Arduino Pwm ile Mosfet Sürme Hakkında Bir Soru

Başlatan lostromos, 19 Ocak 2021, 00:20:58

lostromos

Sevgili dostlar şemadaki gibi bir devrem var ve bu devreyi araçta kullandığımda aracın hoparlöründen pwm sesini(parazit) alıyorum. Şaseleme ve güç kaynağını sağlam şekilde almama ve pwm frekanslarını değiştirmeme rağmen  özellikle %10-40 duty cycle'da çok fazla ses alıyor. (pwm %90-100 olduğunda ise hiç sorun yok). Hatta çok nadirende olsa pwm ile lambayı yakmaya başladığımda anlık olarak airbag arıza ışığı yanıp sönüyor. Burada mosfeti sürmem ile ilgilimi yoksa pwm frekansımı veya başka bir sorun mu var? Yapacağınız yardımlar için şimdiden teşekkürlerimi sunarım.


sadogan

Mosfet te ısınınma oluyormu, frekans nedir ?

lostromos

Alıntı yapılan: sadogan - 19 Ocak 2021, 00:42:45Mosfet te ısınınma oluyormu, frekans nedir ?
Ben 5.ve 6. pinleri (980hz) kullanıyorum. Diger pinler 490hz.
%100 ile calistirdigimda biraz isinma oluyor ama elle tutulabiliyor. Düşük duty cycleda isinma yok gibi.

M.Salim GÜLLÜCE

#3
1-Yükü neden P mosfetle sürdüğünü anlamadım. Neden N değil?
2-Gate direncin biraz yüksek. Mosta ısınmaya sebep olabilir. 100 ohm civarında öneririm.
Tabii olarak ısınma miktarı PWM frekansına çok bağlı..!!
%100 DC değilmi..?
Düşük Dutyde ısınmasını beklerim oysa...!!

adogsm

P kanal mosfet kullanma sebebi araçta lamba kontrolleri (+) üzerindenyapıldığı için, gnd direk bağlı zaten (+) üzerinden kontrol etmek gerekir uln2003 yerine pc817 4n25 gibi optokuplor kullan örenek devreler googlede var yani arduino ile mosfeti izole etmen gerekir.

lostromos

#5
Alıntı yapılan: M.Salim GÜLLÜCE - 19 Ocak 2021, 01:48:401-Yükü neden P mosfetle sürdüğünü anlamadım. Neden N değil?
2-Gate direncin biraz yüksek. Mosta ısınmaya sebep olabilir. 100 ohm civarında öneririm.
Tabii olarak ısınma miktarı PWM frekansına çok bağlı..!!
%100 DC değilmi..?
Düşük Dutyde ısınmasını beklerim oysa...!!
1- Hocam lambaya şase direk gidiyor. +12v ile beslemem gerekiyor.
2- Bunu dikkate alacağım, hatta tekrar deneyeceğim.
3-Evet Dc voltaj. Akü ile çalışıyorum.
Isınmanın daha az olması için frekansin artmasimi gerekiyor peki?

analog06

hocam yükü drain ile kaynak arasına bağlayıp n kanal mosfet kullanılsa daha mantıklı olmazmı ?

Kabil ATICI

Mosfet ve Lambanın bağlı bulunduğu en yakın yere 1000uF,100nF varistor gibi elemanlar eklemen gerekiyor gibi görünüyor. Anlatıklarına bakılırsa, bu devrenin bağlantı kablosu fazla kalın değil. PWM sinyalin pik akım ve gerilimler üretiyor.

ambar7

sadogan

% 100 duty de pwm i invert etmiyorsanız lambanın sönmesi beklenir.
Mofset gate kapasitörünü şarj (R1) ve deşarj(R2) eden dirençler oldukça büyük
Şekildeki gibi sürmenizi öneririm.

ULN2003 kullanmak zorundaysanız uln ile mosfet arasındaki ilişkiyi işaretlenmiş alandaki gibi yapabilirsiniz.

analog06

hocam yapıyı anlamayanlar için detaylandırırmısınız(çalışma mantığını )
Alıntı yapılan: sadogan - 19 Ocak 2021, 11:16:39% 100 duty de pwm i invert etmiyorsanız lambanın sönmesi beklenir.
Mofset gate kapasitörünü şarj (R1) ve deşarj(R2) eden dirençler oldukça büyük
Şekildeki gibi sürmenizi öneririm.

ULN2003 kullanmak zorundaysanız uln ile mosfet arasındaki ilişkiyi işaretlenmiş alandaki gibi yapabilirsiniz.

M.Salim GÜLLÜCE

Alıntı yapılan: lostromos - 19 Ocak 2021, 07:07:211- Hocam lambaya şase direk gidiyor. +12v ile beslemem gerekiyor.
2- Bunu dikkate alacağım, hatta tekrar deneyeceğim.
3-Evet Dc voltaj. Akü ile çalışıyorum.
Isınmanın daha az olması için frekansin artmasimi gerekiyor peki?

Anladığım kadarıyla otomotiv sisteminde bunu kullanıyorsun.
O zaman PMOS kontrolü anlaşılır olur.
DC den kastım akü değildi.
%100 PWM düz DC VCC sinyal demektir.
%0 PWM ise Düz GND sinyal demektir.
Isınmaya gelince...
MOS-IGBT transistörlerde Anahtarlama kayıpları diye bir konuyu araştır öğren derim.
Frekans yükseldikçe anahtarlama kayıpları artar ve anahtarlama frekansının da bir sınırı wardır.
Kontrol devrenden uzaktaki bir yükün rezistif bile olsa kablolar yüzünden indüktif karakterler sergileyeceğinide göz önünde bulundur. Devreni ona uygun yapabilmen için arkadaşlar tavsiyelerde bulunurlar.

lostromos

Alıntı yapılan: analog06 - 19 Ocak 2021, 10:30:15hocam yükü drain ile kaynak arasına bağlayıp n kanal mosfet kullanılsa daha mantıklı olmazmı ?
Maalesef yapamıyorum sase lambaya direk gidiyor, ayırma şansım yok.

lostromos

Alıntı yapılan: sadogan - 19 Ocak 2021, 11:16:39% 100 duty de pwm i invert etmiyorsanız lambanın sönmesi beklenir.
Mofset gate kapasitörünü şarj (R1) ve deşarj(R2) eden dirençler oldukça büyük
Şekildeki gibi sürmenizi öneririm.

ULN2003 kullanmak zorundaysanız uln ile mosfet arasındaki ilişkiyi işaretlenmiş alandaki gibi yapabilirsiniz.
Teşekkürler hocam semayi uygulayacagim

lostromos

Alıntı yapılan: M.Salim GÜLLÜCE - 19 Ocak 2021, 14:41:26Anladığım kadarıyla otomotiv sisteminde bunu kullanıyorsun.
O zaman PMOS kontrolü anlaşılır olur.
DC den kastım akü değildi.
%100 PWM düz DC VCC sinyal demektir.
%0 PWM ise Düz GND sinyal demektir.
Isınmaya gelince...
MOS-IGBT transistörlerde Anahtarlama kayıpları diye bir konuyu araştır öğren derim.
Frekans yükseldikçe anahtarlama kayıpları artar ve anahtarlama frekansının da bir sınırı wardır.
Kontrol devrenden uzaktaki bir yükün rezistif bile olsa kablolar yüzünden indüktif karakterler sergileyeceğinide göz önünde bulundur. Devreni ona uygun yapabilmen için arkadaşlar tavsiyelerde bulunurlar.
Tavsiyelerinizi dikkate alacağım size ve diger arkadaslara teşekkür ederim

erdcan

Otomob
Alıntı yapılan: lostromos - 19 Ocak 2021, 00:20:58Sevgili dostlar şemadaki gibi bir devrem var ve bu devreyi araçta kullandığımda aracın hoparlöründen pwm sesini(parazit) alıyorum. Şaseleme ve güç kaynağını sağlam şekilde almama ve pwm frekanslarını değiştirmeme rağmen  özellikle %10-40 duty cycle'da çok fazla ses alıyor. (pwm %90-100 olduğunda ise hiç sorun yok). Hatta çok nadirende olsa pwm ile lambayı yakmaya başladığımda anlık olarak airbag arıza ışığı yanıp sönüyor. Burada mosfeti sürmem ile ilgilimi yoksa pwm frekansımı veya başka bir sorun mu var? Yapacağınız yardımlar için şimdiden teşekkürlerimi sunarım.


Arıza ya da istenmeyen bu durum çıraklık yıllarımdaki yaşadığımız bir sorunu hatırlattı. Otomobillere ses sistemi taktığımızda bazı araçların teyplerinde benzer durumu yaşıyorduk. Aracın motor sesi hoparlörden geliyordu. gaza bastıkça ses hoparlörden geliyordu.
burada devrenizin beslemesini veya araç teybinizin beslemesine parazit önleyici filtre takabilirsiniz.
devrenin beslemesi aküden ayrılabilir. Diğer konularda üstadlar zaten gerekenleri söylemişler.