Merhabalar;
Elimizde Standart tip bir telefon var. Telefon santrala bağlı. Telefonun ahizesini kaldırıldığında (numara falan cevrilmiyor ) karşı taraftaki anlıyor ve sizinle konuşmaya başlıyor.
taki siz telefonu kapatana kadar.
Biz ise bu sistemi şu şekilde yapmak istiyoruz. Ahize yi iptal edip ahize icindeki kulaklık ve mikrofonu bir yere monte edip yanına da bir buton koyarak butona basıldığında ahizenin kaldırılmış olduğunu santrala algılatmak.
Benim düşüncem Ahizenin oturduğu yerdeki sivici bir 8 bacaklı (pic12f675 ile kontrol ettirmek ) Butona basınca sivici aktif veya pasif ederek. Tek sorunum ise karşı tarafla konuşma bitince ahizenin kapattırılması olayı.
Düğmeye basan kişi konuşma bitince tekrar basmayabilir. Sistem acık kalabilir. Karşı taraftan ses gelmediğini algıladığımızda otomatik olarak ahizeyi kapatabilmek. Bunu nasıl bir yöntemle çözebilirim.
Sonuç olarak karşı taraftaki konuşmanın bittiğini nasıl anlayabiliriz.
birde Beslemeyi Telefon hattı üzerinden almayı düşünüyorum sizce olur mu?
Sizin koymak istediğiniz buton zaten telefonda var...neden böyle zor bir yola giriyorsunuz...?
Alıntı yapılan: elek - 29 Temmuz 2012, 12:37:19
Sizin koymak istediğiniz buton zaten telefonda var...neden böyle zor bir yola giriyorsunuz...?
Nasıl yani Hocam anlamadım.
Ahizeyi koydugumuz yerdeki sivic ten bahsetmiyoruz değilmi ?
Cunku ahize dısarda oldugumu telefon acık oluyor. Biz sadece konusmak istedigimizde butona bir kere basacagız
Ahizeyi koyduğumuz yerdeki anahtardan bahsediyorum...yani konuşması biten ahizeyi yerine koyuyor zaten...
benim sorduğum , neden böyle bir ihtiyaç hissediliyor...
Bu tip işleri telefon hattındaki voltajı izleyerek yapabilirsin. Zaten doğrusu da bu.
Topraktan izoleli bir scopu telefon hattına bağla daha sonra telefon ahizesini kaldır indir kaldır indir. Tüm ipuçları scop ekranında belirecektir.
A tarafı kapatırsa B tarafının voltajında değişme olmaz. O sebeple @z'nin bahsettiği usul ile çözülmez.
Şunu yapabilirsin. Herhangi bir taraf butona bastığında önce karşı tarafa bir data yollar, bu "kapat" datasıdır. Karşı taraf bunu alınca kapatır. Tabi gönderen taraf da data gitti diye kendisini kapatır, hatta kapatmaz, karşıdan alındı onay datası bekleyebilir, alındı gelmezse kapat datasını tekrarlar veya işte kullanıcısını ikaz eder vs artık ne yapacaksa. Bu data alışverişleri anında hoparlor devresi kesilirse rahatsız edici sesler de duyulmaz.
Gönderilecek data FSK yapısında (fax sinyallerinden hatırlayın) veya DTMF yapısında olabilir. FSK, DTMF'e göre çok hızlıdır. DTMF ise FSK ya göre donanımsal olarak malzemesi daha kolay bulunur, programı daha kolay yazılır.
Aynı hattan enerji alabilirmisin, bunu ancak devrelerini yaptıktan sonra çektiği akımı görerek anlayabilirsin. Çünkü telefon hatları çekilen akıma göre açılır veya kapanır. Kapalı hat bilmem ne kadar akımın altında ikendir ve 48V DC civarında elektrik vardır, bilmem kaç mA akım çekilince hat açıldı kabul edilir. Hat voltajı çekilen akıma göre değişir. Standartlara uyulursa hataçıkkken çekilen akım ile 10-12V en fazla 15V civarında bir hat gerilimi görülür.
Hattın sürekli açık kalmasının mahsuru yoksa açık bırakırsın, ses devrelerini kesersin hat ölü gibi durur, ses iletişimi olmaz. Birisi diğerine data ile çağrı yapar ve ses devreleri açılır, ta ki kapat butonuna basasıya kadar.
karşı taraf telefonu kapattığında santral tarafından hala açık olan telefona doğru disconnect tonu yayıldığını duymuştum. bir yazılımcı söylemişti. bu ton beklenebilir.
Alıntı yapılan: M_B - 29 Temmuz 2012, 11:48:50
Karşı taraftan ses gelmediğini algıladığımızda otomatik olarak ahizeyi kapatabilmek. Bunu nasıl bir yöntemle çözebilirim.
Sonuç olarak karşı taraftaki konuşmanın bittiğini nasıl anlayabiliriz.
birde Beslemeyi Telefon hattı üzerinden almayı düşünüyorum sizce olur mu?
arayan kişi telefonu kapattığında karşı tarafa 500hz lik bir ses tonu gider o ses tonunun frekansını ölçerek işlem yaptırabilirsiniz.
yanılmıyorsan 500hz bir sinyal olması gerekiyor ama yinede ölüçün yanılmışta olabilirim.
karşı kapattığında ufak bi çıt sesi duyuluyor o ne? adamın no ya basmadaki karşıda oluşan titreşim mi? bir de bu bahsettiğiniz yaklaşık 500Hz I biz niye duymuyoruz. süresi mi çok kısa bu sinyalin yada genliği duyulmayacak kadar az
Alıntı yapılan: elektronik - 21 Ocak 2013, 21:52:32
arayan kişi telefonu kapattığında karşı tarafa 500hz lik bir ses tonu gider
İlk defa duydum bunu.
Arayan kişi telefonu kapattığında şöyle bir ses gider
dıt dıt dıt dııııt, dıt dıt dıt dııııt, dıt dıt dıt dııııt, dıt dıt dıt dııııt,
Bu sesler şebekeye göre farklı tonda olabilir. Sadece tonu değil zarfını da algılamak gerek. yani 3 tane kısa bir uzun çaldı veya başka şekilde çaldı. bunlardan 3-5 çeşit olabilir. Bu tonlardan her hangi biri varsa, karşı taraf kapatmış demektir. hattın daha fazla açık durmasına gerek yok. hat normale dönmelidir.
Bişey danışma hattı yaptınız arayana 15 dakika bilgi veriyor diyelim. arayan aradı, dinlemedi kapattı gitti. bu durumda hattınızın yeni bir arama için normal hale geçmesi gerek. yani 15 dakika dolana kadar konuşmaya devam etmemesi gerek.
Sadece gelen çağrı değil yapılan çağrı için de geçerlidir. iyi günler, kolsaati kazandınız, onaylıyorsanız 1e basın.
Bende şu an @M_B arkadaşın sözünü ettiği devreye benzer bir devre yapıyorum.
Arayan kişi (dahili hattan) telefonu kapattığında karşı tarafın otomatik kapanması gerekiyor.
Bizim santralden denedim, ( karel ms48 ) karşı tarafı arayıp telefonu kapattığımda yukarda sözünü ettiğim ( 500hz ) ses tonunu duydum, tüm santrallerde bu böylemidir bilmiyorum farklıda olabilir diye birkaç santral işi yapan arkadaşa sorduk onlarda aynı şeyi söyleyince devreyi bu ses tonuna göre yapmaya karar verdim.
Bu arada bu ses tonu çevir sesiymiş onuda az önce farkettim.
Ben bu sesin frekansını ölçerek telefpnu kapattırmayı düşünüyorum.
Dahili santralde özel bir durum olabilir diğerlerinde bu olsa gerek,
Alıntı yapılan: t2 - 22 Ocak 2013, 13:58:50
Arayan kişi telefonu kapattığında şöyle bir ses gider
dıt dıt dıt dııııt, dıt dıt dıt dııııt, dıt dıt dıt dııııt, dıt dıt dıt dııııt,
Alıntı yapılan: OG - 22 Ocak 2013, 14:35:07
Dahili santralde özel bir durum olabilir diğerlerinde bu olsa gerek,
dıt dıt dıt dııııt, dıt dıt dıt dııııt, dıt dıt dıt dııııt, dıt dıt dıt dııııt,
Buda meşgül tonu sanırım. bu tonu duyunca telefon kapattırılabilir.
https://www.google.com.tr/search?q=Call+Progress+Tone+Standards (https://www.google.com.tr/search?q=Call+Progress+Tone+Standards)
meşgul tonu biraz daha uzun
Örnekleme yaparsak
dııııııııııııııııııııııııııııt dııııııııııııııııııııııııııııt dııııııııııııııııııııııııııııt Normal Çalma
dıııııııııt dıııııııııt dıııııııııt Meşgul
dıııt dıııt dıııt dıııııııııt Hata
http://en.wikipedia.org/wiki/Busy_signal (http://en.wikipedia.org/wiki/Busy_signal)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ringback_tone (http://en.wikipedia.org/wiki/Ringback_tone)
Bunların hepsinde frekans aynı, süreler farklı. Frekans da genelde 440Hz , yani Lâ sesi. Ancak süre ve tonlar ülkelere/firmalara göre değişebilir.
http://en.wikipedia.org/wiki/Call-progress_tone (http://en.wikipedia.org/wiki/Call-progress_tone)
Sayin @OG bu mesaji sizinkinden sonra yaziyorum ama bu bir tesaduf.
Sizin yazdiklariniza karsi yada onlari elestiren bir cevap degildir. Lutfen yanlis anlasilma olmasin.
Bahsedilen durumda kullanilan ikaz tonunun adi "Howler tone" yada "off-hook tone"dur.
Telefon gorusmelerinde kullanilan bu tip "call progress" tonlari ITU dokumanlari ile belirlenmistir.
Turkiyede kullanilan tonlar su sekilde listelenmis (bu en son/gecerli bir liste olmayabilir. TTden tekrar kontrol etmek lazim gelebilir)
Busy tone - 450 0.5 on 0.5 off
Confirmation tone - 450 0.04 on 0.04 off
Congestion tone - 450 3x(0.2 on 0.2 off) 0.6 on 0.2 off
Dial tone - 450 continuous
Special dial tone - 450 1.0 on 0.25 off
Howler tone - 1400/2060/2460/2600 0.1 on 0.1 off
Number unobtainable tone - 450 0.2 on 0.2 off
Ringing tone - 450 2.0 on 4.0 off
Special information tone - 950/1400/1800 3x0.3 on 1.0 off
Warning tone - operator intervening 450 0.2 on 0.2 off 0.6 on 0.2 off
Waiting tone - I 350+450 0.5 on 0.5 off
Waiting tone - II 450 0.5 on 2.5 off
Call waiting tone - 450 0.2 on 0.6 off 0.2 on 8.0 off
http://www.itu.int/ITU-T/inr/forms/files/tones-0203.pdf (http://www.itu.int/ITU-T/inr/forms/files/tones-0203.pdf)
Alıntı YapSizin yazdiklariniza karsi yada onlari elestiren bir cevap değildir.
Eleştiri de olabilir niye olmasın ki. Eleştiri demiyelim de "farklı biliyorum" demek olur ki gayet normal normal.
-------
Zaten ben bizdeki standartları bilmiyorum. Kullandıklarımızdan hatırladığımı yazdım.
Bir de aynı ülkede farklı telekom firmaları farklı standartlar kullanıyor da olabilir.
-------
Bir ara çok uğraşmıştım, karşıdakinin kapatma bilgisini diğerine gönderen bir ton/bilgi bulamamıştım.
Ne tazıkki telekomun kullandığı telefon sistemlerinde telefonun açılıp kapatılması ton vs. ile olmuyor. Boşu boşuna ton ile uğraşmayın. santraldeki line gerilimi 45-56 volt arasıdır. telefonun iç empedansı 600 Ohm dur. telefonu açtığımızda sistemden bir akım akmaya başlar ve bu çevrim akımı hattın açıldığının belirtisidir. yaklaşık telefon uclarında 6-7 volt olçersiniz. santralde llf çatısındaki abone kartında bu akımı sezecek bir devre var. eğer devreden akım akmaya başlarsa abone kartı cs sinyali oluşturur.
Alıntı yapılan: diot - 22 Ocak 2013, 16:14:00
Ne tazıkki telekomun kullandığı telefon sistemlerinde telefonun açılıp kapatılması ton vs. ile olmuyor.
Telefon acilinca Santral bu durumu anladigini (yada olusacak diger durumlari) tonlarla bilgilendiriyor.
Dolayisi ile ton bilgisi kullanilabilir.
Call-Progress tone detector devreleri ile birde PIC kullanarak daha anlamli isler yapilabilir.
ornegin Modemler, AT komutlari ile dogru yapilandirildiklarinda bu tonlari kullaniciyada ASCII text ile bildirirler.
Alıntı yapılan: mufitsozen - 22 Ocak 2013, 16:18:08
Telefon acilinca Santral bu durumu anladigini (yada olusacak diger durumlari) tonlarla bilgilendiriyor.
Dolayisi ile ton bilgisi kullanilabilir.
Call-Progress tone detector devreleri ile birde PIC kullanarak daha anlamli isler yapilabilir.
ornegin Modemler, AT komutlari ile dogru yapilandirildiklarinda bu tonlari kullaniciyada ASCII text ile bildirirler.
işi neden zora sokuyorsunuzki basit bir devre ile bu iş rahatlıkla yapılırken pic e vs ne gerek var. Ben daha önce crossbar n5 ve sistem 12 de çalıştım bunların llf çatılarında bu iş basit bir role ile çözülmüş durumda. Ayrıca ton sinyalleri farklı santrallerde farklı olabiliyor.
Dc şartlarda yerel çevrim şartları.
Zonh açıkdevre (sonsuz ohm)
Zoffh ~200 ohm
Vonh 48Volt
Voffh 6-12 Volt
Ioffh 20-80mA
Ionh 50uA max Sürekli
Alıntı yapılan: diot - 22 Ocak 2013, 16:24:59
işi neden zora sokuyorsunuzki basit bir devre ile bu iş rahatlıkla yapılırken pic e vs ne gerek var. Ben daha önce crossbar n5 ve sistem 12 de çalıştım bunların llf çatılarında bu iş basit bir role ile çözülmüş durumda. Ayrıca ton sinyalleri farklı santrallerde farklı olabiliyor.
Dc şartlarda yerel çevrim şartları.
Zonh açıkdevre (sonsuz ohm)
Zoffh ~200 ohm
Vonh 48Volt
Voffh 6-12 Volt
Ioffh 20-80mA
Ionh 50uA max Sürekli
@diot hocam, siz karşı tarafı aradınız ve bir süre sonra telefonu kapattınız , karşı taraf bunu basitce nasıl algılayacak? biraz daha açarsanız sevinirim.
diyot hocam olayları karıştırmış başka şey anlatmış.
Bu iş gerçekten tonla oluyor. akımla alakalı kısım başka şey. Arayan adam veya aradığın kişi konuşmayı sonlandırdı telefonu kapattı. bunu santral sana nasıl bildirecek. Tonla! Yani, kendi akımın gerilimin bu esnada değişerek durumu bildirmez. ton bildirir.
Kusura bakmayın ben santral kısmından bakmıştım olaya . yanlış anlama , kusura bakmayın , tabiki ton yolluyor bu durumda. Ben santralin telefonun açıkmı kapalımı olduğu nasıl anlıyor sandım .
Alıntı YapFrekans da genelde 440Hz , yani Lâ sesi.
bazı gitarcı arkdaşlarım akor cihazı bulamadığı zaman telefonu açıp bu dııt seslerinden akor yapıyorlar :) karşı teli kapattığında
"dııt dııt dııt dııııııııııt" ı duymak için biraz zaman boşluğu var. onu doğrudan tolere edecek çözüm yok sanırım.
Santrallerin arasında kendi haberleşmesindn bahsetmiyoruz sanırım, olaya kullanıcı gözüyle bakıyoruz.
2 abone konuşurken birisi kapattı, onun kapattığına dair diğerine ton veya başka bir bilgi gidermi? Ben bulamadım böyle bir bilgi. Dıt dıt dıt dan başka.
Alıntı yapılan: OG - 22 Ocak 2013, 23:10:19
Santrallerin arasında kendi haberleşmesindn bahsetmiyoruz sanırım, olaya kullanıcı gözüyle bakıyoruz.
2 abone konuşurken birisi kapattı, onun kapattığına dair diğerine ton veya başka bir bilgi gidermi? Ben bulamadım böyle bir bilgi. Dıt dıt dıt dan başka.
hocam bu dıt dıt sesi yetiyor zaten , bu sesi duyunca telefon kapansın. bu dıt dıt sesi meşgül veya başka anlamda bir ses, hangisi olduğu çok önemli değil eğer bu ses duyuluyorsa iletişim kesilmiş demektir.
bizim santralda denediğimde direk çevir sesi gelmeye başlıyor ve bir süre sonrada meşgüle düşüyor haliyle.
Ahize kapatılmasının algılanması birçok telefonda anahtarsız yaklaşımla yapılmaktadır. Yani ahize yerine yaklaştırıldığında telefonun kapandığı algılanabilmektedir. Bu tür telefonlarda reed kontak kullanıldığını gördüm. Ahizeye küçük bir mıknatıs konur, telefonda ahizenin konacağı yerin altına da bir reed switch yerleştirilir. Ahize yerine konunca reed kontak kısa devre olur ve bu durum telefondaki ilgili devre tarafından algılanabilir. En kolay yöntemlerden biri bu.
Alıntı yapılan: Ali_54 - 22 Ocak 2013, 22:34:42
bazı gitarcı arkdaşlarım akor cihazı bulamadığı zaman telefonu açıp bu dııt seslerinden akor yapıyorlar :) karşı teli kapattığında
"dııt dııt dııt dııııııııııt" ı duymak için biraz zaman boşluğu var. onu doğrudan tolere edecek çözüm yok sanırım.
Aynen eskiden yapardım.çaresizlik iste
:-)