Fırçasız DC motorda Sargı Arızası

Başlatan Mucit23, 28 Şubat 2021, 15:25:14

Mucit23

Selamlar

Fırçasız DC motorlar için Sargı Arızasını simüle etmek istiyorum. Sargılardan birine kontrollü bir şekilde izolasyon arızası vermek istesem nasıl yapabilirim? Sargılara paralel bir şekilde eşit olmayan dirençler bağlamak işe yarayabilir mi?

M.Salim GÜLLÜCE

Alıntı yapılan: Mucit23 - 28 Şubat 2021, 15:25:14Selamlar

Fırçasız DC motorlar için Sargı Arızasını simüle etmek istiyorum. Sargılardan birine kontrollü bir şekilde izolasyon arızası vermek istesem nasıl yapabilirim? Sargılara paralel bir şekilde eşit olmayan dirençler bağlamak işe yarayabilir mi?
Sargı arızası manyetik alanı azalttığı gibi diğer bobinlerdeki manyetik alanlardan da enerji emer zannımca.
Direnç aynı tepkiyi vermez diye düşünüyorum.

Cemre.

#2
İzolasyon arızalarının tespiti için  High Side anahtarlar sıra ile çok kısa süre için açılarak DC Bara + hattından akan akıma bakılır, eğer hiç akım görmüyorsanız şaseye kısa devre yoktur. Ancak toprak/şase bağlantısı yapılmamış bir motor için bu şekilde ölçüm mümkün olmaz. İkinci bir toprak kaçak akım kontrolü yöntemi ise hem DC+ hem DC- hattan akım ölçümü yapıp aradaki farka bakmaktır.

Bir de fazlardan aşırı akım çekilmesi durumunda (faz arası veya faz içi kısa devre durumları) zaten sistem aşırı akım hatası vereceğinden ekstra bir tespite gerek kalmaz.

Yalnız, kafa karışıklığı yaratacak bir konu, şebekeden saf sinüs ile beslenen bir motorda izolasyon problemlerinden kaynaklı bir sorun yaşanmazken, aynı motor anahtarlı bir gerilim sinyali ile sürülmek istendiğinde tahminimce dV/dt oranının yüksek olmasından ötürü izolasyon problemleri ve neticesinde aşırı akım ya da kısa devre hataları gözlemlenebilir.

İzolasyon hatasını simule etmek için ilgili noktalar arasına besleme geriliminin daha altında bir MOV bağlamak ilginç bir deney olabilirdi sanırım :)

Mucit23

Hocam motor normal esc ile çalışırken amacım sargı arızası oluşturmak. Motorun tepkilerini gözlemlemek istiyorum. O yüzden sargılara paralel direnç atmak aklıma geldi. Motorun sarım şeklinden dolayı yıldız noktasını bulmam zor gibi. O yüzden dışarıda 3 adet ikisi eş değer direnç bağlayıp denemeyi düşündüm. Fakat daha farklı bir yöntem önerisi varsa deneyebilirim.

Sonuç olarak üç sargıdan birinin empedansının farklı olması sargı arızasının yarattığı etkiyi yapmazmı?

M.Salim GÜLLÜCE

#4
Alıntı yapılan: Mucit23 - 28 Şubat 2021, 20:54:50Hocam motor normal esc ile çalışırken amacım sargı arızası oluşturmak. Motorun tepkilerini gözlemlemek istiyorum. O yüzden sargılara paralel direnç atmak aklıma geldi. Motorun sarım şeklinden dolayı yıldız noktasını bulmam zor gibi. O yüzden dışarıda 3 adet ikisi eş değer direnç bağlayıp denemeyi düşündüm. Fakat daha farklı bir yöntem önerisi varsa deneyebilirim.

Sonuç olarak üç sargıdan birinin empedansının farklı olması sargı arızasının yarattığı etkiyi yapmazmı?
Kaynak tarafı için muhakkak ki etki eder.
Ama eşdeğer olmaz.
Zira senin bobindeki kısadevren bile bir indüktiflik içerir.
Rotor hareketlerine nasıl yansıyacağı da tabiiki farklı olacaktır.
Belki bir faz Sargısına paralel bobin ile kısmen yaklaşabilirsin.

z

#5
En yaygin sargi arizalari 3 tanedir.

1. Sargi kopmustur.
2. Sarginin bir bolumunun izolasyonu kavrulmus ve sarginin bir kismi kisa devre olmustur.
3. Faz sargilari arasinda kisa devre olusmustur.

Bunlara ilave arizalar olabilir.

1. Ariza seklini kolayca olusturabilirsin.

2. Ariza seklini olusturmak icin

Motorun bir faz enduktasi atiyorum 1mH olsun. Bu faza paralel olarak bir kac yuz uH bobin bagladiginda  az cok benzer durumu olusturursun.
Fakat bu durumda motorun yildiz baglantili ise yildiz noktasina ulasabilmen gerekli.

Onerdigim yapinin gerekceli izahi su sekilde;

Sarginin bir kismi kisa devre olunca duzenek sekonderi kisa devre transformatore donusur. Sekonder, kisa devre olan sargilar, primer de saglam kalan sargilardir.

Durum boyle olunca o faz sifira cok yakin empedans gosterir. O yuzden dusuk enduktans ile o faz sargisini sontledik.

3. Ariza durumu icin gene bir kac yuz uH  bobini iki faz arasina  baglayabilirsin.

Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

Mucit23

#6
1. Arıza şeklini oluşturmak istemiyorum. Fazlardan birinin kopması demek motorun tamamen bozulması demek. Geri dönüşü yok.

2. Durum için diyelim ki yıldız noktasına ulaşamıyoruz. Fazlar arasına 2 tanesi eş değer bir tanesi çok daha küçük endüktanslı 3 adet bobin bağlayıp dışarıda bir yıldız noktası oluştursak aynı etkiyi verir mi?

3. Durumu uygulamak nispeten daha kolay sanki. Herhangi iki faz arasına düşük değerli bir bobin bağlamak arıza durumunu temsil eder sanırım.

z

Eger arizali bir esc yi anlayacak cihaz yapiyorsan, motorun iki faz ucuna paralel enduktans baglayarak ariza durumuna benzer durum olusturabilirsin.

Bu durumda faz akimlari dengesizlesecektir.

Esasen, faz akimlarinin genlikleri cok farkliysa motor bozuktur yorumunu yapabilirsin.

Fakat daha pratik bir yol var. Motoru DC motorla tahrik et ve faz voltajlarini yorumla. Sonucta ESC ler dusuk voltajli motorlar.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

Mucit23

Yüksek lisans çalışması yapıyorum aslında. Motorların sesini dinleyerek bir takım analizler yapıyorum derin öğrenme teknikleri ile. Sargılarda oluşacak arızaların motorun normal çalışma sesini nasıl etkilediğini görmek istiyorum analiz yaparak.

z

#9
Motorun yatak bilyalarini dinleyerek rulmanlarin degistirilmesi gerektigini soyleyen benzer bir calisma vardi. Sanirim TI'in ir notunda gormustum.
Eski National'in da ayni konuda lineer ciplerle yapilmis bir cozumu vardi. (Sinyalin efektif degerini analiz ediyordu)

Motor 2 faza kalinca sesinde cok belirgin bir anormali olusuyor. Ayni durum sargilarinda sorun olmus motorda da gozlenecektir.

Fakat sanayidaki ciraklar bile sesi dinleyerek motorda anormallik oldugunu soyleyebilir.

Dolayisi ile boyle bir cihaz yapilsa bile rulman test eden alet kadar satis sansi olmaz.

Fakat guzel bir tez olacagi kesin.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com