Yardım akıl-fikir tavsiye led?

Başlatan Maxim, 20 Ağustos 2014, 10:27:01

Maxim

arabaya ön park ampülleri yerine led aldım.
orjinal ampüller 5watt tır genelde araçlarda.

Bu ledler son günlerde çıktı piyasaya
önceden 6 - 18 her neyse o kadar adetli led mini bir pcb üzerine lehimlenirdi.
bunlarda tek parça kare-diktörtgen led var ama içleri sıralı led dolu
benim aldıklarımda bir tarafta12 led var yakından bakınca görüyorsun
yani tek ampül arkalı önlü aslında 24 tane led.

bu led ampül 14voltta 220mA akım çekiyor şu anda.
önlü arkalı düşünürsek 2x 110mA (resimde alt taraftada aynı led var)

Şimdi gelelim probleme:

haliyle mal çin malı
ilk deneme yaptığım sırada çok ısınma olduğunu fark ettim ve her lede bağlı olan 2 adet 33 ohm direnci söküp 47 ohm taktım.
biraz akımı azaltıp sıcaklığı düşürmek istedim.
haliyle arabada kullaılacak belkide 6 saat belki 10 saat hiç kapanmadan yanacak olan bir led düşünün.

Bugün sıcaklık ölçüm denemesi yaptım
led üzerindeki sıcaklık şu haliyle tam 108 dereceye çıkıyor.
(thermocouple sensörü led üzerine değdirerek bekledim)
(ledlerin üzeri şeffaf, yumuşak jelimsi bir madde)
Bu, kısa zamanda ledlerin bozulması demek oluyor.

-Biraz daha direncin değerini mi büyütmeliyim?
-Bu sıcaklık değerini kafaya takmamalımıyım?
-Daha radikal çözüm ürütmelimiyim? lm317 regülatör vs vs ?
-Sizin çözüm önerileriniz nedir?


t2

#1
orjinal 5watt ampüldeki ısı da benzer seviyede olur.
bence kafaya takmayın. 
Bu led sürekli dokunmak üzere yapılmış değil.  ısınması normaldir.  regülatörlük durum yok. o zaman regülatör ısınır.


diot

Soğutma yüzeyinin küçük olması esas ısınma sebebi . Power ledler genelde ısınır ve soğutulmaları gerekir. Akımı ne kadar düşürüseniz düşürün gene ısınacaktır. akımı ancak soğutucu yüzeyin soğutmayı sağlıyabileceği yere kadar düşürmeniz lazım ki. buda ışık akısını çok miktarda düşürecektir.

Maxim

Alıntı yapılan: t2 - 20 Ağustos 2014, 10:31:52
orjinal 5watt ampüldeki ısı da benzer seviyede olur.
bence kafaya takmayın. 
Bu led sürekli dokunmak üzere yapılmış değil.  ısınması normaldir.  regülatörlük durum yok. o zaman regülatör ısınır.



hocam eski ampüllerin ısınması önemli değil
isterse onlar 200 derece olsun.

ama led 100 derece olunca bozulmazmı?, ömrü azalmazmı?
az değilki 100 derece sıcaklık

t2

Ledin 100 derecede bozulacağına dair bilgim yok.

hem öyle bir bozulma sıcaklığı varsa bile jonksiyon sıcaklığıdır.
normal ledleri lehim yaparken uçlarını biraz uzaktan lehimlemeyi öneriyorlardı. bunun gibidir.

RaMu

Isı ile BOZULUR.


LED in iç direnci ısısı arttıkça düşer,
1- eğer led ısınıyorsa gittikçe daha fazla akım çeker, goto 2
2- daha fazla akım çekerse daha fazla ısınır               goto 1
ne oldu sonsuz döngü led çok ısındı, çok yüksek akım çekti, led bozuldu.

Çözüm koskocaman bir soğutucu kesinlikle şart,
yoksa ledi kullanmayı hayal dahi etmeyin,
genelde zaten soğutucu ile kutu gibi satılır,
tabi sadece ledi alınca ucuza geliyor,
ve LED i sabit akım kaynağı ile sürmek şart,
yoksa soğutmaya çalışsanda yinede ısınıp yukarıdaki nedenle bozulacaktır,
yada en azından ömrü çok çok kısalacaktır.


Sorularınıza hızlı cevap alın: http://www.picproje.org/index.php/topic,57135.0.html

Kabil ATICI

#6
Yarı iletkenlerde çoğunlukla bozulma sıcaklığı olarak ortalama 125 derece verilmiştir.

Bu arada otomabillerdeki akü gerilim 13.8V olarak verilir. (parazitik yapıları saymazsak) Bu nedenle otomabil üzerinde çektiği akım biraz daha düşük olabilir.

Ömrü sıcaklıkla düşecek (tabi sıcaklıkla ışık renginde de bir değişiklik olur). İstenirse ışık veriminden vazgeçilerek sınırlama direnci büyütülebilir. Darbeli olarak sürnenizi önerirdim ama bu tür uygulamalar için uygun değil. (Girişime neden olabilir-interference)

EK:
Otomobil hareket halinde iken gelen havadan ne kadar soğutulur incelemek gerek, hareket halinde değilken zaten yanında zaten ısı kaynağı var. (Motor)
ambar7

muhendisbey

Resimde kullanılan led tipi COB led olarak geçer.
Bu ledlerin ısınması normaldir. Genelde alüminyum ve fanlı soğutucu kullanılır. Çünkü soğutma mekanizması neredeyse yoktur. Deli gibi ısınır. İçerisinde birden fazla led çekirdeği bulundurur. Tek bir led değildir aslında.
100 derece biraz yüksek bir değer. Gireceği yeri bilemiyorum ama termal yapıştırıcılı ufak alüminyum pasif soğutucu/bozuk para/bakır folyo yapıştırılabilir. Isının bir nebze dağılmasında yardımcı olur.
Radikal çözümler fena olmaz kanısındayım. Aydınlatma hattına bağlanacak regülatör yardımıyla daha rahat sonuçlanır.
Zulmü alkışlayamam, zalimi asla sevemem; Gelenin keyfi için geçmişe kalkıp sövemem.

Maxim

bu led park ampülü olarak kullanılacak
yani arabanın önündeki far ların içine takılacak
kapalı ortam, 1gr hava gelmiyor + biraz yanında sürekli yanan kısa xenon far ampülü de var.

OG

Sağlıklı çalışma için
Akım sınırlama devresi + Isı transfer şart.
FORUMU İLGİLENDİREN KONULARA ÖM İLE CEVAP VERİLMEZ.

Kabil ATICI

Otomobil olduğu için elektrik aksamının sıvı yalıtımı olması nedeniyle kapalı olması normal.
Far gövdesinden azda olsa ısı dağılımı olacaktır.

Park lambası olarak kullanılıyorsa, %50 darbe /boşluk oranı olan  devre ile sür. Ortalama akım harcaman otomatik olarak düşmüş olur. Aşağı yukarı aynı parlaklıkta görülür.( Elektronik konusunda dikkatli olacağından eminim.)
ambar7

Maxim

#11
Alıntı yapılan: ambar7 - 20 Ağustos 2014, 12:17:44
Otomobil olduğu için elektrik aksamının sıvı yalıtımı olması nedeniyle kapalı olması normal.
Far gövdesinden azda olsa ısı dağılımı olacaktır.

Park lambası olarak kullanılıyorsa, %50 darbe /boşluk oranı olan  devre ile sür. Ortalama akım harcaman otomatik olarak düşmüş olur. Aşağı yukarı aynı parlaklıkta görülür.( Elektronik konusunda dikkatli olacağından eminim.)

hocam %50 duty ile sürersek aydınlatma yarıya düşmezmi?


edit:
14volt, %60 duty ile led yüzey sıcaklığı 71 dereceye düştü ama ciddi ışık kaybı var.

JOKERAS

Selam,
Isınan LED fazla akım çekmeye,fazla akım çeken LED daha fazla ısınmaya başlıyor,
Sonsuza çıkıyor.
PI,PID kontrollü PWM veya PWM duty oranı sabit,frekansı kontrol edilebilen bir osc sinyali ile sabit akım işi çözer sanırım.Yoksa COB LED'in köfte olması kaçınılmaz!
Zaten LED sürücü devreleri bu mantıkla çalışıyor.

t2

Peki maxim arkadaş, arabaya ön park ampülleri yerine led takmaktaki amacınız nedir? hava mı ?

Maxim

Alıntı yapılan: t2 - 20 Ağustos 2014, 13:34:40
Peki maxim arkadaş, arabaya ön park ampülleri yerine led takmaktaki amacınız nedir? hava mı ?

öncelikle bu led ampüller daha çok ışık veriyor.
ikincisi ve asıl önemlisi :
kısa farlar için xenon takılı, 5000k renk sıcaklığında, yani bildiğimiz beyaz yanıyor
eski tip park ampülleri ise sarı yanıyor, yanyana çirkin bir görüntü oluyor.
(farlar mercekli olduğundan xenon lar başkalarını rahatsız etmiyor)