4 zamanlı 4 silindirli Motor Devri ölçme

Başlatan ByTEK, 18 Nisan 2016, 22:11:53

ByTEK

Mikrodenetleyici ile aracın motor devrini, ateşleme sisteminden alınan sinyal ile ölçmek istesek matematiksel olarak nasıl bir formül ve programsal olarak nasıl bir algoritma uygundur ?

4 zamanlı 4 silindirli motorlarda ateşleme , devirle nasıl bir ilişki içerisinde ?

yani silindir sayısı ile ateşleme, devirle nasıl bir ilişkidedir ?

...

z

Sinyali bujilerden birinden aldıktan sonra silindir sayısının önemi kalmaz.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

ByTEK

#2
böyle bir yorum buldum;

4 zamanlı motorda, tek piston için 4 zaman tamamlandıktan sonra krank mili 2 tur döner ve buji 1 kere ateşlenir. her motor için krank milinin açılarını hesaplayamacağımız ve öğrenemeyeceğimiz tek silindirin buji ateşleme zamanları hesaplanır. Saniyede 25 kere ateşlenen buji, krank milini saniyede 50 tur atmıştır bu da 3000 devir yapar.

------------------------------

buradan anladığım kadarıyla 4 silindirli bir motorda saniyede 120 ateşleme yapıldı ise (120/4)*2 = 60 tur  60tur*60sn = 3600 Devir/Dk Eder ??

mesaj birleştirme:: 18 Nisan 2016, 22:39:39

Alıntı yapılan: z - 18 Nisan 2016, 22:36:27
Sinyali bujilerden birinden aldıktan sonra silindir sayısının önemi kalmaz.

araçlarda direkt bujiden değilde ateşleme bobininden alınıyor. mesela benim araçta direkt ateşleme bobininden göstergeye uç geliyor. buda her buji için çalıştığında sinyal üretiyor demektir. Bundan yola çıkarak sorma gereği duydum.

DaRt

#3
Eski tip ateşleme sistemlerinde ateşleme sisteminden alınan sinyal ateşleme sistemi ile buji arasından alınıyorsa silindir sayısı ile ilgili değildir. 4 Zamanlı motorlarda her bir buji motorun her iki devrinin birinde ateşleme yapar. Elektronik ateşleme sistemine sahip motorlarda ateşleme sisteminden alınan çıkışa göre değişir.



Edit: Ben yazarken cevap gelmiş.

Ek: Eğer aldığınız sinyal ateşleme sistemi her buji çalıştığında bir sinyal üretiyorsa silindir sayısı önemli olur ve 4 silindirli araçlarda motorun her bir devirinde ateşleme sistemi iki kez sinyal üretir.

ByTEK

Alıntı yapılan: DaRt - 18 Nisan 2016, 22:39:47
Eski tip ateşleme sistemlerinde ateşleme sisteminden alınan sinyal ateşleme sistemi ile buji arasından alınıyorsa silindir sayısı ile ilgili değildir. 4 Zamanlı motorlarda her bir buji motorun her iki devrinin birinde ateşleme yapar. Elektronik ateşleme sistemine sahip motorlarda ateşleme sisteminden alınan çıkışa göre değişir.

(Resim gizlendi görmek için tıklayın.)

Edit: Ben yazarken cevap gelmiş.

Burada G noktasından alındığı takdirde silindir sayısının önemi vardır diye düşünüyorum ?

DaRt


ByTEK

Alıntı yapılan: DaRt - 18 Nisan 2016, 22:51:29
Doğru. Bu durumda önemli olur.

Benim aracımda devir saatine gelen kısım G noktası ile aynı yer. sanırım burada yukarıdaki formül devreye giriyor ?

DaRt

Eğer 4 motor silindirliyse motorun her devrinde iki kez sinyal üretir.

Maxim

formül şöyledir
devir/60 * silindir adedi /2 = frekans
yani mesela araç 4 silindir ve devirde 1000 olsun
devir sinyali 33.33 hz dir size gelecek olan.

ama araç eski tip distirübütörlü ve tek ateşleme bobinliyse (yukarıda verilmiş olan hareketli gif resmi gibi)
o zaman bu çıkan sonucu 4 e bölmeniz lazım yani 1000 devirde 8.33hz gelecek size

ByTEK

#9
Alıntı yapılan: Maxim - 19 Nisan 2016, 11:31:40
formül şöyledir
devir/60 * silindir adedi /2 = frekans
yani mesela araç 4 silindir ve devirde 1000 olsun
devir sinyali 33.33 hz dir size gelecek olan.

ama araç eski tip distirübütörlü ve tek ateşleme bobinliyse (yukarıda verilmiş olan hareketli gif resmi gibi)
o zaman bu çıkan sonucu 4 e bölmeniz lazım yani 1000 devirde 8.33hz gelecek size

o zaman aşağıdaki formül iş görecektir. Araçlarda 2 buji aynı anda çakmaz diye biliyorum. 4 ateşleme olacağı için 4 sayısına bölür ve pistonun 2 hareketi krank milinin tam tur dönmesini sağladığı için 2 ile çarpılır. Dakika hesabı içinde 60sn ile çarpılır. Doğrumu anladım ?

Devir/Dakika = (Okunan Değer/Silindir Adeti*2)*60sn

Maxim

Alıntı yapılan: SercanTEK - 19 Nisan 2016, 12:01:23
o zaman aşağıdaki formül iş görecektir. Araçlarda 2 buji aynı anda çakmaz diye biliyorum. 4 ateşleme olacağı için 4 sayısına bölür ve pistonun 2 hareketi krank milinin tam tur dönmesini sağladığı için 2 ile çarpılır. Dakika hesabı içinde 60sn ile çarpılır. Doğrumu anladım ?

Devir/Dakika = (Okunan Değer/Silindir Adeti*2)*60sn

evet sizin formül doğrudur, fakat dediğim gibi eğer tek bobinli ve eski sistem varsa bunuda 4 e bölmeniz lazım.

aynı anda 2 buji çakabilir, o sisteme wasted spark denir.
o yüzden olaya buji tarafından bakmayın yanılırsınız, hesaplama 4 zamanlı motorun çalışmasıyla alakalı bir durumdur.