3 fazli motorlarin calisma prensibi

Başlatan bunalmis, 04 Haziran 2004, 21:06:37

kumral

elektrik motoru yazan yer "elektriksüpürgesi motoru" olacaktı. bu arada düşük gerlim ve düşük devir istiyosan Dc servo motorda kullana bilirsin

z

@Kumral

Bu konuda bayagi bir tecruben olmuş.

O zaman bu basligin lokomotifi sen ol ve bizi pesinden surukle.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

CoşkuN

@Kumral
Yazdıklarınızı okudum biraz korktum açıkçası.Ben de bu dönem tasarım ödevi olarak v/f kontrolü simulikte modelleyeceğim.Eğer bunu bu dönem sonuna kadar yetiştirebilirsem (3 haftam kaldı) ikinci dönem ben de vektör kontrolü tez olarak hazırlamayı düşünüyorum.Kaynak olarak artık o kadar sorun yok sanırım,Türkçe olmasa da ingilizce epey kaynak var.Bakalım artık.

Bu Asenkron motorlar konusuna devam edelim.Gerçekten iyi gidiyordu.Ben de işin temel mantığını öğrenmeyi seven biriyim.Bunalmış hocamın anlatımı çok güzel olmuş.Devamını bekliyoruz.

yanlizefe

Gerçekten bunalmıs hocamın üçfazın oluşumunu anlatan anim. güzel olmuş.Anlatılanları kısaca tekrar edip,bişeyler eklemek isterim.
1)stator sargılarına üçfazlı ac gerilim uygulanır.
2)stator sargılarında bu gerilimin etkisiyle döner manyetik alan oluşur.
3)döner (değişken) man. alan etkisinde kalan uçları kısa devreli rotor sargılarında gerilim oluşur (Değişken manyetik alan içinde duran iletkenlerde gerilim oluşur prensibi ile) Bu gerilim lenz kanununa göre kendisini oluşturan sebebe ters olacak şekildedir.Bu sebepten dolayı stator N ise rotor kutbu S olacak şekildedir.döner manyetik alan ın (stator)dönmesi esnasında rotor kutbunuda çekip dönme gerçekleşir.stator alanı ,rotor alanından daima yüksek hızdadır aralarındaki fark  kayma olarak tarif edilir.
     Rotor kısa devre çubuklarının eğik oluşu motorun sessiz(uğultusuz) çalışmasında etkilidir denir.Bunu ben kendimce şu şekilde açıklıyorum eğimli olması durumunda rotor çubuğunun bir ucu N kutbu altında iken diğer ucu S kutbu altına biraz girmiş vaziyette.Bu şekilde bobinden geçen akımın yön değiştirmesi çok keskin değil yumşak geçişle oluyor. Dolayısı ile gürültüyü azaltıyor.Asenkron motorlarda gürültü sarım teknikleri ile de alakalı .Tam kalıplı sarımlarda kör oyuklar oluşur .Genelde kör oyuklar N_S mıknatıs kutuplarının değişim bölgesindedir.Dolayısıyla bobinden geçen akım kör oyukta sıfır olduktan sonra girdiği kutbun yönünü alacağından yumşak geşiş ve uğultu azalır.

z

Asenkron motorlarin space vector modulasyonu ile surulmesinde motor tum dokumanlarda yildiz bagli olarak gosteriliyor ve denklemler yildiz bagli durum icin yaziliyor.

Bunun ozel bir sebebi varmi? SVM teknigi ucgen baglanti icin kullanilamaz mi?
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

z

Muhendislik fakultelerinde FOC gosteriliyormu yoksa hala yuksek lisans seviyesinde mi?
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

z

Bu yazıyı unutmuşuz. Devamını getirelim.  İlk fırsatta döner alan animasyonunu ekleyeyim.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

Saruman

Mühendislik fakültelerinde FOCtan anlayan kaç hoca var diye soracaktınız sanırım.

Kadirr

Öncelikle anlatımlarınız ve yorumlarınız için emeğinize sağlık çok açıklayıcı olmuş. Benimde 3 fazlı asekron bir motor için birkaç sorum olucak.
İlk olarak 50kw gücünde bir motoru bir tahrik sisteminde kullanıyorum. Mil zaten dönen bir sisteme bağlı olduğu için yani motor enerjisizken de dışardan bir güçle yaklaşık 750d/dk ile dönmesi motora zarar verir mi? Bu şekilde bir çalışmada kullanılması mümkün mü?

z

Eğer motor zaten voltaj verileceği yönde harici bir etki ile dönüyorsa, motor milinin enerjisizken de dönüyor olması enerji tüketimini bir miktar azaltır.

Fakat motor elektrik verildiğinde döneceği yönün tersi yönde harici etki ile döndürülüyorsa bu durumda güç tüketiminiz artar.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

Kadirr

#25
Teşekkür ederim hocam
Dönme yönü enerjili hali ile aynı yönde olucak. Enerji tüketimini ne ölçüde yapar peki bir bilginiz varmı çünkü ben bunu yüksek gerilimli batarya ile beslemeyi düşünüyorum. Batarya karşılayabilcek mi çünkü bataryanın şarj edilmesi deşarjı kaldırabilir mi sizce? Ayrıca sürücüye nasıl bir etkisi olur bunun?

z

Bunu hesaplamak çok zor. Çünkü asenkron motor lineer bir eleman değil.

Ama lineer düşünürsek yapılacak hataya kabulum dersen süperpozisyon yapabilirsin.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

z

Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com