Mikro Fren mekanizmasi icin balata

Başlatan z, 19 Şubat 2022, 13:24:06

JOKERAS

z, yapacağın en güzel yol şu olabilir.

Motor miline Bağlı bir Kampanan olsun.Bunun tam karşısında Dönme hareketini ilettiğin
düzenekte de bir disk olsun.Motor Kampanası ve Döndürülecek düzeneğin Diski karşı karşıya.
Diskin hemen arkasında da Fren Balatası var.
Kısaca Dönme hareketini ileten diskin bir Yüzü Motor Kampanasına bakarken, bir yüzü de
Fren balatasına bakıyor.
Diski Sola bastırırsan Motor kampanasına,Sağa bastırırsan Fren balatasına basıyor.
Düzeneğe bir yay ekleyip Diskin sürekli olarak Fren balatasına yani sağa basmasını sağlayabilirsin.
Motor kampanasına bastırmak için Elektro mıknastıs bir Bobin sarıp, Motor Kampanasının
hemen Arka kısmına yerleştirirsin.Bobine ve dolayısı ile Motora Enerji verdiğinde,Elektro
Mıknatıs Metal diski Şak diye çekerek Motor Kampanasına Yapıştırır.Motorun ve dolayısı ile Elektro mıknatısın enerjisi kesildiğinde Motor Dururken Metal diskte,Eklediğin
yayın gücü ile Anında Fren diskine basar.Dönen Mekanizma kazık gibi durmuş olur.





 

MrThinking

Bu kadar uğrasiya ve masrafa sırf bir step motorun tork grafiğini çıkarmak için mi girdiniz.
Sabrınıza hayran kaldım. Özellikle de  herşeyi bir formüle dayandirip çözme yeteneğinize bayılıyorum. İsteyipte yapamadığım bir şey.
Ego=1/Knowledge

z

Sadece step motor grafiği değil. Referans bir step motoru süren motor sürücülere de puan verebilmek adına bu düzeneğe ihtiyacım var.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

muhendisbey

Motora redüktör bağlayıp ipin ucuna bağlı ağırlık çektirmeyi neden istemediniz?
Redüktörü 3d yazıcıdan da imal edebilirdiniz.

Frende geri besleme almayacaksanız yük değişken olacaktır. Diskin ısınması, balatanın aşınması, aşınan balata tozunun yağlanma yapması gibi bir çok faktör işin içine girecektir.
Zulmü alkışlayamam, zalimi asla sevemem; Gelenin keyfi için geçmişe kalkıp sövemem.

z

#19
0 Hz ile 10 Khz araliginda bin kadar noktayla cizilecek tork hiz grafigine ait deneyin bilgisayar tarafindan yapilmasi muhtemelen saatler belki de bir gun surecektir.

Ayni grafigi cizmek icin asansor mantigiyla agirliklarla deneyler yapmak belki bir hafta surer.

Frenden geri besleme almak gerekmiyor.
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

elmaalma

 Lineer Aktüatör Motor + kösele kayış fren olabilir mi?

z

Motora fren mekanizmasinin ilave fren ve atalet momenti getirmemesi kaydiyla her turlu fren elbette olabilir.

Eger bir kac 100 watt motor icin duzenek yapmak isteseydik hic sorun degildi. Fakat motor kucucuk bir sey olunca sorunlar da basliyor.

Asagidaki fren tam bana gore fakat fiyati 200$.



https://www.amazon.com/Metal-Carbon-Fiber-Hydraulic-System/dp/B08L3HHH9P/ref=zg_bs_6925944011_26/130-4490358-0662314?pd_rd_i=B08L3HHH9P&psc=1
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

muhittin_kaplan

Alıntı yapılan: fide - 19 Şubat 2022, 15:52:43Hocam step motorun diğer ucu müsait ise oraya fırçasız DC motor (diğer tabiri ile drone motoru bağlayın.) Bu motor mil döndükçe elektrik üretecektir. Bu motorun ürettiği enerjiyi kontrollü şekilde tüketirseniz motor milinin zorlanması değişecek ve kontrollü bir fren yapmış olursunuz.

DC motorların low side mosfetleri kullanılrak fren yapılması gibi.

(Resim gizlendi görmek için tıklayın.)

Güç / devir uygun gelmezse redüktörlü motor kullanılabilir.

Diğer bir öneri sanayide sürtünme yolu ile motor millerini durdurmak için kullanılan fiber takoz diye tabir edilen bir malzeme var. Aşınması oldukça az olan bir malzeme.
Bu malzemeden çubuk şeklinde bir parça alınıp bir ucu sabitlenir. Diğer ucu elektromıknatısa bağlanır. Parçanın tam orta kısmı mile sürter. Elektromıknatıs ne kadar çok çekerse sürtünme o kadar kuvvetli olacaktır. İllaki disk şeklinde olmak zorunda değil.


(Resim gizlendi görmek için tıklayın.)



https://www.youtube.com/watch?v=olnXy-J48SY


muhendisbey

Bu konudaki en önemli faktör tekrarlanabilirlik. Bir de sadece kuvvete karşı yüklerde değil hareket doğrultusundaki yüklerde de test edilmeli. Belki kuvvetle aynı doğrultuda hareket ederken eylemsizlik daha fazla adım atmasına neden olabilir, enerjili konumunu korumasını engelleyebilir.

Drv8825'i inceleyen birisi vardı. Yüksek akımlarda ve yüksek frekansta adım atladığını osiloskop ekranından izlemişti. Smoother devresi (8 adet doğrultucu diyotlu devre) bunun üzerine ortaya çıkmıştı. Sürücüler analiz edilecekse oluşturduğu sinüs eğrisinin incelenmesi gerekli. Benim bu konuda en çok merak ettiğim stall detection.
Zulmü alkışlayamam, zalimi asla sevemem; Gelenin keyfi için geçmişe kalkıp sövemem.

airforce

Merhaba (uzun bir aradan sonra:)

Fren diski bakır olsa ve elektro mıknatısın manyetik şiddetine göre üzerinde oluşan eddy current frenleme yaptıracaktır. Elektro mıknatıs akımını değiştirerek frenleme miktarını ayarlayabilirsiniz.

Sozuak

mile başka bir motor bağlayıp onu da ters yönde döndürmeye çalışsanız. Ayarlanan gerilimle orantılı ve aşınmayan bir fren sistemi olur.

z

#27
Bu projede frenleme amaciyla motorumuza bir baska motoru kuple etmenin bazi olumsuzluklari var.
Ilk prototipimde zaten ikinci bir step motor takmistim ve sorunu gorur gormez terkettim.

Birincisi step motor 0...1000 Rpm araliginda donebilen bir motor ve dusuk devirlerde uretecegi tork cok fazla.
Bu torkun ustesinden gelebilecek bir motoru step motorumuza bagladigimizda motorumuzun rotoru buyumus gibi olacak yani J atalet momenti artacak.

Halbuki elde edecegim grafiklerden birisi pull out tork grafigi, digeri de pull in tork grafigi.

Pull in  tork grafiginde motor duruyorken birden 1000 Hz ile adimlatmak isteyecegim. Normalde motor adimlayabilecekken sirf bir baska motoru taktigim ve henuz frenleme islemine baslamadigim halde motor 1000 Hz de adimlayamayacak.

Pull in torku deneyinde hizi sifirdan itibaren artirmadigin icin buyuk kutleli frenleme mekanizmalari kullanilamaz. Zaten yukaridaki mesajlarimdan birisinde bu duruma degindim.

Yapmaya calistigim deney duzenegini labaratuvar tipi pahali bir cihaz.

Cinden ucuz ucuz motor aliyoruz. Bazilarinda tork hiz grafikleri veriliyor.

Fakat cip aliyoruz ama patates cips cikiyor diye yakiniyoruz. Ayni durum ucuz step motor saticilari icin de gecerli.

Ben Cin'den dokumanlari yanlis step motor saticilarindan alis veris yaptim. Baktim ki dokumanla alakasi yok yazdim. Sucu web sitesi tasarimcisina attilar. hatayi duzelteceklerini soylediler. Aradan bir yil gecti hala sorunu duzeltmemisler. (Sorun yildiz sargili step motorun dokumanda ucgen baglantili gosterilmis olmasiydi, gercekten de ucgen baglantili olsaydi motorun sargilarini yildiza cevirip kullanacaktim ama zaten yildizmis. Ben de turm sargilari sokup yeni bastan sarmak zorunda kalmistim. http://www.cncdesigner.com/wordpress/?p=9729)

O yuzden ya parayi bastirip cihaz alacagiz ya da yapabiliyorsak kendi cihazimizi yapacagiz.

Aselsan, malzeme numunesu alip yariiletkenlerin kataloglarda gordugumuz grafiklerini cikartiyor ve ureticininkilerle karsilastiriyor diye duymustum.
 
Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com

ex_machina

#28
Alıntı yapılan: fide - 19 Şubat 2022, 15:52:43Hocam step motorun diğer ucu müsait ise oraya fırçasız DC motor (diğer tabiri ile drone motoru bağlayın.) Bu motor mil döndükçe elektrik üretecektir. Bu motorun ürettiği enerjiyi kontrollü şekilde tüketirseniz motor milinin zorlanması değişecek ve kontrollü bir fren yapmış olursunuz.

DC motorların low side mosfetleri kullanılrak fren yapılması gibi.

(Resim gizlendi görmek için tıklayın.)

Güç / devir uygun gelmezse redüktörlü motor kullanılabilir.

Diğer bir öneri sanayide sürtünme yolu ile motor millerini durdurmak için kullanılan fiber takoz diye tabir edilen bir malzeme var. Aşınması oldukça az olan bir malzeme.
Bu malzemeden çubuk şeklinde bir parça alınıp bir ucu sabitlenir. Diğer ucu elektromıknatısa bağlanır. Parçanın tam orta kısmı mile sürter. Elektromıknatıs ne kadar çok çekerse sürtünme o kadar kuvvetli olacaktır. İllaki disk şeklinde olmak zorunda değil.


(Resim gizlendi görmek için tıklayın.)


Bu yöntem gayet güzel. Bir nevi elektronik yük olarak çalışıyor. E tork ve devri ölçen sistem de hazırsa geriye pek bişey kalmıyor gibi.

z

#29
DC motoru kisa devre edip mili elinle cevirmeye kalktiginda fren etkisi ile karsilasiriz bu dogru ama buna ragmen motoru dondurebiliyoruz dimi?

Ama mekanik frende nihayetinde mili kilitleyebiliyoruz.

Motoru dinamo gibi kullandiginizda fren kuvveti w ile dogru orantili. Halbuki bana devir sayisindan bagimsiz bir fren lazim.

Bir de step motor yerine ASM motor yada DC motor deneyi yapmak isteseydim is cok kolaydi. Internette fuko frenli yada dinamo frenli duzenekler goreceksiniz. Onlar step motorlara uygun degiller.

Cunku fren yaptiginizda zaten devir sayisi dusuyor motorun o fren etkisinde daha yuksek devirde donmesi zaten mumkun degil. Yeni fren yaptiginizda teraziye etki eden kuvveti ve devir sayisini olcmeniz yeterli.

Ama step motor oyle degil. Step motoru yukleyince motor ya o fren siddetinde donmeye devam eder ya da durur. Donuyorsa durdugu noktaya kadar fren siddetini artirmak gerekir. Durduysa zaten en son donebildigi devir sayisini tespit ettiginden max torku deneyin bir kkac adim oncesinde yapmis ve degerleri elde etmissin demektir.

Neticede step motor icin cok dusuk devir sayilarinda dahi guclu frenleme kuvveti olusturacak dinamo ve fuko frenler yapilamiyorsa bu teknikleri unutun. Yapabiliyorsa da bu kez ikinci kriter rotorun ataletini artirmayacak demirsiz tip dinamo vs kullanmaniz gerekiyor.

Su an yaptigim balatali fren tekniginde de mecburen mile bir silindirik demir parcasi bagladim. Bu bile deney sonuclarina etki yapacak.

Isin ilginci cnc uygulamalarinda motor istenen torkta donemezken simdiki calismamda motoru durdurmakta zorlaniyorum.

Bu bile onemli bir sonuc ortaya cikartiyor. Miller rulmanlar, raylar arabalar kullansak bile bunlari duzgun monte edemedigimiz icin motor torkunun buyuk kismi montaj hatalarimizdan dolayi isiya/sekil degistirmeye harcaniyor.

Nema17 motor bile bir hayli dondurme kuvveti uretiyormus.

https://www.sugawara-labs.co.jp/en/motors/stepper/pull_in_torque_and_pull_out_torque_tester

Ben bu adamlarin izinden gidiyorum.

Bana e^st de diyebilirsiniz.   www.cncdesigner.com