Arduino ile Oto cam Kontrolü

Başlatan ByTEK, 05 Mayıs 2023, 21:02:05

ByTEK

Herkese merhaba,

Aracımda şoför camı orjinalinde 2sn kadar tuşa basınca açılıyor/kapanıyor. Cam kapanırken bir sıkışma olunca geri aşağıya çekiyor.

Yolcu camı ise buton şeklinde olduğu için ne kadar basarsam o kadar açılıp kapanıyor.

Elimde bulunan arduino nano, acs712 30A, 2li röle kartı ile bir modül yapmak ve aynı özelliği yolcu camına kazandırmak istiyorum.

Fakat henüz denemelere başlamadan önce kafamdaki soruya cevap bulamadım. Bu konuda fikrinizi söylerseniz sevinirim.

cam kapatma tuşuna 2snden fazla tuşa basılırsa arduino camı kapatmaya başlayacak. Motor normalde yaklaşık 5A(atıyorum) çekiyor. Acs712 ile akımı takip ettip sıkışma ve kapanmasını algılamak istiyorum.

Sorum şu; Sadece akımı okuyarak motorun sıkıştığını ya da camın kapandığını nasıl ayırt edebilirim ?

Melih1802

Doğru anlamışsam?

Motor hareket ederken nominal 5A, burada sorun yok.
Motor nominal kaç saniyede kapanıyor? 5sn diyelim. 5 Saniye içinde motor 5A den fazla akım çekerse sıkışma.
5sn Gibi 5A çeker, sonrasında akım 1-2 sn cam kapandığı için artarsa, atıyorum 8A çekerse cam kapandı.

Umarım düşüncemi doğru aktarabilmişimdir.

ByTEK

Alıntı yapılan: Melih1802 - 05 Mayıs 2023, 21:25:30Doğru anlamışsam?

Motor hareket ederken nominal 5A, burada sorun yok.
Motor nominal kaç saniyede kapanıyor? 5sn diyelim. 5 Saniye içinde motor 5A den fazla akım çekerse sıkışma.
5sn Gibi 5A çeker, sonrasında akım 1-2 sn cam kapandığı için artarsa, atıyorum 8A çekerse cam kapandı.

Umarım düşüncemi doğru aktarabilmişimdir.

Tam açıkken kapanması 5sn sürüyor örneğine göre cam tam açık değilse ve belli bir seviyede ise nasıl yol izlemeli ? atıyorum kapanmaya yakın 2sn içinde kapanacak diyelim. bunu nasıl takip edebilirim ?

Melih1802

Dediğiniz gibi cam Açık yada Kapalı değil de belli bir yerde bırakılmışsa ben olsam Belli bir yönde cam işlerlerken TIMER koyar, aynı yönde veya aksi yönde hareket ettiğinde bunu TIMER' den düşer veya arttırırdım. Cam tam Açılıp, Kapandığında TIMER ı "0" lardım.
Yine de bu yöntem Encoder bilgisi yerini tutmayacağından bazı kaçak zamanlar olacaktır. TIMER "0" lanması hassasiyeti arttırır.

Biri muziplik yapar ortada aç kapa yaparsa, motora encoder takman gerekebilir ;D

mg1980

#4
Benim araç antikaya yakın olduğu için bazı ilaveleri rahatça yaptım. Arduino ve ACS 712 ile.. Sıkışma konusunda durma işini @Melih1802 'nin anlattığı yöntemle hallettim. Camın en alt seviyede durması için swiç koydum. Camların hareketini ise butona bastığım sürece hareket edecek şekilde düzenledim. Sıkışıp durma anını ikaz eden ayrıca buzer koydum.

ete

Bu sistemi birçok arabada test etmişliğim var. Şimdiye kadar gördüğüm en güzel örneklerden birisi Opel araçlarda olanı. Sistemi şöyle çalışır.
Tuşa 2 sn den fazla basarsanız direk aç veya kapatma yapar.
Tuşa 2 sn den daha kısa sürelerde darbe şeklinde basıp bırakırsanız anlık açma veya kapatma işlemi yapar durur.
Direk açma yada kapatma yapan motor aynı tuşa bir kere anlık basılınca da durur.
Bu size camı aşağıdan yukarı alırken anlık tuşa basıp bıraktınğınız noktada durma imkanı verir. Mesela camın 1 parmak açık bırakılması gibi bir durum.

Cam son noktalarda elbette sıkışmaya maruz kalır ve çektiği akım artar bunu kontrol ederek de motoru durdurur sistem. Bu sayede arada sıkışma olursa yine motor durdurması gerekir.

İstatistikler şunu söylüyor. Araç camlarında arada kafa kalması , el veya kol kalması çok fazla oluyormuş. Bu konuda çok kötü kazalar yaşanmış. Bu nedenle motorun akıma bağlı durdurulması kesinlikle gerekli. Üstelik bu sistem hassas bir şekilde çalışmalı.

Şunuda unutmayın ilk kalkışta motor beklenenden daha fazla akım çeker. Bu nedenle ilk kalkış anında (belkide 500ms veya 1 sn müddetle) motor akımını göz ardı etmek de gerekiyor. Böylece sizin örneğinizde olduğu gibi ilk kalkışta 7-10A çeken motor bir an sonra 5A lik normal akımına geçer ve sıkıştığı anda bu akım birden tekrar 8-10A ler seviyesine ulaşır ki buda sizin ip ucunuz olur.
Bu konuda daha da tedbirli olmak gerekir ise camın normal açılış veya kapanış süresi baz alınarak bütün işlemler bu süre içinde biraz da tolerans verdirilerek yaptırılır ve süre dışına çıkıldığında motor her konumda durdurulur. Bu da ekstra emniyet tedbiridir. Olurda akım kontrolü motoru kaçırırsa motor yanmadan veya birisinin başına bir iş gelmeden sistem durmuş olur.

Ete
Bilgi hazinedir paylaştıkça büyür.            http://etepic.com

Sozuak

#6
Var olan mekanizmanin icinde limit switchleri vardir illaki zira tam kapali iken sadece acma yonunde motor donebilir yada tam acikken kapama yonunde. Haliyle tam acik ya da kapali bilgisini mekanik uzerinde var olan tesisattan alacaksiniz.

06 Mayıs 2023, 09:09:44
Bu arada bazi araclarda da acma kapama kademeli butonlu olabilir. Ilk kademe bas ya da cekte tuttugunuz sure kadar tam cekince otomatik tam acilip kapanana kadar isler.

06 Mayıs 2023, 09:11:24
Ayrica mekanizmanin yatagi kirlendikce motor zorlanarak ta olsa cami kapar. Sikisma ile zorlanarak kapanmayi da ayirdetmek lazim yoksa cami kapamamakta ozellikle direnip durdurur sistemi

ByTEK

Alıntı yapılan: Sozuak - 06 Mayıs 2023, 09:06:48Var olan mekanizmanin icinde limit switchleri vardir illaki zira tam kapali iken sadece acma yonunde motor donebilir yada tam acikken kapama yonunde. Haliyle tam acik ya da kapali bilgisini mekanik uzerinde var olan tesisattan alacaksiniz.

06 Mayıs 2023, 09:09:44
Bu arada bazi araclarda da acma kapama kademeli butonlu olabilir. Ilk kademe bas ya da cekte tuttugunuz sure kadar tam cekince otomatik tam acilip kapanana kadar isler.

06 Mayıs 2023, 09:11:24
Ayrica mekanizmanin yatagi kirlendikce motor zorlanarak ta olsa cami kapar. Sikisma ile zorlanarak kapanmayi da ayirdetmek lazim yoksa cami kapamamakta ozellikle direnip durdurur sistemi

Üstat benim camın aracımda(citroen xsara 2004) soför camının halatları koptu. Sanayide eniştem oto elektrikçi olduğu için ikimiz beraber söküp değiştirdik. O esnada benimde inceleme fırsatım oldu. Motorun hemen yanına modül koymuşlar. Artı,Eksi ve butondan gelen 2 tane kablosu var. Çıkışta motor uçlarına gidiyor. Başka hiç bir şekilde switch, encoder, sensör vs koyulmamış.

Ama enerji kesilince kalibrasyon yapmak gerekiyor. Sanırım bu kalibrasyon süre ve akım ayarlarını set ediyor.

ilk fırsatta bir düzenek kurup kendim testler yapacağım. En kötü ihtimalle kapatırken Akıma bakarak, sıkışırsa geri çekmek yerine durdururum. Üniversal cam kapatma modülleri bu şekilde çalışıyor. Önceki arabamda Takmıştım.

Sozuak

O zaman modülün motor kontrol entegresine bir baksaydınız keşke. Akım darbesinden motor devrini ölçüp mekanik olarak adım sayısı değişemeyeceğinden bahisle bir kontrol sistemi kurmuşlardır diyeceğim. Tam kapalı/tam açıkken motor akımı ile hafif zorlanma ile sıkışma durumundaki akımları da tespit etmek lazım. Hatta akımın artış eğimi bile kapanma/açılma durumu ile sıkışma durumuna göre farklıdır büyük ihtimal oradan yürüyorlardır.

ByTEK

Alıntı yapılan: Sozuak - 06 Mayıs 2023, 18:32:03O zaman modülün motor kontrol entegresine bir baksaydınız keşke. Akım darbesinden motor devrini ölçüp mekanik olarak adım sayısı değişemeyeceğinden bahisle bir kontrol sistemi kurmuşlardır diyeceğim. Tam kapalı/tam açıkken motor akımı ile hafif zorlanma ile sıkışma durumundaki akımları da tespit etmek lazım. Hatta akımın artış eğimi bile kapanma/açılma durumu ile sıkışma durumuna göre farklıdır büyük ihtimal oradan yürüyorlardır.

Yakın zamanda iç döşemeyi sökeceğim. Bu esnada modülü detaylı inceleyeceğim. Ama dediğiniz gibi bir sistem olduğunu düşünüyorum.

~ENES~

Alıntı yapılan: Sozuak - 06 Mayıs 2023, 18:32:03O zaman modülün motor kontrol entegresine bir baksaydınız keşke. Akım darbesinden motor devrini ölçüp mekanik olarak adım sayısı değişemeyeceğinden bahisle bir kontrol sistemi kurmuşlardır diyeceğim. Tam kapalı/tam açıkken motor akımı ile hafif zorlanma ile sıkışma durumundaki akımları da tespit etmek lazım. Hatta akımın artış eğimi bile kapanma/açılma durumu ile sıkışma durumuna göre farklıdır büyük ihtimal oradan yürüyorlardır.

Hocam bir oto elektronikçi olarak akliniza takılan tüm soruları yanıtlamaya hazırim.


Yeni nesil araclarda linbus uzerinden sistem kontrolü sağlaniyor. Merkezi kontrol ünitesi (BCM, GEM, UCH ) tarafından lin uzerinden haberleşmeler saglaniyor. Her kapıda bir modül ön kapilar arka kapilari master slave olarak kumanda eder. (Wag grubu araclar için bu sekilde ama genelde çogu araclarda bu sekilde).

Modullerde farkli farkli o iş icin özellesmiş çipler kullanılır. Bunlar;
Mc33689
Mc33911
L9950
Gibi entegreler. Kapı motorunu farkli camı farkli çipler sürer genelde. Cam motorlarinda ekseri röle ile kumanda var. Şönt ile okuma yapılır. Hatta çok modelde butonlar dahi ana işlemciye degil bu çiplere bağlanır. Hatrimda kalan mc33911 de butonlar ve cam motoru ayni çipte idi. Spi uzerinden ana işlemci ile haberleşiyor. Ayni zamanda lin transreceiver olarak iş yapiyor ve işlemcinin voltaj regülatörü olarakta aynı çip kullanılıyor. :) Yani adamlar tek çiple baya iş yaptırıyorlar. Aslında ana işlemciye diagnoz haricinde fazlada birşey kalmıyor  :)  Modülleri cok pahalı olan bazı araclar icin modül tasarlamayı düsünuyorum. Eger fırsat bulup başlarsam detayları burada da paylaşırım.

Sorular varsa alabilirim.