(12-9) - 7.2V gerilim regülatörü ve 6V - 5V gerilim regülatörü hakkında

Başlatan KralMurat, 14 Temmuz 2011, 09:51:43

KralMurat

Arkadaşlar merhaba,

Size sormak istediğim iki konu var. Bu yaz 2 aylığına uzun bir bisiklet turuna çıkacağım, ve tur boyunca elektrik ihtiyacımı karşılamak için 6V 12A bakımsız tip akülerden alacağım. Elimde 12V ve 9V adaptörler var, bunlar kullanarak 7,2V elde edip şehir içlerine indiğimde akümü şarj etmek istiyorum. 12V 1A ve 9V 1A'lik adaptörlerim var, fakat 12V'luk olan çok küçük görünüyor ve üzerinde yazan doğrumudur emin olamıyorum, çünkü 9V'luk adaptörüm yumruğum kadar ve heybetli görüntüsü bana diğerinden daha güçlü olduğu, daha fazla akım sağlayacağı izlenimini veriyor. Sitelerin birinden 12-7.2 gerilim degülatörü devresi buldum, fakat onu 9V'ta kullanmak istediğim için biraz modifiye ettim, sizden ricam orjinal devreye ve modifiye edilmiş devreye bakıp, yaptığım modifikasyonun herhangi bir elemanın çok fazla yüklenmesine ısınmasına sebep olup olmayacağı (dervede lm317 ve basir direnç diyot kombinasyonları var, ama lm317'nin çalışmasını araştırmadım açıkcası, o yüzden soruyorum yeni devre sorun çıkarabilirmi saatlerce akü şarj ederken)

iki devrede aşağıda :



ve modifiyeli devre



İkinci sorum ise benim bu şarj ettiğim 6V'luk aküyü 5V'a çevirip cep telefonu, MP3 çalar, kalem pil, GPS gibi küçük cihazlarımı şarj etmede kullanacağım, 6V - 5V gerilim regülatörü olarak ta şöyle bir devre buldum :



Burdaki sorum ise, 6V 12AH'lık bir giriş uygulayacağım, bunun çıkışı olarak 5V kaç A'lik gerilim elde ederim, yani aynı anda maç A'lık bir yükleme yapsam devre kaldırır.

Aslında iki sorumdada voltajdan yana sorun yok, çıkış voltajını sağlıyor devreler, ama devrelerin gücü nedir, nekadar Amperlik gerilim sağlar bana, şarj devresi için 15 saat çalışsa aküyü şarj etmek için mesela, sorun olur mu, veya aküden elde ettiğim 5V'a aynı anda GPS, telefon ve 2 tane kalem pil şarjı taksam, kaldırır mı. Bu konularda beni aydınlatırsanız sevinirim, yada o devre bu yükü kaldırmaz, elimde şöyle bir devre var çok daha güçlü, onu kullanabilirsin diye yardımcı olursanız çok sevinirim. Şimdiden teşekkürler.

z

Bisiklette yoksa minik bir alternator koysan buna eklyeceğin devre ile ıvır zıvır aletleri şarj etsen daha iyi olmazmı.

Bizim zamanımızda alternator dogrudan tekerin lastik kısmına sürtünen plastik bir tekerlekle dönerdi. Şimdilerde daha güzel sistemler yapıldımı bilmiyorum.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

tayyar

Bunalmış hocam bahsettiğiniz alternatörler bisiklet dinamolarıdır.

Bu dinamolar 6 volt çıkışlı oluyor genelde 12v çıkışlı olanı varmı bilemiyorum ayrıca bunların çıkışına gerilim düzenleyici bir devre şart çünkü bisiklet hızlandıkça çıkışlarındaki gerilim seviyeleri değişiyor.
--EGEMENLİK KAYITSIZ ŞARTSIZ MİLLETİNDİR--

KralMurat

FXDev Hocam elinizde o convertere uygun bi devre şeması varmı acaba? Çünkü benim devreye onu uyduracak ve ekleyecek kadar elektronik bilgisine sahip değilim, diğer tüm devre elemanları değişmesi gerekirmi aynımı kalır bilmiyorum, elinizde örnek bir devre şeması varsa paylaşırsanız çok sevinirim.

bunalmis Hocam o tarz aparatlar performansı direk etkiler uzun yolda, hızınızı %20 - %30 keser, çünkü ben 2 ay bisiklet üstünde olacağım, yeri gelecek bolu dağına tırmanacağım yeri gelecek gavur dağına :) o yüzden kısa mesafede belki olabilir ama uzun mesafelerde o tarz dinamolar pek elverişli değil.

Başka fikri olan varmıydı acaba?

z

Bahsettiğiniz voltaj değişimlerine engel olmak için alternator çıkışına devre tasarlanabilir. Özellikle de yokuş aşağı inişlerde istenen enerji zahmetsiz elde edilir. Aküyü, şehirde şarj etmek yerine bisikletin hareketiyle şarj etmek daha mantıklı geliyor bana.

Cep telefonu, elfeneri, radyo vs şarjı için düşünülebilir.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

berke_42

Alıntı yapılan: FxDev - 14 Temmuz 2011, 12:03:18
12V modelleri de mevcuttu fakat DC mi üretiyorlardı AC'mi bilemiyorum şu an.
bisiklet dinamoları ac gerilim üretirler, genellikle ampullerde kullanıldıgı için kutuplandırmaya ihtiyaç duyulmamıştır
''Yelkeni olmayan gemiye rüzgar da yardım edemez.''

z

Hemencecik deneme yapma acısından,

220v/6v 4w trafonun sekonderi alternatöre bağlanır. 220v sargısına ise cep telefonu şarj aleti bağlanır.
Kısa bir bisiklet turuna çıkılır.

Sonuç olumlu olursa belki hiç devre kurmanıza bile gerek kalmaz.

Alternatör bisikletin hızına göre hem frekansı hemde gerilimi değişen bir gerilim üretir. Bu bir sorun amma kısa bir deneme yapmanın kime zararı olur.

Küçükken çanlı kapı zilini bisiklet dinamosuna bağladığımda lamba ışıldarken zilin çalışmamasına anlam verememiştim.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

t2

Ben de dinamo uçlarına elektrik verip niye dönmüyor titreme yapıyor diye akıl erdirememiştim.
Alıntı Yapbisiklet dinamoları ac gerilim üretirler,

KralMurat

Arkadaşlar cevaplar için teşekkürler, bunu geçekleştirip bisiklete ekleyip, yokuş aşağı indiğim yerlerde extra güç olarak kullanmak mantıklı, fakat genel olarak düz yolda gideceğimi düşünürsek, düz yolda dinamo kullanamam, enerjimi yol almak için kullanmalıyım ve dinamo dediğim gibi hızı %20-%30 kesmekte, o yüzden her ortamda kullanamam, çünkü kısa bir tur değil 2 aylık bir tur yapacağım ve uzun vadede kullanacağım, gece kamp yaptığımda kullanacağım bir akümün olması herzaman için daha garanti olacaktır. Bir dinamo ile de 6V 12A bir aküyü şarj etmek belki haftalar alacaktır, o yüzden her türlü bu devreleri yapmam gerekiyor. Cevaplar için teşekkürler fakat alternatörden ziyade biz yine benim ilk iki soruma odaklanalım :)

tayyar

--EGEMENLİK KAYITSIZ ŞARTSIZ MİLLETİNDİR--

KralMurat

Tamamdır bekliyorum :) Birkaç forumda daha açmıştım aynı başlığı, ordaki arkadaşlar en sondaki devre için 6V 12A'lik giriş veriyosun, çıkışta 5V 1A alacaksın (lm317 max 1A çıkış veriomuş) buda lm317'nin çok fena ısınmasına sebep olur dediler, ben bu 12A akım sadece uzuuuuun süre dayanması ile alakalı (örneğin 1A akım çekersem 12 saat dayanır) şeklinde düşünmüştüm. Böyle bir sorunla (12A - 1A düşüşü nedeniyle aşırı ısınma) karşılaşırmıyım acaba?

Gökhan BEKEN

"LM2576" 3 ampere kadar verebiliyor, ayarlı olanları da var, sabit gerilim veren modelleride var.
Özel mesaj okumuyorum, lütfen göndermeyin.

KralMurat

Arkadaşlar şöyle bi fikir geldi aklıma, online alım-satım sitelerinde ikinci el ışıldak fiyatlarına baktım 5-10 tl arasında aküsü bitmiş ama içi sağlam ışıldaklar var, yani tam benim işime yarayacak şarj devresi :) bunlar zaten 6V 4AH akü içeriyor ve şarj devreleri buna göre tasarlanmış, örneğin 6V 4AH aküyü 6 saate şarj ediyorsa benim 6V 12AH aküyü 18 saatte şarj eder, ama eder yani, hazır gerilim regülatörü içinde :) bu birinci kısmı bu şekilde hallederim diye düşünüyorum. İkinci kısım 6V'tan sabit 5V üretecek gerilim regülatörü. Bu kısım için ne önerirsiniz? Benim eklediğim 3. resimdeki devre yeterlimi (giriş 6V 12AH çıkışta ise Cep telefonu MP3 çalar GPS gibi cihazlar bağlanacak)? değilse nasıl bir çözüm önerirsiniz?

Bence zor kısmı hallettik :) 6V-5V gerilim regülatörü kısmınıda halledersek sorun kalmayacak, şimdiye kadar verilen cevaplar için çok teşekkürler ;)

berke_42

Alıntı yapılan: KralMurat - 15 Temmuz 2011, 08:40:22
bunlar zaten 6V 4AH akü içeriyor ve şarj devreleri buna göre tasarlanmış, örneğin 6V 4AH aküyü 6 saate şarj ediyorsa benim 6V 12AH aküyü 18 saatte şarj eder, ama eder yani, hazır gerilim regülatörü içinde :) bu birinci kısmı bu şekilde hallederim diye düşünüyorum.

şu devreyi bir incele ve şarj kısmı hakkında  bir yorum getir bakalım. :)

**örnegin kutupsuz kondansatörden ne kadar akım alabilirsin?

[IMG]http://i.imgur.com/Rze5u.jpg[/img]
''Yelkeni olmayan gemiye rüzgar da yardım edemez.''

KralMurat

Abicim ben anlamam nekadar akım geçebilir :) elimdeki adaptörün üzerindeki değerler doğrumu onu bile anlamıyorum ki :) sen söyle bana sen nasıl yorumluyosun bu devreyi? Ben sadece voltajdan anlıyorum, işin içine akım girdiğinde anlamadığım için konuyu açtım zaten :)