v=_FXoyr_FyFw&feature=related

Klasik muzikten hic hoslanmasam da Bach ve org denince ilk akla gelen bu dehset eser benim gibi muzik kazmalarini bile derinden etkileyebilmekte.

Oncelikle buradaki orgdan bahsetmek isterim. (Pipe organ)

Bahsi gecen orgun benzerlerinin (hatta minyaturlerinin) resimleri asagida gorulmekte.

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b2/StGermainAuxerrois1.jpg/300px-)

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b6/Orgel_der_Severikirche_in_Erfurt.jpg/200px-Orgel_der_Severikirche_in_Erfurt.jpg)

Bu org tipi, cok ama cok eski tarihlerde yapilmis. Kimi kaynaklar 1300 lu yillardan, kimi kaynaklar ise cok daha oncelerinden  bahsetmekte.

Bu aleti daha yakindan taniyalim.

Muzik aletlerinin hepbirinden birer tane alarak evinize koyabilirsiniz. Fakat yukaridaki orglar, siradan muzik salonlarina bile giremeyen, ancak Klise gibi devasa binalara sigdirilabilen, onbinlerce borudan olusan ve bu borularin icinden akan hava sonucu ses ureten, ciplak hali bile biz teknik insanlar icin son derece gizemli ve estetik gorunen makinalardir. Ancak diger insanlarin estetik duygularina hitap etsin diye borularin bulundugu bolumlerin sanatsal calismalarla kapatilarak gizlenmesi sayesinde sadece bir klavye goruntusune burundurulmustur.

Bunu yukarida verdigim youtube vidosundan gorebilirsiniz. Duvarlara dikkat ediniz.

(Boylesine devasa bir makinanin isleyisi icin fizikde muzik borusu olarak gecen konuya goz atin. Daha detayli bilgi icin http://w3.gazi.edu.tr/~mkaradag/tezler/emelbek.pdf (sayfa 26))


Bu orgun sesinin buyusune kapilmis insanlar bu alete evlerinde de sahip olmak isteseler buna nasil cozum uretilir?

Fedakarlik edip bass seslere ait notalar kaldirildiginda buyuk borular ortadan kalakacagi icin bu orgun daha kucuk versiyonlari yapilmistir.

Devami sonraki bolumlerde.



Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 16 Nisan 2011, 14:43:05
Amac boylesine buyuk bir aletin sesini evde de uretmek olabilecegi gibi essiz sesleri baska yollardan elde etmek te olabilir.

Ornegin amac, kaf daginin ardindaki zulubulu agacinindan kesilen odunun  10 sene kurutulmasi, kurumus odunun buyuk bir usta tarafindan yontulmasi ardindan afrikanin bili bili hayvaninin yagiyla yaglanmasi gibi sureclerden sonra essiz bir calgiya donusen agacin sese kattigi buyuleci etkinin bir benzerini farkli yollardan elde etmek de olabilir.

Gercekten de, bir kac bin dolara da piyano alinabiliyor bir kac yuzbin dolara da. Bir kac yuz dolara da keman alinabiliyor bir kac yuzbin dolara da.

Duduk sesi bana yetmiyor, sesdeki ruh nasil oluyoru merak ediyorsaniz devam edelim.

Muzik aletlerinin urettigi, ozel seslere nota denir.  (Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si)

Bu temel seslere muzisyenler nota derken, isin fizigi ile ilgilenenler icin bu seslere ozel secilmis frekansda sinyaller deriz.

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/tr/d/d1/Notalar.jpg) (Tabloyu alinti yaptim ve Si frekansinda hata var)

(Diyezleri daha sonra ele alacagiz)

7 ana notadan olusan gruba (Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si) bir oktav denir. Bunlarin tam iki kati frekansdaki notalari da bu notalarimizin sag yanina koydugumuzda 2 oktav elde ederiz. Ayni sekilde yeni elde edilen notolarin da tam iki kati frekansdaki notalarla oktav sayimiz uce cikmis olur. Ana nota frekanslarimizin tam yarisindaki frekanslarla yeni bir oktav elde ederek sola yerlestirirsek dusuk oktavi elde ederiz.

Sonuc olarak bir oktav ileri yada geriye gitmek, frekansda 2 katlik degisim demektir.

Tini

Dunyanin en pruzsuz sesi, distorsiyonu 0 olan yani y=Ksin(wt) sinyalidir.

Ancak bu sinyalle olusturulan notalarla calgi aleti yaptiginizda bu aletin hic bir cazibesi olmayacaktir. (Kulak oyle diyor begenmiyor)

Cok pruzlu (ornegin 555 li kare dalga ureteci ile ureteceginiz) seslerin de hic bir cazibesi olmayacaktir. (Bunu da kulak begenmiyor)

Ornegin 440.0 Hz lik temel La sesini ele alalim.

Saz, Gitar, Keman, Piyano, Flut ve diger muzik aletlerinin her birinden 440.0 Hz La sesini urettigimizde hic birinin bir digerine benzemedigini en egitimsiz kulak bile anlar.

w1=2Pi440 e denk gelen acisal frekans olsun,  w2 ve K2 yi degistirerek sadece 2 frekans ile

y=K1sin(w1t) + K2sin(w2t) gibi olusturulacak az bir karmasik ses bile kulakta daha guzel bir etki birakir.

Burada K1 ve K2 sabit olabilecegi gibi e^-at yada benzeri sonumlemeler sesi daha bir renklendirir.

Iste kaf daginin ardindaki zulubulu agaci, buyuk bir ustanin isciligi, bili bili hayvaninin yagi sonucu elde edilen ses, sesin matematiksel yaziminda asagidaki a,b,c,d,e,f..... gibi katsayilarin ozel olmasini saglar.

y=asin(bt) +csin(dt)+esin(ft)+..................+......+

Iste, sesin rengini buradaki fonksiyonlar belirlemektedir.

Daha da ileri gidersek 100$ lik kemanla 100 bin dolarlik kemanin da farki da buradaki a,b,c,d,e,f katsayilari ve biraz da boya cila parasidir.

Boya cila isin goz boyama kismidir geriye a,b,c,d,e katsayilarinin gizemi kalir.







Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: My75 - 16 Nisan 2011, 14:51:27
Bir zamanlar bende profesyonel olarak klavye çaldım,şimdi ise kafayı dağıtmak için ara sıra takılıyorum.Bu konuda sizi destekliyorum..

Fiyat farkına gelince,bu fark kullanılan ağaç,işçilik ve telli aletlerdeki klavyenin tesviye ve perde kalitesinden kaynaklanır.Yukarıdaki orgların tınısını şimdi profesyonel bir aletten ayırt edilemeyecek şekilde alabilirsiniz.Bende Korg PA80 vardı,flash kartı takardım ve o mey,ney,zurna,bağlama,davul ve darbuka soundlarının gerçekten içinde yaşardım..
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: Mucit23 - 16 Nisan 2011, 14:57:36
Üsteki müzik aletleri insanı büyülüyor. Gerçekte nasıl görünür çok merak ediyorum. Bilgisayarın hoperloründen duymakla kendisinden duymak arasında dünya kadar fark var.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 16 Nisan 2011, 15:06:21
Bastan soyleyeyim, elime muzik aleti aldigimda orta okulda aklimda kalan notalarla cocuk sarkisini bile calmakta zorlanirim. Ben muzisyen değilim. Sadece forumu zenginlestirmek adina boyle bir konu actim.

Gunu geldiginde ihtiyaci olanlar bu baslik altinda belki aradigi soruya cevap bulabilir babinda....


Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 16 Nisan 2011, 15:18:27
NOTA ve TINI hakkinda fikir sahibiyiz.

Simdi ozel bazi sorulara cevap ariyalim.

Muzik insanlik tarihi kadar eskidir.

LA sesi nicin 440.0 Hz secilmistir.

Diyez olarak adlandirilan ara notalar nedir neden bunlara ihtiyac duyulmustur?

Neden notalar bu frekans degerlerindedir?

Iki nota frekansi arasinda nasil bir iliski vardir?

Eski caglarda farkli kulturler kendi calgi aletlerini uretti. Bunlarda notalar farklimiydi? Farkliysa ne zaman uzlasiya varildi?

Logaritmik ses siddeti nedir nicin amplifikatorlerde volume potu logaritmik calisir?

Bu sorularin cevabini atlarsak hic hos olmaz.

@My75 Perde terimini muzisyenlerden cokca duyarim ve ne anlama geldigini bilmiyorum. Perde ile neden bahsediyorsunuz?
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: My75 - 16 Nisan 2011, 15:40:15
Notalar tabiki rastgele üremedi,eski çağlarda insanlar kendi kültürleri doğrultusunda ürettikleri veya mırıldandıkları şarkı tonlarına uyacak şekilde bir kalıp tını oluşturdular.Bir oktav 12 notadan oluşur(batı müziği) ve bu notalar zamanla batı kültüründe bir standartda oturdu.Türk müziğinde ise arap kökenli koma dediğimiz yarım seslerin çeyrek çekimidir.Mesela mi minör kalıbında fa# ve do# koma seslerdir,bu komalar olmadan bir çiftetelli meyanı(macun) ;D olmaz..
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 16 Nisan 2011, 15:45:53
Yalniz bastan analasalim.

Muzik konusundaki bilgileri muzisyenlerin anlayacagi dilden değil de muzikle ilgilenmeyen elektronikcinin anlayacagi  dilden konusalim.

Iste burda sizin gibi muzisyenlere cok is dusuyor. Evet biz muzik aleti calamiyoruz ama konulari da tartismak istiyoruz.

Ustteki mesajini hic editleme ve yada alinti yapip meailini tekrar yazarsan cok sevinirim.

Mi minor kalibini izah edebilirmisin.

Logaritmik ses siddeti, neden amplifikatorlerde volume potu logaritmiktir?

Sn. Prof Ahmet Dervisoglu hocamiz bir gun dersde buna benzer bir konuya degindi ve soyle demisti.

Masa satin almak istediniz ve mobilyaciya gittiniz ve begendiginiz masanin 100 Lira oldugunu ogrendiniz.
Bir diger masa ise, begendiniz masadan iki kati daha guzel gorunuyor daha parlak ve fiyati 1000 Lira.

Neden iki kat guzel gorunen masanin fiyati ilk masanin fiyatinin iki kati degil de 1000 lira diye sordu ve kendisi cevapladi.

Duyu organlarimiz logaritmik davranir. 
Bir nesne ovalanarak parlatilmis olsun ve goze cok guzel gorunuyor olsun.
Eger bu nesneden iki kat guzel gorunen nesne yapmak isterseniz bu nesneyi 10 kat daha fazla ovalamalisiniz demisti.

Amplifikatorde volume potunu lineer secmis olsaydik dugmeyi iki kat ses artisi neden olacak konuma getirseydik sesdeki artisi kulak iki kat artmis duymayacakti.
2 kat daha gur ses duyabilmek icin 10 kati dondurmek gerekirdi. Bu nedenle volume potansiyometresinin donusundeki dogrusal artis, direnc degerinde logaritmik artisa neden olmalidir.

Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: My75 - 16 Nisan 2011, 16:13:06
Tamam hocam bende hatırımda kaldığı doğrultuda yardımcı olurum uzun zaman oldu en son 2000 yılında türkü barda çalışmıştım..

Kalıblar vardır,insanlar bir şarkıyı seslendirirken bu kalıbları kendilerine seçerler,mesela şu şarkı için Do bu şarkı için La minör veya major olarak orkestraya bildirir..Bir erkek ve kadın birlikte düet yapacakları zaman her ikisinide zorlamayacak bir kalıp seçer.

Mi minör kalıbı..Mi,fa,sol,la,si,do ve re ' dir..Majör ise,Mi,fa#,sol#,la,si,do# ve re# 'dir.Major kalıp genelde hicaz makamdır.Minör kalıp ise bana göre daha duygusaldır..

Minör kalıp görüldüğü üzere tam,yarım,tam,tam,tam,yarım ve tam geçişlerden oluşuyor.Mi fa ve si do geçişi yarım sesdir.

Hocam şimdi çıkmak zorundayım,müzik öyle bir konuki bu şekilde ifadesi çok zordur.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 16 Nisan 2011, 16:47:52
Alıntı yapılan: My75 - 16 Nisan 2011, 16:13:06.....
Kalıblar vardır,insanlar bir şarkıyı seslendirirken bu kalıbları kendilerine seçerler,mesela şu şarkı için Do bu şarkı için La minör veya major olarak orkestraya bildirir..Bir erkek ve kadın birlikte düet yapacakları zaman her ikisinide zorlamayacak bir kalıp seçer.

Mi minör kalıbı..Mi,fa,sol,la,si,do ve re ' dir..Majör ise,Mi,fa#,la#,la,si,do# ve re# 'dir.Major kalıp genelde hicaz makamdır.Minör kalıp ise bana göre daha duygusaldır..

Minör kalıp görüldüğü üzere tam,yarım,tam,tam,tam,yarım ve tam geçişlerden oluşuyor.Mi fa ve si do geçişi yarım sesdir..... müzik öyle bir konuki bu şekilde ifadesi çok zordur.

Müzik öyle bir konuki bu şekilde ifadesi çok zordur.

Ne demek istedigini anlayabiliyorum. Gene de izah etmeye calisalim.

(http://img116.imageshack.us/img116/7250/adszhrj.jpg)

Ara sesler

Ara sesler ana sesin yanina konan # sembolu ile ifade edilirler.

Do, Do#
Re, Re#
Mi, 
Fa,  Fa#
Sol, Sol#
La, La#
Si

Diyez notalar da dahil olmak uzere 7 ana nota ile birlikte bir oktavda 12 nota bulunmaktadir.

Iki nota frekansi arasinda nasil bir iliski vardir?

La, La#
Si
Do, Do#
Re, Re#
Mi, 
Fa,  Fa#
Sol, Sol#

Bu notalari oktav oktav yan yana yazar ve 0. oktavdan itibaren numaralandirirsak;
En soldaki en bas ses veren LA tusunun numarasi 1 olur. Bunun sagindaki tus 2, yanindaki 3 diye gitsin.

1 = LA0
2 = LA0#
3 = Si0
.
.
.
49=La49
50=La49#
.
.



Herhangi bir tusun numarasi n ise bu tusun frekansi

Fn=440 x 2^[(n-49)/12] den hesaplanir.

Ornegin 1 numarali tusa ait LA sesinin frekansini hesaplayalim

n=1

Fn=440 x 2^[(1-49)/12]=440x2^-4=27.5 Hz

49 numarataki tus frekansi ise F49=440Hz bulunur.

Bu sihirli formul nereden gelmistir? Bu gercekten bir sihirmidir. Sihirdimidir gorecegiz fakat sarkilarin matematigini aciklar.


-1. oktav teorik olsa da boyle bir oktava iliskin notalar muzik aletlerinde olamaz. Cunku kulak artik bu frekanslari duymaz.

Neden bazi ana notalarin diyezleri yok? 7 ana notanin diyezleri ile birlikte toplam sayisi 14 olmazmiydi?

Cunku 7 notadan 2si bir oncekinin diyezi pozisyonunda.

Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: My75 - 16 Nisan 2011, 16:55:29
Perde telli enstrümanların  (gitar,bağlama gibi) klavyesindeki tellerin temasını sağlayarak telin mesafesini değiştiren kesin notaları veren demir yada misinedir.Gitarlardaki demir değilde sanırım pirinç olmalı tam bilmiyorum ama bağlamada kesin misine kullanılır.Bu misine kumaş boyası ile boyanarak siyah yapılırdı eskiden..Babamdan biliyorum çünkü bağlama sanatkarıdır,bende çok perde ve telleme işi yapmıştım küçükken..Perde ve klavye işi profesyonellik ister,o tesviyeyi herkes atamaz,az bir dengesizlik gitar ve bağlamada cızırtıya sebeb olur..Perde ayarı ise eşik(göbek üstünde tellerin geçtiği yükselteç) ile üst eşik arasındaki mesafeye göre ve klavye ve gövdenin orantısı ile ilgili bir formulle hesaplanırdı ama ne yazıkki aklımda değil..

Keman,kontrubas,viyolansel bu tip çalgılarda perde yoktur tamamen kulak ve yetenek işidir..
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 16 Nisan 2011, 17:14:44
Fn=440 x 2^[(n-49)/12] bagintisina tekrar goz atalim.

Herhangi bir oktav ile bir ust oktav arasinda kac nota vardir? (12 oldugunu biliyoruz ama gene de hesaplayalim)

F=440 x 2^[(n-49)/12]

Bir ust oktavdaki tusun numarasi x olsun

2F=440 x 2^[(x-49)/12]

oranlarsak

2=2^[(x-49)/12]  / 2^[(n-49)/12]

2=2^[(x-n)/12]

(x-n)/12=1
x=13

Demekki n numarali notayi 1 diye sayarsak 13 e geldigimizdeki nota 1 numarali notanin tam iki kati frekansdadir ve bir oktav ileridedir.

O halde 1 oktavda 12 nota vardir.


Bu sihirli formul aslinda 1 oktavin 12 notadan olusacagi kuralindan ortaya cikmistir.

Buradaki sihir bu formul değil, formulun 2 nin kuvvetini iceriyor olmasidir.

Tarihler boyunca mirildanmalar, sarki sozlerinin 440Hz civarindaki frekanslarla ifade edilebilecegini gostermistir. (Kulagin yapisi geregi)
Bunun iki kati yada ikinin kuvvetleri kadar dusuk yada yuksek bolgeler ise ince sesli yada kalin sesli kisilerin sarkilarina eslik etmesine uygundur.

Acaba frekanslara ofset verebilirmiyiz. Benim sesimin baslangici, teorik LA ile baslamaya uygun değil, 2 katina da uygun değil, aradan bir yerden girersem sesime cok uyumlu oluyor dersek, bir baska sihirle karsilasiriz.

Bir baska deyisle soyle anlatayim.

Her insan ses tellerine sahiptir. Fakat bu ses telleri diyapozonla akord edilmiscesine ayni değildir.

Birimiz laaaaaa dedigimizde frekans f1, bir digerimiz laaaaaa dediginde f2 olur.

f1 ve f2 arasindakı oran. 2 yada 2 nin kuvvetleri kadar olabilecegi gibi oran  1....2 araliginda da olabilir.

Eee ne olacak simdi? Bu kizcagiz yada adamcagiz teorik frekanslara akordlu calgilar esliginde bagirip cagiramayacakmi?

Bu sihir nedir?  Muzisyenlerden cevabi bekliyelim.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: kudretuzuner - 16 Nisan 2011, 18:34:17
Merhaba
Arkadaşlar çok sesli batı müziğinde iki nota arası ikiye bölünür diyez ve bemol yarım ses ince yarım ses kalın.Türk müziğinde ise iki ses arası (9)dokuza bölünür ve her bölünen parçaya bir koma denir.Böylece iki ses arasındaki nüans farkları çok daha fazla olur bu sebepten dolayı  da birçok makamlarımız doğmuştur.Bildiğim kadarı ile her notada bu 9 komayı da verebilen cihaz yok,belki vardır ama kulak problemlerimden dolayı müzikten uzak kaldım tam bilgi veremeyeceğim.Artık ney'de üfleyemiyorum kulaktan dolayı baş dönmesi yapıyor.Dip not:Yukarıda bahsedilen çalışma gerçekten çok başarılı olmuş. 
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 16 Nisan 2011, 18:37:05
Türk müziğinde iki ses arası 9 a bölünür derken oktav mı 9 a yoksa iki komşu nota mı 9 a bölünüyor?

Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: Klein - 16 Nisan 2011, 18:42:07
iki komşu nota.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: kudretuzuner - 16 Nisan 2011, 18:42:35
Merhaba
Hocam,Do ve Re arası dokuza bölünüyor.ve tüm notalarda da bu var makama göre de değişiyor.
http://www.turksanatmuzigi.org/nedir/788-koma-nedir.html
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: EMG81 - 16 Nisan 2011, 18:45:01
Bende Yıllardır profesyönel olarak Gitar çalıyorum. Yanında amatörce  davul, klavye, bass gitar, ud, bağlama, Cümbüş vari şeylerde çalabilmekteyim. Merak ettiğiniz şeyler olursa elimden geldiğimce yardımcı olmaya çalışırım.

@Bunalmış. Senin attığın bu adımı sonuna kadar destekliyorum.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: EMG81 - 16 Nisan 2011, 18:49:43
Batı müziğinde;

--># Diyez
<--b Bemol

Do         RE           Mi     -      FA          Sol            LA           Sİ     -     DO
      \/            \/                           \/             \/            \/
    Do#          RE#                       FA#         Sol#        La#       
    Re b          Mi b                       Sol b        La b         Si b

Türk müziğinde yada perdesiz enstrumanlarda Do ile Re arasında sadece Do# değilde 9 ayrı ses olması olazım.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 16 Nisan 2011, 18:50:51
!!!!! Dedelerimiz ne yapmış böyle!!!! .  Kaba bir hesapla bir oktavda 50-60 a yakın nota var. Yanılıyormuyum?

Bu durumda batı enstrumanları ile Türk eserleri çalınamaz gibi bir sonuç çıkyor.

Merak ettiğim bir kaç soru oluştu?

Kulaklarımız batılılara kıyasla daha mı gelişkin? Türk müziği mi gelişkin? Yada 9a bölmenin başka bir açıklaması varmı?

Tarihte örneğin Bach ile ünlü müzisyenlerimizinden karşı karşıya gelipte sohbetler yaşanmışmı? Nota konusunda kültürler arası mukayese ve sonuçları yayınlanmışmı?

Böyle bir şey varsa okumayı çok isterim.

Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: EMG81 - 16 Nisan 2011, 18:54:22
Türk Müziği daha zengirdir fakat Batı müziği enstrumanı ile Türk müziği yapılamaz diye birşey yoktur. Örneğin Piano ile Zeybek çalınabilir.
2 nota arasında ki 9 ses farkını batı müziği estrumanları Akorlar ve gamlar ile aşıyor.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 16 Nisan 2011, 18:56:41
O zaman picproje forumları akor ve gam nedir sorusuna cevapsız kalmasın?

Ne anlama geliyor?
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: EMG81 - 16 Nisan 2011, 19:03:04
Gamlar melodilerdir. Müziğin temelini ve sesini oluştururlar. Aynı nota ile başlar ve aynı nota ile biter. Aradaki notalarla oynayarak kendi ezgimizi yaratırız. Örneğin Blues gamı, Örneğin Hicaz Gamı.


Akorlar: Minimum 3 belirli notanın yan yana gelmesi ile oluşurlar. 3 ü kritik notanın konumu
Minör
Majör
Dim
7li
5li gibi.

Bunları hemen anlamak zor olur. Hangi enstrumana meğilliysen onun Youtube dan adını yazıp ardına "dersi" kelimesini ekle ve biraz araştır. Müzik çok büyük bir dünya ;)
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 16 Nisan 2011, 19:08:42
Bir şey anladığımı söyleyemeyeceğim fakat şu benzetmeyi yapabilirmiyiz?

Elimde 10 ve 20 Hz varsa fakat bana 15Hz lik ses gerekiyorsa 10 ve 20 Hz i aynı zamanda yada kısa aralıklarla peş peşe çalarım gibi bir şeymi?

Amacım müzik aleti çalabilmek değil, zaten bunun öğrenilemeyeceğini doğuştan yetenekli olunması gerektiğini düşünüyorum. Bu konuda ne düşünüyorsunuz?




Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: kudretuzuner - 16 Nisan 2011, 19:15:02
Merhaba
Hocam,bu müziği algılama olayı tamamen kişisel bir olgu.Ben kendimden misal vereyim.Dinlediğim müzik, yapımcısı o eseri yaratırken hissettiği duyguları ben de algılayabiliyorsam benim için çok güzel bir eser oluyor.Ama yapımcısının duygularını ben hissedemiyorsam o benim sanat birikimimin eksikliğini gösterir.O eserin kötü olduğu anlamına gelmez ben böyle düşünüyorum.Bence afrikadaki yerlilerin kütüklere vurarak çıkardıkları seslerden oluşturdukları müzik,Dede Efendinin Rast şarkısı "Yine bir gül-nihâl aldı bu gönlümü",Pyotr İlyiç Çaykovski nin kuğu gölü balesi müziği benim için birer şaheserlerdir..Aynı şeyi bir tabloya bakarken,bir fotoğrafı incelerken hep o sanatçının o andaki ruh halini anlamaya çalışırım.Bu da bana o çalışma hakkında bir fikir oluşturur.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: Klein - 16 Nisan 2011, 19:19:07
Alıntı yapılan: bunalmis - 16 Nisan 2011, 19:08:42
Bir şey anladığımı söyleyemeyeceğim fakat şu benzetmeyi yapabilirmiyiz?

Elimde 10 ve 20 Hz varsa fakat bana 15Hz lik ses gerekiyorsa 10 ve 20 Hz i aynı zamanda yada kısa aralıklarla peş peşe çalarım gibi bir şeymi?

Amacım müzik aleti çalabilmek değil, zaten bunun öğrenilemeyeceğini doğuştan yetenekli olunması gerektiğini düşünüyorum. Bu konuda ne düşünüyorsunuz?

Şöyle:
3 sesten kasıt 3 sasin aynı anda basılması ,yani aynı anda tınılaması. buna akor deniyor.
Ama bu sesler rastgele seçilmiyor.

yani do, re , la gibi istediğiniz  notayı basamıyorsunuz.  basarsanız da saçma birşey çıkıyor.

belirli bir düzende basılması gerekiyor.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 16 Nisan 2011, 19:23:03
Anladım. Devam edebilmek için, 3 ayrı frekansdaki sinüs sinyalin toplamının grafiğini çizeceğiz ardından yayınlayacağız.

Bana bu işe uygun, yani aynı anda basılması gereken 3 özel nota söyleyebilirmisiniz?


Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: EMG81 - 16 Nisan 2011, 19:26:26
mi,si,la=La minör
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: kudretuzuner - 16 Nisan 2011, 19:34:34
Merhaba
Hocam,örneğin keman,ut telleri arasında sazda,gitarda olduğu  gibi perde atkıları yok.Bu şu demektir,sanatçı türk sanat müziğini icra ederken perdesiz enstrümanlarda parmağını ile doğru noktaya basmalı ki eserin aslını çalabilsin.Aksi taktirde eser yine icra  edilir ama orijinaline uygun olmaz.Not:Eserler içindeki bu koma farklarını hissedebilecek  müzik kulağına sahip kişiler oldukça kısıtlıdır.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: Klein - 16 Nisan 2011, 19:36:11
mi minör  mi, sol, si  değil mi? ben mi yanlış hesapladım?

minör akor  1,5 + 2 diye hatırlıyorum.  bu durumda dizilim  mi-sol = 1,5 aralık , sol-si = 2 aralık şeklinde çıkıyor.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: kudretuzuner - 16 Nisan 2011, 19:43:02
Merhaba
Arkadaşlar,sizin yazdıklarınızın benim anlatmak istediğim koma ile benzerliğini anlamakta zorlanıyorum. La=440Hz bir koma 440/9=48.88Hz dir.Sizin elde ettiğiniz sesler acaba bu benim hesaba uyuyor mu?
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: EMG81 - 16 Nisan 2011, 19:45:37
Aynen Klein. La minör yerine mi minör yazmışım. Şimdi düzelttim. Çok Özür..
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: Klein - 16 Nisan 2011, 19:48:34
Akor basmak koma seslerin frekansını vermez. Ama kulakta yarattığı etki benzer olabilir.  Bunu bilerek söylemiyorum. Yukarıda bir yerde Koma etkisinin batı enstrümanlarında akorlarla kapatıldığı söylendiği için , o sözün üzerine bir tahmin yapıyorum.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 16 Nisan 2011, 21:33:23
Notalarin girisimi gorsel olarak izlemek icin yazdigim programla akorlara bakabiliyoruz fakat gorsel durumdan ziyade sesi dinlemek gerekecek.
(gorsel durum bana bir sey ifade etmedi)

Program linki (http://www.cncdesigner.com/picproje/Music.rar)

Delphide ses kartina bana su genlikte su frekansda duduk ottur diyebiliyormuyuz?



Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: Klein - 16 Nisan 2011, 21:45:20
Kütüphanenin birinde frekans ve süre vererek  ses çıkaracağımız bir fonksiyon vardı. Ama genlik ile ilgili birşey hatırlamıyorum.
Şu an delphi kuulu değil, bu yüzden bakamıyorum. Bir süre cevap gelmezse kurup bir bakarım.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 16 Nisan 2011, 22:06:00
Fn=440*2^(n-49)/12 nota formulumuze bir daha bakalim.

Komsu iki notanin orani nedir sorusuna yanit arayalim.

Komsu iki notalar  n ve m numarali sirada olsunlar.

Fn=440*2^(n-49)/12
Fm=440*2^(m-49)/12

m=n+1 olduguna gore

Fm/Fn=2^(1/12) bulunur.

Bir baska deyisle, bir notanin frekansi F ise bir sonraki notanin frekansi F*1.0594 dur.

(Ancak bu formulden yola cikarak tek bir frekans degeri ile tum frekanslari hesaplamak kesme ve yuvarlama hatalari nedeniyle buyuk hatalara ulasir.)

La=440Hz den baslayarak 1 oktavdaki tum nota frekanslarini hesaplayalim.

Fn=440*2^(n-49)/12 olduguna gore

440=440*2^(n-49)/12 den n=49 buluruz.

La sesine F0 frekansli ses diyelim

F0=440Hz
F1=440*2^(1/12)=466.153Hz
F2=440*2^(2/12)=493.833Hz
F3=440*2^(3/12)=523.251Hz
F4=440*2^(4/12)=554.365Hz
F5=440*2^(5/12)=587.330Hz
F6=440*2^(6/12)=622.254Hz
F7=440*2^(7/12)=659.255Hz
F8=440*2^(8/12)=698.456Hz
F9=440*2^(9/12)=739.989Hz
F10=440*2^(10/12)=783.991Hz
F11=440*2^(11/12)=830.609Hz


F12 ye gecildiginde oktav atlandigi icin

yeni oktav frekanslarini bir once hesapladigimiz frekanslari 2 ile carparak bulabiliriz. (Gene kesme ve yuvarlama hatalari ortaya cikacaktir)

Bu durumda F12=880.000 Hz olacaktir.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 16 Nisan 2011, 23:03:19
La...F0=440Hz
La#...............................F1=440*2^(1/12)=466.153Hz
Si....F2=440*2^(2/12)=493.833Hz
Do..F3=440*2^(3/12)=523.251Hz
Do#..............................F4=440*2^(4/12)=554.365Hz
Re..F5=440*2^(5/12)=587.330Hz
Re#..............................F6=440*2^(6/12)=622.254Hz
Mi...F7=440*2^(7/12)=659.255Hz
Fa...F8=440*2^(8/12)=698.456Hz
Fa#..............................F9=440*2^(9/12)=739.989Hz
Sol..F10=440*2^(10/12)=783.991Hz
Sol#.............................F11=440*2^(11/12)=830.609Hz

Diyezlerle notalarin iliskisi nedir? Muzisyen arkadaslar size bu nasil aciklandi?

Yada matematiksel iliskiyi biliyormusunuz?
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: EMG81 - 16 Nisan 2011, 23:18:30
"Akor basmak koma seslerin frekansını vermez. Ama kulakta yarattığı etki benzer olabilir.  Bunu bilerek söylemiyorum. Yukarıda bir yerde Koma etkisinin batı enstrümanlarında akorlarla kapatıldığı söylendiği için , o sözün üzerine bir tahmin yapıyorum. "


Örneğin bir mekanda bağlama ile gitar müzik yaptığını hayal et. Bağlamada b1 ve b2 vardır.(Bemol)  şimdi B1 gitardada mevcut. ama b2 yok. B2 b1 ile bir önceki notanında arasında bir ses.
Şimdi şarkı çok basit 4 akorlu olsun, ispanyol kalıbı ile haraket etsin ve karar sei RE olsun. Batı Enstrumanı Re minör(Dm), Do Majör(C), Si bemol(Bb), La minör (Am).

Bunları çalarken başlangış çok güzel olurda Si bemol de işler değişir. Sen Si bemol akoru basarken bağlama Si bemol2 basar ve tonlar tutmaz.

Ozaman gitar napacak? Bsus2 veya 4 basmalı. (ne zamandır Bağlama ile çalmıyorum, Gitarda şuan yanımda değil. tam hatırlayamadım hangisi idi)  Bak şimdi B2 sesi veren bi akor bastı. 
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 16 Nisan 2011, 23:39:03
Notalarla diyezler arasindaki iliski icin garip bir baginti buldum yada buldugumu saniyorum.

Asagidaki programi indirin.

Program linki (http://www.cncdesigner.com/picproje/Music.rar)

Gordugum kadariyla;  bir nota ile bu notanin diyezi yada bu nota ile bu notanin bemolu nun girisimi sonucunda olusan ses dalgasinda 16 pozitif peryod vardir gibi bir kural var.

Mucit mi oldum ne?

Gercekten boyle bir baginti varsa matematiksel olarak ispatlayabiliriz.

Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: Klein - 17 Nisan 2011, 13:52:36
Ben de farklı bir şey söylemedim zaten. Sizin söylediğinize istinaden frekans aynı olmasa bile kulakta bıraktığı etkinin aynı veya benzer olabileceğini söyleyen bir tahminde bulundum.
Tahmin diyorum çünkü: müziğin teorisini biraz biliyor olmama rağmen , pratikte oldukça kötüyüm. Çalabildiğim bir enstrüman var ama dinlemeye 20 saniyeden fazla tahammül edebilen bir tanıdığım yok :)

@bunalmıs
Tespitinizde haklısınız  yarım aralıklı seslerde 16 pozitif ,  tam aralıklı seslerde 8 pozitif alternans var.
Bu da aslında notaların rasatgele seçilmediği belirli bir düzeni olduğu konusunda fikir veriyor. Notaların temelini Pisagor'un atttığını düşünürsek düşünürsek , matematiksel bağıntıların olması pek yadırganacak birşey değil.

Notaların frekansının nasıl seçildiği (en azından la sesinin) , neden mi-fa ve si-do  aralığının yarım ses olduğu konusunda bilgi bulamadım. Müzikle ilgili en merak ettiğm konular bunlar.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 17 Nisan 2011, 17:49:29
Yarim ses tanimini bulmak gerekiyor. Diyezler de dahil olmak uzere tum ardisil notalarin birbirine orani ayni bu durumda kime tam kime yarim ses deniyor ben anlamadim.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: Klein - 17 Nisan 2011, 18:34:30
Aslında bu bir kabullenme ile ilgili.  Do ve RE arası tam ses kabul edildiğinde   do-do#  arası veya Si-Do arasını yarım ses kabul ediyoruz. Görecelibir kavram. Ama kurallar bin yıl öyle konulduğu için öyle kabulleniyoruz.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 17 Nisan 2011, 18:59:53
Alıntı yapılan: Klein - 17 Nisan 2011, 18:34:30
Aslında bu bir kabullenme ile ilgili.  Do ve RE arası tam ses kabul edildiğinde   do-do#  arası veya Si-Do arasını yarım ses kabul ediyoruz. Görecelibir kavram. Ama kurallar bin yıl öyle konulduğu için öyle kabulleniyoruz.

Do ve  Re tam kabul ediliyorsa Mi Fa arasinin yarim olmasi gerekmiyormu?   Gerci Si Do arasi yarim demissin. Buda garip

Klavyeyi dusununce beyaz tuslarin arasi tam beyaz siyahlarin arasi da yarim nota desek Si Do ve Mi Fa isi bozuyor.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: Ersin - 17 Nisan 2011, 19:33:04
Batı müziğinde sıralama diatonik tir .Linkte daha geniş bir şekilde anlatılmış
http://nartbedin.blogspot.com/2007/05/diatonik-olmayan-akorlarn-armoni.html
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: Klein - 17 Nisan 2011, 23:50:22
Şimdiki dizilime göre öyle. mi-fa , si-do arasının yarım ses olması normal. Benim merak ettiğim dizilim neden böyle.  neden mi-mi#-fa şeklinde gitmiyor.

şimdi cevap yazarken bir teori ürettim.
Batı müziğinde majör kalıp 2 tam 1 yarım 3 tam 1 yarım şeklinde gidiyor. Do ilk nota olduğu için  söylenme ve yazılma kolaylığı açısından , notaların dizilimi bu kalıba göre yapıldı ve bu yüzden böyle bir tablo çıktı. Eğer  mi-fa arası tam ses olarak alınsaydı  do gamı doğal kalıp olmaktan çıkacaktı.  Bu durumda majör kalıp neden 2 tam 1 yarım 3 tam 1 yarım şeklinde gidiyor? sorusu gündeme geliyor. Muhakkak seslerin uyumu , müziğin matematiği ile bir ilgisi vardır.

@Ersin
Link açılmadı.  Sanırım yukarıdaki soruya cevap vardı bu linkte.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 18 Nisan 2011, 00:25:07

     Do#       Re#      Mi#(Fa)         Sol            La          Si
Do         Re         Mi               Fa#         Sol#        La#      Si#(Do)


Benim gibi muzikten anlamayana notalari diz deselerdi klavyeye boyle dizerdim.

Fakat asagidaki gibi dizilmis.


     Do#       Re#               Fa#        Sol#          La#     
Do         Re         Mi     Fa           Sol           La          Si


Frekanslarin oranlarina ve farklarina bakalim belki bir sey yakalariz.

Frekanslarin dogrusal degil de ustel gittigini biliyoruz. Bunun da bir ipucu olmasi lazim.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: My75 - 18 Nisan 2011, 09:49:22
Hafta sonuna denk geldi uzak kaldım,forumda müziğe bu kadar yatkınlık ve merak çok hoş bir şey zaten çoğu elektronikçi içinde herzaman müzik ruhu vardır bizim orkestramız 5 kişiydi 4'ü  terazi burcu 2'si ise aynı zamanda  elektronikçi idi..Hepimiz türk batı tabanlıyız 60'lı 70'li yıllardan bir başlardık herkes kendinden geçerdi..Ne günlerdi çok özlüyorum... ;D


Aslında yarım tam diye bir dizilim sadece anlatımdan ibaret,karar sesi la olup ilerleyişler yarım ses olarak devam eder.Akor dediğimiz olay aynı anda bir çok notanın tınlamasıdır,bu notalar rastgele olmaz dereceleri vardır mesela..

Do minör açılımı

kod Cm 'dir.Major ve minör kalıp 1. 3. 5. sesler den oluşur..Cm=Do,re#,sol... 3. derece notanın yarım ton düşmesi minör ve major farklılığı verir.

C=Do,mi,sol
Cm=Do,re#,sol

Akorlar bunlardan ibaret değildir,C,Cm,C7,Cm7,C6,9,11,dominant,7'lisi eksilmiş,4'lüsü eksilmiş,sus2 v.s diye oldukça zengindir ve bunları basmak insanın tamamen ruh zenginliği ile alakalıdır..

Bu arada bu anlattıklarımı hiç biryerden bakıp anlatmıyorum yani eksiğim ve hatam olabilir çünkü uzun zaman oldu o yüzden bunları referans almayıp araştırın derim.Aklımda kalanlar sadece,ben klavye çaldığım için zengin bir akor hakimiyetimiz vardı,klavye ve gitar dışında her akoru her enstrüman vermez..Çünkü polifoni denen çok seslilik olması lazım,mesela bu devreyi yapan arkadaşı tebrik ederim,neredeyse 10 parmak akor basıyor ve hepsini duyabiliyoruz..Profesyonel aletlerde bende Pa80 vardı 61 tuş polifoni idi yani hepsini aynı anda basabilirsiniz fakat 10 parmağımız olduğu için bu tabiki zor.. :)

 



Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: Ersin - 18 Nisan 2011, 12:33:38
@Klein link çalışıyo.
my75 e katılıyorum, sadece major ve minor değildir.Yazdığı orneklerden kat kat fazla türevleri var, bazıları neşeli ve hareketli tınlayabilir bazıları da karanlık ( korku filmlerinde arka planda çalan müzik )  bir etki yaratabilir.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: Mucit23 - 14 Mayıs 2011, 21:32:57
Nasıl yapıldığını merak edenler için izlemesini tavsiye ederim. Gerçekten çok ilginç.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: samuray84 - 27 Şubat 2012, 10:12:47
Alıntı yapılan: z - 16 Nisan 2011, 17:14:44
Fn=440 x 2^[(n-49)/12] bagintisina tekrar goz atalim.

Herhangi bir oktav ile bir ust oktav arasinda kac nota vardir? (12 oldugunu biliyoruz ama gene de hesaplayalim)

F=440 x 2^[(n-49)/12]

Bir ust oktavdaki tusun numarasi x olsun

2F=440 x 2^[(x-49)/12]

oranlarsak

2=2^[(x-49)/12]  / 2^[(n-49)/12]

2=2^[(x-n)/12]

(x-n)/12=1
x=13

Demekki n numarali notayi 1 diye sayarsak 13 e geldigimizdeki nota 1 numarali notanin tam iki kati frekansdadir ve bir oktav ileridedir.

O halde 1 oktavda 12 nota vardir.


Bu sihirli formul aslinda 1 oktavin 12 notadan olusacagi kuralindan ortaya cikmistir.

Buradaki sihir bu formul değil, formulun 2 nin kuvvetini iceriyor olmasidir.

Tarihler boyunca mirildanmalar, sarki sozlerinin 440Hz civarindaki frekanslarla ifade edilebilecegini gostermistir. (Kulagin yapisi geregi)
Bunun iki kati yada ikinin kuvvetleri kadar dusuk yada yuksek bolgeler ise ince sesli yada kalin sesli kisilerin sarkilarina eslik etmesine uygundur.

Acaba frekanslara ofset verebilirmiyiz. Benim sesimin baslangici, teorik LA ile baslamaya uygun değil, 2 katina da uygun değil, aradan bir yerden girersem sesime cok uyumlu oluyor dersek, bir baska sihirle karsilasiriz.

Bir baska deyisle soyle anlatayim.

Her insan ses tellerine sahiptir. Fakat bu ses telleri diyapozonla akord edilmiscesine ayni değildir.

Birimiz laaaaaa dedigimizde frekans f1, bir digerimiz laaaaaa dediginde f2 olur.

f1 ve f2 arasindakı oran. 2 yada 2 nin kuvvetleri kadar olabilecegi gibi oran  1....2 araliginda da olabilir.

Eee ne olacak simdi? Bu kizcagiz yada adamcagiz teorik frekanslara akordlu calgilar esliginde bagirip cagiramayacakmi?

Bu sihir nedir?  Muzisyenlerden cevabi bekliyelim.

hocam güzel açıklamışsın, soruna gelince, her insanın sesi belli aralıktadır.Aşağı yukarı aynı frekanslar aralığında yani. teknik olarak incelemedim ama yıllarca müzisyenlik yaptığımdan bunu söyleyebiliyorum. ortalama 2 oktav genişliğindedir ve şimdi merak edip baktığım bi sitede 85-1100hz arasında olduğu yazıyor. Kadınlarınki biraz daha dik tabi, bir kadından 85 hz ses cıkarmasını beklemek garip olurdu:) Ancak bas karakterli bir insan bu frekansta sesi cıkarabilir.
E peki herkesin frekans aralığı aşağı yukarı aynıysa(bazı 3 oktav +kafa sesi kullananları saymazsak:)) neden herkesin sesi farklı?

Bu da tını dediğimiz olay. alıntı yapıyorum:
Sesler arasındaki tını farkı, renk farkıdır. Ses, kendine özgü olan bu rengi, taşıyıcı bir
titreşimin (asal dalganın) üzerine "oranlı" olarak, yan titreşimlerin (harmoniklerin) binmesiyle oluşan karmaşık titreşimlerin sonucu sonucunda kazanır. Frekansı oluşturan saniyedeki periyot sayısı, ne kadar fazla olursa ses o kadar tiz, periyot sayısı ne kadar az olursa, o kadar bas olur.

yani benim anladığım, insan ses teli dediğimiz organ 2 adet açılıp kapanabilen kas yapısı, nasıl ki her düşen kar tanesi birbirinin aynısı değilse, hiç bir insanın ses teli de diğerinin aynısı değil, kalın ince, uzun kısa olmasının yanında hücre sayısı veya şekli bire bir aynı değil. Kadınlarınki daha uzun olduğu icin daha ince birde.

teknik bi açıklama olmasa da faydalı bişeler söylemişimdir umarım.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 15 Ocak 2013, 13:25:29
Ben hâla diyez notaları anlamış değilim.

Notaları Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si, Do şeklinde çaldığımızda mükemmel bir uyumu farkediyoruz.

Fakat işin içine diyezleri de katarsak sıralı çalımda ahenk bozuluyor.

Do, Do#, Re, R#, Mi, Fa, Fa#, Sol, Sol#, La, La#Si, Do

Halbuki diyezlerde işin içinde olduğunda komşu notaların frekanslarının birbirine oranı hepsinde de 2^(1/12) oluyor.

Do# ve Re# diyezi atlayıp ardından  Mi, Fa, Sol çalarsak ahenk oluyor.  Halbuki diyezleri atlamakla 2^(2/12) oran kullanırken Mi ardından Fa çaldığımızda oran 2^(1/12) oluyor.

Yani ahenk oluşması için bu oranı bozmamız gerekiyor.

Galiba bu kulağın fizyolojisi ile ilgili. Ben başka bir açıklama bulamadım.

Sizin varmı?
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 15 Ocak 2013, 16:38:20
 Sorum mu anlaşılmaz yoksa cevap mı bilinmiyor?
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: mufitsozen - 15 Ocak 2013, 16:58:23
Ustadlar, cok ilginc bir konu ve bende katkida bulunmak isterdim ama bu konuda iyi bir dinleyici olmak disinda bilgim tin-tin.

Fakat sayin @z'nin mukemmel sorulari benim merakimi celbetti ve biraz arastirinca  "Music: A Mathematical Offering" diye Cambridge University Press'den bir kitap oldugunu farkettim.

bunun ebook olanlarida var http://cloudzer.net/file/70is6o14/ma0521853877_fbs.pdf (http://cloudzer.net/file/70is6o14/ma0521853877_fbs.pdf)
Alıntı YapSince the time of the Ancient Greeks, much has been written about the relation between mathematics and music: from harmony and number theory, to musical patterns and group theory. Benson provides a wealth of information here to enable the teacher, the student, or the interested amateur to understand, at varying levels of technicality, the real interplay between these two ancient disciplines. The story is long as well as broad and involves physics, biology, psycho acoustics, the history of science, and digital technology as well as, of course, mathematics and music. Starting with the structure of the human ear and its relationship with Fourier analysis, the story proceeds via the mathematics of musical instruments to the ideas of consonance and dissonance, and then to scales and temperaments. This is a must-have book if you want to know about the music of the spheres or digital music and many things in between.

Faydali olacagini umarak buraya ekledim.

Kolay gelsin.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: berat23 - 15 Ocak 2013, 19:00:27
yorumum o ahenk denilen işin,aslında işin sanatlı kısmı olduğu şeklinde. mesela o do re mi..diye giden bizim klasik müzikte çargah makamıdır.  mesela do-re b-mi-fa sol-la-si b ise meşur saba. sizde kendinizce ahenk kurun,bülent makamı olsun. belki arada matematiksel bir korelasyon da olabilir ,aslında güzel bir araştırma konusu.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 15 Ocak 2013, 20:32:55
@Berat23

Yorumun süper.

O zaman Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si notalarının çalınmasındaki ahenk aslında ardışıl seslerin dizilişi olmadığından
bu dizilişe özel bir melodi demek doğru olacak.

Keza sizin verdiğiniz notaları çalınca da bir ahenk var.

Fakat hâla anlamadığım;

piyano klavyesinde notaların diziliş şekli.

   
     Do#     Re#          Fa#     Sol#      La#
Do       Re        Mi  Fa      Sol        La          Si    Do


Daha önce de yazmıştım

   
     Do#     Re#       Fa         Sol          La          Si   
Do       Re         Mi        Fa#       Sol#      La#        Do
   

şeklinde dizilmeliydi. :) Bir bunu anlasam bitti bu iş.

@Mufitsozen hocam, dokuman için teşekkürler.


mesaj birleştirme:: 15 Ocak 2013, 20:37:11

Aslında tam sese ve yarım sese nasıl karar verilmiş bunu anlamak istiyorum.

Nota frekanslarının oranı belli iken tam ve yarım tanımında bir terslik var. Zaten bu terslik, klavyedeki tuşların yerlerinin de ters olmasına neden oluyor.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: peko - 15 Ocak 2013, 20:37:37

@z

Hocam ben bu işin sonu nereye gidecek onu merak etmeye başladım şimdiden :)

https://320volt.com/stm32-midi-16-parca-duzenleme-ve-morph-sequencer-arpeggiator/ (https://320volt.com/stm32-midi-16-parca-duzenleme-ve-morph-sequencer-arpeggiator/)

Böyle birşey kesin derim işin sonunda.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: berat23 - 15 Ocak 2013, 21:00:06
hocam aslında bizim türk müziğinden ilerlersek daha iyi olur zira bizde yarım değil daha ufak ses aralıkları var.ben pek bilmediğimden bu andan sonra fazla birşey söyleyemem. epey makam var ve bu makamların birçoğu duygularla eşleştiriliyor,mesela hicaz,hüzzam hüzünlü,uşşak adı ile maruf, acem aşiran neşeli gibi. aynı şekilde saba ise oldukça ağırdır,bildiğim en neşeli saba şarkı sallasana mendilini. bunlar bilindiğine göre mesele makamları tanıtacak bir feature bulmak ve sınıflandırmak. sonrasında yeni makamlar bile türetilebilir,artık makam çıkmaz diyen kelli felli üstadlara matematiksel makam dersi verilebilir :) yani mutlaka bir pattern var bence.

piyano,batı enstrumanı olduğundan dizilimin öyle olması tesadüf değil. piyanoya yerli alternatif kanun verilebilir,orda gözükür çeyrek sesler.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: frederic - 15 Ocak 2013, 21:08:19
Kemanımı denek olarak kullanabilirim hocam aklınızda bulunsun =), çok sevdim bu konuyu notalar müziğin temelidir,bu konuya ağırlık vermeniz çalacağınız enstürman ile yapacağınız müziğin kalitesini şimdiden belli ediyor.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: mufitsozen - 15 Ocak 2013, 21:51:45
Alıntı yapılan: berat23 - 15 Ocak 2013, 19:00:27
yorumum o ahenk denilen işin,aslında işin sanatlı kısmı olduğu şeklinde. mesela o do re mi..diye giden bizim klasik müzikte çargah makamıdır.  mesela do-re b-mi-fa sol-la-si b ise meşur saba. sizde kendinizce ahenk kurun,bülent makamı olsun. belki arada matematiksel bir korelasyon da olabilir ,aslında güzel bir araştırma konusu.

Bence muzıktekı ahenk muhakkak ki insanin yaratilisindan geliyor.

Sayin @OG buyuk ihtimalle yine benim eksiklerimi tamamlayacak ama, Kuranda Muminun suresı 78 syle der:
Alıntı YapHalbuki O, sizin için kulakları, gözleri ve gönülleri yaratandır. Ne kadar az şükrediyorsunuz!

Konunun tabiattaki Golden Ratio, Fibonacci serisi ile ilintili oldugunu dusunuyorum.
(http://designblog.rietveldacademie.nl/wp-content/uploads/2011/05/golen-ratio-2.jpg)


Bunlarda insanda mevcut İAltin Orandan (Golden Ratio) bazileri soyle:

(http://www.goldennumber.net/wp-content/uploads/ear-golden-spiral.gif)

(http://img.tfd.com/dorland/thumbs/cochlea.jpg)

(http://www.ifd.mavt.ethz.ch/research/group_lk/projects/cochlear_mechanics/Enz_Brit_Basilar_membrane_analysis_of_sound_frequencies.gif?hires)

Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 15 Ocak 2013, 23:06:16
Alıntı yapılan: z - 16 Nisan 2011, 17:14:44
...... Her insan ses tellerine sahiptir. Fakat bu ses telleri diyapozonla akord edilmiscesine ayni değildir.

Birimiz laaaaaa dedigimizde frekans f1, bir digerimiz laaaaaa dediginde f2 olur.

f1 ve f2 arasindakı oran. 2 yada 2 nin kuvvetleri kadar olabilecegi gibi oran  1....2 araliginda da olabilir.

Eee ne olacak simdi? Bu kizcagiz yada adamcagiz teorik frekanslara akordlu calgilar esliginde bagirip cagiramayacakmi?


Bu konu http://blog.telsanatlari.com/?p=60#comment-488 (http://blog.telsanatlari.com/?p=60#comment-488) sitesinde açıklanmış.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: berat23 - 16 Ocak 2013, 00:58:42
iyi müzikler hakkında tasavvufi bir yorum şöyle der,kulaklarımız elest bezminde allahın sesini en güzel ses olarak bellemiştir,dünyada da onu arar,iyi müziklerde allahı anlatır.konuyla çok alakalı değil ama anlatmak istedim.katılmayabilirsiniz,şirk diyenler olabilir fakat hüsnü tevil olarak bakmak en doğrusu.

muhtemelen kullanılan makamların rastgele dizilimlerden altın oran gibi bir farkı var.ama nasıl bir feature reprezante eder onu araştırmak lazım.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 16 Ocak 2013, 19:01:50
http://www.erhanbirol.com/othersites/TemelMuzikEgitimi/mjrgmlr.htm (http://www.erhanbirol.com/othersites/TemelMuzikEgitimi/mjrgmlr.htm)

Yukarıdaki linkte majör gamlara ilişkin ses örnekleri mevcut.

Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si, Do olarak tanıdık gelen bu melodi daha pek çok şekilde elde edilebiliyor.

Do Diyez Majör Gamı nı dinleyin.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: pisayisi - 16 Ocak 2013, 19:35:29
Hocam nedir bu müzik aşkı, bakın kuma yazıyorum bu heves uzun sürmeyecek  ;D Aaaa rüzgar başlıyooo...
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 16 Ocak 2013, 19:44:14
Kız tavlıyacağım. ;D

mesaj birleştirme:: 16 Ocak 2013, 19:54:51

Samuel Mors, mors alfabesini kafasına göre yapmış. Her hangi bir kural yok. Buna ilişkin kısa bir yazı okumuştum.
O zamanlar kodlama üzerine çok fazla bilgi olmadığı için böyle olmuş.

Dolayısı ile hata var. Hata derken, sistematik kodlamama hatası var.

Sonuçta insan beyni decoder olarak çalışıyor. Kural olsa da olmasa da beyin gelen sesleri decode edecek.

Müzikdeki notaların yazımında da baştan hata yapıldığını düşünüyorum. Neyse daha işin başındayken burası hatalı düşünülmüş demem abes kaçar.

Çift diyez ve çift bemol kafama yatmadı.

Deniyorki;

Çift Diyez: Önüne konduğu notayı bir tam ses inceltir.
Çift Bemol Önüne konduğu notayı bir tam ses kalınlaştırır.

İyide kardeşim notanın önüne çift diyez koyuncaya kadar oraya neden 1 üst notayı yazmıyoruz diyesim geliyor.

Mesela ##C demek,  D demek değilmi? Neden D yazmak varken ##C yazıyorlar?

Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: t2 - 16 Ocak 2013, 22:54:49
Notaları beğenmediysen renk kodları olarak  yeniden kodlanabilir.

aslında koda gerek yok numara olabilir. sokak isimleri gibi  bülbül sokak mıydı cıngıl sokak mı karışmaz.  numara kesin çözüm.

1..8
ve oktav içinde harf eklenecek hepsi bu abcd oktav, rakamlar nota.
nasıl kesin çözüm değil mi? müziği icat edenler "kalın kafalı " ve matematikten anlamaz insanlar olduğu için numara vermemiş kıl bir sistem geliştirmiş. kalınkafalılar müziği mahvettiler. halbuki leonardodavinci beste yapmış yapabilmiş olsaydı o kesin numara verirdi. ben müzikle uğraştığını duymadım.
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 16 Ocak 2013, 23:23:33
Renk kodu olmaz. 8 x 12 den 96 renk bulman gerekir.

Numara sistemine gitarcılar dönmüş. Tab gösteriminden yeni haberim oldu. Kağıda 6 paralel çizgi çizmişler. Sonrada notayı perde no olarak ilgili çizginin (telin) üstüne yazmışlar.

Nota yazımında benim beğenmediğim, 1 oktavı aşan notorların porte üzerinde gösteriminde.

Müziğin içinde güzel bir matematik var da, müzisyenler işin bu kısmıyla ilgilenmiyorlar (sanıyorum).

Bu matematik ne dersen şu anda bilmiyorum. Girişimle yani frekansların oranıyla ilgili gibi sezinliyorum.

Benim açımdan şimdilik sezgi....

Edit: Sanırım sezgim doğru: https://www.picproje.org/index.php/topic,44612.msg328803.html#msg328803 (https://www.picproje.org/index.php/topic,44612.msg328803.html#msg328803)
Başlık: Ynt: Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....
Gönderen: z - 17 Ocak 2013, 04:14:21
Alıntı yapılan: mufitsozen - 15 Ocak 2013, 21:51:45
....Konunun tabiattaki Golden Ratio, Fibonacci serisi ile ilintili oldugunu dusunuyorum.
(http://designblog.rietveldacademie.nl/wp-content/uploads/2011/05/golen-ratio-2.jpg)

Hocam aşağıdaki sayfaya girdiğinde The golden ratio and Fibonacci numbers diye bir başlık göreceksin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Music_and_mathematics (http://en.wikipedia.org/wiki/Music_and_mathematics)