Bilmece Bulmaca motorların millerini seri bağlamaca

Başlatan z, 31 Mayıs 2016, 00:32:39

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: z - 01 Haziran 2016, 16:35:08
İki pil nasıl seri bağlanıyorsa iki motoru da seri bağlayarak gücü artırabilirsin. Hiç fark yok. Fakat dediğim gibi hareketli aksama enerji aktarımı gibi bir sorun var.

P=T*w yu inkar edemezsin. w artarsa P de artar. 2. Motor yüklendiğinde sadece 2. motor yüklenmez her iki motor da birlikte yüklenmiş olur ve yarı yarıya yükü paylaşırlar.
P=T.W yi inkar etmiyorum. Ama küçük bir farkla.
Burada olay şuna benziyor.
Bir insanın yük kaldırma kapasitesi 100 kilodur. Aynı güçteki iki insan ayakları yere basar da aynı yükü kaldırırlarsa 200 kilo yük kaldırabilir.
Motor örneğini bağdaştırırsak.
Bir insan 100 kilo yük kaldırabiliyor. Bu insan 100 kilo yük kaldırabilen diğer bir insanı da kaldırıyor. Demekki ilk insan 200 kiloyu kaldırmış olacak, 100 kilo kaldırmış olan ikinci insanı da kaldıracak demekki  ;D
(İnsanların ağırlıkları ihmal edilmiştir)
Aynı bağdaştırmayı YAYLAR ile de yapabiliriz.
İki adet 10 ar kilo kaldırma yeteneği olan yayları yanyana koyarak veya üst üste koyarak  8-)
Motorların manyetik alan şiddetlerini ve yük çekme kapasitelerini hesaplarsak insan örneğini bağdaştırabiliriz.
MOTORLARDAKİ GÜÇ İÇİN TEK KOŞUL.
Motorlar yere sabitlenir. (Sıfır yük referans noktası) milleri ortak olarak bağlanır ve aynı yönde döndürülürse kayıpların ihmali ile teorik iki kat tork ve güce erişilebilir.
NE OLUR?
Temel güç faktörü, motorlardaki manyetik alan şiddeti ve alan miktarı ile doğru orantılıdır.
10W lık bir motorun manyetik alan yüzeyi örnektir 10cm2
20W lık ikinci bir motorun manyetik alan yüzeyi temel olarak 20cm2
20W lık ikinci motordan yeterli elektromanyetik gücün sağlanabilmesi için P=U.I formülü ile tek yapılması gereken akımın artırılması koşulu olduğuna göre tel çapı da artacaktır SONUÇ DOĞRULANMAKTADIR.
Zaten iki motoru yere sabitlemek suretiyle temel hesaplar yukardaki doğrulamayı DOĞRULAMAKTADIR.
İlk motorun gücü 10W ise ikinci motor da 10W ise=20W güç. (GERÇEK ANLAMDA PARALEL BAĞLANTI)

İşte konudaki, motorların hareketlerinin birbirlerine olan darboğazından dolayı P=T.W formülü doğrulanamamaktadır.


z

Ağırlığı dikkate aldığında bunun döner sistemdeki karşılığı torkdan bahsediyorsun demektir.

Seri bağlı motor düzeneğinde amaç torku değil devir sayısını artmaktadır. Dolayısı ile amaç 200kg mı kaldırmak değil 100kg ı en hızlı kaldırmaktır.

1Nm, 1000 rpm olan iki motor gövdeleri sabit olacak şekilde milleri paralel bağlanırsa 2Nm olur. Devir gene 1000 rpm olur.

Sorudaki gibi bağlantı yapılırsa bu kez 1Nm ve 2000 rpm den bahsetmiş oluruz. Her iki yapıda da güç aynıdır.

Verdiğin örnekten anladığım kadarıyla güç ile kuvvet karıştırıyorsun.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

Mr_YAMYAM

Alıntı yapılan: z - 01 Haziran 2016, 20:00:30
Ağırlığı dikkate aldığında bunun döner sistemdeki karşılığı torkdan bahsediyorsun demektir.

Seri bağlı motor düzeneğinde amaç torku değil devir sayısını artmaktadır. Dolayısı ile amaç 200kg mı kaldırmak değil 100kg ı en hızlı kaldırmaktır.

1Nm, 1000 rpm olan iki motor gövdeleri sabit olacak şekilde milleri paralel bağlanırsa 2Nm olur. Devir gene 1000 rpm olur.

Sorudaki gibi bağlantı yapılırsa bu kez 1Nm ve 2000 rpm den bahsetmiş oluruz. Her iki yapıda da güç aynıdır.

Verdiğin örnekten anladığım kadarıyla güç ile kuvvet karıştırıyorsun.

Sanırım yanlış ifade ettim.
Önceki yazılarımda gücün artmayacağını devrin artırılabileceğini belirtmiş olmalıyım.
Alıntı Yap1) İlk motor enerjilendi ve ikinci motoru komple döndürüyor.
Sorun yok. Motor gücü doğrultusunda dönme hareketi oluşmuş.
Motor komple döndüğü için yük durumuna göre ikinci rotordan alınabilecek tork belli değildir. Sadece statordan alınabilecek tork hesaplanabilir.
2) İkinci motor enerjilendi.
a) İlk motorun dönme yönü, ikinci motorun rotorunun dönme yönüne ters ise, güçlerin eşit olması varsayımında ikinci motorun rotoru yer'e göre sabit olur. (prensipte Hareket yok) Manyetik alan gücü kadar rotoru çevirecektir.
İkinci rotor yere sabitlenirse statordaki güç iki kat artacaktır.
b) İlk motorun dönme yönü ikinci motorun rotorunun dönme yönünde ise, ikinci rotorun devri iki kat artar.
GÜÇ ve tork değişemez.


muhendisbey

Tork da artabilir ancak bağlantı motor milinden motor miline (rotor-rotor bağlantısı) bağlayarak gerçekleştirilir. Tabi statorlar sabit olmalı.

Bir ara bunu elektrikli araçta motor yapısı nasıl olabilir, diye düşünürken böyle bir şey düşünmüştüm.

Zulmü alkışlayamam, zalimi asla sevemem; Gelenin keyfi için geçmişe kalkıp sövemem.

RaMu

Alıntı yapılan: z - 01 Haziran 2016, 17:17:00
İki motor da aynı yönde dönerse neden devir sayısı 10 olsun? İkinci motor zaten gövdesi referans alınırsa 10 devirde dönüyor.
...

Öyle olmaz,
önceki mesajımda söylediğim gibi 10 devirde döner,
2. motor milini sabitleyelim,
daha öncesinde
başka bir motor düşünelim,
mili 8 devir ile dönen  bir motorun
milini sabit tutarsak statoru hangi devirde döner
sorusuna sendeki düzenek koşulları (ihmaller) altında
ters yöne 8 devir ile döner deriz
yani statora göre mili 8 devirde,
miline göre statoru -8 devirde dönmektedir deriz.

Şimdi sorudaki 2. motorun milini sabit tutarsak
bu durumda 1. motordan ötürü 2. motor mili dönemez demek olur,
yani statoruna göre mili 0 devride,
miline göre statoru -0 devirde döner deriz
yani 2. motorun mili sabit tutulmadığı durumda
yine mili statora göre -0 devirde dönecek ve
milide yere göre 10 devirde döndüğünden
2. motor mili yere göre 10 devirde dönecektir.
Sorularınıza hızlı cevap alın: http://www.picproje.org/index.php/topic,57135.0.html

muhendisbey

@RaMu

Dediğin mantık dışı
Motorlar enerji verildiğinde kendi statoruna göre döner.
2. motora enerji vermezsen 2. motorun mili bu durumda dönmeyecek mi? Yere göre hızı sıfır mı olacak?

Şöyle düşünelim. motorlar step motor olsun, bağlantı aynı.
Eş zamanlı birinci motor 10 adım, 2 motorda 10 adım dönerse toplamda 20 adım dönmüş olmayacak mı?
Zulmü alkışlayamam, zalimi asla sevemem; Gelenin keyfi için geçmişe kalkıp sövemem.

RaMu

@muhendisbey
Bana mantıklı gelmesinin sebebi,
Sorudaki 2. motoru boşlukta hayal edelim,
böyle bir motorun mili dönebilir mi?

Veya
Büyük bir fare tekerleği olarak hayal edelim,
bu fare tekerleğinde koşan insan olalım,
normalde fare tekerleğini ancak 10 devir dönderebildiğimizi ölçüyoruz,
(motorlar normalde pilleriyle 10 devir dönüyor )
şimdi bu fare tekerleğini 10 devir ile dönderen bir şey olsun
(fare tekerleği 2. motor oldu,
1. motor bu fare tekerleğini döndüren mekanızma oldu
2. motorun pili ve mili insan oldu)
bu durumda fare tekerleği içinde koşan aynı insan
bu tekerleği daha hızlı döndürebilir mi?
Bence döndüremez.

Yani bence mesele motor milleri (rotorları)
dönebilmek için statorlarını itmelidirler.
Sorularınıza hızlı cevap alın: http://www.picproje.org/index.php/topic,57135.0.html

muhendisbey

Sürtünme olmasın, mıknatıslar? Rotoru tutmayacak mı?
Zulmü alkışlayamam, zalimi asla sevemem; Gelenin keyfi için geçmişe kalkıp sövemem.

elektronik

Alıntı yapılan: z - 31 Mayıs 2016, 00:32:39


İki motorumuz var. Her biri atıyorum saniyede 10 devir dönüyor. Piller motorun gövdelerine sabitlenmiş durumda. Her iki motor da aynı yönde dönecek şekilde besleniyor.

Birinci motorun gövdesi  yere sabitleniyor. İkinci motorun gövdesi tam kıç taraftan birinci motorun miline sabitleniyor. Her iki motorun da enerjisi veriliyor.

2. motorun mili yere göre saniyede kaç devir döner?

Aynı deney, motorlardan birisi ters yöne dönecek şekilde beslenseydi ikinci motorun yere göre devir sayısı ne olurdu?


A- 1. motor 10 devir hızla dönüyor 2. motorda 10 devir hızla dönüyor.  1. motor 2. motoru gövdesinden 10 devir hızla döndürdüğünden 2. motor mili yere göre 20 devir hızla döner.

B- 1. motor 10 devir hızla sağ tarafa dönüyor  2. motorda 10 devir hızla sol tarafa dönüyor.  1. motor 2. motoru gövdesinden 10 devir hızla sağ tarafa döndürdüğünden 2. motor mili yere göre sabit kalır.