Ateşleme İçin Hangisi ?

Başlatan ByTEK, 31 Ocak 2018, 00:17:36

ByTEK

Merhaba,

Toros marka 94 model platin ateşlemeye sahip bir aracımız var. Zaman zaman iyileştirmeler yapıyorum. Ateşleme sistemini daha stabil ve güçlü olmasını istediğim için araştırıyorum. Distribütörü değiştirmeden transistörlü ateşleme yapıldığını gördüm. araştırdığımda farklı devreler ile karşılaştım.

Bu devrelerden hangisi en düzgün ve sorunsuz çalışandır ? Daha önce tecrübesi olan kişiler yardımcı olursa sevinirim.












ByTEK

@OG hocam geçmişte yapıp satmışsınız. Halen mümkünse temin edebiliyormuyuz ? devre ile uğraşmayayım.


Alıntı Yaphttps://www.picproje.org/index.php/topic,22625.msg151458.html#msg151458

OG

#2
Artık arabalar hep elektronik ateşleme, çooook yıldır yapmıyoruz.

Edit,

Kapasitif deşarjlı tipler ağırlıkta.
FORUMU İLGİLENDİREN KONULARA ÖM İLE CEVAP VERİLMEZ.

ByTEK

@OG


Peki elinizde tasarımınızın son hali var mı ? varsa paylaşmanız mümkün mü ?


aşağıdaki ürün aldık. 2 gün sonra modül yandı. İlavetten LPG bu modül varken sürekli gazı kesti. radyo sapıttı. vs vs vs


https://www.sahibinden.com/ilan/yedek-parca-aksesuar-donanim-tuning-otomotiv-ekipmanlari-yedek-parca-platinli-elektronik-motor-ayari-bozulma-cilesinden-100-kurtarir-358574512/detay




OG

Diğer başlıkta verdiğin şema ile başladım (verdiğin şema dergideki ile aynımıdır şimdi bilemiyeceğim).
Devre çok güzel çalışıyor TEK PROBLEM açıklamasını yaptığım hususlar.
O hususları dikkate alarak platinden uzanan hattı modifiye yaptım, şıkır şıkır çalıştı. Ortalama tasarruf %20 -%22 gibiydi.

Tüm yerli TOFAŞ, RENAULT araçlarda kullanıldığı gibi OPEL 6 silindir 2000cc motor du sanıyorum, modeli tam hatırlayamadım, o yıllarda yaygındı, tank gibi bir araç, ağır, ondaki uygulama %40 lara yaklaştı.
FORUMU İLGİLENDİREN KONULARA ÖM İLE CEVAP VERİLMEZ.

ByTEK

#5
@OG

Bu konuda sizin kadar bilgili ve tecrübeli değilim. Modifiye konusununda açıklamalar yaparsanız elimden geleni yaparım. Rica etsem bu konuda yardımcı olmanız mümkün mü ? Tecrübelerinizi paylaşırmısınız ?

OG

Aklıma geldi, unutmadan, elektronik ateşlemeyi takınca avans ayarında hafif kayma oluyor, avansı yerine getirmek gerekiyor.

Temel konu;
platin kapalı olduğu müddetçe optodan akım gececek
Platin açınca opto da kesilecek, kesildiği anda bobin akımı kesilecek (çakacak), ancak platinden bağımsız bobin akımını tekrar verecek.
Açık kalma süresi için (çakma süresi) ya aynı dergide ya da başka yerlerde uygun ms değerleri vardı, o süreyi aşmamak temel konu. Çünkü bobinin daha iyi enerji depolayabilmesi için bobin akım akma süresinin uzun olması gerek, mümkünse doyum noktasına kadar.

Platinden en az 200-300mA akım geçirin (direnç ona göre hesaplanacak)
200-300mA hepsi optodan geçemeyeceğine göre optoya paralel yük olmalı. Opto sürme voltaj ve akımını aşmamak için önlem alınmalı.
Opto çıkışı da sistem girişine uyarlanacak ama hata yapmamak için iyice düşünmek gerek. Şema elimde yok, tekrar düşünüp tasarlamak gerek.
FORUMU İLGİLENDİREN KONULARA ÖM İLE CEVAP VERİLMEZ.

OG

Düşündükçe başka şeyler hatırlıyorum
Platin bir kaç saniye tetiklemezse bobin akımını kesen bir yapı ilave etmiştik, basit bir multivibratör ile 4538 ile idi sanırım.
Bobin yanar malumunuz.
FORUMU İLGİLENDİREN KONULARA ÖM İLE CEVAP VERİLMEZ.

Maxim

elektronik ateşlemeye dönünce 100km de 2 litre gibi daha az yakacaktır o araba

kamilsorhan

        Ben 30 - 35 sene önce bir arkadaşıma, murat 124 de kullanması için birinci şemayı ya da onun benzerini yapmıştım.
        Çok güzel çalışmıştı, tasarruf oranını şimdi hatırlamıyorum.Arkadaşım arabasıyla
Antalya ya kadar uzanan bir Akdeniz turu yapıp geldikten sonra sistemi kontrol ettiğimizde distribütör kapağının içindeki uçlar ve buji tırnaklarının deforme olduğunu
görüp devreyi çıkarmıştık.
        Bu durumu da araştırmanızı tavsiye ederim.   

ByTEK

@kamilsorhan


Hocam deforme sorunu ateşlemenin daha verimli olmasından kaynaklı olabilir. İlk devreyi yapanlar memnun @OG hocamın dediği ilaveleri yapmadan kullananlar var.


Açıkcası denemek istiyorum.

OG

#11
Bobin akımını kesmeyi göz ardı etmezseniz iyi olur sanırım. Birkaç bobin yanıp cihaz geri dönünce bizim aklımız başımıza gelmişti. adam kontağı açıyor, marşa basmadan bekliyor, bobinden sürekli akım geçiyor, bobin primeri düşük omajlı, ısınıyor, dayanamayacağı kadar süre geçerse kavruluyor. Aslında bu durum ateşleme takılmamış olsada geçerli. Eskiden araçlarda bunun için bir önlem yoktu. Kontağı açınca platinin pozisyonu kapalı durumda ise -ki tevzi makarasının çok açısı için kapalıdır- bobinden sürekli akım geçiyor. Bu sıkıntı kapasitif deşar sistemlerde yok (capacitive discharge ignition system - CDI). Bunların spark gücü de daha iyi.

Diğer konu,
özellikle kornaya bastığında motor anvale oluyor. Kornalar bobinli tokmaklı eski ziller gibi çalıştığından çok parazit üretiyorlar,
o parazit platine bağlı kablodan devreye kadar uzanıyor ve transistörün hassas baz yapısında tetiklemelere sebep oluyor.

Böyle bir sıkıntı yaşamazsanız problem değil ancak şakaya gelir yanı da yok.
Çift şeritli yolda sollamaya geçmişsiniz, zorlandınız, karşıdan da araç geliyor, solladığınız aracı uyarı için kornaya bastınız, motor birden anvale oldu, farzedin ki gazdan ayağınızı çektiniz gibi bir şey. Çok tehlikeli durumlar yaşanabilir.

Edit,
Bir hatırlatma daha elektronik ateşlemeyi takınca platine bağlı MEKSEFE dedikleri kondansatör sökülmeli
FORUMU İLGİLENDİREN KONULARA ÖM İLE CEVAP VERİLMEZ.

ByTEK


@OG hocam,


Normal düzenekte platin kapalı kalınca bobine gene enerji gidiyor. Bu sayede bobin gene yanmaz mi? Yapmadığına göre önlem alınmış diyebiliriz sanırım.


Meksefeyi çıkartma konusunu biliyorum.


Şimdiki araçların korna yapısının farklı öldüğünü düşünüyorum. Ama önlem almak tabiki önemli.


4538 ilavesini kafamda oturtamadım

OG

Alıntı YapNormal düzenekte platin kapalı kalınca bobine gene enerji gidiyor. Bu sayede bobin gene yanmaz mi? Yapmadığına göre önlem alınmış diyebiliriz sanırım.
Eski yıllarda bu önlem yoktu, yoktu da, ateşleme bağladığınız zaman bu olay yaşanır ve yanarsa "bu cihaz yaktı" oluyor, bilirsiniz çoğuna anlatamazsınız.

4538 olayı şu (CD4538)
2 adet bağımsız monostable multivibrator içeriyor.
Bu ünitelere bir adet R ve C bağlayarak bir zaman sabitesi oluşturuyorsunuz. 2 - 3sn yaptınız diyelim.
Platinden gelen palsler ile tetikliyorsunuz.
Bu eleman yükselen veya düşen kenar ile tetiklenebiliyor, bu durum işinizi kolaylaştırıyor, sinyal terslemeye çalışmıyorsunuz, platinden gelen bilgi bağlantınızın ters idi düz idi uğraşmıyorsunuz, uygun tetikleme tipine göre 4538'i bağlıyorsunuz.
Ve 4538 tekrar tetiklenebilen özelliğe sahip, tetikleme geldikçe verdiğiniz süreyi (2 -3sn) hep baştan alıyor.

Motor dönmüyorsa (marşa basılmıyor) platinden darbeler gelmiyor, ya H ya da L da sabit bekliyor.

Bu durumda 4538'in Q veya /Q çıkışı (yapıya göre hangisini kullandı iseniz) bobin akımını kesecek konuma dönüyür. Çıkış transistörü bobini süremiyor. Marş basıldığı anda motor dönüyor (marş motoru ile sağlanan dönüş) platinden palsler gelmeye başlıyor, ilk palsde Q veya /Q çıkışı konumunu değiştirmiş oluyor, bobinin enerjilenme engeli kalkıyor. Pals geldikçe de bu süreyi baştan alıyor.
Kısaca bu.

http://www.mouser.com/ds/2/149/cd4538bc-294672.pdf
FORUMU İLGİLENDİREN KONULARA ÖM İLE CEVAP VERİLMEZ.

ByTEK

#14
Devre ile uğraşmak yerine aşağıdaki modülü satın alıp uyarlayacağım. Şahin ve Doğanlarda kullanılıyormuş. piyasada 35 TL ye buldum. Hall efect sensör yerine platini uyarlamayı düşünüyorum. hallefet sensörü normalde çıkışı + ve manyetik alanda çıkışı - Oluyor. aynı yapıyı plantinle yapmayı deneyeceğim.

#ekleme
B +12, C Bobin Eksi ucuna, G ayağı boşta bıraktım. W ayağına bir buton bağladım ve butonun diğer ayağını şaseye verdim. denemek için bobin yerine led bağladım.

Butona hızlıca basıp bırakınca led yanıyor. basılı tutunca yanmıyor. Galiba işimi görecek. Araba üstünde deneyince sonucu yazarım.