Oto Aküsü Dayanırmı ?

Başlatan agora_meyhanesi42, 20 Mart 2009, 10:57:06

agora_meyhanesi42

Arkadaşlar otolar için otomatik far yakma devresi yapıyorum. Devre aküden toplam 113 mA akım çekiyor. Devre çalıştıgı zaman bir röle yardımı ile far anahtarını kapatıyor dolayısı ile farda devre ile birlikte akım çekmeye başlıyor aküden tabi bu araç çalışmazken araç çalıştıktan sonra aracın elektriğini dinamo sagladgı için akım dinamodan çekilmeye başlıyor. Sorum şu sizce çektiğim bu akım çokmu büyük yoksa normalmi yani herhangi bir aksilik olurmu ?

Teşekkür ediyorum kolay gelsin...
Yüksel Türk ! Senin için yükselmenin hududu yoktur...

sebo

yapmış olduğun devreyi kontağa bağla yani kontak açıldığında araç çalıştığında devreye girsin bu şekilde olursa hiçbir sorun olmaz ama diğer türlü sürekli belli bir akım çekersen aracın aküsü bir süre sonra baoşalır ve aracı çalıştıramazsın

Erol YILMAZ

113 mA çok fazla,
20 mA in üzerine çıkmamaya çalış.

5 mA seviyesinde ise çok iyi olur.

agora_meyhanesi42

devre aşagıda

http://img25.imageshack.us/my.php?image=autocarlight.png


çektiği akımı düşürmek için ne yapmalıyım ?
Yüksel Türk ! Senin için yükselmenin hududu yoktur...

timpati

ledlerin seri dirençleri 2k2 olsa toplamda belki 10mA kadar tasarruf sağlanır ama yine de sonuçta tüketim fazla azalmış sayılmaz. bence mekanik röle yerine yarıiletken (transistör, triyak, tristör vb) kullanılırsa devrenin çektiği akım azalabilir (belki küçük soğutma sorunları çıkar, hepsi o).
why mr. anderson, why ?

agora_meyhanesi42

Evet devredeki ilk röle RL3 yerine transistor yerleştirdim ama rölenin yaptıgı işi tam olarak yapamadı. Devre boyle kalsa oluşabilecek sıkıntılar nelerdir acaba ? aracın aküsü bu çekilen akımı saglayacak kadar güçlü değilmidir.
Yüksel Türk ! Senin için yükselmenin hududu yoktur...

edem46

arkadaşım girişi kontaktan yaparsan hiç bir sorun kalmaz roleyi kullanmaktan vazgeçme transistör sorun çıkarabilir bahsettiğin akım kontak açıken çekeceğinden bir sorun oluşturmaz
roleyle her araca uyum sağlayabilirsin ama transistörle bazı araçlarda sorun olur  kolay gelsin

agora_meyhanesi42

Cevaplar için teşekkürler
Yüksel Türk ! Senin için yükselmenin hududu yoktur...

nurican

genelde otomobil akülerindeki akım değeri 60 Ah olarak üretilir. Ah kısaltması amper/saat anlamına gelmektedir. yani 12 v 60 Ah değerindeki bir aküden 1 saat boyunca 12v 60 amper akım çekilebilir demektir yada 12v 6 amper akım 10 saat çekilebilir demektir.  tabi bu durum akünün tam şarjlı olduğu zamanlar için geçerlidir.

buna göre bir hesap yaparsak:

113 ma akım ne kadar zaman da aküyü bitirir onu bulalım.

60000/113=530,973 saat /24=22,123 gün eder.

araba 22 gün boyunca çalışmaz ise akü tamamen boşalacak demektir.

aracın çalışabilmesi için akünün en az %45 ine ihtiyacı vardır. akünün eskidiğini ve araçtaki diğer donanımında(alarm sensörleri, mp3 player, yol bilgisayarı vs.)  aküden bir miktar kullandığını varsayarsak. tahmini olarak akünün dayanma gücü 6 güne inecektir. bu zaman ise birçok kullanıcı için yeterli değildir.
Bir yerde küçük insanların büyük gölgeleri oluşuyorsa orada güneş batıyor demektir.....

agora_meyhanesi42

yalnız burda anlaşılmayan bir nokta var sanırım. yapılan cihaz sürekli olarak aküden akım çekmeyecek sadece araç çalışana kadar akım çekecek yani hemen hemen araç çalışana kadar en fazla otuz saniye aküden çalışacak zaten devrenin ilk roleye kadar olan kısmı bunu saglıyor o kısım basir bir zaman rölesidir. aracın kontagı açıldıktan 30 sn sonra ana devreyi harekete geçirmek için tasarladım o kısmı. Araç çalıştıktan sonra akü ile irtibatı kesildiği için zaten devre aküden harcamayacak sanırım siz sürekli aküden çekecegimi, sandınız.
Yüksel Türk ! Senin için yükselmenin hududu yoktur...

vatandas30

devrene bakmadım ama şunu söyleyeyim. araçlarda farlar zaten röle ile kumanda edilir. senin yapacağın bu röleyi kumanda etmek. yani devrenin çıkışına bu röleyi sürebilecek bir transistör bağla ve transistörün emiter ve kollektörünü far anahtarına paralel bağla. tabii emiter ve kollektör polarmasına dikkat et.