BLDC Motor ve sürücüsü JY01 hakkında sorum ?

Başlatan tekniker_murat, 12 Aralık 2022, 00:04:45

tekniker_murat

Değerli usta abilerim bldc motor sürücü ve motorlar hakkında bir bilgiye ihtiyacım var.

Ben hall sensörleri olmadan 3 fazlı bldc bir motoru sürmek istiyorum motor üzerinde hall sensörleri yok sadece 3 tane kablo var.

Motorun konumunu belirlemek için opamp ile bir devre yapılması gerektiği hakkında bir bilgiye ulaştım ama nasıl bir devre olması gerektiği ve nasıl bir mantığa sahip olduğu hakkında bir bilgi edinemedim.

Çin kaynaklı sitelerde satılan JY01 adında bir entegre var aslında kullanılması da çok kolay ve kullanışlı tam aradığımız gibi bir özelliğe sahip lakin hall sensörleri olmadan nasıl yapacağımız hakkında bir bilgi edinemedim.



Daha önce bu entegreyi kullanan yada hall sensörleri olmadan 3 faz bir motoru kontrol eden bir kişi varsa tecrübelerinden yararlanmak istiyorum...

counter electromotive force detection circuit LM229 yazan yerdeki devre nasıl bir devre olmalı ve de buradaki mantık nedir bir türlü çözemedim...

karşı elektromotor kuvveti algılama devresi LM229 ile yapılmış bir devre ama nasıl bir şey olduğunu bilemedim...
[email]murat.yagci.1984@gmail.com[/email]


tekniker_murat

#2
@mustafa_cmbz ustam ilginden dolayı teşekkür ederim... Anladığım kadarı ile bu konu çok derin bir konu ;) şimdi ben bu resimdeki devreyi yapmak istiyorum



Bu devredeki dirençlerin ve kondansatörlerin değeri ne olması gerekir ? ve vdc r3 direncinin üstü ve r4 direncinin altındaki referans voltajları kaç volt olması gerekiyor ? jy01 i beslediğimiz 5 volt mu olması gerekiyor yoksa motor besleme voltajı mı ?  Aynı zamanda bu opampların besleme voltajı motor besleme voltajı mı olması gerekiryor bu konuda biraz yetişmek istiyorum yardımcı olursanız sevinirim.

[email]murat.yagci.1984@gmail.com[/email]

Z80

#3
PIC 16f628 ile BLDC motor kontrolcusü yapmıştım. Rotor konumunu bu şekilde okuyordum.
LM339 gerilimi motor gerilimine yakın veya aynı olacak. Çıkış gerilimi de  5V.



ilyas KAYA

Alıntı yapılan: pkelle - 12 Aralık 2022, 21:00:25PIC 16f628 ile BLDC motor kontrolcusü yapmıştım. Rotor konumunu bu şekilde okuyordum.
LM339 gerilimi motor gerilimine yakın veya aynı olacak. Çıkış gerilimi de  5V.




Yaptığın için soruyorum;

Uygulama kisminda nasil yapıyorsunuz? Faz sırasını oku , motoru sur , motor sürmeyi kes , faz sırasını oku şeklinde mi ?

Z80

Rotor konumunu oku, rotor konumu değişmişse stator bobinlerini ona göre anahtarla, değişmemişse birşey yapma.

En basit şekli bu.

ilyas KAYA

Alıntı yapılan: pkelle - 12 Aralık 2022, 22:38:29Rotor konumunu oku, rotor konumu değişmişse stator bobinlerini ona göre anahtarla, değişmemişse birşey yapma.

En basit şekli bu.


Anladim yani sürekli okuma yapmak gerekiyor peki motor sürüş esnasında feed back nasıl oluyor onu çözemedim. Yani fazlara 011 verdik diyelim , rotor konumunu okurken bu karışmıyor mu ?

tekniker_murat

Alıntı yapılan: pkelle - 12 Aralık 2022, 21:00:25PIC 16f628 ile BLDC motor kontrolcusü yapmıştım. Rotor konumunu bu şekilde okuyordum.
LM339 gerilimi motor gerilimine yakın veya aynı olacak. Çıkış gerilimi de  5V.




Hocam ilginiz için teşekkür ederim... Şimdi bu devreyi ben jy01 ile kullanabilir miyim ?
[email]murat.yagci.1984@gmail.com[/email]

Z80

#8
Alıntı yapılan: tekniker_murat - 12 Aralık 2022, 23:13:04Hocam ilginiz için teşekkür ederim... Şimdi bu devreyi ben jy01 ile kullanabilir miyim ?
Denemek gerek. Yalnız LM339'un girişleriyle GND arasına 1nF\470pF kondansatör koyman gerekebilir. PWM filtre açısından.

Ayrıca diğer şemadaki direnç değerlerinde de şunları deneyebilirsin: R3 ve R4 eşit , örneğin 10K, R1=2.2K R2=1.2K C=10Nf. Burdaki R1 ve C alçak geçiren filtre. PWM sinyalini süzmeye yarıyor R2 ise R1 ile gerilim bölücü.  Vdc, motor gerilimi olacak.

BLDC motorlarda boşta kalan uçtaki zıt EMK sıfırgeçiş (zerocross) gerilimi motor geriliminin yaklaşık yarısıdır. Komparatörlerin referans gerilimi buna yakın olmalıdır, R3\R4 bu yüzden eşit.

R1\R2\C değerlerini PWM frekansına ve motor gerilimine göre bulmak gerekiyor. Benim verdiğim değerler örnek olabilecek değerler. Kesin değil.

Alıntı yapılan: ilyas KAYA - 12 Aralık 2022, 22:56:56Anladim yani sürekli okuma yapmak gerekiyor peki motor sürüş esnasında feed back nasıl oluyor onu çözemedim. Yani fazlara 011 verdik diyelim , rotor konumunu okurken bu karışmıyor mu ?

6 adımlı BLDC motor sürmede geribesleme iki şekilde alınır:

1) Sensörlü motorlarda 3 adet Hall Sensör ile rotor konumu, 011\110\100 v.s. gibi alınır. Bu sayısal bilgidir. Bu bilgiye göre sargılar uygun paternle sürülür 10F\F10\0F1 v.s. gibi (F float yani boş).

2) Sensörsüz motorlarda ise sargıların boşta kalan ucu üstündeki zıt EMK gerilimini okumak (bu gerilimi düzgün okumak için PWM frekansını kesecek bir alçak geçiren filtre gerekiyor).
Her anahtarlamada sargının birine gerilim, birine ground uygulanır. Diğeri "float" yani boştadır. Zıt EMK bunun üstüden okunur. Bu gerilim motor geriliminin yaklaşık yarısına ulaşınca rotor yolu yarılamış demektir. Bu yarılama süresine göre sargıların anahtarlama süresi değişir.

Basitçe böyle.

ilyas KAYA

Alıntı yapılan: pkelle - 13 Aralık 2022, 00:15:50Denemek gerek. Yalnız LM339'un girişleriyle GND arasına 1nF\470pF kondansatör koyman gerekebilir. PWM filtre açısından.

Ayrıca diğer şemadaki direnç değerlerinde de şunları deneyebilirsin: R3 ve R4 eşit , örneğin 10K, R1=2.2K R2=1.2K C=10Nf. Burdaki R1 ve C alçak geçiren filtre. PWM sinyalini süzmeye yarıyor R2 ise R1 ile gerilim bölücü.  Vdc, motor gerilimi olacak.

BLDC motorlarda boşta kalan uçtaki zıt EMK sıfırgeçiş (zerocross) gerilimi motor geriliminin yaklaşık yarısıdır. Komparatörlerin referans gerilimi buna yakın olmalıdır, R3\R4 bu yüzden eşit.

R1\R2\C değerlerini PWM frekansına ve motor gerilimine göre bulmak gerekiyor. Benim verdiğim değerler örnek olabilecek değerler. Kesin değil.

6 adımlı BLDC motor sürmede geribesleme iki şekilde alınır:

1) Sensörlü motorlarda 3 adet Hall Sensör ile rotor konumu, 011\110\100 v.s. gibi alınır. Bu sayısal bilgidir. Bu bilgiye göre sargılar uygun paternle sürülür 10F\F10\0F1 v.s. gibi (F float yani boş).

2) Sensörsüz motorlarda ise sargıların boşta kalan ucu üstündeki zıt EMK gerilimini okumak (bu gerilimi düzgün okumak için PWM frekansını kesecek bir alçak geçiren filtre gerekiyor).
Her anahtarlamada sargının birine gerilim, birine ground uygulanır. Diğeri "float" yani boştadır. Zıt EMK bunun üstüden okunur. Bu gerilim motor geriliminin yaklaşık yarısına ulaşınca rotor yolu yarılamış demektir. Bu yarılama süresine göre sargıların anahtarlama süresi değişir.

Basitçe böyle.

Simdi anladım. Hall sensörlü bldc cok kullandim ama sensorsuz olani hiç sürmedim. Teşekkür ederim bilgi için.

Z80

Üstte verdiğim LM339 komparatörlü devre sensörsüz motorlar için. Bununla hall sensör gibi sayısal bilgi alınıp hall sensör yerine kullanılabilir.