Bravo bu arkadasa. Digital, elektronik muzik....

Başlatan bunalmis, 15 Nisan 2011, 02:11:39

Klein

mi minör  mi, sol, si  değil mi? ben mi yanlış hesapladım?

minör akor  1,5 + 2 diye hatırlıyorum.  bu durumda dizilim  mi-sol = 1,5 aralık , sol-si = 2 aralık şeklinde çıkıyor.

kudretuzuner

Merhaba
Arkadaşlar,sizin yazdıklarınızın benim anlatmak istediğim koma ile benzerliğini anlamakta zorlanıyorum. La=440Hz bir koma 440/9=48.88Hz dir.Sizin elde ettiğiniz sesler acaba bu benim hesaba uyuyor mu?
Amatör

EMG81

Aynen Klein. La minör yerine mi minör yazmışım. Şimdi düzelttim. Çok Özür..

Klein

Akor basmak koma seslerin frekansını vermez. Ama kulakta yarattığı etki benzer olabilir.  Bunu bilerek söylemiyorum. Yukarıda bir yerde Koma etkisinin batı enstrümanlarında akorlarla kapatıldığı söylendiği için , o sözün üzerine bir tahmin yapıyorum.

z

Notalarin girisimi gorsel olarak izlemek icin yazdigim programla akorlara bakabiliyoruz fakat gorsel durumdan ziyade sesi dinlemek gerekecek.
(gorsel durum bana bir sey ifade etmedi)

Program linki

Delphide ses kartina bana su genlikte su frekansda duduk ottur diyebiliyormuyuz?



Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

Klein

Kütüphanenin birinde frekans ve süre vererek  ses çıkaracağımız bir fonksiyon vardı. Ama genlik ile ilgili birşey hatırlamıyorum.
Şu an delphi kuulu değil, bu yüzden bakamıyorum. Bir süre cevap gelmezse kurup bir bakarım.

z

#36
Fn=440*2^(n-49)/12 nota formulumuze bir daha bakalim.

Komsu iki notanin orani nedir sorusuna yanit arayalim.

Komsu iki notalar  n ve m numarali sirada olsunlar.

Fn=440*2^(n-49)/12
Fm=440*2^(m-49)/12

m=n+1 olduguna gore

Fm/Fn=2^(1/12) bulunur.

Bir baska deyisle, bir notanin frekansi F ise bir sonraki notanin frekansi F*1.0594 dur.

(Ancak bu formulden yola cikarak tek bir frekans degeri ile tum frekanslari hesaplamak kesme ve yuvarlama hatalari nedeniyle buyuk hatalara ulasir.)

La=440Hz den baslayarak 1 oktavdaki tum nota frekanslarini hesaplayalim.

Fn=440*2^(n-49)/12 olduguna gore

440=440*2^(n-49)/12 den n=49 buluruz.

La sesine F0 frekansli ses diyelim

F0=440Hz
F1=440*2^(1/12)=466.153Hz
F2=440*2^(2/12)=493.833Hz
F3=440*2^(3/12)=523.251Hz
F4=440*2^(4/12)=554.365Hz
F5=440*2^(5/12)=587.330Hz
F6=440*2^(6/12)=622.254Hz
F7=440*2^(7/12)=659.255Hz
F8=440*2^(8/12)=698.456Hz
F9=440*2^(9/12)=739.989Hz
F10=440*2^(10/12)=783.991Hz
F11=440*2^(11/12)=830.609Hz


F12 ye gecildiginde oktav atlandigi icin

yeni oktav frekanslarini bir once hesapladigimiz frekanslari 2 ile carparak bulabiliriz. (Gene kesme ve yuvarlama hatalari ortaya cikacaktir)

Bu durumda F12=880.000 Hz olacaktir.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

z

#37
La...F0=440Hz
La#...............................F1=440*2^(1/12)=466.153Hz
Si....F2=440*2^(2/12)=493.833Hz
Do..F3=440*2^(3/12)=523.251Hz
Do#..............................F4=440*2^(4/12)=554.365Hz
Re..F5=440*2^(5/12)=587.330Hz
Re#..............................F6=440*2^(6/12)=622.254Hz
Mi...F7=440*2^(7/12)=659.255Hz
Fa...F8=440*2^(8/12)=698.456Hz
Fa#..............................F9=440*2^(9/12)=739.989Hz
Sol..F10=440*2^(10/12)=783.991Hz
Sol#.............................F11=440*2^(11/12)=830.609Hz

Diyezlerle notalarin iliskisi nedir? Muzisyen arkadaslar size bu nasil aciklandi?

Yada matematiksel iliskiyi biliyormusunuz?
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

EMG81

#38
"Akor basmak koma seslerin frekansını vermez. Ama kulakta yarattığı etki benzer olabilir.  Bunu bilerek söylemiyorum. Yukarıda bir yerde Koma etkisinin batı enstrümanlarında akorlarla kapatıldığı söylendiği için , o sözün üzerine bir tahmin yapıyorum. "


Örneğin bir mekanda bağlama ile gitar müzik yaptığını hayal et. Bağlamada b1 ve b2 vardır.(Bemol)  şimdi B1 gitardada mevcut. ama b2 yok. B2 b1 ile bir önceki notanında arasında bir ses.
Şimdi şarkı çok basit 4 akorlu olsun, ispanyol kalıbı ile haraket etsin ve karar sei RE olsun. Batı Enstrumanı Re minör(Dm), Do Majör(C), Si bemol(Bb), La minör (Am).

Bunları çalarken başlangış çok güzel olurda Si bemol de işler değişir. Sen Si bemol akoru basarken bağlama Si bemol2 basar ve tonlar tutmaz.

Ozaman gitar napacak? Bsus2 veya 4 basmalı. (ne zamandır Bağlama ile çalmıyorum, Gitarda şuan yanımda değil. tam hatırlayamadım hangisi idi)  Bak şimdi B2 sesi veren bi akor bastı. 

z

#39
Notalarla diyezler arasindaki iliski icin garip bir baginti buldum yada buldugumu saniyorum.

Asagidaki programi indirin.

Program linki

Gordugum kadariyla;  bir nota ile bu notanin diyezi yada bu nota ile bu notanin bemolu nun girisimi sonucunda olusan ses dalgasinda 16 pozitif peryod vardir gibi bir kural var.

Mucit mi oldum ne?

Gercekten boyle bir baginti varsa matematiksel olarak ispatlayabiliriz.

Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

Klein

Ben de farklı bir şey söylemedim zaten. Sizin söylediğinize istinaden frekans aynı olmasa bile kulakta bıraktığı etkinin aynı veya benzer olabileceğini söyleyen bir tahminde bulundum.
Tahmin diyorum çünkü: müziğin teorisini biraz biliyor olmama rağmen , pratikte oldukça kötüyüm. Çalabildiğim bir enstrüman var ama dinlemeye 20 saniyeden fazla tahammül edebilen bir tanıdığım yok :)

@bunalmıs
Tespitinizde haklısınız  yarım aralıklı seslerde 16 pozitif ,  tam aralıklı seslerde 8 pozitif alternans var.
Bu da aslında notaların rasatgele seçilmediği belirli bir düzeni olduğu konusunda fikir veriyor. Notaların temelini Pisagor'un atttığını düşünürsek düşünürsek , matematiksel bağıntıların olması pek yadırganacak birşey değil.

Notaların frekansının nasıl seçildiği (en azından la sesinin) , neden mi-fa ve si-do  aralığının yarım ses olduğu konusunda bilgi bulamadım. Müzikle ilgili en merak ettiğm konular bunlar.

z

Yarim ses tanimini bulmak gerekiyor. Diyezler de dahil olmak uzere tum ardisil notalarin birbirine orani ayni bu durumda kime tam kime yarim ses deniyor ben anlamadim.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

Klein

Aslında bu bir kabullenme ile ilgili.  Do ve RE arası tam ses kabul edildiğinde   do-do#  arası veya Si-Do arasını yarım ses kabul ediyoruz. Görecelibir kavram. Ama kurallar bin yıl öyle konulduğu için öyle kabulleniyoruz.

z

#43
Alıntı yapılan: Klein - 17 Nisan 2011, 18:34:30
Aslında bu bir kabullenme ile ilgili.  Do ve RE arası tam ses kabul edildiğinde   do-do#  arası veya Si-Do arasını yarım ses kabul ediyoruz. Görecelibir kavram. Ama kurallar bin yıl öyle konulduğu için öyle kabulleniyoruz.

Do ve  Re tam kabul ediliyorsa Mi Fa arasinin yarim olmasi gerekmiyormu?   Gerci Si Do arasi yarim demissin. Buda garip

Klavyeyi dusununce beyaz tuslarin arasi tam beyaz siyahlarin arasi da yarim nota desek Si Do ve Mi Fa isi bozuyor.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

Ersin